هوشمندترین شهرهای دنیا

هوشمندترین شهرهای دنیا

روزگاری داشتن اینترنت پر سرعت کافی بود تا یک شهر را به عنوان “شهر هوشمند” معرفی کند. اما امروزه با وجود فناوری های اینترنت اشیاء (IOT)، خدمات و سیستم های مشترک بیشتری ایجاد شده است و روش های بیشتری برای برخورداری از شهرهای سالم تر، ایمن تر، تمیزتر و در نتیجه خوشایندتر برای زندگی وجود دارد. قبل از اینکه نگاهی به هوشمندترین شهرهای دنیا بیندازیم، بهتر است ابتدا در مورد ویژگی هایی که در عصر کنونی موجب می شود تا یک شهر هوشمند نامیده شود نیز توضیحاتی به شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های هوشمندترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۰

به طور کلی هدف از شهرهای هوشمند استفاده از فناوری های نوآورانه به منظور ارائه زندگی بهتر به مردم، بهبود جریان ترافیک و  همینطور محافظت از محیط زیست است. در واقع دولت ها به منظور مقابله با چالش ها و مشکلات شهری ناشی از رشد جمعیت، به راه حل های فناوری و دیجیتالی متوسل می شوند. این راه حل ها می توانند امنیت عمومی،  نظارت بر محیط زیست، حمل و نقل، تولید، مصرف انرژی و بسیاری موارد دیگر را بهبود ببخشند.

فناوری های مورد استفاده در هوشمندترین شهرهای دنیا اغلب شامل پایگاه داده های مکانی، سیستم های اتوماسیون و نظارت (IoT) ، تجزیه و تحلیل داده ها (کلان داده)، شبکه های بی سیم پهن باند و پرداخت الکترونیکی است. در این قسمت به ویژگی های هوشمندترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۰ می پردازیم.

  • حمل و نقل در قلب شهر هوشمند

حمل و نقل هوشمند شهروندان همواره به عنوان چالش های اساسی برای “شهرهای هوشمند” به شمار می رفته است که خوشبختانه در حال حاضر دستخوش تحول عمیقی شده است. امروزه هوشمندترین شهرهای دنیا در حال ارائه راه حل هایی برای کاهش آلودگی با روان تر شدن ترافیک، ساده کردن پارکینگ (با پارکینگ های هوشمند) و ترغیب سفرهای سبز (با وسایل نقلیه برقی) هستند. سیستم های اطلاعاتی هوشمند جاده ای نیز به کاربران این امکان را می دهند تا بسته به میزان ترافیک، آب و هوا یا میزان آلودگی، مسیر یا نحوه حمل و نقل خود را انتخاب کنند.

ویژگی های هوشمندترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۰

  • شهروندان در قلب شهر هوشمند

یکی از موضوعات مهم برای شهرهای هوشمند ارائه به روز ترین امکانات و خدمات به شهروندان است. پروژه های هوشمندسازی شهرهای توسعه یافته جهان سعی می کنند شهروندان را به یک مصرف کننده فعال خدمات اینترنت اشیاء تبدیل کنند. استفاده از فن آوری دیجیتالی و هوش مصنوعی باعث ایجاد فرصت های نامحدود در رابطه با جنبه های مختلف زندگی روزمره نظیر مکانیزه کردن روش های ساده اداری و همچنین حوزه صنعت، بهداشت و درمان و آموزش می شود.

معرفی هوشمندترین شهرهای دنیا  

  1. نیویورک

برای دومین سال پیاپی ، شهر نیویورک به عنوان یکی از توسعه یافته ترین شهرهای هوشمند جهان در صدر جدول قرار گرفته است. برنامه ریزی های هوشمند برای صرفه جویی در مصرف آب در این شهر پر جمعیت یکی از مهم ترین دستاوردهای فناوری های جدید این شهر هوشمند است. در نیویورک بیش از ۷ هزار شرکت تکنولوژیکی مستقر است که علاوه بر رتبه نخست اقتصاد، در بخش های سرمایه ‌انسانی، برنامه ‌ریزی شهری، نفوذ بین‌المللی، تکنولوژی و حمل‌ و نقل نیز عملکرد مطلوبی دارد.

  1. لندن

لندن، به عنوان دومین شهر هوشمند جهان شناخته می شود. این شهر پایتخت و پرجمعیت ترین شهر انگلستان است و یک مرکز مهم در حوزه های هنر، تجارت، آموزش، سرگرمی، مد، اقتصاد، رسانه  تحقیقات علمی و همینطور گردشگری و حمل و نقل به شمار می رود.

  1. پاریس

پاریس، پایتخت فرانسه در رتبه سوم این رده بندی قرار دارد. حمل و نقل عمومی هوشمند در منطقه پاریس با استفاده از وسایل نقلیه برقی یا گاز طبیعی (NGV) یکی از دستاوردهای مهم هوشمند سازی این شهر محسوب می شود.

  1. توکیو

براساس شاخص IESE ، توکیو نه تنها شهری با رتبه عالی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است، بلکه چهارمین شهر هوشمند جهان نیز به شمار می رود. توکیو قصد دارد در زمان میزبانی بازی های المپیک علاوه بر اینکه فناوری تشخیص چهره را برای بهبود امنیت به کار بگیرد، از تاکسی های بدون راننده نیز برای حمل و نقل ورزشکاران و گردشگران از مکانی به مکان دیگر استفاده کند.

هوشمندترین شهرهای دنیا کدام اند؟

  1. ریکیاویک

ریکیاویک، پایتخت ایسلند در رده بندی پنجم جدول هوشمندترین شهرهای دنیا قرار دارد. از این شهر به ویژه به دلیل ابتکارات محیط زیست شهری هوشمند یاد می شود. این شهر به طور ویژه ای شهروندان خود را به استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی هوشمند تشویق می کند. همچنین از ایده های شهروندان نسبت به خدمات شهری استقبال می کند.

  1. سنگاپور

سنگاپور به عنوان ششمین شهر هوشمند جهان توسط IESE طبقه بندی شده است. یکی از تلاش های هوشمندانه این شهر اجرای یک سیستم حمل و نقل به نام One Monitoring بوده است. این سیستم پورتالی جامع است که به موجب آن شهروندان می توانند به اطلاعات ترافیکی جمع آوری شده از دوربین های نظارتی نصب شده در جاده ها و همینطور وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی با استفاده از GPS دسترسی پیدا کنند. این شهر سال ها پیش نیز سطل هوشمند را به عنوان بخشی از یک برنامه مدیریت پسماند هوشمند معرفی کرده است.

  1. سئول

سئول، پایتخت کره جنوبی به عنوان هفتمین شهر هوشمند جهان معرفی شده است. هزاران سنسور هوشمند اینترنت اشیا در سراسر سئول نصب شده تا اطلاعات مربوط به گرد و غبار ، ترافیک و سایر موارد مرتبط با زندگی شهروندان را جمع آوری کند. علاوه بر این شهر سئول سرویس پارکینگ هوشمند را نیز با کمک سنسورهای IoT راه اندازی کرده است تا به شهروندان امکان دسترسی آسان به پارکینگ های عمومی را بدهد.

  1. تورنتو

تورنتو؛ یکی از شهرهای مشهور کاناداست که مقام هشتم هوشمندترین شهرهای دنیا را به دست آورده است. این شهر بارها به دلیل مدیریت شدید و برنامه ریزی شهری هوشمند مورد تحسین قرار گرفته است. طراحی شهری آینده نگر با محوریت استفاده از فناوری های دیجیتالی هوشمند جدید برای رفاه حال شهروندان همواره به عنوان چشم اندازهای اصلی مسئولان این شهر بوده است.

  1. هنگ کنگ

هنگ کنگ؛ منطقه‌ای خودمختار در جنوب کشور چین، به عنوان نهمین شهر هوشمند جهان جزو رتبه های برتر هوشمندترین شهرهای دنیا محسوب می شود. تقریبا ۱۰۰٪ از جمعیت این شهر دارای تلفن های همراه هستند و تعداد دسترسی بالایی به رسانه های اجتماعی و شبکه های بی سیم دارند. هنگ کنگ به عنوان بخشی از برنامه های شهر هوشمند خود، سیستم جدید الکترونیکی با نام (شناسه الکترونیکی) را نیز پیاده سازی کرده است.

هنگ کنگ یکی از هوشمندترین شهرهای دنیا

  1. آمستردام

آمستردام، پایتخت هلند به عنوان دهمین شهر هوشمند جهان و همینطور چهارمین شهر هوشمند اروپای غربی شناخته می شود. شهروندان آمستردام کلیه خدمات دولتی مورد نیازشان را به صورت دیجیتالی دریافت می کنند. علاوه براین این شهر به بهینه سازی مصرف انرژی نیز توجه ویژه ای داشته و با راه اندازی سیستم های هوشمند از به هدر رفتن انرژی در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری جلوگیری کرده است.

منبع: www.technologymagazine.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *