می خواهید آینده اینترنت اشیا را بدانید؟

آینده اینترنت اشیا

می خواهید آینده اینترنت اشیا را بدانید؟ از برنامه نویسان بپرسید!

یکی از نظرسنجی های جدید از برنامه نویسان حوزه اینترنت اشیا نشان می دهد قابلیت اتصال، عملکرد و استانداردها جزو نواحی هستند که باید در پروژه های اینترنت اشیا مدنظر قرار گیرند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برنامه نویسان نرم افزار دنیا را در اختیار خود دارند. حالا اگر می خواهید آینده فناوری های مهمی همچون اینترنت اشیا را بدانید باید ببینید برنامه نویسان چه کارهایی را انجام می دهند. با چنین ذهنیتی یک سری بینش واقعی و به روز برای کل جامعه اینترنت اشیا ایجاد می شود که در نظرسنجی جدید هم به آن اشاره شده است.

نگرانی درباره قابلیت اتصال در اینترنت اشیا:

اصلا جای تعجب و شگفتی نیست که امنیت یکی از نگرانی های مهم افراد در حوزه اینترنت اشیاست.  اما از یک جایی به بعد مسائل جذابی بروز می کند. بیش از یک پنجم برنامه نویسان حوزه اینترنت اشیا بیان کرده اند که اتصال و مرتبط بودن به عنوان یک چالش برایشان مطرح است. در درجات بعدی جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، عملکرد، حریم خصوصی و استانداردها قرار دارد. سال گذشته قابلیت اتصال  به عنوان گزینه سوم برای برنامه نویسان مطرح بود و حالا جزو نگرانی های اصلی شان است. نگرانی ها درباره جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و امنیت  در طول هر سال کاهش پیدا می کند.

آینده اینترنت اشیا

با اینحال نگرانی درباره عملکرد، حریم خصوصی و استانداردها از سال گذشته تا امسال افزایش یافته است. اگر نگاهی به نگرانی های مهم برنامه نویسان حوزه اینترنت اشیا بیندازید متوجه موارد مهمی خواهید شد. مایک میلینکویچ  مدیر اجرایی در Eclipse Foundation در این باره می گوید: من فکر می کنم متصل بودن، عملکرد و استاندارد از اهمیت بیشتری برخوردار است. این واقعیت نشان می دهد هر روز پروژه های اینترنت اشیا واقعی تر می شود و به تولید نزدیک تر می گردد. با وجود قابلیت اتصال در اینترنت اشیا هر چیزی به نظر ساده می رسد . شما می توانید در هر گوشه ای از جهان سنسور داشته باشید و بدون محدودیت فیزیکی اشیا را به هم وصل کنید.  وجود طیف وسیعی از فناوری های ناسازگار باعث شده است برنامه نویسان بیشتر از قبل نگرانی قابلیت اتصال در اینترنت اشیا باشند.

آینده اینترنت اشیا

 استانداردها و قابلیت همکاری:

استانداردها پروکسی برای همکاری هستند. با وجود محصولات متفاوتی که از فروشندگان مختلف عرضه می شود این موضوع می تواند یک هدف مهم برای اینترنت اشیای صنعتی باشد.  IIoT در مورد تجزیه سیلوهای اختصاصی و استفاده مجدد از زیرساخت هایی است که سال ها در کارخانجات و لجستیک ها با استفاده از استانداردهای OSS وجود داشته است. استاندارد، پروتکل را در برابر پروتکل خاص هر فروشنده ایجاد می کند. این موضوع زمانی که می خواهیم اپلیکیشن های مختلفی را در حوزه های مختلف توسعه دهیم و  تولیدکنندگان مختلف  از پروتکل ها یا موارد غیر استاندارد در برابر پروتکل های فعلی و ماشین هایی که نمی توانند با هم حرف بزنند استفاده می کنند، مشکل ساز خواهد بود.

این موضوع نشان می دهد نه تنها باید استانداردهای بازی داشته باشیم بلکه باید بتوانیم این استانداردها را در استک های اپن سورس هم به کار ببریم. برای ایجاد رشد و بلوغ، بازار نه تنها به استانداردها نیاز دارد بلکه باید همکاری خلاقانه ای بین دستگاه ها ایجاد کند.

عملکرد نیز یکی دیگر از نگرانی های بخش تولید است. زمانی که شما در حال  توسعه هستید فکر می کنید همه موانع را می شناسید اما شناخت مشکلات دنیای واقعی در تولید کمی دشوار خواهد بود.

 توسعه ابری برای اینترنت اشیا:

این بررسی همچنین نشان داد که IoT از بعضی جهات بسیار با جامعه فناوری بزرگ تر مطابقت دارد. به عنوان مثال ، استفاده اینترنت اشیا از معماری های عمومی و هیبریدی ابر در حال رشد است. وب سرویس های آمازون(۳۴درصد)، مایکروسافت Azure( 23 درصد)، و پلتفرم ابری گوگل با بیست درصد جزو فراهم کننده های ابری پیشرو در حوزه اینترنت اشیا هستند. شاید بتوان گفت پیشروی AWS نسبت به سایر شرکت هایی که در این حوزه هستند کمتر و کوچک تر باشد هر چند یک فراهم کننده ابری قابل اعتماد است. اما میلینکویچ اینترنت اشیای صنعتی را به عنوان فرصتی بزرگ برای ابر هیبریدی در نظر می گیرد چون بیشتر کاربران این حوزه  در مورد به حداقل رساندن تأخیر داده های کارخانه خود نگران هستند.

آینده اینترنت اشیا

به نظر او کارخانه ها به سمت محیط های ابری هیبریدی حرکت می کنند و از فناوری پیشرفته زیرساخت ها همچون Kubernetes بهره می برند و از پروتکل های باز همچون HTTP و MQTT در حالیکه از شر پروتکل های قدیمی خلاص می شوند استفاده می کنند.

توسعه اینترنت اشیا چگونه متفاوت خواهد بود؟

از بعضی جهات ، جهان توسعه IoT تفاوت چندانی با توسعه نرم افزارهای گسترده تر ندارد. به عنوان مثال ، زبان های برتر برنامه نویسی اینترنت اشیا نشان دهنده محبوبیت کلی این زبان ها هستند. زبان های سی و جاوا بیشتر از سایرین میدان را به دست گرفته اند.  جاوا انتخاب عالی برای گیت وی ها و گره های شبکه ای و ابرهای اینترنت اشیاست. اما میلینکویچ می گوید زمانی که در حال توسعه برای دستگاه های محدود و تعبیه شده هستیم رابط برنامه نویسی برای دستگاه می تواند یکی از موارد مهم باشد. شما با استفاده از شبیه سازها در حال توسعه هستید و این یک تعامل ذاتاً متفاوت و پیچیده تر بین محیط توسعه شما و هدف برنامه شماست. گاهی اوقات سخت افزار و نرم افزار به صورت پشت سر هم توسعه می یابند و  همین امر باعث پیچیده تر شدنش می شود.

آینده اینترنت اشیا

به عنوان  مثال توسعه و ساخت یک راه حل اینترنت اشیا ممکن است برنامه نویسان وب را مجبور کند به کمک جاوااسکریپت و Angular بر روی فرانت اند کار کنند و برنامه نویسان بک اند را وادار نماید زیرساخت های ابری را کنترل نمایند. در چنین شرایطی برنامه نویسان باید بر روی ایجاد نرم افزارهایی تمرکز کنند که بر روی دستگاه های محدود هم کارایی خوبی دارند.  به همین خاطر است که می گوییم برنامه نویسان حوزه اینترنت اشیا باید موارد متعددی را مدنظر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *