کاربرد اینترنت اشیا در صنعت

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت

فناوری اینترنت اشیا (IoT) پتانسیل قابل توجهی در کل زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطاتِ کشورهای در حال توسعه دارد. به خاطر افزایش پذیرش هوش مصنوعی و دستگاه های هوشمند، بازار فناوری اینترنت اشیا در صنعت (IIoT) در حال رشد سریع است. با توجه به اهمیت این موضوع در اینجا به بررسی کاربرد اینترنت اشیا در صنعت می پردازیم.

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت ، در واقع مجموعه ای از تجهیزات پیشرفته مانند سنسورها، اتصالات شبکه ای، دستگاه های هوشمند و نرم افزارها را در بر می گیرد، که به تبادل اطلاعات بین یک دستگاه و دستگاه های دیگر کمک می کنند. فناوری IoT با فراهم آوردن تحولات دیجیتالی، به حوزه های مختلف صنعتی این امکان را می دهد تا فرآیندهای موجود را با ایجاد و یا تغییر مدل های تجاری، به روز کنند.

برنامه های کاربردی IoT در تمام صنایع از کشاورزی گرفته تا فضا کاربرد دارند. بازیگران اصلی بازار اینترنت اشیا در حال ایجاد استراتژی هایی هستند که با تکمیل، ادغام و مشارکت های آگاهانه ، محصولات و راه حل های جدید IoT را در صنعت نیز توسعه دهند. در ادامه به معرفی شش صنعت برتر که به گفته کارشناسان ، بستر مناسبی برای سرمایه گذاری و پذیرش IoT هستند، می پردازیم.

۱٫ حوزه تولید

مدت هاست که تکامل IoT در حوزه تولید قابل مشاهده است. سابقه استفاده از آن به اولین سیستم های اتوماسیون در برخی از کارخانه ها بر می گردد. با گذشت زمان و با پیشرفت فن آوری های جدیدی نظیر حسگرها ، سنسورهای هوشمند، کنترلرگرها و دیگر تجهیزات اندازه گیری، تکامل IoT همچنان ادامه داشته است. حسگر های هوشمند جهت جلوگیری از خرابی غیر طبیعی کالاها و همینطور تجزیه و تحلیل نیازها و بهینه سازی منابع استفاده می شوند.

 اینترنت اشیا در صنعت

حتی همین الان نیز فضای زیادی برای سرمایه گذاری در فناوری اینترنت اشیاء برای این حوزه باقی مانده است. این سرمایه گذاری ها به دو دسته تقسیم می شوند: سرمایه گذاری هایی که مربوط به سیستم های بهینه سازی و صرفه جویی در هزینه ها هستند و سرمایه گذاری هایی که با ساخت یک محصول بهتر تجربه خرید مشتری را بهبود می بخشند.

۲٫ حوزه حمل و نقل

صنعت حمل و نقل نیز سرمایه گذاری زیادی در IoT انجام داده است. ساخت اتومبیل های هوشمند و یا نظارت هوشمند بر حمل و نقل و ترافیک جاده ای بخش عمده ای از سرمایه گذاری در این حوزه بوده است، به طوری که براساس اعلام IDC ، دومین مورد کاربرد IoT در کل صنایع، حوزه حمل و نقل است.

افزایش تعداد خودروهای شخصی و همینطور گسترش حمل و نقل عمومی نیازمند سنسورهای مجهز شده ای است که با برنامه ریزی رفت و آمد وسایل نقیله، ترافیک و مصرف سوخت را کنترل کنند.

۳٫ حوزه انرژی (آب، برق و گاز)

از سرمایه گذاری های صورت گرفته برای گسترش اینترنت اشیا در حوزه انرژی، می توان به کنتورهای هوشمند متصل به شبکه در ایالات متحده و چندین کشور اروپایی اشاره کرد.

علاوه بر این در صنعت نفت و گاز نیز شکل دیگری از راهکارهای IoT مورد استفاده قرار گرفته است این فناوری های جدید در مناطق وسیعی نظیر لوله ها و دریچه ها پخش شده اند و فشار سنج های زیادی بر روی آنها نظارت دارند. شایان ذکر است نصب سیستم های IoT در حوزه انرژی منجر به صرفه جویی و جلوگیری از به هدر رفتن نفت، گاز و آب و … شده است.

دستگاه های IoT همچنین در نیروگاه های تولید برق برای نظارت بر تجهیزات در طول زمان ، پیش بینی وضعیت و انجام تعمیرات و همچنین نظارت بر ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند.

اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان

۴٫ حوزه بهداشت و درمان

گفته می شود بهداشت و درمان یکی از صنایعی است که سریع ترین رشد را در IoT در سال های آینده شاهد خواهد بود. استفاده از IoT در زمینه مراقبت های بهداشتی و دستگاه های پزشکی بسیار گسترده است.

اتصال پیس میکرها (ضربان ساز قلب) و سایر دستگاه های پزشکی به اینترنت با کم کردن خطاها و ارائه اطلاعات بیشتر به پزشکان برای بهبود علائم و افزایش کیفیت مراقبت از بیماران بسیار سودمند است. البته همچنان مسئله امنیت این دستگاه ها بسیار مهم است و باید از آنها در برایر حملات سایبری محافظت نمود.

“به طور کلی امنیت باید جزئی از الزامات طراحی سیستم هایی نظیر سیستم های هوشمند در تمام صنایع باشد. “

۵٫ حوزه لوازم الکترونیکی مصرفی و اتومبیل

بخش بزرگی از بازار IoT متعلق به مصرف کنندگان لوازم الکترونیکی و اتومبیل های هوشمند است و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ ابعاد این بازار بیش از این ها گسترش یابد.  در این سال ها نیز ما شاهد ظهور سیستم های اتوماسیون خانگی، اداری و دستیاران دیجیتالی مانند Amazon Alexa و Google Home بوده ایم.

همچنین در حال حاضر اتومبیل های مدرن به سنسورهای هوشمند مبتنی بر IoT مجهز شده اند که در ردیابی اتومبیل در زمان واقعی، کنترل سرعت، کنترل مصرف سوخت، مسیر یابی دیجیتالی و غیره کمک می کنند.

از سوی دیگر  پیش بینی می شود در سال های آینده تجهیزات ساختمان های هوشمند بخش های زیادی برای پذیرش IoT فراهم نماید.

۶٫ حوزه کشاورزی

IoT به عنوان بزرگترین عامل تغییر در صنعت کشاورزی برای سال های آینده تصور می شود. کاربرد اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی در بخش های گوناگون آن نظیر تجهیزات ایستگاه های هواشناسی، اتوماسیون گلخانه ای، مدیریت تولید محصول و نظارت بر دام دیده می شود. IoT به افزایش حجم و کیفیت تولیدات، مدیریت هزینه ها و کاهش دورریز و همینطور جمع آوری داده های لازم برای کاشت و پرورش گیاه از طریق سنسورهای هوشمند کمک می کند.

اینترنت اشیا در صنایع کشاورزی

بررسی چالش های کلی کاربرد اینترنت اشیا در صنعت

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت با چالش هایی نیز همراه است. برای بسیاری از صنایع IoT هنوز در مرحله اولیه خود است، بین آنچه از IoT انتظار می رود و آنچه ممکن است عملی باشد فاصله زیادی وجود دارد. برای مثال:

– در موارد زیادی دامنه و انتظار نهایی از IoT کاملاً تعریف نشده است. این منجر به استفاده ناموفق و بدون هیچ گونه ارزش تجاری می شود.

– مدیریت داده های عظیم و حصول اطمینان از حفظ حریم خصوصی و اقدامات مناسب امنیتی یک چالش بزرگ در ترکیب راه حل های IoT است.

-در بیشتر اوقات تغییر مدل کسب و کار هنگام اضافه کردن IoT به صنعت، چالش های زیادی را برای کارکنان ایجاد می کند و سازگاری با شرایط جدید برای آنها زمان بر است.

منبع: برگرفته از www.zdnet.com و www.educba.com/challenges-of-iot

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *