IoT در زندگی افراد دارای نقص عضو

IoT در زندگی افراد دارای نقص عضو

در این سایت تاکنون در مباحث مختلفی به ماهیت تحول پذیر اینترنت اشیا اشاره شده است. اینترنت اشیا در بسیاری از موارد همچون اینترنت اشیا گلخانه ، گلخانه هوشمند ، ساختمان هوشمند ، شهر هوشمند ، حمل و نقل هوشمند و غیره تاثیرات مثبتی داشته است. اینترنت اشیا همچنین فرصت هایی را برای افراد معلول فراهم کرده و امکانات جدید و مهیجی را برای آنها به ارمغان آورده است. در این مطلب قصد داریم به تاثیر IoT در زندگی افراد دارای نقص عضو  بپردازیم.

همچنان با بهیدو ارائه دهنده خدمات اینترنت اشیا گلخانه / گلخانه هوشمند ، اینترنت اشیا ساختمان هوشمند و … همراه باشید.

تاثیر IoT در زندگی افراد دارای نقص عضو

اینترنت اشیا انواع و اقسام فرصت های جدید را برای کسانی که توانایی های کمتری دارند فراهم کرده است. ظهور اینترنت اشیا مزایای اجتماعی بسیاری را به همراه داشته و بدون شک کیفیت زندگی ما را بهبود بخشیده است. اما اینترنت اشیا چگونه دسترسی معلولان به جامعه را بهبود می بخشد؟

نتایج استفاده از IoT در زندگی افراد دارای نقص عضو را می توان در بخش های مختلف زندگی روزمره آنها بررسی کرد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • عبور از خیابان

در هلند ، از اپلیکیشنی با نام Crosswalk استفاده می شود که این برنامه به عابران پیاده ای که هنگام عبور از جاده با مشکل روبرو می شوند، کمک می کند. افراد پس از بارگیری این اپلیکیشن در تلفن هوشمند خود، می توانند چراغ راهنمایی را از حضور خود آگاه کرده و برای عبور از خیابان زمان بیشتری را درخواست کنند. آنچه در این راه حل اینترنت اشیا بسیار هوشمندانه است نحوه تعامل آن با GPS و نرم افزاری است که چراغ های راهنمایی را کنترل می کند و اهمیت همکاری پذیری را در دنیای متصل امروز نشان می دهد.

 IoT for people with disabilities

  • خواندن محیط اطراف

اینترنت اشیا با هوش مصنوعی در حال ایجاد خدمات شگفت انگیز برای افراد نابینا است. برای مثال برنامه Seeing AI که توسط مایکروسافت ساخته شده است  از دوربین گوشی هوشمند برای توصیف آنچه در اطراف یک شخص نابینا وجود دارد استفاده می کند. به عنوان مثال، اگر فرد نابینایی به سمت یک محل پر رفت و آمد پیش برود، سرویس می تواند به فرد بگوید که متوقف شود.

این برنامه حتی  قادر است احساسات شخص روبروی فرد نابینا را با حالت های چهره او تشخیص دهد و به فرد نابینا اطلاع دهد. برای مثال “او اکنون خیلی عصبانی به شما نگاه می کند …” البته بهتر است این ویژگی با هدفون مورد استفاده قرار گیرد!

  • بهبود تجربه زندگی در خانه

ظهور خانه های هوشمند با بلندگوها، یخچال ها، اجاق ها و ترموستات های متصل نه تنها برای همه راحتی بیشتری ایجاد کرده است بلکه برای افرادی که از توانایی کمتری برخوردار هستند نیز بسیار مفید می باشد. به این ترتیب یک شخص با مشکلات حرکتی می تواند همه دستگاه های خود را از طریق یک رابط تلفن هوشمند کنترل کند. فن آوری هایی مانند چراغ های آشکارساز حرکت برای زمانی که فرد نابینا به اتاق وارد می شود و همینطور ترموستات هایی که می توانند با صدا یا لمس دستگاه کنترل شوند و به طور خودکار دما را تنظیم کنند بسیار مفید هستند. به طور کلی باید گفت مهم ترین تاثیر IoT در زندگی افراد دارای نقص عضو ، ایجاد استقلال بیشتر برای این افراد در جامعه و زندگی روزمره است.

  • تقویت حواس

اکنون ساعت های هوشمندی وجود دارد که متون ، ایمیل ها و سایر مطالب را به بریل ترجمه می کنند و به نابینایان اجازه می دهند تا به طور مداوم در جامعه در ارتباط باشند. علاوه بر این ، شرکتی به نام Ducere Technologies کفی های مخصوصی را تولید کرده است که به کاربر (از طریق ارتعاشات) مسیری را که باید برای رسیدن به مقصد طی کند را نشان می دهد.

  • در محل کار

قبلا برای دسترسی راحت معلولین به محل کار از رمپ های دستیابی و درهای اتوماتیک استفاده می شد. اما پیشرفت اینترنت اشیا  زمینه ای از فرصت های جدید را برای این اشخاص در محل کار فراهم کرده است که به کارمندان معلول امکان می دهد از توانایی های بالقوه خود بهره مند شوند. با معرفی فن آوری های کمکی مانند نرم افزار صفحه خوان، دستیارهای صوتی هوشمند و رابط های مغز و رایانه (BCI) ، موانع مشترک کارکنان معلول برداشته شده است و دیگر مانعی در بهره وری و رضایت شغلی آنها وجود ندارد.

تاثیر اینترنت اشیا بر زندگی افراد همراه با نقص عضو

  • تجربه ی کاربری

این روزها با پیشرفت تکنولوژی استفاده از رسانه های اجتماعی و فن آوری های مربوطه برای افراد ناتوان نیز گسترش یافته است، خواه صرفاً برای سرگرمی باشد یا برای تأمین نیازهای شخصی. خوشبختانه طراحان تجربه کاربری (UX) در حال توسعه فناوری هایی هستند که هدف آنها افزایش دسترسی برنامه ها در هر زمینه از تجارت الکترونیکی گرفته تا منابع اطلاعاتی برای کاربران معلول است.

این موارد شامل پیمایش صفحه کلید برای نابینایان یا افراد دارای معلولیت های جسمی ، متن متناوب برای کسانی که نمی توانند تصاویر را ببینند و رونویسی صدای خودکار برای افراد کم شنوا و برنامه های تبدیل متن به گفتار برای نابینایان است. در حالی که استفاده از این ویژگی ها در حال فراگیر شدن است، با این وجود برخی از کشورها هنوز آنها را به صورت استاندارد اجرا نمی کنند و هنوز باید بیشتر بر روی این مباحث کار شود.

  • حس استقلال

سرانجام، ظهور اینترنت اشیا به افراد معلول امکان کاهش وابستگی به دیگران را داده و به آنها این امکان را می دهد تا در زندگی روزمره احساس قدرت و استقلال کنند. این سطح از خودمختاری می تواند به افراد معلول کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری حس کنند و بار مسئولیت کمتری برای عزیزانشان داشته باشند. یکی از مهم ترین پیشرفت های صورت گرفته به کمک اینترنت اشیا، افزایش توانایی افراد برای قرار گرفتن به تنهایی در محیط های نا آشنا است.

منابع :

https://www.iot-now.com/2021/04/14/109174-the-effect-of-iot-in-improving-accessibility-for-people-living-with-a-disability/

https://dis-blog.thalesgroup.com/iot/2017/07/27/iot-helping-people-living-disability/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *