۴ مورد در فناوری که ممکن است در سال ۲۰۱۹ دیگر وجود نداشته باشد!

ترندهای فناوری

اگر در صنعت فناوری فعالیت می کنید به احتمال زیاد متوجه شده اید که تغییراتی در این حوزه رخ داده است. افراد زمان زیادی را به صحبت کردن درباره ترندهای فناوری های موجود صرف می کنند و دوست دارند درباره آن اطلاعات بیشتری کسب نمایند. در کنار صنعت مد، دنیای فناوری نیز به سرعت تغییر می کند و هر روز ابداعات و نوآوری های جدیدی به آن اضافه می شود. تمرکز ما نیز خوش بینانه است. چه چیزی در این میان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟ چه چیزی باعث شکل گیری آینده خواهد شد؟ با وجود تغییرات زیادی که در این حوزه رخ می دهد ممکن است در سال جدید برخی از این موارد به سرعت ناپدید شود یا دچار تغییراتی گردد. برخی از این موارد اهمیت چندانی ندارند و برخی شان ممکن است برای افراد بسیار مهم باشند. در این شرایط مواردی که دیگر وجود ندارند جایشان را به ابزارهای مرتبط، قدرتمند و آموزنده ای خواهند داد. در این مقاله قصد داریم فهرستی از ترندهای فناوری و ابزارهایی که ممکن است در سال ۲۰۱۹ ناپدید شوند را بیان خواهیم کرد. برخی از این موارد در حال حاضر ناپدید شده اند و برخی ممکن است در آینده ای نه چندان دور رخت بر بندند. همچنان با شرکت بهین مبتکران ایده  ارائه دهنده مقالات و خدمات اینترنت اشیا در حوزه خانه هوشمند، گلخانه هوشمند و شهر هوشمند همراه باشید.

۱٫ بلاکچین (Blockchain) :

اجازه دهید با یک موضوع شگفت انگیز فهرستمان را شروع کنیم. شاید انتظار داشته باشید در سال ۲۰۱۹ بلاکچین با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد اما واقعیت چنین نیست. در سال های آتی شاهد ناپدید شدن بلاک چین از عرصه فناوری خواهیم بود.

ترندهای فناوری

اجازه دهید موقعیت فعلی مان را بررسی کنیم. بلاکچین در حال حاضر ایده خوبی است اما این روزها ارزهای دیجیتال زیادی پا به عرصه گذاشته اند و به دنبال تغییر این حوزه هستند. کاربردهای بلاکچین دنیای فناوری را فرا گرفته است. خیلی از سازمان ها تلاش می کنند سرمایه گذاری شان بر روی این حوزه را افزایش دهند. وجود نرم افزارهای مختلفی که از فناوری های بلاکچین بهره می برند گویای این سرمایه گذاری است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که واژه بلاک چین به یک موضوع واحد اطلاق نمی شود. تعریف های رقابتی زیادی در این باره وجود دارد. بلاکچین یک پایگاه داده غیر متمرکز است. دلیل محبوب بودن این فناوری بدین خاطر است که افراد به دنبال پایگاه داده ای هستند که هم مقیاس پذیر باشد و هم در موارد مختلفی به کار رود. پایگاه داده ای که با سیاست های موجود احاطه نشده باشد و بتوان به آن اعتماد کرد. به نظر می رسد در سال ۲۰۱۹ افراد به دنبال یافتن راه های بهتری برای مدیریت داده هایشان خواهد بود. این روش ها می تواند در برگیرنده بلاکچین در اشکال دیگرش باشد.

به جای بلاکچین چه مواردی را باید یاد بگیرید؟

ترندی که به بلاکچین مربوط است edge computing است. در اصل، این یک فرآیند پردازش داده ای غیرمتمرکز در شبکه های edge است. درک ارزش های edge computing به شما اجازه می دهد درک بهتری از بلاکچین و وعده های آن داشته باشید.

 چرا ممکن است درباره ناپدید شدن بلاکچین اشتباه کرده باشیم؟

پشتیبانی زیادی برای بلاکچین در صنعت فناوری وجود دارد و ممکن است در این مرحله نتوانیم آن را کنار بگذاریم. بلاکچین قطعا روش های جدیدی برای انجام کارها ارائه می کند و هزاران کاربرد در این زمینه وجود دارد.

۲٫ هادوپ و کلان داده (Hadoop and big data) :

اگر در حال حاضر بلاکچین توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است کلان داده در چند سال آینده به آرامی و بی سرو صدا رخت برخواهد بست. البته این فناوری هنوز به طور کامل ناپدید نشده است. داده  هنوز هم بخش اصلی دنیای فناوری است.

ترندهای فناوری

ترندهایی همچون هوش مصنوعی و ابر جای چنین مواردی را می گیرند و تاکید بیشتری بر روی استفاده درست از داده ها خواهند داشت. با این تغییر، شاهد مرگ هادوپ هم خواهیم بود. در دنیایی که فناوری ابری به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد نمی توان داده ها را بر روی کلاستری از رایانه ها اجرا کرد. در عوض داده ها بر روی ابر ذخیره سازی می شود. به عنوان مثال شما هم ممکن است از آمازون اس ۳ برای ذخیره سازی داده هایتان استفاده کنید. البته مزایای فناوری ابری به خوبی مستند شده است. درباره کلان داده، فناوری ابری به شما اجازه می دهد مقیاس بندی بهتر، سرعت بیشتر و عملکرد بهتری به لطف یادگیری ماشینی داشته باشید.

 به جای هادوپ چه مواردی را باید یاد بگیرید؟

آینده کلان داده به ابزارهایی همچون Spark, Flink و Kafka بستگی خواهد داشت.

نکته مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این است که همه چیز به چند ابزار بستگی ندارد. با تکامل کلان داده تمرکز باید بر روی سوالات معماری گسترده تری درباره اینکه چه داده هایی داریم، این داده ها کجا باید ذخیره شوند و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرند متمرکز شود. این موضوع نشان می دهد چرا کلان داده به عنوان یک مفهوم ارزش خود را در آینده از دست می دهد. اگرچه این فناوری در آینده هم وجود خواهد داشت اما جزئی از زندگی روزمره خواهد بود و بخش جداگانه ای از کارهایی که می کنیم محسوب نخواهد شد.

چرا ممکن است درباره ناپدید شدن هادوپ اشتباه کرده باشیم؟

هادوپ ۳ در راه است و می تواند زندگی آن را نجات دهد. به روزرسانی های پیشنهادی باعث می شود این گزینه به معماری ابری بیشتر متمایل باشد.

۳٫ R یا پایتون (Python) :

۱۲ الی ۱۸ ماه قبل بحثی درباره اینکه R یا پایتون بهترین زبان برای داده هست یا خیر ایجاد شد. زمانی که به انتهای سال ۲۰۱۸ رسیدیم این بحث به طور کلی ناپدید شد و پایتون در نهایت به عنوان زبانی برای افرادی که بر روی داده ها کار می کردند در نظر گرفته شد. برای این موضوع دلایل متعددی وجود دارد. پایتون بهترین کتابخانه ها و فریم ورک ها را برای توسعه  مدل های یادگیری ماشینی دارد. به عنوان مثال TensorFlow به توسعه دستگاه های حرفه ای و پیچیده کمک می کند و باعث می شود سیستم های یادگیری عمیق به راحتی تولید شوند.

ترندهای فناوری

با اینحال، R نمی تواند در این روش با پایتون سازگاری داشته باشد. اگر افراد بخواهند وارد دنیای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی شوند، پایتون واضح ترین انتخابشان خواهد بود. البته این موضوع بدین معنی نیست که R به طور کلی از بین رفته است. این موضوع به معنای ادامه زندگی این زبان برای کاربردهای خاص در پژوهش و تجزیه و تحلیل داده ها خواهد بود. اگر محققی هستید که در دانشگاه فعالیت می کنید می توانید باز هم از R استفاده کنید اما حداقل در حال حاضر می توان گفت که این زبان به سطح پایتون نمی رسد.

به جای R چه موارد دیگری را باید یاد گرفت؟

این موضوع کاملا روشن است. اگر درباره انطباق و انعطاف پذیری R برای آینده نگران هستید باید زبان پایتون را یاد بگیرید. اما زمانی که صحبت از یادگیری ماشینی به میان می آید این تنها گزینه پیش رویتان نخواهد بود. مواردی همچون Scala و  Go می توانند دارایی مفیدی در رزومه تان برای یادگیری ماشینی باشند.

 چرا ممکن است درباره ناپدید شدن R اشتباه کرده باشیم؟

R  هنوز هم یکی از زبان های مفید برای تجزیه و تحلیل داده هاست. اگر در زمینه های مختلف بر روی امارها کار می کنید بهتر است این زبان را به مجموعه مهارت های خود اضافه کنید.

۴٫ اینترنت اشیا (IoT) :

اینترنت اشیا واژه ای است که چند سال پیش ابداع شده و مورد استفاده قرار می گیرد. همانند بلاکچین، شاید در سال ۲۰۱۹ شاهد ناپدید شدن فناوری اینترنت اشیا یا کمرنگ شدنش باشیم. ممکن است این حوزه به مفاهیم عملی تری تبدیل شود. به عنوان مثال edge computing. در چنین شرایطی دیگر کسی درباره اینترنت اشیا به عنوان یک ترند واحد برای رسیدن به دنیای مدرن صحبت نخواهد کرد بلکه از آن به عنوان مجموعه ای از فناوری ها یاد خواهد کرد که می تواند محصولات جدیدی تولید کند و زیرساخت های فعلی را تکمیل نماید.

ترندهای فناوری

چالش دیگری که اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۹ با آن روبرو خواهد شد این است که مفهوم دنیای متصل به تصمیم گیری و سیاست های موجود بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر بخواهیم شهر هوشمندی داشته باشیم  باید یک سری ساختار هم داشته باشیم تا بتوانیم تحول دیجیتال را در آن اجرایی کنیم. اگر هر دستگاهی به هر روشی به هم وصل شود باید سوالاتی درباره اینکه این دستگاه ها چگونه قرار است کار کنند، مقرراتشان تنظیم شود و داده ها مدیریت گردد پرسیده شود. در سال های آتی تغییر قابل توجهی در فناوری های موجود رخ خواهد داد.

 چه مواردی را باید بیاموزیم؟

یکی از روش های موجود این است که یک گام به عقب برداریم و به هدفی که اینترنت اشیا دنبال می کند خوب فکر کنیم.

چه جنبه هایی از اینترنت اشیا برای ما مهم است؟ دوست داریم داده ها را جمع آوری کنیم و تجزیه و تحلیل نماییم؟ یا اینکه می خواهیم محصولاتی را توسعه دهیم که هوش عملکردی و اجرایی دارند؟ بعد از اینکه از این منظر به ماجرا نگاه کردید اینترنت اشیا به یک موضوع عملی تر و اجرایی تر تبدیل خواهد شد.

 چرا ممکن است درباره ناپدید شدن اینترنت اشیا اشتباه کرده باشیم؟

تغییر فوری در اینترنت اشیا ممکن است کند باشد اما در سازمان هایی که به دنبال ارزش خاصی هستند این تغییر سرعت خواهد گرفت. در چنین شرایطی اینترنت اشیا کمی شبیه بلاکچین خواهد بود. در سال های آتی این حوزه ممکن است وارد کاربردهای عملی شود.

آیا چیزی هست که واقعا در دنیای فناوی برای همیشه ناپدید شود؟

شاید با دیدن برخی از مواردی که در این فهرست بیان کردیم شگفت زده شده باشد. نکته مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این است که هیچ چیزی به طور کامل از دنیای فناوری ناپدید نمی شود. از دیدگاه میراث، تغییر و تکامل اغلب به آهستگی اتفاق می افتد و از لحاظ نوآوری ها، این موارد برای همیشه ناپدید نمی شوند. این ها رشد پیدا می کنند و تحولات را آنگونه که شاید انتظار نداشته باشیم تحت تاثیر خود قرار می دهند.

آنچه که واقعا در سال ۲۰۱۹ مهم خواهد بود، این است که در این تغییرات زنده باشیم و بهترین فرصت را برای استفاده از تغییر در زمانی که واقعا اهمیت دارد، به خودمان ببخشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *