اینترنت اشیا چگونه می تواند سرمایه گذاری های مالی را بهبود ببخشد؟

سرمایه گذاری های مالی

آیا ظهور فناوری های هوشمند می تواند به سرمایه گذاری هوشمند هم منجر شود؟ شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد چنین شرایطی وجود خواهد داشت. متخصصان این حوزه بر این باورند که ظهور فناوری های اینترنت اشیا در طول چند سال گذشته اینده امیدوارکننده ای برای امور مالی و سرمایه گذاری های مالی رقم زده است. با اینکه بیش از ۱۵ میلیارد دستگاه به هم وصل شده در سال ۲۰۱۵ وجود داشت یکی از مطالعات انجام شده تخمین می زند تا سال ۲۰۲۰ این مقدار دستگاه به بیش از ۲۰ میلیارد برسد. در این میان فروش دستگاه های اینترنت اشیا از ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۱٫۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است. این آمار و ارقام نشان می دهد تا سال ۲۰۱۹ فروش دستگاه های مرتبط با اینترنت اشیا به ۱٫۷ تریلیون دلار خواهد رسید. در چنین شرایطی سرمایه گذاران باید باهوش باشند و نه تنها موارد ابداعی جدید را در نظر بگیرند بلکه محصولاتی را در نظر داشته باشند که از اینترنت اشیاء قدرت گرفته است و توسط شرکت هایی همچون سامسونگ و اینتل عرضه می شود.

دستگاه هایی که می توانستند از طریق اینترنت داده ها را به اشتراک بگذارد برای اولین بار نام اینترنت اشیا را به خود گرفتند. ظهور این دستگاه ها به سال ۱۹۹۹ بر می گردد.

کوین اشتون این نام گذاری را انجام داده بود. تعریف دقیق او از این دستگاه ها این بود:  محیط جهانی که در آن اشیا همچون دستگاه های الکترونیک مخاطبان و مواردی که اتصال درون ساختی ندارند، داده ها را از طریق سنسورها جمع آوری می کنند و در طول شبکه به اشتراک می گذارند.

 

سرمایه گذاری های مالی

در حال حاضر اینترنت اشیا طیف وسیعی از کاربردها را دارد. یکی از این کاربردها استفاده از اپلیکیشن های موبایلی برای انجام دادن کارهای خانه همچون کنترل کردن ترموستات ها،  اجرای سیستم های امنیتی یا باز کردن و بستن درب های گاراژ است. اسپیکرهای هوشمند همچون الکسای آمازون و اکو هم توانسته اند از قدرت دستگاه های اینترنت اشیا به خوبی بهره مند شوند. دستگاه های پوشیدنی همچون اپل واچ و فیبیت اطلاعات مربوط به سلامتی و تمرینات ورزشی افراد را پیگیری می کنند. رومبا خانه شما را وقتی خودتان نیستید تمیز می کند. فناوری های هوشمند زیادی در تلویزیون ها دیده می شود اما می توان این فناوری های هوشمند را در یخچال هایی که تازگی محصولات داخلشان را پیگیری می کنند، توالت هایی که شستشوی شخصی را ارائه می نمایند و صندلی هایی که قابلیت تنظیم دما را دارند و فرهایی که می توانند از راه دور از پیش گرم شوند هم دید.

اینترنت اشیا در حوزه سلامت:

علاوه بر منازل هوشمند، اینترنت اشیا در حوزه سلامت هم کاربرد زیادی دارد. مثلا واتسون IBM دریافت داروهای تجویزی و درمان بیماران را ساده تر می سازد.

در دنیای کشاورزی سنسورها برای پیگیری بارندگی ها و کیفیت خاک مورد استفاده قرار می گیرد. در دنیای ساخت و ساز، دستگاه های مشابه عملکرد و بهره وری ماشین را پیگیری می کنند.  در چند سال آینده اینترنت اشیا می تواند ارزش ۱۵ تریلیون دلاری به محصولات سرتاسر جهان بیفزاید. فناوری های اینترنت اشیا در دنیای امور مالی و زیرساخت ها هم غالب شده است. خودروهای بدون سرنشین و خودروهای هوشمند هم فضای شهرهای هوشمند را به خود اختصاص داده اند و به شهروندان کمک می کنند ترافیک را بهتر مدیریت نمایند و از بروز تصادفات پیشگیری کنند. این نوع فناوری ها سالانه می توانند جلوی بیش از ۶۰۰۰۰۰ تصادف را بگیرند.

وای فای در سطح شهر:

بارسلونا یکی از شهرهایی است که استفاده از اینترنت اشیا را به سطح دیگری برده است. وای فای موجود در سطح شهر، به افراد کمک کرده است مقدار مصرف آب را پیگیری کنند، چراغ های خیابان را به صورت خودکار مدیریت نمایند، مسیرهای اتوبوس ها را ببینند و بدانند در چه جایگاه هایی می توانند اشغال هایشان را دور بریزند. در حوزه امور مالی، تراکنش ها به زودی کاملا خودکارسازی خواهند شد و معرفی بیومتریک ها چنین تراکنش هایی را امن تر از قبل خواهد کرد. نکته جالب تر اینجاست که تکامل خدمات رسانی به مشتریان مشهودتر از قبل خواهد بود.

سرمایه گذاری های مالی

یکی از بانک ها به نام Westpac Australia موارد شخصی سازی شده ای را نصب کرده است که به هنگام ورود مشتری خوشامد می گوید و می تواند بر اساس سابقه مشتری محصولاتی را برایش ارائه کند. یکی از متخصصان این حوزه بیان می کند این روزها موسسات مالی برتر از سرتاسر دنیا می توانند از قدرت اینترنت اشیا بهره ببرند و محیط مجازی را برای تجارت ایجاد کنند. مثلا خیلی از موسسات مالی در حال استفاده از سرمایه گذاری مبتنی بر بیت کوین هستند. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم آمار و ارقام استفاده از اینترنت اشیا روز به روز در حال افزایش است. همین امر موجب شده است فرصت های بی نظیری در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد. مایکروسافت در نظر بگیرید که از قابلیت های اینترنت اشیا برای سلطه بیشتر بر حوزه کاریش استفاده می کند. اپل را در نظر داشته باشید که در میان سایر شرکت ها توانسته است دستگاه های پوشیدنی هوشمندتری در اختیار کاربران بگذارد. اینتل را به عنوان نمونه در نظر بگیرید که رویکرد چند وجهی دارد که در برگیرنده تولید دستگاه های خودکار و اضافه کردن سنسورها به دستگاه هایی است که به هم وصل نشده اند. غول های ارائه کننده خدمات بی سیم  همچون AT&T, Verizon, T-Mobile و Sprint را در نظر بگیرید که شبکه های ۵G آن ها می توانند ترافیک داده ها را با سرعت بیشتری مدیریت کنند.

 اینترنت اشیای صنعتی:

شرکت هایی همچون جنرال الکتریک توانسته اند به خوبی دستگاه هایی را تولید کنند و به کمک فناوری های هوشمند فضای کاریشان را متحول نمایند. شرکت های کوچکی همچون هولدینگ ARM را در نظر بگیرید که توانسته اند شرکت های بزرگی همچون اینتل را به چالش بکشند.

از آنجایی که اینترنت اشیا با نرخ رشد تصاعدی و همه کاره بودنش در اختیار کاربران قرار گرفته است، سرمایه گذاران بیشتری می توانند از این قابلیت بهره ببرند و فرصت های بیشتری در اختیار مشتریانشان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *