تاثیر اینترنت اشیا در گلخانه

تاثیر اینترنت اشیا در گلخانه

صنعت کشاورزی در سراسر جهان به طور قابل توجهی تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی، کاهش منابع و افزایش جمعیت قرار گرفته است. با تشدید این شرایط، کشاورزان برای تقویت و افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی خود و مقاومت در برابر این فشارها، به فناوری های پیشرفته روی آورده اند. امروزه در کشاورزی، اینترنت اشیا (IoT) بیش از هر زمان دیگری وجود دارد و گلخانه های هوشمند نمونه ای عالی از کاربرد اینترنت اشیا هستند. در ادامه به تاثیر اینترنت اشیا در گلخانه می پردازیم.

یک گلخانه هوشمند با فراهم کردن محیط کاملا کنترل شد، متناسب با نیازهای گیاهان کشت شده در داخل آن، به افزایش بهره وری این گیاهان کمک می کند. به طور کلی گلخانه های هوشمند، سیستم های کشاورزی متداول و فناوری های جدید اینترنت اشیا را برای دید کامل و اتوماسیون سازی فرآیندها گرد هم آورده اند. در اینجا به ۴ تاثیر اینترنت اشیا در گلخانه ها می پردازیم :

۴ تاثیر اینترنت اشیا در گلخانه

اینترنت اشیا (IoT) با اجرای هوش مصنوعی و فناوری های هوشمند، برنامه ها و راه حل های کاربردی فراوانی را برای مصارف خانگی همچون ساختمان هوشمند و صنعتی همچون کشاورزی هوشمند ایجاد می کند. در اینجا ما قصد داریم بر روی مزایای یک گلخانه فعال شده با اینترنت اشیا متمرکز شویم.

گلخانه های مدرن شامل یک سیستم کشاورزی کامل هستند که با توانایی انجام خودکار تنظیمات جزئی مورد نیاز گیاهان، به رشد صنعت کشاورزی در جهان کمک کرده اند. در گلخانه هوشمند تنها با استفاده از یک صفحه نمایشگر لمسی می توان میزان دما و رطوبت کل گیاهان موجود در محیط را کنترل کرد یا ثابت نگه داشت. بنابراین گلخانه فعال شده با اینترنت اشیا مطمئناً می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد، این سیستم حتی می تواند از پردازش غیرمتمرکز داده ها استفاده کند تا تصمیمات مهم را به روشی هوشمندانه و بدون دخالت انسان اتخاذ کند.

گلخانه های هوشمند که مجهز به سنسورهای مدرن و فن آوری های ارتباطی هستند، به طور خودکار اطلاعات را از محیط اطراف و محصولات می گیرند و با تحلیل این داده ها توسط الگوریتم های هوشمند اینترنت اشیا، گلوگاه ها و ناهنجاری های موجود را کشف می کنند. بر اساس این داده ها، عملیات تهویه مطبوع و روشنایی ، در کنار فعالیت های آبیاری و سمپاشی ، همگی می توانند بر اساس تقاضا تنظیم گردند. علاوه بر این پایش مداوم داده ها ، توسعه مدل های پیش بینی کننده برای ارزیابی بیماری های زراعی و مقابله با خطرات قارچ ها و آفت ها را تسهیل می کند.

برخی از مهم ترین تاثیر اینترنت اشیا در گلخانه و کشاورزی هوشمند طبق این لینک، عبارتند از:

  1.  IoT به حفظ شرایط ایده آل آب و هوایی کمک می کند:

حسگرهای اینترنت اشیا به کشاورزان اجازه می دهد تا اطلاعات واقعی را در مورد عوامل مهم آب و هوایی از جمله ، دما ، رطوبت ، قرار گرفتن در معرض نور و دی اکسید کربن در سراسر گلخانه به دست آورند. به کمک این داده ها تنظیم نور و دما، با حفظ بهترین شرایط برای رشد گیاهان میسر می گردد. حتی سنسورهای دیگر نیز وجود دارند که به شناسایی درهای باز گلخانه کمک می کنند و در نتیجه یک محیط کاملاً کنترل شده را برای رشد گیاهان میسر می سازند.

  1. IoT به تقویت روش های آبیاری و کوددهی کمک می کند:

یک مشکل اساسی در کشاورزی، اندازه گیری میزان دقیق آب مورد نیاز است. خوشبختانه به حداقل رساندن استفاده از آب با نصب سنسورهای هوشمند که توسط برنامه IoT کنترل می شوند امکان پذیر شده است.

علاوه بر کنترل پارامترهای موجود در گلخانه ، IoT به کشاورزان کمک می کند تا فعالیت های آبیاری و کوددهی را درست مطابق با نیاز واقعی گیاهان زیر کشت برای بازده حداکثری تنظیم نمایند. برای مثال سنسورهای هوشمند این گلخانه ها با به دست آوردن میزان حجم آب موجود در خاک نشان می دهند که آیا محصولات کشاورزی تحت تنش آبی هستند یا خیر.

اندازه گیری های میزان شوری خاک نیز بینش مفیدی در مورد نیاز کوددهی گیاهان ارائه می دهد. همچنین سیستم های آبیاری و کوددهی را می توان به طور خودکار روشن کرد تا بر اساس این داده ها خواسته های محصولات را در زمان واقعی برطرف سازند.

  1. IoT از آفت زدن گیاهان و محصولات کشاورزی جلوگیری می کند:

آفت محصولات زراعی یک چالش مداوم برای کشاورزان است و در صورت عدم کنترل به موقع خسارت زیادی به حاشیه محصولات وارد می کند. برخی از راه حل های شیمیایی نظیر انواع آفت کش ها برای جلوگیری با این مشکل وجود دارد. اما کشاورزان اغلب نمی دانند چه زمان و چه میزانی باید از این آفت کش ها استفاده نمایند.

از سوی دیگر اگر از این مواد شیمیایی بیش از حد معمول استفاده شود، نه تنها نگرانی های زیست محیطی و ایمنی افزایش می یابد بلکه هزینه تولید محصولات نیز بیشتر می شود که این اصلا برای کشاورزان به صرفه نیست.

اما استفاده از کشاورزی هوشمند و راه اندازی یک سیستم هوشمند در محیط گلخانه به کشاورزان کمک می کند تا با استفاده از داده های به دست آمده در محیط های گلخانه ای نظیر خصوصیات آب و هوای خارجی و خاک ، بینش ارزشمندی را در مورد خطرات موجود در برابر آفات و قارچ ها کسب نمایند. با بهره گیری از این اطلاعات، کشاورزان می توانند در صورت نیاز برای اطمینان از محصول سالم با کمترین هزینه از آفت کش های شیمیایی استفاده کنند.

  1. IoT به بهبود امنیت محیط گلخانه کمک می کند:

گلخانه های دارای محصولات با ارزش بالا ممکن است مورد هدف و آسیب سارقان قرار بگیرند. به جای استفاده از دوربین های مدار بسته در محیط گلخانه که هزینه زیادی دارد و برای کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات غذایی به صرفه نمی باشد. می توان از حسگرهای اینترنت اشیا در گلخانه های هوشمند به عنوان زیرساخت مقرون به صرفه برای نظارت بر وضعیت درب و شناسایی فعالیت های مشکوک استفاده کرد. این سیستم ها دارای سنسور هشدار خودکار هستند که در صورت بروز یک مسئله امنیتی ، آنها فورا به صاحبان گلخانه اطلاع می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *