بررسی نقش اینترنت اشیاء در سیستم‌های مدیریت دانش

بررسی نقش اینترنت اشیاء در سیستم‌های مدیریت دانش

در حال حاضر اینترنت اشیاء ، به رشته های مرتبط با سازماندهی و پردازش اطلاعات روح تازه ای بخشیده است. بررسی نقش اینترنت اشیاء در سیستم‌های مدیریت دانش برای کسب و کارهایی بسیار مهم است که هدف آنها ارائه خدمات نوآورانه و سریع به مشتریان می باشد. همانطور که می بینید IoT در بازار امروز به سرعت در حال رشد است ، بنابراین شرکت ها تلاش می کنند از ابزارهای هوشمند برای پشتیبانی از محصولات هوشمند خود استفاده کنند.

در دنیای امروز شرکت ها فناوری اینترنت اشیاء را به مراکز و تیم های فروش خود اضافه می کنند تا هم کارمندان توانایی بیشتری در تحلیل داده ها پیدا کنند و هم مشتریان بتوانند پاسخ سریع تری به سوالات متداول خود دریافت کنند و یک خرید هوشمندانه را تجربه کنند.

در این مقاله ابتدا با تعریف کوتاهی از سیستم مدیریت دانش شروع می کنیم و سپس به بررسی نقش اینترنت اشیاء در سیستم‌های مدیریت دانش می پردازیم.

سیستم مدیریت دانش و مزایای آن

سیستم مدیریت دانش (KMS) یک سیستم اطلاعاتی است که به ویژه برای کمک به اشتراک و ادغام دانش طراحی شده است. مدیریت دانش ، دانش موجود در داخل سازمان را از سطح استراتژیک تا اجرایی و عملیاتی مخاطب قرار می دهد. به طور خلاصه ، یک KMS تمام ابزارهای لازم را در اختیار دارد تا به نمایندگان شرکت در تبدیل اطلاعات به دانش کمک کند.

منافع شرکت شما در صورت عدم استفاده کامل از سیستم مدیریت دانش محدود است. در واقع سیستم مدیریت دانشی که به خوبی سازمان یافته باشد می تواند به شما و تجارت شما در افزایش عملکرد کارکنان ، رضایت مشتری و کیفیت خدمات کمک کند. علاوه بر این ، در یک سازمان خاص ، دانش هسته اصلی عملکرد و نوآوری است. بنابراین یکی از با ارزش ترین دارایی های یک شرکت دانش است. مزایای یک سیستم مدیریت دانش می تواند بسیار قابل توجه باشد. در اینجا به برخی از مهم ترین مزایای آن اشاره می کنیم:

سیستم مدیریت دانش و مزایای آن

مزایای سیستم مدیریت دانش برای سازمان ها:

  • هر شخص در شرکت به مدیریت و دانش تجاری دسترسی پیدا می کند.
  • سیستم مدیریت دانش به راحتی از فناوری های جدیدی همچون فناوری های مرتبط با حوزه اینترنت اشیاء پشتیبانی می کند و از طریق آن می تواند دانش جدیدی را برای استفاده در آینده به دست آورد.
  • با توجه به دانش موجود ، کارمندان می توانند به سرعت تمام اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند
  • هزینه های IT شرکت بدون کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان ، کاهش می یاید.
  • به بهبود تعامل و ارتباط کارکنان منجر می شود.
  • در ارائه سنجش و پاسخگویی بهتر کمک می کند.

ارتباط اینترنت اشیاء و سیستم‌های مدیریت دانش

همزمان با توسعه ی فنـاوری‌ اینتـرنت اشیـا خصوصا در سال ‌های اخیـر ، ایجـاد و توسعۀ سیستم ‌های مدیریت دانش مبتنی بر آن بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این نقش این سیستم ‌ها در حوزه ‌های مختلف سازمانی ، از جمله مدیریت عملکرد کارکنان مرتبا مورد بررسی قرار می گیرد. اما ارتباط میان اینترنت اشیاء و سیستم‌های مدیریت دانش چیست؟

به کارگیری اینترنت اشیاء در سیستم مدیریت دانش یک سازمان ، می‌تواند در تولید داده‌ های فرایندهای دانشی، به‎ ویژه کشف دانش در محیط‌ های فیزیکی و دیجیتال ، نقش قابل توجهی داشته باشد و به عنوان پایه‎ و اساسی قابل اتکا در نظر گرفته شود. در ادامه به صورت مختصر به بررسی نقش اینترنت اشیاء در سیستم‌های مدیریت دانش می پردازیم.

بررسی نقش اینترنت اشیاء در سیستم‌های مدیریت دانش

اینترنت اشیا (IoT) شامل الگوی محاسباتی قدرتمندی است که به موجب آن توانایی سازمان ها را با قابلیت های ارتباطی محاسباتی و بی سیمی خود افزایش می دهد. گذشته از آن اینترنت اشیاء معمولاً از طریق ترکیب حسگرها و محرک هایی که امکان اتصال به اینترنت را دارند به عنوان راهی برای توسعه محیط های هوشمند دیده می شود. اکوسیستم فعلی اینترنت اشیا بسیاری از راه حل های ارتباطی جایگزین با ویژگی های عملکردی متنوع را به سازمان ها و کسب و کارها ارائه می دهد. البته ناگفته نماند که شناسایی مناسب ترین راه حل های اینترنت اشیا برای یک محیط هوشمند خاص همواره یک چالش اساسی را برای مدیران سازمان ها ایجاد می کند.

بررسی نقش اینترنت اشیاء در سیستم‌های مدیریت دانش

IoT و به ویژه IIoT (اینترنت اشیا صنعتی) به تدریج در حال ایجاد فرصت های بی نظیری برای توسعه دهندگان پلتفرم ها ، سخت افزار ها و همینطور ایجاد کنندگان سیستم هایی برای شروع فعالیت های سازمانی است. به طور خلاصه نقش اصلی اینترنت اشیاء در سیستم‌ های مدیریت دانش در واقع از حسگرهای پایانی اینترنت اشیاء حاصل می شود که توانایی کارکنان در به دست آوردن و تحلیل داده ها را به میزان زیادی افزایش می دهد. اما با توجه به اینکه اینترنت اشیا حجم انبوهی از داده ها را از مکان ابزارها تولید می کند بنابراین نیاز بیشتری را برای استفاده از شاخص های بهتری در نگهداری و فرایندها می طلبد.

مزایای اینترنت اشیاء برای سیستم های مدیریت دانش

سیستم های تولید هوشمند اطلاعات می توانند تصمیمات کاملاً آگاهانه ای را برای سازگاری و بهینه سازی فرایندهای سازمان بدون هیچ گونه تأخیر در روند تولید اتخاذ کنند. این یکی از مزیت های مهمی است که گسترش فناوری های اینترنت اشیا در دنیای تولید ایجاد کرده است. هدف از این تحول دیجیتالی افزایش شفافیت داده ها و فرآیندهای تولید در سراسر مرزهای سازمانی یک شرکت تولیدی است.

دسترسی پیشرفته به دانش و داده ها ، از برنامه های تجاری در هر دستگاه ، هر زمان و در هر مکان پشتیبانی می کند. به نوبه خود ، ماهیت فشرده داده های سیستم های هوشمند مدیریت دانش ، مسیرهای ورود به موقع و دقیق به سیستم را ایجاد می کند و در نتیجه باعث می شود که در بسیاری از سیستم ها و فعالیت ها به صورت واقعی امکان مداخله صحیح ، به روشی که قبلاً امکان پذیر نبود فراهم گردد.

امروزه دنیای دیجیتال و فیزیک به شدت در هم آمیخته شده اند. این سیستم های بهم پیوسته برای بهینه سازی برنامه های تولید ، امکان تعمیر و نگهداری فعال و پاسخ سریع تر به تغییر مداوم نیازهای مشتری ، به سرویس های ابری برای نظارت از راه دور و تجزیه و تحلیل داده ها متصل می شوند.  علاوه بر این در آینده ای نزدیک صنایع  و کارخانه های هوشمند از خدمات دسترسی به داده و پردازش داده موجود در اینترنت اشیاء به منظور تأمین نیرو نیز استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *