کاربرد اینترنت اشیا در دوران کرونا

کاربرد اینترنت اشیا در دوران کرونا

مدت هاست اینترنت اشیا به جنبه های متعددی از زندگی ما وارد شده است. به طور کلی ، این کاربرد را می توان در خانه های هوشمند ، حمل و نقل هوشمند ، صنایع هوشمند و همینطور دیگر مصارف تجاری، زیرساختی و نظامی مشاهده کرد. علاوه بر این اینترنت اشیا در طی شیوع  بیماری کووید-۱۹ سهم بزرگی در کمک به سیستم مراقبت های بهداشتی جهت کنترل صحیح بیماران آلوده به ویروس از طریق شبکه ها و دستگاه های بهم پیوسته داشته است. در این مقاله در خصوص نحوه ادغام اینترنت اشیا در زندگی روزمره ، کاربرد اینترنت اشیا در دوران کرونا و مزایایی که اینترنت اشیا برای زمینه های مختلف کاری در این دوران ارائه کرده است ، بحث خواهیم کرد.

اهمیت اینترنت اشیا در دوران کرونا

جهان امروز با وضعیتی بی سابقه روبرو است. در حالی که همه از بحران جنگ های هسته ای ، فاجعه مربوط به آب و هوا یا تهدیدات فاجعه بار مشابه ترس داشتند ، تعداد کمی تصور می کردند که یک ویروس می تواند این گونه دنیای ما را فلج کند! با افزایش تعداد موارد مبتلا به ویروس کووید-۱۹ و افزایش تعداد کشته شدگان ، به تدریح فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به ابزار ارزشمندی برای مقابله با این ویروس بدل شده اند.

با توجه به این که این روزها به دلیل همه گیری ویروس کرونا ، متخصصان بهداشت در سراسر جهان با چالش درمان بیماران با حداقل تماس و از راه دور مواجه هستند، اصلاح و استقرار دستگاه های اینترنت اشیا برای حمایت از بخش مراقبت های بهداشتی به سرعت پیشرفت کرده است.

همچنین در حالی که بیمارستان ها و مراکز پزشکی برای تشخیص و پاسخ به سوالات مربوط به کووید-۱۹ مملوء از مراجعه کنندگان شده بود و همینطور تعداد تماس ها در این خصوص طاقت فرسا گشته بود. برای مقابله با این مشکل ، شرکت های نرم افزاری با همکاری بیمارستان ها و مراکز درمانی چت بات ها را در وب سایت و برنامه های موبایل خود راه اندازی کردند. این چت ربات ها با توجه به شدت علائم بازدیدکنندگان از آنها سوالات مشخصی می پرسند. به این ترتیب ، پزشکان و کادر پزشکی مجبور نیستند بارها و بارها به سوالات مشابه مراجعه کنندگان پاسخ دهند و در عوض آنها می توانند از این زمان برای معالجه بیماران استفاده کنند.

به این ترتیب گام بعدی گنجاندن دستگاه های اینترنت اشیا برای انجام تشخیص دیجیتال این بیماری است که بیمارستان ها هنوز در حال آزمایش آن هستند. در ادامه به دیگر کاربرد اینترنت اشیا در دوران کرونا می پردازیم.

کاربرد اینترنت اشیا در دوران کرونا

  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن

به خاطر ماهیت عفونی COVID-19 بهداشت و ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی و سایر وسایل و تجهیزات در تمام بخش ها امری ضروری است و بر این مرحله تأکید بیشتری شده است. از این رو برخی از شرکت ها مانند TMiRob ، UVD و خدمات ضد عفونی کننده Xenex ، از ربات های خودران برای این کار استفاده می کنند. آنها با انتشار نور ماوراء بنفش با شدت بالا ، سطح را ضد عفونی می کنند که با از بین بردن DNA آنها ، ویروس را از بین می برد. این ربات های خودران مبتنی بر Wi-Fi هستند و از طریق برنامه های موبایل قابل کنترل می باشند. در حال حاضر ، از این موارد در چین ، ایتالیا و ایالات متحده استفاده می شود.

  • کاهش تماس با سطوح

رفته رفته این آگاهی در بین افراد افزایش یافته اس که از لمس سطوح آلوده به ویروس کرونا مانند دستگیره در ، کلیدهای روشنایی و غیره این ویروس به راحتی به فرد دیگری انتقال می یابد. بنابراین اینترنت اشیا از این بعد نیز به کمک ما آمده و از طریق برنامه های کنترل از راه دور تماس ما را با سطوح مختلف به حداقل رسانده است. برای مثال استفاده از بلندگوهای هوشمند ، چراغ های هوشمند ، سیستم های امنیتی هوشمند و غیره که از قابلیت اینترنت اشیا برای کنترل از راه دور استفاده می کنند دیگر نیاز به لمس بیشتر سطوح پر تماس نیست.

  • خودکارسازی بیشتر فرآیندها

می توان انتظار داشت که در ماه های آینده ، مشاغل بیشتری فرآیندهای خود را خودکار کنند. قبل از این بحران ، اتوماسیون در بسیاری از موارد به عنوان دشمن شغل ها تلقی می شد زیرا ربات ها ، وسایل نقلیه خودمختار و سایر فناوری ها می توانستند جای انسان ها را در برخی از مشاغل پر کنند. اما در حال حاضر دیگر چنین تصور نمی شود. برای مثال ربات هایی که در کنار سایر پرسنل بیمارستان ها برای انجام نظافت و انبارهای خودکار کار می کنند نشان داده اند که چگونه می توان از طریق اتوماسیون از انسان محافظت کرد.

  • امکان دسترسی از راه دور

با توجه به شرایط فعلی استفاده از ابزارهای کنفرانس مانند زوم در حال رونق گرفتن است. زیرا از راه دور افراد را به هم متصل می کند. به روشی مشابه ، ابزارهای دسترسی به دارایی از راه دور نیز رونق زیادی پیدا کرده زیرا افراد را قادر می سازند از راه دور با ماشین ها ارتباط برقرار کنند و بازرسی های مجازی ، تشخیص از راه دور و همچنین پشتیبانی از راه دور را انجام دهند.

اینترنت اشیا قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا

طبق گزارشی که توسط Forrester Research ارائه شده است ، قبل از همه گیری کووید-۱۹ ، فقط ۷٪ از راه حل های اینترنت اشیا در زمینه بهداشت هوشمند در منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) استفاده می شد. اما همزمان با افزایش و شیوع این بیماری همه گیر ، اینترنت اشیا در بسیاری از کشورها ، برای مدیریت بحران مورد استفاده قرار گرفته است.

برای مثال بسیاری از کشورها سیستم های اندازه گیری هوشمند دمای بدن افراد را در ورودی اکثر مکان های عمومی مانند ایستگاه های قطار و غیره قرار داده اند. علاوه بر این در برخی از کشورها نیز از هواپیماهای بدون سرنشین جهت نظارت عمومی بر روی رعایت قوانین قرنطینه و استفاده از ماسک توسط مردم استفاده می شود. هوش مصنوعی همچنین برای پیش بینی مناطق شیوع این بیماری در آینده کاربرد دارد.

برگرفته از https://www.iotforall.com/ و https://iot-analytics.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *