اینترنت اشیا در مصرف آب

شاید تاکنون بیشتر در مورد کاربرد اینترنت اشیا در خانه های هوشمند ، شهرهای هوشمند و همچنین سیستم های مدیریت ترافیک شنیده باشید. با این حال ، یک واقعیت کمتر شناخته شده در حوزه فناوری اینترنت اشیاء این است که این برنامه در بسیاری از زمینه های دیگر مرتبط با زندگی روزمره ما نظیر مدیریت آب نیز کاربرد دارد. به همین خاطر در ادامه می خواهیم به کاربرد اینترنت اشیا در مصرف آب بپردازیم. با ما همراه باشید.

کاربرد اینترنت اشیا در مصرف آب

از زمان به وجود آمدن بشر ، استفاده صحیح از آب و یا به عبارت دیگر مدیریت مصرف آب ، موضوعی پر اهمیت و بسیار حیاتی برای بقای انسان ها بوده است. ما قبلا نیز در مورد مزایای استفاده از فناوری اینترنت اشیا در زندگی روزمره صحبت کرده ایم. این فناوری نه تنها زندگی انسان ها را راحت تر کرده است ، بلکه می تواند به حفظ مؤثر و همچنین مدیریت منابع و انرژی های ما نیز کمک کند. در اینجا قصد داریم به طور خاص به کاربرد اینترنت اشیا در مصرف آب بپردازیم.

اینترنت اشیا یکی از فناوری‌هایی  است که در سال‌های اخیر به کمک مدیریت منابع آبی کشورها در سطح جهان آمده است. این فناوری توانسته است ارتباطی دو طرفه میان مرکز کنترل و سیستم‌های محلی ایجاد نماید و از این طریق اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت سیستم آب‌رسانی به دست آورد. این اطلاعات به کنترل کمبود آب در مناطق تحت استرس‌های آبی که در برخی فصول سال با کمبود جدی آب مواجه می شوند کمک می کند. اما این داده های بسیار دقیق چگونه حاصل می شود؟

مدیریت هوشمند توزیع آب با تخمین میزان آب خروجی از مخازن

مدیریت هوشمند توزیع آب می تواند با ترکیبی از تکنیک های بهینه سازی ، راهکار های اینترنت اشیاء (IoT) و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها حاصل شود. اما فناوری IoT دقیقا چگونه به مدیریت آب و همچنین حفاظت از آن کمک خواهد کرد؟

IoT می تواند با تخمین زدن میزان آب خروجی از مخازن در هر زمان، هزینه ساخت و همینطور نحوه کار خودکار پمپ های خانگی را تعیین کند. برای شروع ، نیاز به سنسورهای سطح و دیگر تجهیزات هوشمند در مخازن آب داریم. لازم به ذکر است که سنسورهای سطح سنسورهایی با طراحی خاص هستند که می توانند سطح آب موجود در مخزن  را تعیین کنند. این سطح آب تعیین شده پس از آن می تواند به سرورهای مرکزی که به منظور حفاظت از آب موثر و همچنین مدیریت استفاده می شوند، ابلاغ شود.

این اطلاعات به طور مرتب به سرورهای مرکزی منتقل می شود و بیشتر به تعیین روزانه میزان مصرف آب کمک می کند و همچنین میزان آب موجود در مخازن را نشان می دهد. در ادامه در خصوص دیگر روش های فناوری IoT برای کاهش و کنترل مصرف آب توضیح خواهیم داد.

کاربرد اینترنت اشیا در مصرف آب

اینترنت اشیا در تعیین و کنترل تقاضای آب یک شهر کمک می کند:

یکی از مهم ترین چالش های مدیریت آب و همچنین حفاظت از آن در شهرها ، تعیین میزان آب مورد استفاده هر شهر در روز است. با استفاده از آنالیزهای پیش بینی می توان این میزان را به دقت محاسبه کرد. این کار با پیگیری تاریخچه مصرف آب در شهر، در هر روز معین انجام می شود. با توجه به داده های قدیمی جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده و همچنین با در نظر گرفتن وقایع خاص نظیر تعطیلات و آب و هوا در شهر مورد نظر، می توانیم میزان آبی که کل جمعیت در یک روز مصرف می کنند را تعیین کنیم.

بگذارید مصرف کلی آب را در یک روز زمستانی و همچنین یک روز تابستانی در نظر بگیریم. این یک واقعیت است که در طول زمستان میزان مصرف آب نسبتاً بسیار کمتر از روزهای گرم تابستان است. این را می توان به راحتی از داده های جمع آوری شده و همچنین این واقعیت که آب کمتری برای شستشو و همچنین حمام کردن در طول زمستان مصرف می شود ، تشخیص داد.

از طرف دیگر ، اگر اعیاد و روزهای تعطیلات را در نظر بگیرید که در طی این روزها مقدار زیادی آب مصرف می شود، بنابراین در چنین روزهایی آب به طور غیر ضروری هدر می رود. پس، اشتباه نیست که بگوییم در تابستان ها مصرف آب نسبتاً بسیار بیشتر از دیگر فصول سال است.

کاربرد مدیریت هوشمند آب در چنین شرایطی این است که:

هنگامی که مسئولان در مورد میزان آب مورد نیاز برای مصرف کلی یک شهر در هر روز آگاهی دارند بهتر می توانند برای حفظ سطح آب در مخازن در روزهایی که مصرف آب بیشتر است برنامه ریزی کنند.

در واقع فناوری اینترنت اشیاء به برنامه ریزی تعمیر ، نگهداری و همچنین تعیین زمان خاموش کردن پمپ ها به طور منظم کمک می کند. برخی از تکنیک های بهینه سازی مصرف آب از طریق IoT وجود دارد که از قبل می تواند به ساکنان یک شهر در مورد عدم دسترسی به آب در هر مقطع زمانی مشخص شده خبر دهد. این به مسئولین ذیربط کمک می کند تا نه تنها میزان آب کافی مورد نیاز شهرورندان را تامین کنند. بلکه در حفاظت از منابع و انرژی نیز موفق تر عمل نمایند.

اینترنت اشیاء به کاهش مصرف آب در منازل کمک می کند:

خوشبختانه شما می توانید از طریق این فناوری میزان مصرف آب در خانه خود را نیز کنترل کنید. برای مثال آمارها نشان می دهد نصب شیرآلات هوشمند دارای سنسور در خانه ها و همینطور ساختمان های اداری و تجاری به میزان قابل توجهی در کاهش مصرف آب موثر بوده است. همچنین شما می توانید با نصب یک اپلیکیشن بر روی گوشی و کنترل نحوه مصرف آب در قسمت های مختلف خانه از هدر رفتن آب جلوگیری نمایید.

اینترنت اشیاء به کاهش مصرف آب در منازل کمک می کند:

اینترنت اشیاء به کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی کمک می کند:

فناوری IoT در حوزه کشاورزی و در آبیاری هوشمند نیز مفید است. به عبارت دیگر Internet of Things (IoT) برای گرفتن مقدار مناسبی از آب در مقصد موردنظر برای مدت زمان معین می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این امر اساساً یک تغییر و حرکت داده محور است که توسط ارتباط بی سیم فعال شده توسط فناوری اینترنت اشیاء امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

اینترنت اشیاء به کاهش هزینه های قبض آب کمک می کند:

یکی دیگر از مزیت ها و کاربرد اینترنت اشیا در مصرف آب کاهش هزینه های مربوط به قبض آب است. در واقع با با تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از میزان مصرف آب می توان قیمت مصرف آب در ساعات مختلف در روز را تعیین کرد. همچنین از این اطلاعات می توان برای برنامه ریزی خودکار نحوه کار پمپ ها در طول روز به گونه ای استفاده کرد که انرژی یا منابع غیرضروری از بین نرود.

منبع: برگرفته از https://iotworm.com/internet-things-helps-water-management-system/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *