تکنولوژی بلاک چین چیست؟

تکنولوژی بلاک چین چیست؟

اگر در ده سال گذشته بانکداری ، سرمایه گذاری یا ارز رمزنگاری شده را دنبال کرده باشید ، ممکن است اصطلاح “بلاکچین” (blockchain) را شنیده باشید ، بلاکچین به فناوری ثبت رکورد در پشت شبکه بیت کوین معروف است. اما تکنولوژی بلاک چین چیست؟ در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

بلاک چین نوع خاصی از پایگاه داده است

تفاوت بلاک چین با یک پایگاه داده معمولی در نحوه ذخیره اطلاعات است. بلاکچین ها داده ها را در بلوکی ذخیره می کنند که سپس به هم متصل می شوند. با ورود اطلاعات جدید ، آنها وارد یک بلوک جدید می شوند. هنگامی که بلوک با داده ها پر شد ، آن را به بلوک قبلی زنجیر می زنیم ، که باعث می شود داده ها به ترتیب زمانی با هم زنجیر شوند. انواع مختلفی از اطلاعات را می توان در زنجیره بلوکی ذخیره کرد.

در مورد بیت کوین نیز ، از بلاک چین به صورت غیرمتمرکز استفاده می شود به طوری که هیچ شخص یا گروه واحدی بر آن کنترل ندارد، بلکه همه کاربران به طور جمعی کنترل خود را حفظ می کنند. بلاک چین های غیرمتمرکز غیرقابل تغییر هستند ، به این معنی که داده های وارد شده غیرقابل برگشت هستند. برای بیت کوین ، این بدان معناست که معاملات به طور دائمی ثبت می شوند و برای همه قابل مشاهده هستند.

تکنولوژی بلاک چین چیست؟

شاید در وهله اول Blockchain پیچیده به نظر برسد و قطعاً می تواند چنین باشد ، اما مفهوم اصلی آن واقعاً کاملاً ساده است. همانطور که گفته شد بلاکچین نوعی پایگاه داده است. برای اینکه بتوانید بلاکچین را به خوبی درک کنید، باید ابتدا درک کنید که یک پایگاه داده در واقع چیست.

بانک اطلاعاتی مجموعه ای از اطلاعات است که به صورت الکترونیکی روی سیستم رایانه ای ذخیره می شود. اطلاعات یا داده ها در پایگاه داده ها به طور معمول در قالب جدول ساخته می شوند تا امکان جستجو و فیلتر کردن اطلاعات خاص را فراهم کنند. چه تفاوتی بین شخصی وجود دارد که از صفحه گسترده برای ذخیره اطلاعات به جای پایگاه داده استفاده می کند؟

صفحات گسترده برای یک فرد یا گروه کوچکی از افراد جهت ذخیره و دسترسی به اطلاعات محدود طراحی شده اند. در مقابل ، یک پایگاه داده به گونه ای طراحی شده است که به طور قابل توجهی اطلاعات بیشتری را در خود جای داده است که می تواند به راحتی توسط هر تعداد کاربر همزمان دسترسی ، فیلتر و دستکاری شود.

پایگاه داده های بزرگ با قرار دادن داده ها در سرورهایی که از رایانه های قدرتمند ساخته شده اند ، به این مهم دست می یابند. این سرورها گاهی می توانند با استفاده از صدها یا هزاران کامپیوتر ساخته شوند تا از قدرت محاسباتی و ظرفیت ذخیره سازی لازم برای دسترسی همزمان کاربران به پایگاه داده برای بسیاری از کاربران برخوردار باشند. اگرچه یک صفحه گسترده یا پایگاه داده ممکن است برای هر تعداد از افراد قابل دسترسی باشد ، اما اغلب متعلق به یک تجارت است و توسط شخصی منصوب اداره می شود که کنترل کاملی بر نحوه کار و داده های موجود در آن دارد.

بنابراین تفاوت بلاکچین با پایگاه داده چیست؟

یک تفاوت اساسی بین پایگاه داده معمولی و بلاکچین ، نحوه ساختار داده ها است. یک بلاکچین اطلاعات را بصورت گروهی جمع آوری می کند که به آنها بلوک نیز گفته می شود و مجموعه ای از اطلاعات را در خود جای داده است. بلوک ها ظرفیت ذخیره سازی خاصی دارند و وقتی پر می شوند ، روی بلوک پر شده قبلی زنجیر می شوند و زنجیره ای از داده ها را به نام “زنجیره بلوک” تشکیل می دهند. تمام اطلاعات جدید به یک بلوک تازه تشکیل شده وارد می شوند که پس از پر شدن نیز به زنجیره اضافه می گردد.

یک دیتابیس ، داده های خود را در جداول ساختار می دهد در حالی که یک زنجیره بلوک ، مانند نام آن ، داده های خود را به صورت قطعه (بلوک) که با هم زنجیر شده اند ، ساختار می دهد. این باعث می شود که همه بلاکچین ها پایگاه داده باشند اما همه پایگاه داده ها زنجیره بلوک نیستند. این سیستم همچنین ذاتاً یک جدول زمانی برگشت ناپذیر از داده ها را هنگام پیاده سازی در ماهیت غیرمتمرکز ایجاد می کند.

رابطه بلاکچین با اینترنت اشیا چیست؟

تقریباً هر یک از مشاغلِ دارای شبکه و دستگاه های اینترنت اشیا می توانند با اجرای تکنولوژی بلاکچین ، هزینه های خود را کاهش دهند ، بهره وری کسب و کار را بهبود بخشند و نقاط ضعف در شبکه های تجاری را از بین ببرند.

بلاک چین با اجازه دادن به شرکت ها برای ردیابی تجهیزات هوشمند خود یا پردازش تاریخچه در یک پرونده غیرقابل حذف ، می تواند به انطباق کمک کند و اشتراک گذاری آسان این اطلاعات را با آژانس های نظارتی یا بیمه ها امکان پذیر سازد.

بلاک چین برای اینترنت اشیا می تواند زنجیره های تأمین را با ردیابی اشیا به هنگام عبور از زنجیره تأمین صادرات / واردات ، ضمن اجرای حمل و نقل و قراردادهای اعتباری و تسریع در پرداخت های افزایشی ، بهینه سازی کند. فناوری Blockchain قابلیت ردیابی ایمن گواهینامه ها و سایر اطلاعات برجسته در زنجیره های تأمین را فراهم می کند.

بلاکچین برای اینترنت اشیا می تواند با حفظ حریم خصوصی و امنیت در سطح شرکت برای همه طرف های معامله ، روش انجام معاملات تجاری را در سطح جهانی از طریق یک محیط قابل اعتماد برای خودکار سازی و رمزگذاری معاملات تجاری تغییر دهد

خدمات بلاکچین از قراردادهای هوشمند استفاده می کند و اطلاعات دستگاه های اینترنت اشیا را قادر می سازد تا در معاملات Blockchain IBM استفاده شوند. این ویژگی اجازه می دهد تا از دستگاه های اینترنت اشیا در ساخت راه حل هایی استفاده شود که به سازمان ها کمک می کند تا بهره وری عملیاتی خود را بهبود بخشند ، تجربه مشتری را تغییر دهند و مدل های جدید تجاری را به روشی ایمن ، خصوصی و غیرمتمرکز اتخاذ کنند ، بنابراین همه سازمان های شرکت کننده ارزش کسب می کنند.

 

منبع: برگرفته از https://www.investopedia.com/terms/b/blockchain.asp

https://www.ibm.com/blogs/internet-of-things/watson-iot-blockchain/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *