مروری بر بهترین بردهای توسعه اینترنت اشیا

مروری بر بهترین بردهای توسعه اینترنت اشیا

همانطور که می دانید تولید انواع محصولات اینترنت اشیا I0T در چند سال گذشته به خصوص در نیمه دوم دهه اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. این محصولات از خانه های هوشمند گرفته تا شهرهای هوشمند و ماشین های خودران پیشرفته را شامل می شود. همچنین پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۲ ارزش این بازار به ۱٫۲ بیلیون دلار و تا ۲۰۲۳ نیز به ۳٫۵بیلیون دلار برسد. به این ترتیب  بر اساس قابلیت های رشد IoT بسیاری از شرکت ها، استارت آپ ها و حتی سرگرمی ها در صدد هستند تا بخشی از بازار پرسود IoT را تصاحب کنند. یکی از نکات مهم در تولید قطعات و دستگاه های جدید IoT شناخت بردهای توسعه اینترنت اشیا است. به همین خاطر در ادامه مروری بر بهترین بردهای توسعه اینترنت اشیا خواهیم داشت. با بهیدو همراه باشید.

آشنایی مقدمات تولید دستگاه های جدید IoT

تولید قطعات و دستگاه های جدید IoT هر روز بیشتر می شود. برای شروع تولید این محصولات به دانش و تخصص در زمینه IoT از جمله شناخت قطعات و بردهای مورد نیاز آن احتیاج خواهد بود. همچنین متخصصان و دانشمندان می دانند که چگونه باید راه حل های IoT خود را بر روی دستگاه های مختلف پیاده سازی نمایند. مروری بر بهترین بردهای توسعه اینترنت اشیا به شما کمک می کند تاعلاوه بر اینکه به طور ساده با نحوه کار و امکانات آنها آشنا شوید، در صورت امکان دستگاه های مورد نظر را بهتر توسعه دهید.

مروری بر بهترین بردهای توسعه اینترنت اشیا

سری بردهای MKR آردوینو

اگر به مباحث مقدماتی و فنی تر IoT علاقه مند هستید قطعا تا به حال نام برد Arduino Uno را شنیده اید. این برد اغلب در نمونه های اولیه پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. ولی شاید با سری MKR آشنا نباشید. MKR یکی از سری بردهای محبوب پروژه های IoT است که از تمام امکانات مورد انتظار یک برد برای ارتباط برخوردار است.

مزایای بردهای MKR آردوینو:

– سازگار با هر نوع طراحی و برخورداری از اکوسیستم محبوب میکروکنترلری

– شیلدهای مخصوص MKR جهت توسعه انواع قابلیت ها و ویژگی ها

– امکان استفاده از IDE معروف Arduino Software

– برخورداری از انجمن های آموزش آنلاین و پروژه های آماده در دسترس در اینترنت

– تنوع بالا در اتصالات اینترنت اشیا ( شامل Wi-Fi, LoRa, GSM, SigFox, Ethernet, LTE, Bluetooth)

معرفی انواع بردهای MKR

  • آردوینو MKR 1000 (نوع ارتباط Wi-Fi)

این ورژن با استفاده از یک پردازنده ۳۲ بیتی کم مصرف SAMD21 Cortex-M0+ ARM به عنوان MCU  و یک ماژول وای فای داخلی کار می کند.

  • آردوینو MKR 1010 (نوع ارتباط Wi-Fi و Bluetooth)

این ورژن در واقع نوع آپدیت شده برد قبلی است که برای سازگاری بیشتر و همینطور مصرف انرژی کمتر به ماژول وای فای معروف و محبوب ESP32 و همینطور بلوتوث نسخه ۴٫۲ تجهیز شده است.

  • آردوینو MKR WAN 1300 (نوع ارتباط LoRa)

این برد با تجهیز شدن به ماژول لورا CMWX1ZZABZ توانایی ارتباطی را در فواصل دورتر امکان پذیر کرده است.

  • آردوینو MKR GSM 1400 (نوع ارتباط GSM)

برد آردوینو MKR GSM 1400 به همراه ماژول SARA-U201 که بر روی آن نصب شده است یک ارتباط GSM از نوع ۳G فراهم می سازد. این برد قادر خواهد بود نیاز های پروژه هایی مانند حمل و نقل هوشمند و شهر هوشمند را برآورده سازد.

  • آردوینو MKR Fox 1200 (نوع ارتباط SigFox)

این برد دارای یک ماژول ATA8520 SigFox است که تنها در اروپا مورد استفاده قرار گرفته و امکان اتصال به پلتفرم های SigFox که در اروپا از آن استفاده می شود را میسر می سازد.

  • آردوینو MKR VIDOR 1200 (نوع ارتباط Wi-Fi و Bluetooth)

برد آردوینو MKR VIDOR 1200 یکی از بردهای جدید و متفاوت در این گروه بوده و تفاوت اصلی در FPGA بودن آن می باشد. این برد برای ارتباطات wi-fi و بلوتوث از ماژول U-BLOX NINA W10 بهره می برد. یکی از قابلیت های مهم این برد پردازش بسیار سریع تصویر و صوت دیجیتالی است.

  • آردوینو MKR NB 1500 (نوع ارتباط LTE/Narrowband)

این برد با پیاده سازی دو پروتکل ارتباطی NB IOT و  LTE CAT M1 بر روی اکوسیستم ساده آردوینو ، کار با آن ها را راحت تر کرده است. این برد برای مکان هایی که قابلیت دسترسی به اینترنت را ندارند یک گزینه عالی محسوب می شود.

بردهای رزبری پای (RASPBERRY PI)

یکی از گزینه های محبوب دیگر در پروژه های اینترنت اشیا بردهای رزبری پای است. مزایای این بردها باعث شده تا به راحتی بتوانید ساخت و طراحی پروژه IOT خود را شروع کنید.

مزایای بردهای رزبری پای:

– دارای اکوسیستم معروف (SBC) و از نوع SBC های بسیار با صرفه

– دارای انجمن آموزشی آنلاین و پروژه های آماده بی شمار

– برخورداری از انواع تجهیزات جانبی جهت برطرف ساختن هرگونه نیاز

– دارای ابزار یادگیری کامل

معرفی انواع بردهای رزبری پای

  • رزبری پای ۳ مدل B+ (نوع ارتباط Wi-Fi ، Bluetooth و Ethernet)

برد فوق یکی از برد های استاندارد رزبری پای  است که دارای یک پردازنده ۶۴ بیتی چهارهسته ای بوده و مجهز به پروتکل های ارتباطی بلوتوث و ارتباط بی سیم با فرکانس های ۲٫۴ و ۵ گیگا هرتزی با استاندارد IEEE 802.11 b/g/n/ac می باشد. به منظور ایجاد یک بستر امن در نحوه ارتباط روی برد درگاه های USB 2.0 و Ethernet نیز تعبیه شده است و با فرکانس ۱٫۴ گیگا هرتزی خود می تواند به انواع ارتباطات چند رسانه ای پاسخ دهد.

  • رزبری پای ۳ مدل A+ (نوع ارتباط Wi-Fi و Bluetooth)

رزبری پای ۳ مدل A+ نیز همانند برد قبلی دارای مشخصات فنی قابل توجهی است. برای مثال این برد دارای ارتباط بلوتوث و وای فای و همچنین پردازنده ۶۴ بیتی چهارهسته ای است. تفاوت مهم این مدل با رزبری پای ۳ مدل B+ ، حذف جک Ethernet به همراه سه جک USB از روی برد جهت کوچک سازی و فشرده سازی مدار است.

  • رزبری پای Zero W (نوع ارتباط Wi-Fi و Bluetooth)

این ورژن از رزبری پای دارای ابعاد کوچک تر و قیمت ارزان تر است و در عین حال امکانات بسیار خوبی دارد. Zero W به ارتباط بی سیم با استاندارد ۸۰۲٫۱۱ b/g/n و بلوتوث ۴٫۱ مجهز می باشد. همچنین یک پردازنده تک هسته ای با فرکانس ۱ گیگا هرتز و ۵۱۲ مگابایت رم برای این برد منظور شده است. این برد اغلب برای پروژه هایی با ابعاد کوچک، با مصرف توان پایین و کم هزینه استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *