اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

برای مدیران صنایع بسیار حائز اهمیت است که بدانند اینترنت اشیا صنعتی چیست؟ به طور مختصر می توان گفت اینترنت اشیا صنعتی ماشین های قابل یادگیری ، فناوری های داده های بزرگ ، فناوری حسگرها و فناوری اتوماسیون را که از قبل به طور جداگانه در محیط صنعتی وجود داشته اند ، به هم پیوند داده است. مفهوم اینترنت اشیا صنعتی رویکردهای امیدوار کننده ای را به ارمغان می آورد. به عنوان مثال منجر به ایجاد توانایی برای بهبود پایدار ساخت در یک شرکت می شود.  این امر هم به جنبه های تجاری و هم به ملاحظات مهندسی تولید مربوط می شود.

در دنیای تکنولوژی ها ، شرکت هایی که به طور مداوم به شبکه ای از ماشین آلات و سیستم های هوشمند اعتماد می کنند ، بهره وری بیشتری خواهند داشت ، به عنوان مثال ، با به کار گیری اینترنت اشیا صنعتی می توان ماشین آلات را قبل از خراب شدن سرویس و تعمیر کرد. در نهایت ، این امر منجر به رضایت بیشتر مشتری می شود زیرا خواسته های آنها می تواند به روشی به موقع و با رویکرد متناسب تر برآورده شود. اما دیگر کاربردهای اینترنت اشیا صنعتی چیست؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

کاربرد اصلی اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

اینترنت صنعتی اشیا (IIoT) استفاده از حسگرها و محرک های هوشمند، برای افزایش فرایندهای تولیدی و صنعتی است. IIoT که به عنوان اینترنت صنعتی نیز شناخته می شود ، از قدرت ماشین های هوشمند و تجزیه و تحلیل های بی درنگ آنها استفاده می کند تا از داده هایی که سال هاست در محیط های صنعتی تولید می شوند ، بهره ببرد. ماشین های هوشمند نه تنها در گرفتن و تجزیه و تحلیل داده ها در زمان واقعی بهتر از انسان هستند ، بلکه در انتقال اطلاعات مهمی که می توانند برای هدایت سریعتر و دقیق تصمیمات تجاری استفاده شوند بهتر عمل می کنند.

حسگرها و محرک های متصل به صنایع این امکان را می دهند که زودتر ناکارآمدی ها و مشکلات را برطرف کنند و علاوه بر حمایت از تلاش های هوش تجاری (BI) ، در وقت و هزینه نیز صرفه جویی کنند. IIoT در زمینه تولید از توانایی بالایی برای کنترل کیفیت ، شیوه های پایدار و سبز ، ردیابی زنجیره تأمین و کارایی کلی زنجیره تأمین برخوردار است. در یک محیط صنعتی ، IIoT کلیدی برای فرآیندهایی مانند نگهداری پیش بینی (PdM) ، خدمات میدانی پیشرفته ، مدیریت انرژی و ردیابی دارایی است.

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) چگونه کار می کند؟

IIoT یا اینترنت اشیا صنعتی شبکه ای از دستگاه های هوشمند متصل به سیستم هایی است که داده ها را کنترل ، جمع آوری ، تبادل و تجزیه و تحلیل می کنند.

مزایای اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) چیست؟

  • پیش بینی نقایص ماشین آلات قبل از خرابی جدی

یکی از برترین مزایای اینترنت اشیا صنعتی مزایایی است که به مشاغل و صنایع ارائه می دهد. برای مثال سازمان ها می توانند از داده های زمان واقعی تولید شده از سیستم های IIoT برای پیش بینی نقص در ماشین آلات استفاده کنند. این ویژگی صنایع را قادر می سازد تا قبل از وقوع خرابی در ماشین آلات و خراب شدن قطعه یا خراب شدن دستگاه ها ، برای رفع این مشکلات اقدام کنند.

  • بهبود خدمات میدانی

یکی دیگر از مزایای اینترنت اشیا صنعتی ، بهبود خدمات میدانی است. فناوری های IIoT به تکنسین های خدمات میدانی کمک می کند تا مشکلات بالقوه تجهیزات مشتری را قبل از اینکه به موضوعات اصلی تبدیل شوند ، شناسایی کنند و به فن آوری ها این امکان را می دهد تا قبل از ایجاد مزاحمت برای مشتریان ، مشکلات را برطرف کنند.

  • ردیابی دارایی و سفارشات

ردیابی دارایی یکی دیگر از مزایای اینترنت اشیا صنعتی است. تأمین کنندگان ، تولیدکنندگان و مشتریان می توانند از سیستم های مدیریت دارایی برای ردیابی موقعیت و وضعیت محصولات در سراسر زنجیره تأمین استفاده کنند. در صورت آسیب دیدن کالاها یا در معرض آسیب بودن آنها ، سیستم هشدارهای فوری را به ذینفعان ارسال می کند و به آنها این فرصت را می دهد که برای رفع اوضاع اقدامات فوری یا پیشگیرانه انجام دهند.

  • افزایش رضایت مشتری

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) همچنین افزایش رضایت مشتریان را امکان پذیرتر می کند. هنگامی که محصولات به اینترنت متصل می شوند ، تولید کننده می تواند داده هایی را در مورد چگونگی استفاده مشتریان از محصولات خود ضبط و تجزیه و تحلیل کند. این ویژگی تولید کنندگان و طراحان محصولات را قادر می سازد تا در آینده نقشه های محصولات مشتری محورتری را طراحی کنند و بسازند.

  • مدیریت امکانات

IIoT می تواند مدیریت امکانات را بهبود ببخشد. با توجه به اینکه تجهیزات تولیدی مستعد خرابی هستند ، که این وضعیت حتی می تواند با شرایط خاص در کارخانه تشدید یابد. سنسورها می توانند ارتعاشات ، دما و سایر عواملی را که ممکن است منجر به شرایط عملیاتی کمتر از حد مطلوب شوند ، کنترل کنند.

اینترنت اشیا صنعتی در مقابل اینترنت اشیا :

اگرچه اینترنت اشیا و اینترنت صنعتی اشیا دارای بسیاری از فناوری های مشترک از جمله سیستم عامل های ابری ، سنسورها ، اتصال ، ارتباطات ماشین به دستگاه و تجزیه و تحلیل داده ها هستند اما آنها برای اهداف مختلفی استفاده می شوند.

اینترنت اشیا در حوزه های متنوعی از جمله کشاورزی هوشمند ، ساختمان های هوشمند، بهداشت و درمان و … کاربرد دارد.  اینترنت صنعتی اشیا زیر مجموعه ای از اینترنت اشیا است. علاوه بر این دستگاه های اینترنت اشیا شامل لوازم خانگی هوشمند ، دستگاه های هوشمند تناسب اندام و سایر برنامه های دیگر  می شود که در صورت خراب شدن شرایط اضطراری ایجاد نمی کنند.

اما برنامه های IIoT در صنایعی مانند نفت و گاز ، تاسیسات و تولید مورد استفاده قرار می گیرد. خرابی این سیستم های هوشمند در صنایع می تواند منجر به موقعیت های پر خطر یا حتی تهدید کننده جان افراد شود. برنامه های IIoT همچنین در مقایسه با کاربر محور بودن برنامه های اینترنت اشیا ، بیشتر به دنبال بهبود کارایی و بهبود سلامت یا ایمنی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *