رشته دانشگاهی اینترنت اشیا

رشته دانشگاهی اینترنت اشیا

چند سالی است که اینترنت اشیا به یک رشته دانشگاهی پرطرفدار و جذاب تبدیل شده است. طوری که به عنوان پر‌مخاطب ترین شاخه های فناوری و تکنولوژی شناخته می شود. در واقع با توجه به ماهیت جذاب اینترنت اشیا که باعث می شود انسان ها راحت تر از گذشته زندگی کنند و به امکانات بیشتری در زندگی خود دسترسی داشته باشند ، این فناوری برای دانشجویان و علاقه مندان به تحصیل در حوزه فناوری های نوین نیز با استقبال گسترده ای روبه رو شده است. اگر شما هم علاقه مند هستید در رشته دانشگاهی اینترنت اشیا تحصیل کنید ، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

اینترنت اشیا در مقیاس بی سابقه ای دنیای فیزیکی ما را به یک سیستم پیچیده و پویا از دستگاه های متصل تبدیل کرده است. پیشرفت در فناوری ، پذیرش گسترده اینترنت اشیا را ممکن ساخته است. از میکرو دوربین های شبیه به یک قرص کوچک که می توانند هزاران تصویر را در بدن ثبت نمایند گرفته ، تا سنسورهای هوشمند که می توانند شرایط محصول را در یک مزرعه ارزیابی کنند و همینطور دستگاه های خانه های هوشمند همگی جزئی از کاربردهای مفید و خارق العاده اینترنت اشیاء هستند. اگر به مباحث اینترنت اشیا علاقه مند هستید می توانید در یکی از شاخه های رشته دانشگاهی اینترنت اشیا تحصیل نمایید.

اگر تا کنون مطالب انتشار یافته در این سایت یا دیگر سایت ها مختص اینترنت اشیا را مطالعه کرده باشید ، قطعا می دانید که اینترنت اشیا در بخش های مختلفی همچون حمل و نقل هوشمند ، پزشکی هوشمند ، انواع صنایع هوشمند ، کشاورزی هوشمند ، ساختمان هوشمند و غیره کاربرد دارد. بنابراین با توجه به گسترده بودن حوزه ی کاربرد اینترنت اشیا در زندگی روزانه ی ما انسان ها ، رشته دانشگاهی اینترنت اشیا نیز به همین صورت از زیرشاخه های متفاوتی تشکیل شده است.

مباحث کلی IoT که  تقریبا برای تمام زیرشاخه های آن مشترک است شامل تمرکز بر روی اصول IoT و ظهور اتوماسیون صنعتی و خانگی ، خطرات احتمالی امنیتی و پیامدهای قانونی برنامه های اینترنت اشیا است. شما همچنین استفاده از دستگاه های اینترنت اشیا ، مدل ها و روش های عملکرد آنها و جنبه های قانونی و اخلاقی استفاده از آنها را مورد بررسی قرار خواهید داد.

همچنین شایان ذکر است رشته دانشگاهی اینترنت اشیا معمولا از جمله رشته هایی است که بیشتر دانش آموختگان رشته های مهندسی کامپیوتر از آن برای ادامه ی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری استفاده می کنند. پس از تحصیل در این رشته دانشجو می تواند در زمینه برنامه نویسی دستگاه های اینترنت اشیا و یا حتی ساخت آن‌ها به صورت تیمی یا فردی اقدام کند.

رشته دانشگاهی اینترنت اشیا

شما با تحصیل در رشته IoT می توانید :

  • در حوزه تخصصی خود مثل حوزه پزشکی، مهندسی و کشاورزی، مفاهیم اینترنت اشیا را فراگرفته و راه حل های اینترنت اشیا را طراحی کنید.
  • روند یک راه حل اینترنت اشیا را ترسیم کرده و سنسورها و سایر دستگاه های مورد نیاز برای آن را شناسایی کنید.
  • مولفه های مختلف زیرساخت و سیستم های شبکه را ارزیابی کرده و شبکه اصلی را برای ایده های اینترنت اشیا طراحی کنید.
  • راه حل های نرم افزاری را برای سیستم های مختلف و Big Data در طراحی های مفهومی خود اعمال کنید و از نحوه مدیریت داده ها در شبکه لذت ببرید.
  • خطرات امنیتی و حریم خصوصی اینترنت اشیا را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنید ، و یک طراحی ایمن هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری داشته باشید.
  • یک طرح مفهومی IoT مناسب تولید کرده که مشکلی را حل کند ، آماده نمونه سازی و آزمایش باشد و مسیر مشخصی برای بازاریابی داشته باشد.

در ادامه ی آشنایی با این رشته ، خوب است با برخی از مهم ترین تکنولوژی های مرتبط با آن نیز آشنا شوید:

تکنولوژی های مرتبط با رشته دانشگاهی اینترنت اشیا

  • اینترنت پزشکی

این روزها کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی بسیار زیاد است به طوری که جامعه  پزشکی ، این تکنولوژی را در پزشکی ، اینترنت پزشکی نامیده و آن را شاخه ای جدا از اینترنت اشیا می دانند. اگر می خواهید در خصوص اینترنت پزشکی و کاربرد آن بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار را مطالعه کنید.

  • کشاورزی هوشمند

تولید غذا و عدم وجود غذای کافی همیشه یک چالش بزرگ برای سراسر جهان بوده است. اما خوشبختانه تاکنون کشاورزی هوشمند به حل این مشکل کمک های زیادی کرده است و باعث شده حداقل حجم تولید غذایی بشر در حال حاضر دو برابر شود. راهکار های اینترنت اشیا دلیل اصلی این اتفاق است. برای اطلاع بیشتر در خصوص کشاورزی هوشمند قبلا به طور مفصل مباحث جداگانه ای در این سایت منتشر شده است.

  • حمل و نقل هوشمند

ترافیک سنگین یکی از معضل های اساسی شهرهای بزرگ است و بر سلامت جسم و روان انسان ها تاثیر می گذارد. اینترنت اشیا برای حل این مشکل نیز، راه حل های هوشمندانه ارائه داده است.

تکنولوژی های مرتبط با رشته دانشگاهی اینترنت اشیا

  • شهرهای هوشمند

در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته سراسر جهان شاهد ظهور شهرهای هوشمند با زیرساخت های قوی و گسترده ای هستیم که می توانند به راحتی پاسخگوی نیاز های جمعیت های شهر نشین باشند. از این رو بسیاری از دولت ها از دانش آموختگان رشته دانشگاهی اینترنت اشیا به منظور ساخت زیرساخت های مورد نیاز برای شهر های هوشمند استفاده می‌کنند و می توان گفت آینده رشته تحصیلی IoT بسیار درخشان است.

  • واقعیت افزوده

یکی از تکنولوژی های تاثیرگذار در دنیای امروز تکنولوژی واقعیت افزوده است که در تلفن های هوشمند و یا حتی دستگاه های خاص کاربرد دارد.  واقعیت افزوده یا AR هم در حال حاضر یک روش بازاریابی قدرتمند برای برخی از شرکت های بزرگ به شمار می رود. با انتخاب این رشته بیشتر می توانید با واقعیت افزوده آشنا شوید.

  • واقعیت مجازی

اغلب افراد ممکن است واقعیت مجازی یا VR را از دسته تکنولوژی های مرتبط با گیم یا بازی تصور کنند. اما این تکنولوژی کاربردها و اثرات دیگری نیز دارد. برای مثال سفرهای مجازی به سراسر دنیا و آموزش های شبیه سازی شده برای نیروهای مختلف از جمله کاربردهای مهم VR هستند. در واقع ترکیب واقعیت مجازی با اینترنت اشیا می تواند در رشته های مختلف کاربرد داشته باشد.

  • هوش مصنوعی

حتما تا به حال در خصوص هوش مصنوعی شنیده اید و حتی ممکن است دوره آن را به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه گذرانده باشید. هوش مصنوعی یا AI یکی از جذاب ترین تکنولوژی های موجود است. شرکت های عظیم معمولا برای ترکیب این تکنولوژی با اینترنت اشیا از بخشی از آن که می تواند داده های به دست آمده از سنسور های IOT را تجزیه و تحلیل کند استفاده می کنند. در این صورت دستگاه ها قادر می شوند بدون نیاز به دخالت انسان، تصمیم گیری کنند.

اگر شما هم می‌خواهید پا به یک دنیای جذاب و رو به رشد بگذارید ، پیشنهاد می کنیم حتما رشته دانشگاهی اینترنت اشیا را انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *