راهنمای کامل هوشمندسازی روشنایی

هوشمندسازی روشنایی

لامپ، کلید یا دو شاخه هوشمند : هوشمندسازی روشنایی

تجهیز خانه با سیستم روشنایی هوشمند می تواند مزایای زیادی برایتان داشته باشد. راحتی که از این طریق عایدتان می شود بسیار زیاد است و نیازی به گفتن نیست که اینکار می تواند امنیت خانه تان را بیشتر کند. به لطف صنعت هوشمندسازی خانه که اخیرا رشد قابل توجهی داشته است، گزینه های زیادی هست که می توان از بین آن ها یکی را انتخاب کرد. در این میان ممکن است سوالات زیادی به ذهن خطور کند. کلید هوشمند چیست؟ چگونه کار می کند؟ اتصالی که آن ها استفاده می کنند به چه معناست؟ چه چیزهایی باید در این باره بدانیم؟ در این مقاله می خواهیم راجع به این سوالات با هم حرف بزنیم.

 کلید لامپ هوشمند چگونه کار می کند؟

اگر می خواهید یک خانه هوشمند برای خودتان داشته باشید باید بدانید مواردی که برای هوشمندسازی به کار می رود چگونه کار می کند.  معمولا کلیدهای لامپ هوشمند به یک شبکه وصل می شوند. این شبکه می تواند شبکه خانگی وای فای باشد . البته گزینه های دیگری هم هست که بعدا بهشان می پردازیم.

هوشمندسازی روشنایی

یک کلید هوشمند شما را قادر می سازد خانه تان را به دو شیوه کنترل کنید. در ابتدا به کمک کلیدی که بر روی دیوار قرار می گیرد و سپس به کمک گوشی هوشمند.  به عبارت دیگر سیستم روشنایی هوشمند بهتان اجازه می دهد لامپ ها را در خانه و از طریق یک دستگاه هوشمند کنترل نمایید. همین امر باعث راحتی تان می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ها چگونه کار می کنند. شما می توانید کلید روشن و خاموش را خودکار کنید و هر چیزی که نیاز دارید را برنامه ریزی نمایید. سیگنال از طریق مش یا شبکه وای فای انتقال داده می شود و به شما اجازه می دهد همه وسایل روشنایی را در خانه برنامه نویسی کنید.

 کلید لامپ هوشمند در برابر کلید معمولی :

یک کلید هوشمند شبیه کلید معمولی که بر روی دیوار نصب می شود کار می کند. به کمک این کلید می توانید روشنایی خانه تان را کنترل کنید. تفاوت و تمایز اصلی این دو این است که  در کلیدهای هوشمند می توانید به کمک یک اپلیکیشن کلید را تنظیم کنید.  مجهز کردن خانه به کمک کلیدهای هوشمند یک روش عالی برای داشتن خانه ای کم خرج است و به شما اجازه می دهد روشنایی خانه تان را آنطور که دوست دارید کنترل کنید. بر خلاف کلیدهای معمولی، کلیدهای هوشمند از وای فای، فناوری ZigBee یا Z-Wave استفاده می کنند.  در مدل وای فای، شما می توانید کلید را به صورت مستقیم به شبکه خانگی و تلفن تان وصل کنید.

 

در مدل هایی که از فناوری ZigBee استفاده می کنند نیاز به یک نوع هاب یا دستگاه کنترلی خواهید داشت. لامپ هوشمند در مقایسه با کلید معمولی کنترل بهتری در استفاده از انرژی بهتان می دهد.  قابلیت های اضافی دیگری هم هست که باعث می شود لامپ های هوشمند بسیار جذاب تر از  موارد معمولی باشد. به عنوان مثال به کمک این ها می توانید صفحه نمایش لمسی تمام صفحه و میکروفون های درون ساخت را داشته باشید.   به خاطر داشته باشید که لامپ هوشمند ممکن است در هر خانه ای کار نکند. شاید بپرسید چرا؟ کلیدهای هوشمند باید به سیم خنثی وصل شوند. در چنین شرایطی کلیدهای معمولی کارساز نخواهند بود. در برخی از خانه ها به خصوص خانه های قدیمی، جعبه های موجود حاوی سیم های خنثی نیستند. به عنوان یک قانون کلی به خاطر داشته باشید خانه هایی که قدیمی هستند چنین شرایطی دارند. قبل از اینکه بخواهید سیستم هوشمندی برای خانه تان تهیه کنید باید سیم کشی را بررسی کنید. یکی از مزایای قابل توجه خرید سیستم روشنایی هوشمند این است که می توانید آن را کنترل کنید. شاید این اصلی ترین عنصری باشد که باعث راحتی تان می شود. کلیدهای هوشمند با کلیدهای معمولی وجه اشتراک زیادی ندارند. کلیدهای هوشمند بهتان اجازه می دهند لامپ ها را از طریق برنامه یا سیستم هوشمند کنترل کنید. زمانی که صحبت از طراحی کلیدهای هوشمند به میان می آید، ممکن است شبیه کنترل های موجود باشد که یک کلید فیزیکی هست و برای روشن و خاموش کردن لامپ استفاده می شود.

هوشمندسازی روشنایی

همچنین می توانید کلیدهای هوشمندی را بخرید که با پیچ های سنتی مجهز شده است. همه این ها به اولویت ها و بودجه ای که در اختیار دارید بستگی دارد.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که سیم کشی خانه تان را بررسی کنید و ببینید چگونه این سیم کشی انجام شده است. این موضوع بدین خاطر است که درصد قابل توجهی از خانه ها را نمی توان با تجهیزات هوشمند، هوشمندسازی کرد. قبل از اینکه بخواهید کلیدها و لامپ های هوشمند برای خانه تان بخرید  باید درباره این موضوع خوب تحقیق کرده باشید.

 برای روشنایی هوشمند در خانه چه گزینه هایی بهترین هستند؟ کلید هوشمند، لامپ هوشمند یا  دو شاخه هوشمند؟

همه ما خیلی خوب می دانیم که انتخاب دستگاه مناسب برای خانه می تواند سردرگم کننده باشد. زمانی که در حال انتخاب هستید ممکن است کلیدها، لامپ ها و دوشاخه های هوشمند زیادی را ببینید.  اگرچه ما عملکرد لامپ های هوشمند و کلیدهای هوشمند را در مقالات قبلی بیان کرده ایم اما حالا می خواهیم به مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.

هوشمندسازی روشنایی

لامپ های هوشمند :

در بیشتر موارد، لامپ های هوشمند با اتصالات بی سیم مجهز می شوند. اینکار بهتان اجازه می دهد به کمک گوشی یا تبلت تان به این لامپ ها وصل شوید.  این لامپ ها می توانند اتصال اینترنتی داشته باشند و همین امر بهتان کمک می کند کارهای خودتان را هم تکمیل کنید.

 

برای آغاز، می توانید لامپ ها را روشن و خاموش کنید. علاوه بر این قادر خواهید بود زمان روشن شدن یا خاموش شدن لامپ ها را در خانه زمانبندی کنید. به عنوان مثال می توانید به صورت خودکار لامپ های هوشمند را در خانه خاموش کنید و در همان حال درب خانه را ببندید. زمانی که گوشی هوشمند احساس کند به خانه نزدیک می شوید لامپ را روشن می کند.  از میان لامپ های هوشمند مختلف می توانید اندازه های متعددی را انتخاب کنید. این لامپ ها بهتان اجازه می دهند رنگ های متنوعی داشته باشید. به عبارت دیگر می توانید روشنایی خانه تان را بر اساس اولویت هایی که دارید سفارشی سازی کنید. برخی از لامپ های هوشمند هستند که قابلیت ایمنی دارند. به عنوان مثال این لامپ ها هر زمانی که زنگ خانه به صدا در می آید می توانند روشن شوند. اگر حرکتی شناسایی شود این لامپ ها ممکن است روشن شوند.  خوب حالا سوال اینجاست که از کجا می توانید متوجه شوید چه لامپ هایی برایتان خوب است؟ مزایا و معایبی هست که باید به هنگام خرید مدنظر داشته باشید. همانطور که می دانید لامپ های هوشمند از کلیدهای هوشمند انعطاف پذیرتر هستند. شما می توانید به راحتی آن ها را عوض کنید بدون اینکه کاری به دیوارها داشته باشید.  لامپ ها می توانند رنگ های مختلفی داشته باشند. پس دستتان برای انتخاب رنگ هم باز است. علاوه بر این، اکثریت قریب به اتفاق لامپ ها بدون نیاز به سوییچ خاص، تیره کننده هستند. شما می توانید به کمک این ها در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.  به عنوان مثال برای استفاده استاندارد بیشتر لامپ های هوشمند چندین دهه می توانند برایتان کار کنند.  علاوه بر این چنین لامپ هایی مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و در هزینه هایتان صرفه جویی می کنند.

هوشمندسازی روشنایی

شاید بتوان گفت یکی از بزرگ ترین معایب این لامپ ها نبود شکل و اندازه متنوع است. لامپ های هوشمند کمی گران هستند و باید هزینه زیادی برای خریدشان کنار بگذارید.  علاوه بر این چنین لامپ هایی برای کارکرد مناسب به هابی نیاز دارند که به روتر وصل شده باشد. پس اگر روتر ندارید باید یکی بخرید و همین باعث می شود هزینه هایتان افزایش یابد. با اینحال اگر بودجه کافی دارید و به دنبال یک راه حل مناسب برای خانه تان هستید لامپ های هوشمند بهترین گزینه برایتان خواهد بود.  این ها بسیار ساده و هوشمند هستند.

دوشاخه های هوشمند :

خوب دوشاخه ها وسایلی هستند که کمکتان می کنند دستگاه های خانه را روشن یا خاموش کنید. یک دوشاخه هوشمند را می توان با اپلیکیشن کنترل کرد و به وسیله آن هر چیزی که در خانه هست را کنترل نمود.  این ها تقریبا همه کاره هستند و می توان برای مقاصد مختلفی ازشان بهره برد. شما می توانید وسایل خاصی را زمانبندی کنید یا دستگاهی را در بازه زمانی خاصی روشن کنید.  به عنوان مثال اگر در خانه تان آلارم دارید می توانید کاری کنید لامپ ها به صورت خودکار بعد از شناسایی حرکت، روشن شوند.  این دوشاخه ها بسیار راحت هستند و به شما  اجازه می دهند هر دستگاهی که در خانه دارید را خودکار کنید. به عنوان مثال می توانید قهوه ساز را در صبح روشن کنید یا زمانی که در رختخواب هستید کتری را روشن نمایید.

اگر دوست دارید غذاها را با حوصله بپزید، می توانید وعده غذایی تان را آماده کنید و زمانی که سر کار هستید آن را آماده نمایید.

دوشاخه های هوشمند به شما کمک می کنند در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.  آیا می دانستید بیشتر دستگاه هایی که در خانه دارید در حالت استراحت هم برق مصرف می کنند؟  این موضوع می تواند هزینه های زیادی برایتان در پی داشته باشد.  دوشاخه های هوشمند بهتان کمک می کنند هر دستگاهی را در خانه برنامه ریزی کنید. این دو شاخه ها هنوز هم بسیار حجیم هستند. این موضوع بدین معنی است که ظاهر زیبایی ندارند و ممکن است برایتان جذاب نباشند.   با اینحال اگر می خواهید هزینه های انرژی تان را کمتر کنید خرید لامپهای هوشمند می تواند مفیدتر باشد. هرچند دوشاخه های هوشمند کمک تان می کنند روشن یا خاموش بودن دستگاه ها را بررسی کنید اما برای صرفه جویی در انرژی، لامپ های هوشمند گزینه بهتر و مناسب تری هستند.  علاوه بر این شما نمی توانید همه روشنایی های موجود در خانه را خودکار کنید. این موضوع بدین معنی است که بر روی لامپ های سیم کشی شده و تثبیت شده کنترلی نخواهید داشت.

Z-Wave و ZigBee چیست و چرا مهم هستند؟

زمانی که صحبت از دستگاه های هوشمند خانگی به میان می آید، این ها با ارتباطات بی سیم مجهز شده اند.  این موضوع بدین معنی است که چنین دستگاه هایی داده ها را به گوشی شما یا به همدیگر ارسال می کنند. در نتیجه تقریبا هر دوشاخه یا کلید هوشمندی که در خانه دارید باید ZigBee، Z-Wave، بلوتوث یا وای فای  داشته باشید. به کمک این موارد می توانید سایر وسایل را به هم وصل کنید.

هوشمندسازی روشنایی

در شبکه های ستاره ای هر دستگاهی به طور مستقیم به یک هاب مرکزی وصل می شود. در مواردی که دستگاه به هاب مرکزی وصل نمی شود نمی توان آن را بخشی از دستگاه به حساب آورد. Z-Wave و ZigBee به عنوان شبکه مش در نظر گرفته می شوند. در شبکه مش، سیگنال از یک هاب مرکزی منتقل می شود. دستگاه نیازی به ارتباط مستقیم با هاب اصلی ندارد.  این موضوع بدین خاطر است که در شبکه مش هر دستگاهی که در شبکه هست به عنوان یک  تکرارکننده عمل می کند و سیگنال را به دستگاه های مختلف می فرستد. به همین خاطر است که شبکه های مش به طور گسترده ای به کار می روند و همه کاره هستند. این ها مسافت های قابل توجهی را پوشش می دهند و در میان موانع نیز می توانند مفید باشند. به عنوان مثال در شبکه های مش، دستگاه ها به صورت مستقیم و بدون نیاز به واسط عمل می کنند. اگر دو گجت از دسترس خارج شود گجت سوم وارد کار می شود و بین این ها قرار می گیرد.

 این ها را چگونه می توان با وای فای و بلوتوث مقایسه کرد؟

خوب همانطور که مشاهده کردید بهترین دستگاه های هوشمند خانگی باید از ترنسمیتر وایرلس استفاده کنند.  حالا سوال اینجاست که چه چیزی باعث می شود Z-Wave یا ZigBee بهتر و راحت تر از اتصالات وای فای و بلوتوث باشد؟

معمولا وای فای های استاندارد هم  انرژی زیادی مصرف می کنند.  از این منظر اتصالات وای فای  ممکن است بهترین گزینه موجود نباشد.  در سوی دیگر، ZigBee و Z-Wave انرژی بسیار کمتری صرف می کنند.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم این ها تنها کسری از انرژی مصرفی توسط وای فای را به کار می برند. به همین خاطر است که این دو برای دستگاه های هوشمند خانگی مناسب ترند.  به عنوان مثال برخی از دستگاه ها ممکن است برای سال ها و تنها با یک باطری کار کنند. دستگاهی که از وای فای استفاده می کند در یک روز انرژی زیادی صرف می کند. شاید بلوتوث در ذخیره انرژی بهتر عمل کند اما قابلیت های آن نیز محدود است. به عنوان مثال دستگاهی که از بلوتوث استفاده می کند زمانی که می خواهد به دستگاه های متعدد وصل شود با مشکل روبرو خواهد شد. در این میان Z-Wave و Zigbee از شبکه مش استفاده می کنند. در این شرایط هر دستگاهی که در محدوده باشد می تواند با دستگاه دیگر ارتباط داشته باشد. با وجود این موارد دیگر جای نگرانی نخواهد بود. این موضوع بدین خاطر است که سینگال این دستگاه ها از طریق دستگاه های واسط منتقل می شوند. علاوه بر این، وای فای یک شبکه متمرکز محسوب می شود.  به همین خاطر است که برای کارکرد بهتر به وجود یک روتر نیاز دارد تا بتواند کار شبکه سازی را تسهیل نماید. هرچقدر دستگاه های بیشتری به وای فای وصل شوند اتصال آن کندتر می شود. این  عملکرد دقیقا عکس عملکرد Z-Wave است. Z-Wave به عنوان یک سیستم مش گزینه قابل اعتمادتری است. به همین خاطر است که از این گزینه در دستگاه های امنیتی استفاده می شود.  به عبارت دیگر Z-Wave با دستگاه هایی که در خانه دارید سازگارتر است و ارتباط بهتری برقرار خواهد کرد.

هوشمندسازی روشنایی

 این ها امن هستند؟

باید بدانید که وای فای می تواند در معرض طیف وسیعی از حملات و سوء استفاده های امنیتی قرار گیرد. به عنوان مثال آیا می دانستید که ارتباط وای فای در گوشی های شما می تواند مورد حمله هکران قرار گیرد؟ در مقابل، هر شبکه Z-Wave و محصولات آن آی دی منحصر به فردی دارند. علاوه بر این همه ارتباطات در این دستگاه ها رمزگذاری شده اند. مهم تر از همه این که Z-Wave در دستگاه های زیادی قرار نمی گیرد.  از این منظر Z-Wave و zigbee بسیار امن تر از وای فای و سایر اتصالات این چنینی هستند.

 قابلیت های مهم کلیدهای نوری هوشمند چیست؟

برخی از قابلیت ها و ویژگی های مهم این ها را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد:

اتصال و ارتباط با UIB UnificationEngine ، الکسای آمازون و سایر اکوسیستم های محبوب

سیستم های روشنایی هوشمند را می توان به کمک واتس اپ و سایر کانال های ارتباطی با یک SmartContact واحد بر روی گوشی کاربر کنترل و مدیریت کرد. به عنوان مثال سیستم HUE فلیپس  با UnificationEngine، هوم کیت اپل ، گوگل هوم و آمازون اکو کار می کند. این موضوع بدین معنی است که شما می توانید برای دستورات صوتی تان به این پلتفرم ها تکیه کنید. می توانید از دستگاه بخواهید چراغ ها را روشن یا خاموش کند.

اینکار نه تنها باعث راحتی تان می شود بلکه بسیار جذاب هم هست.

 قابلیت تاریکی:

زمانی که خانه تان را با سیستم روشنایی هوشمند تجهیز می کنید می توانید کلیدهایی را انتخاب کنید که باعث تاریک شدن خانه می شوند. با اینحال برای اینکه چنین شرایطی رخ بدهد باید لامپ هایی را خریداری نمایید که از این قابلیت پشتیبانی می کنند. به عنوان یک قانون کلی به خاطر داشته باشید که بیشتر لامپ های ال ای دی با کیفیت و لامپ های CFL چنین مشخصاتی دارند. برای اینکه مطمئن شوید باید بسته بندی لامپ را بخوانید.

هوشمندسازی روشنایی

کنترل نور:

کنترل کننده های نور هم یکی از موارد مهمی هستند که باید مدنظر داشته باشید. توصیه می کنید مشخصات کارخانه تولیدکننده را قبل از خرید بررسی کنید.  بهتر است هم درباره کلیدهای نوری هوشمند و کلیدهای نوری وای فای ریویوهایی را بخوانید تا بفهمید این محصول مناسب شما هست یا خیر.

 چگونه کلیدهای نوری هوشمند را نصب کنیم؟

در مقایسه با سایر وسایلی که برای هوشمندسازی خانه خریداری می شود نصب این کلیدها نیازمند چند گام ساده هست. برای اینکه کارتان با دقت بیشتری انجام شود باید کلیدهایی که در حال حاضر بر روی دیوار دارید را تغییر دهید و جایگزین کنید. تنها برخی از محصولات نیازمند نصب حرفه ای هستند و شما باید درک کاملی از کار با برق داشته باشید. اگر می خواهید دسترسی بی سیم کاملی داشته باشید باید گام های بعدی را دنبال کنید.  در ابتدا باید  واحد فعلی تان را با  کلیدهای هوشمند جایگزین کنید.

برای اینکار کافیست سیم را به کلید و سیم خنثی وصل نمایید. به عنوان یک قانون کلی بهتر است بدانید که کلیدهای هوشمند کمی حجیم تر از کلیدهای معمولی هستند. به همین خاطر ممکن است این کلیدها با جعبه تان همخوانی نداشته باشد. در چنین شرایطی باید جعبه جدیدی خریداری کنید. در برخی از مواقع بهترین کار این است که از یک برقکار کمک بگیرید. این موضوع کمک تان می کند سیم کشی امن تری داشته باشید. موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که کلیدهای هوشمند در مواردی که شما کلیدهای زیادی برای کنترل یک مسیر روشنایی دارید کارکرد خوبی ندارند. این ها با عنوان مسیرهای روشنایی چهارگانه یا سه گانه شناخته می شوند. این موضوع را هم مدنظر داشته باشید. بعد از اینکه کلید را نصب کردید باید به سیستم هوشمند خانگی تان وصلش کنید. حتی می توانید آن را به اپلیکیشن موبایلی خود نصب کنید. اگر کلید نوری وای فای خوبی خریده باشید می توانید از اپلیکیشن تولیدکننده برای اینکار استفاده کنید. اگر کلیدتان از Z-Wave استفاده می کند باید smart mode را در pairing mode قرار دهید. صرف نظر از نوع کلیدی که انتخاب می کنید نصبش نباید زیاد وقت بگیرد.

هوشمندسازی روشنایی

 سخن نهایی:

هدف ما در این مقاله این بود که نحوه انتخاب کلیدهای هوشمند را با هم مرور کنیم و امیدواریم توانسته باشیم به این هدف دست پیدا کنیم. به روزرسانی سیستم روشنایی خانه به شما و اهدافی که در سر دارید بستگی دارد. توصیه می کنیم زمانی که می خواهید درباره این موضوع تصمیم بگیرید همه جوانب از جمله هزینه ها و مراحل موجود را در نظر داشته باشید.

شما باید گزینه های متعددی که پیش رو دارید را بررسی کنید تا مطمئن شوید بر اساس نیازتان محصول مناسبی انتخاب می کنید. همانطور که می دانید ریویوهای زیادی درباره کلیدهای نوری هوشمند وجود دارد که بسیار مفید هستند. از این اطلاعات استفاده کنید تا بتوانید گزینه ای که مناسب تر هست را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *