واقعیت دیجیتال و اینترنت اشیا

واقعیت دیجیتال

واقعیت دیجیتال، اینترنت اشیا و غیره:

ما در دنیایی زندگی می کنیم که واقعیت های ما به کمک فناوری های مختلفی همچون اینترنت اشیا ، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بهبود پیدا می کند. این فناوری ها به سرعت در حال رشد هستند و بیشتر از قبل در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه این روزها بیشتر از قبل درباره واقعیت مجازی / واقعیت افزوده حرف هایی را می شنویم و اگرچه خیلی ها فکر می کنند واقعیت مجازی موضوع جدیدی است اما واقعیت چنین نیست.

واقعیت مجازی بیش از ۵۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرد اما این روزها چنین فناوری هایی پیشرفته تر از قبل شده اند و بیشتر از قبل در دسترس افراد قرار دارند. اگر نگاه دقیق تری به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بیندازیم متوجه می شویم که راه حل های زیادی در اختیار شرکت ها قرار دارد. استفاده های جذابی از فناوری های دیجیتال می توان داشت. به عنوان مثال در بخش حکومتی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و فناوری های اینترنت اشیا بیشتر از سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا صاحبان شرکت ها تلاش می کنند از داده هایشان به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و محصولات و خدمات بهتری ارائه نمایند. اگر نگاهی به بخش حکومتی بیندازیم متوجه می شویم که بودجه زیادی در این بخش وجود ندارد.

به همین خاطر افرادی که در این بخش فعالیت می کنند مدام به دنبال روش هایی برای استفاده حداکثری از بودجه و منابعشان هستند. در مصاحبه ای که با Deloitte Research یکی از آژانس های دولتی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که استفاده از برنامه واقعیت دیجیتال باعث شده است متخصصان با تکنسین هایی که از تجهیزات نگهداری می کنند ارتباط بهتری داشته باشند.

واقعیت دیجیتال

معمولا به کمک فناوری های این چنینی می توان متخصص را در همان لحظه با مشکل درگیر کرد و از دانش او برای حل مشکلات موجود بهره برد. همین امر داون تایم تجهیزات را کاهش می دهد و حتی می تواند آموزش بیشتری را در اختیار تکنسین ها قرار دهد. این سناریو مختص بخش دولتی نیست. همین توسعه ها را می توان در همه صنایعی که از تکنسین ها و متخصصان بهره می برند مشاهده کرد. فناوری هایی همچون واقعیت افزوده می توانند خدمات رسانی را بهبود ببخشند. به عنوان مثال هدست واقعیت افزوده به یک تکنسین کمک می کند از یک راهنمای سه بعدی برای انجام کارهایش بهره ببرد.

اگر با فرآیند پیچیده ای سر و کار دارید که در آن تکنسین باید مدام به یک کتاب یا گوشی هوشمند و تبلتش مراجعه کند، ارائه دستورالعمل ها در بستری مناسب و به کمک مثال های متحرک به او کمک می کند کارهایش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در حوزه خدمات رسانی از جنبه آموزشی واقعیت مجازی استفاده کردیم اما این فناوری کاربرد دیگری هم دارد. می توان از چنین فناوری برای ارائه داده های کلیدی درباره عمر یک محصول هم استفاده کرد. این موضوع به تکنسین مربوطه کمک می کند کارش را به درستی انجام دهد.

بخش خدمات رسانی به مشتریان هم می تواند از مزایای فناوری های واقعیت دیجیتال بهره ببرد. همانطور که می دانید تماس های تلفنی سنتی که از طرف مشتریان انجام می شد کار را برای برطرف کردن مشکل دشوار می کرد. در این تماس ها مشتری تلاش می کرد پشت تلفن مشکلی که با محصول یا خدمات مدنظر دارد را توضیح دهد. سپس نماینده بخش خدمات رسانی به مشتریان مجبور بود به حرف های او گوش دهد و مراحل متعددی که معمولا دنبال کردنشان دشوار بود را ارائه نماید. این فرآیند در نهایت هر دو طرف را خسته و نا امید می کرد.

واقعیت دیجیتال

گاهی از اوقات از خودمان می پرسیم اگر روش بهتری برای برقراری ارتباط با مشتریان بود چه می شد؟

استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فرآیند عیب یابی از راه دور را راحت تر می کند. اگر فروشنده بخش خدمات رسانی به مشتریان بتواند از طریق واقعیت مجازی با مشتری در ارتباط باشد قادر خواهد بود مشکل را از نزدیک ببیند و به فکر حل کردنش باشد. دسامبر گذشته، ABI Research آخرین آمار و ارقام های خود را در این حوزه منتشر کرد. این گزارش نشان می دهد کل بازار AR تا سال ۲۰۲۳ حدود ۱۱۶ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. AR تنها بخشی از اکوسیستم واقعیت دیجیتال است.

ما باید واقعیت های ترکیبی را هم مد نظر داشته باشیم. ترکیبی از محتوای دیجیتال که به همراه داده های دنیای واقعی ارائه می شود. MR یا همان واقعیت ترکیبی، محیطی را ایجاد می کند که در آن می توان دنیای واقعی و مجازی را با هم ترکیب کرد. شما نمی توانید بدون اشاره به فناوری های مایکروسافت و هولولنز به واقعیت ترکیبی اشاره کنید. چند وقت پیش بود که درباره ایجاد سرور و اینکه خدمات اینترنت اشیا چگونه می تواند ما را به سمت اجرای درست فرآیندها پیش ببرد صحبت کردیم.

مایکروسافت و سایر شرکت ها هدست های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی خودشان را دارند اما در حال حاضر شاهد این هستیم که چنین شرکت هایی واقعیت به عنوان سرویس را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند.

مایکروسافت در حال همکاری با JTRS است و واقعیت ترکیبی به عنوان سرویس را در اروپا ارائه می کند.

اساسا، شرکت ها می توانند از دستگاه ها و خدمات هولولنز به صورت بسته ماهانه استفاده کنند و بر اساس نیازهایشان گزینه ای را انتخاب نمایند. فناوری Vroom، در آمریکای شمالی خدمات مشابهی با عنوان واقعیت مجازی به عنوان سرویس را ارائه می کند. کاری که این سرویس انجام می دهد کمک به حذف خطرات و موانع موجود برای ورود شرکت ها به دنیای دیجیتال است. همین امر به کسب وکارهای مختلف به خصوص کسب وکارهای کوچک تا متوسط کمک می کند به راحتی از چنین فناوری هایی بهره ببرند. پتانسیل بسیار زیادی برای استفاده از اکوسیستم واقعیت دیجیتال برای استفاده برندها وجود دارد.

شرکت ها می توانند از محدودیت های گذشته رها شوند و دنیا را به شیوه دیگری کاوش کنند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می توانند بر روی کل صنایع موجود در جهان اثر بگذارند و تغییر بزرگی در تفکر شرکت ها ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *