استفاده از اینترنت اشیا برای کمک به مزرعه داران و محافظت از دام ها در برابر آتش

جلوگیری از آتش سوزی در مزارع

تعداد زیادی از  آتش سوزی های مزارع به خاطر مشکلات الکتریکی، تخلیه الکتریکی بین دو یا چند کنداکتور ایجاد می شود. آزمایشگاه اینترنت اشیا Nare ( یک استارت آپ در کره جنوبی)  یک راه حل مقرون به صرفه و موثر برای پیشگیری و هشدار دادن به مزرعه داران به هنگام وجود نقص قبل از شروع آتش سوزی، توسعه داده است.  این سیستم که سیستم پیشگیری برای آتش های الکتریکی نامیده می شود در ماژول اینترنت اشیا تعبیه شده و می تواند تفاوت بین قوس های الکتریکی خطرناک و بدون خطر را شناسایی کند. به کمک این دانش، Nare IoT می تواند اطلاعات هشداردهنده را به گوشی هوشمند مزرعه داران ارسال کند و به آن ها اجازه دهد شبکه برق در نزدیکی مزرعه را خاموش کنند و از آسیب های بعدی جلوگیری نمایند. در داخل این ماژول یک آلارم قرار دارد  که به هنگام رخ دادن قوس الکتریکی خطرناک از کار می افتد. چوی سئونگ ووک، بنیانگذار Nare IoT در این باره چنین می گوید: گسترش و تکامل اینترنت اشیا یک فرصت برای ما بود. ماژول های مقرون به صرفه و هزینه های شبکه به فروشندگانی همچون ما اجازه می دهد سیستم های حرفه ای ارزانتری بسازیم و در اختیار افراد قرار دهیم. همچنان با وب سایت بهیدو ارائه دهنده خدمات اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی همراه باشید.

آغاز کار با دوربین های امنیتی مزارع

چوی قبلا دوربین های امنیتی برای مزرعه داران توسعه داده بود که دزدان را شناسایی می کرد و اطلاعات مورد نیاز در مورد دزدی را  به پلیس ارائه می نمود.  این استارت آپ چندین بسته از این گزینه را به مزرعه داران فروخته بود  و به آن ها اجازه می داد با خرید دوربین های امنیتی، پکیج کاملی را نیز دریافت نمایند. اما اگر مزرعه داران بخواهند تنها از یک ماژول خاص استفاده کنند فناوری Nare می تواند این شرایط را برایشان فراهم آورد. Nare IoT در حال حاضر تنها در کره جنوبی در دسترس است، هر چند برنامه هایی برای گسترش و توسعه آن در ژاپن نیز وجود دارد. چوی در این باره گفته است که برنامه صادرات این سیستم به بازارهای اروپایی و آسیایی، به  تمرینات فروش و بازاریابی مختلفی نیاز دارد.  این یکی دیگر از نمونه های اینترنت اشیاست که می تواند راه حل معناداری برای مشتریانی که بودجه زیادی در اختیار ندارند، فراهم کند. این سیستم در حال حاضر بر روی 500 مزرعه در کره جنوبی نصب شده و هزینه بیمه برای مزرعه داران را کاهش داده است.

 استارت آپ کره ای  با قدرت اینترنت اشیا از بروز آتش جلوگیری می کند

استارت آپ کره ای Nare IoT سیستم پیشگیری از بروز آتش سوزی را بر اساس فناوری اینترنت اشیاء توسعه داده و به مزرعه داران اجازه می دهد از دام های خود محافظت کنند. اینترنت اشیا تنها در مورد ابزارهای این چنینی نیست. ماژول های مقرون به صرفه، شبکه ها، فناوری ها و روش های ابداعی و مقرون به صرفه ای را ارائه می کنند که می تواند از زندگی و دارایی انسان ها محافظت کند. این استارت آپ و سیستم آن یکی از نمونه هایی است که در این زمینه رشد و توسعه یافته است.

سیستم Nare می تواند تخلیه الکتریکی خطرناک و بی خطر را از هم تشخیص دهد و در موارد ضروری هشدارهایی را به گوشی مزرعه دار ارسال نماید.

محافظت از دام ها در برابر آتش

نقص قوس یکی از تخلیه های الکتریکی بین دو یا چند کنداکتور است. کنداکتورها که باید از هم جدا باشند به خاطر  اسیب به سیم یا شل شدن اتصالات ممکن است با هم برخورد کنند و باعث بروز آتش سوزی شوند. تخلیه به گرما منجر می شود و همین امر می تواند عایق بودن سیم ها را از بین ببرد و در نهایت به آتش سوزی منجر شود. بر اساس  سیستم داده های ملی آتش در کره جنوبی، از 42135 آتش سوزی که در سال 2014 در این کشور رخ داده است 22 درصد به خاطر الکتریسته بوده است. از میان 9445 آتش سوزی ایجاد شده توسط الکتریسیته، 76 درصدشان به خاطر نقص قوسی رخ داده اند.  ماژول Nare تشکیل این قوس را شناسایی می کند. اگر چنین شرایطی به گرمای زیاد منجر شود، این ماژول اطلاعات هشدار دهنده ای به گوشی هوشمند فرد ارسال می کند. در این شرایط فرد می تواند شبکه برق را  در ناحیه مدنظر خاموش کند.  آلارم نیز در این ناحیه از کار می افتد. چوی سئونگ ووک از سال 2007 بر روی مسائل امنیتی همچون پیشگیری از آتش سوزی کار می کند. قبل از ظهور گوشی های هوشمند او تلاش می کرد دوربین های امنیتی را بر روی مزرعه ها، کارخانه ها، خودروها و  خانه ها نصب کند و سیستمی بسازد که تصاویر و وضعیت به روزرسانی به صورت متن به گوشی همراه ارسال می شود. او در این باره می گوید:

ظهور اینترنت اشیا فرصتی برای ما بود. ماژول های مقرون به صرفه و پرداخت های شبکه ای به فروشندگانی همچون ما اجازه داد سیستم های حرفه ای را با قیمت های ارزانتری بسازیم و در اختیار افراد قرار دهیم. اس کی تلکام(SK Telecom) بزرگترین اپراتور بی سیم این کشور  شبکه اختصاصی و مبتنی بر اینترنت اشیا را در ماه جولای راه اندازی کرده  و هزینه آن برای مشتریان به ازای هر 100 مگابایت تنها 2000 وون است. برنامه بعدی صادرات این راه حل به اروپا و سایر بخش های آسیاست.

 مزارع هوشمند

قبل از ساخت Nare، چوی Nare Trends را راه اندازی کرده بود که در سال 2012 شروع به کار کرد. این سیستم به مزارع اجازه می دهد مدیریت هوشمندی بر روی دام های خود داشته باشند. تمایل چوی در فراهم آوردن سیستم های اینترنت اشیا در مزارع از یک کسب و کار خانوادگی نشئت گرفته است. او در این باره می گوید:

من مرتب به مزرعه ها سر می زدم و در مورد نگرانی هایی که افراد در مورد امنیت، آتش سوزی و مدیریت دارایی های خود داشتند آگاه بودم.

در بیشتر موارد، پدرزن او در مورد دزدیده شدن وسایل و سایر موارد از مزرعه گله داشت. به همین خاطر چوی یک دوربین امنیتی برایش نصب کرد. ایده او برای داشتن مزارع هوشمند از همین جا شروع شد. حالا این کسب و کار رشد و توسعه خوبی داشته و توانسته برروی 500 مزرعه مختلف در کره جنوبی اعمال شود. مشتریان می توانند از سیستم اینترنت اشیا برای محافظت از مزارع و امنیت آن استفاده کنند.  تیم چوی سیستم های CCTV  و سنسورهایی را بر روی مزارع نصب می کند که دما، برق، منبع تامین آب، رطوبت، سطح آمونیاک، سطح CO2 و سایر موارد را شناسایی می کند. همه سنسورها از طریق یک کنترل کننده اصلی کنترل می شود و به  صاحبان آن اجازه می دهد وضعیت مزارع خود را از طریق گوشی های هوشمند  مشاهده کنند و برای مدیریت بهتر، داده هایی را جمع آوری نمایند. این کسب و کار در سال 2015 برنده بهترین کسب وکار مبتنی بر اینترنت اشیا توسط Ministry of Science، ICT و Future Planning شد. این سیستم بر روی تمامی نواحی مزرعه همچون اشپزخانه، مزرعه نگهداری از گاو و گوسفند و نیز گلخانه اعمال می شود. Nare به عنوان برنامه AVS نیز انتخاب شده است که استارت آپ هایی که در حوزه مزارع هوشمند فعالیت دارند را بر می گزیند. سیستم آتش سوزی قوسی به طور جداگانه به دنبال صادرات به سایر کشورهای جهان است. این در حالیست که چوی قصد دارد این کسب و کار را در کره جنوبی توسعه دهد و مشارکت معناداری بین دو راه حل موجود برای توسعه سرویس های جدید ایجاد نماید.  او در این باره می گوید:

سیستم تشخیص آتش سوزی به عنوان یک کسب وکار جداگانه کاربردهای بسیار گسترده ای دارد. بنابراین می خواهیم بر روی صادرات جهانی آن نیز تمرکز کنیم.  زیرساخت های اینترنت اشیا در حال توسعه است. هزینه های شبکه و ماژول ها نیز مقرون به صرفه تر می شوند.

مزرعه داران بودجه های اندکی دارند و هزینه های اندک شبکه به چنین صنعت هایی اجازه می دهد خدمات اینترنت اشیا را با هزینه های مقرون به صرفه دریافت کنند.  شکی نیست که کسب وکار ما و نیز کسب و کارهای دیگر حوزه اینترنت اشیا ، فرصتهای محلی و جهانی جدیدی پیدا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *