اینترنت اشیا در کشاورزی

اینترنت اشیا در کشاورزی

به لطف پیشرفت تکنولوژی، کشاورزی در دنیای امروز دیگر یک کار پر زحمت و کم نتیجه نیست. بلکه با روندهای اینترنت اشیا در کشاورزی شاهد رشد چشمگیر حوزه کشاورزی و محصولات کشاورزی بوده ایم. بر همین اساس استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند می تواند تغییر دهنده زندگی بشر و کل کره زمین باشد. در این وبلاگ، ما آخرین تکنولوژی های مورد استفاده در گلخانه هوشمند را بررسی خواهیم کرد.

کشاورزی هوشمند چیست؟

کشاورزی هوشمند اصطلاحی گسترده است که روش های تولید مواد غذایی را با استفاده از اینترنت اشیا، ، بیگ دیتا و فناوری تجزیه و تحلیل پیشرفته جمع آوری می کند. رایج ترین کاربردهای اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند عبارتند از:

  • سیستم های مبتنی بر سنسور برای نظارت بر محصولات ، خاک ، مزارع ، دام ، تأسیسات ذخیره سازی یا اساساً هر عامل مهمی که بر تولید تأثیر می گذارد.
  • وسایل نقلیه هوشمند کشاورزی ، هواپیماهای بدون سرنشین ، روبات های خودمختار و محرک ها.
  • فضاهای کشاورزی متصل مانند گلخانه هوشمند یا هیدروپونیک.
  • سیستم های تجزیه و تحلیل ، تجسم و مدیریت داده ها.

پنج روند اینترنت اشیا در کشاورزی سال ۲۰۲۱

پروژه های اینترنت اشیا امروزه روند رو به رشدی دارند. اینترنت اشیا گلخانه یکی از این پروژه هاست که خوشبختانه با پیشرفت خوبی روبه رو بوده است. بیایید طبق این لینک نگاهی به روندهای نوظهور در حوزه کشاورزی برای سال ۲۰۲۱ بیندازیم.

(۱) اینترنت اشیا در کشاورزی (اینترنت اشیا گلخانه)

در حال حاضر استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند با حسگرهای مختلف کاشته شده در مزرعه کشاورزی همراه است. سنسورهای مختلف مورد استفاده در گلخانه هوشمند عبارتند از: سنسور نور، سنسور رطوبت هوا، سنسور رطوبت خاک، سنسور دما، سنسور نظارت بر سلامت محصولات و غیره. برخی از موارد اصلی استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی عبارتند از:

  • جمع آوری داده ها توسط حسگرهای مزرعه مانند وسایل نقلیه خودکار، فناوری های پوشیدنی، دوربین ها، رباتیک، سیستم های کنترل از راه دور و غیره
  • هواپیماهای بدون سرنشین هوایی و زمینی برای آبیاری ، ارزیابی سلامت محصولات ، سمپاشی ، نظارت و تجزیه و تحلیل مزرعه.
  • استفاده از حسگرهای بی سیم اینترنت اشیا و ردیابی دام ها برای نظارت بر مراقبت های بهداشتی مورد نیاز
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی باران ، دما ، خاک ، رطوبت و غیره

گلخانه هوشمند با کمک دستگاه ها و مانیتورهای اینترنت اشیا، که نیازی به مداخله انسان ندارد، محصولات کشاورزی را به خوبی مدیریت می کند. مدت هاست کشاورزان در کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند که اینترنت اشیا یک روش مقرون به صرفه برای افزایش تولید محصولات کشاورزی است و از این رو برخی ازآنها در برنامه های IoT برای گسترش تجارت خود سرمایه گذاری کرده اند.

(۲) سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در کشاورزی

در حوزه کشاورزی ، کشاورزان می توانند از GIS برای تجزیه و تحلیل داده های مکانی پیچیده مانند میزان بارندگی ، توپوگرافی ، ارتفاع خاک ، شیب ، جهت باد ، جاری شدن سیل ، فرسایش و موارد دیگر استفاده کنند. در حال حاضر چندین ماهواره توسط دولت یا نهادهای جهانی مانند Landsat 8 راه اندازی شده است که می توان به کمک آنهابه داده های جغرافیایی لازم دست یافت. برخی موارد عالی استفاده از GIS در روند توسعه صنعت کشاورزی ۲۰۲۱ عبارتند از:

  • نقشه برداری منظره آبیاری
  • ارزیابی سلامت محصولات
  • تجزیه و تحلیل برای اصلاح آبیاری
  • مطالعات ارزیابی تخریب زمین
  • اصلاح فرسایش
  • ارائه مدل های کارآمد ارتفاع زهکشی

GIS و استفاده از آن منجر به نام های دیگری برای کشاورزی هوشمند همچون کشاورزی ماهواره ای یا کشاورزی دقیق شده است. علاوه بر این ، با پیشرفت در GPS ، رباتیک و هواپیماهای بدون سر نشین، اکنون عملیات مختلف کشاورزی به صورت رایانه ای انجام می شود.

استفاده از ربات در گلخانه هوشمند

(۳) AI / ML و علوم داده در گلخانه هوشمند و فناوری کشاورزی

کل چرخه حیات کشاورزی شامل آماده سازی خاک، کاشت بذر، افزودن کود ، آبیاری آب ، محافظت از محصول دربرابر علف های هرز ، برداشت و ذخیره سازی محصولات است. در هر مرحله،  تولیدکنندگان یا کشاورزان باید به تجربیات ، محاسبات و احتمالات براساس زمان مناسب و سایر عوامل اعتماد کنند. این درحالی است که هوش مصنوعی و ML می توانند به طور معجزه آسایی به آنها کمک کنند و به این ترتیب کشاورزان از تجزیه و تحلیل دقیق داده ها و پیش بینی های اثبات شده این فناوری ها بهره مند شوند.

تمام داده های مهم کشاورزی جمع آوری شده توسط دستگاه های اینترنت اشیا و الگوریتم های ML با علم داده پردازش و کانال سازی می شوند. کشاورزان نمی توانند از داده های خام استفاده کنند و از این رو دانش داده در تصمیم گیری های حیاتی زندگی کشاورزان را تغییر می دهد. موارد استفاده AI / ML و علم داده در کشاورزی عبارتند از:

– پیش بینی عملکرد و ارزیابی کیفیت

– تجزیه و تحلیل و پیش بینی برای پایداری محصول

– استفاده از ML برای از بین بردن علف های هرز با شناسایی گونه های گیاهان / گیاهان زراعی

– تشخیص عفونت ها و بیماری های محصولات زراعی

– تصمیمات هوشمند برداشت و قیمت گذاری

– جلوگیری از اتلاف و تأمین خواسته ها

– ربات های خودمختار برای گله داری

(۴) بلاکچین

با آماده شدن محصولات و تولیدات ، کشاورزان با مشکلات تجارت ، فروش ، بازاریابی و اثبات اصالت محصولات خود مواجه می شوند. توسعه دهندگان Blockchain  به کشاورزان کمک می کنند تا از ایمنی محصولات خود اطمینان حاصل کنند، از هر گونه سرقت و کلاهبرداری جلوگیری کنند، زنجیره تأمین را به طور موثرتری مدیریت کنند و در نهایت اکوسیستم غذایی را متعادل کنند. موارد استفاده از فناوری Blockchain در کشاورزی و گلخانه هوشمند عبارتند از:

– قابلیت ردیابی مواد غذایی

– شفافیت در زنجیره تأمین مواد غذایی

– بیمه کشاورزی برای کشاورزان

– استفاده از تجارت الکترونیک برای رونق بیشتر کشاورزی

– یارانه ها و سیستم های کشاورزی

(۵) اتوماسیون در کشاورزی هوشمند

اتوماسیون و علم رباتیک بسیار خوب پیشرفت کرده است به قدری که در حال حاضر ما ار اینکه ماشین ها مشغول کارهای کشاورزی هستند تعجب نخواهیم کرد. این اتوماسیون، منجر به کاهش حجم کار نیروی انسانی در مزرعه یا گلخانه هوشمند می شود. بنابراین، می توان با تولید سریع محصولات کشاورزی در ابعاد گسترده آن هم با دخالت کمتر انسان، به وعده بین المللی تأمین تقاضای روزافزون جمعیت رسید. هواپیماهای بدون سرنشین، تراکتورهای سفارشی هوشمند، موتورهای آبیاری هوشمند ، دروگرهای هوشمند همگی برای اتوماسیون کشاورزی لازم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *