تاثیر هوش مصنوعی بر صنایع نفت

تاثیر هوش مصنوعی بر صنایع نفت

اهداف اصلی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در حال حاضر در مشاغل و صنایع مختلفی همچون اینترنت اشیا گلخانه یا گلخانه هوشمند ، صنایع هوشمند ، شهرهای هوشمند و غیره در حال تحقق است. اما تاثیر هوش مصنوعی بر صنایع نفت و گاز چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

تاثیر هوش مصنوعی بر صنایع نفت  

نفت یکی از با ارزش ترین کالاها در بخش انرژی است. چندین تجارت معتبر در حوزه نفت و گاز وجود دارد که شامل تولید سوخت و سایر محصولات از نفت خام مانند روان کننده ها، موم، پارافین، نفت و غیره است که تاثیر زیادی بر اقتصاد یک کشور می گذارد. امروزه شرکت های بخش نفت و گاز در تلاش هستند تا با استفاده از فناوری های مدرن، کارایی و درآمد خود را به حداکثر برسانند.

تا کنون از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در صنایع مختلف مانند صنعت کشاورزی (اینترنت اشیا گلخانه / گلخانه هوشمند) استفاده شده است. به طور مشابه ، تاثیر هوش مصنوعی بر صنایع نفت و گاز می تواند این صنعت را نیز متحول سازد. توسعه هوش مصنوعی در این صنعت منجر به افزایش کاربردهای مختلف مانند حفاری دقیق و بازرسی های خودکار شده است که به نفع تولیدکنندگان نفت و گاز می باشد. هوش مصنوعی همچنین می تواند به یافتن چاه ها و ذخایر جدید نفت کمک کند. به این ترتیب پیاده سازی هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز می تواند کارایی عملیات های مختلف این صنایع را بهبود بخشد و کارشناسان را در تصمیم گیری های آگاهانه کمک کند.

حفاری دقیق با هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در نفت و گاز

برای آشنایی بیشتر با تاثیر هوش مصنوعی بر صنایع نفت و گاز، به بررسی توسعه برنامه های زیر توسط این تکنولوژی می پردازیم:

  • حفاری دقیق

یکی از عملیات مهم هر شرکت نفت و گاز حفاری و استخراج هیدروکربن های خام برای تولید سوخت و سایر محصولات است. برای دستیابی به نفت خام، مته ها باید در نقاط دقیق زمین حفاری کنند و یافتن چنین نقاطی می تواند پیچیده باشد. غول های صنعت نفت و گاز از هوش مصنوعی برای حفاری دقیق استفاده می کنند. با استفاده از هوش مصنوعی در عملیات نفت و گاز ، شرکت ها می توانند الگوریتم هایی را برای هدایت صحیح دستگاه ها در توده های خشک زمین و یا کف اقیانوس ها طراحی کنند. سیستم های هوش مصنوعی با استفاده از داده هایی که در گذشته از عملیات حفاری جمع آوری شده اند آموزش داده می شوند.

این مته ها می توانند داده هایی مانند فشار، دما و بررسی لرزه ای را در زمان واقعی با کمک سنسورهای هوشمند جمع آوری کنند. حفاری دقیق با استفاده از هوش مصنوعی می تواند کنترل بهتر میزان افزایش نفوذ (ROP) را امکان پذیر کرده و خطرات را از قبل شناسایی کند. با این رویکرد، شرکت های نفت و گاز می توانند به طور موثر هزینه های حفاری و خطرات مربوط به عملیات حفاری را کاهش دهند.

  • مدیریت مخازن

مخازن نفتی هسته اصلی تجارت نفت و گاز هستند. این مخازن باید مدیریت و نگهداری شوند تا طول عمر چرخه تولید افزایش یابد. چندین ویژگی فنی مانند تفسیر لرزه ای، زمین شناسی ، مهندسی مخازن و تکنیک های تولید در مدیریت مخازن دخیل است. رسیدگی به همه ی این موارد فنی نیاز به چندین تیم اختصاصی دارد. با این حال، صاحبان مشاغل ممکن است بخواهند هزینه های خود را کاهش داده و از راه حل مستقل استفاده کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز

شرکت های نفت و گاز می توانند سیستم های هوش مصنوعی را با داده های موجود در مورد بررسی های لرزه ای ، اطلاعات زمین شناسی و تکنیک های تولید آموزش دهند. با استفاده از چنین داده هایی، سیستم های هوش مصنوعی را می توان در توصیف و مدل سازی مخازن و نظارت میدانی به کار برد. همچنین ، استفاده از هوش مصنوعی در شرکت های نفت و گاز می تواند به صاحبان مشاغل در یافتن منابع جدید نفت خام کمک کند.

  • بازرسی ها

شرکت های نفت و گاز برای ارزیابی ریسک و نظارت بر وضعیت تجهیزات خود به انجام بازرسی های مکرر نیاز دارند. شکست در شناسایی رفتار غیرعادی تجهیزات می تواند منجر به خرابی تجهیزات یا تصادف در محل کار شود. برای جلوگیری از این مشکلات، صاحبان مشاغل دائماً جایگزین هایی را برای بازرسی های دستی خود می یابند. پیاده سازی هوش مصنوعی در شرکت های نفت و گاز می تواند مراحل بازرسی را ساده کند.

سیستم AI با استفاده از تشخیص الگوها، ناهنجاری های تجهیزات را شناسایی می کند. علاوه بر این شرکت های نفت و گاز می توانند از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی برای بازرسی خطوط لوله استفاده کنند. در شرایط اضطراری مانند نشت گاز نیز استفاده از هوش مصنوعی در شرکت های نفت و گاز می تواند نجات دهنده زندگی باشد. بنابراین با استفاده از این رویکردها ، صنایع نفت و گاز می توانند ایمنی محل کار خود را تضمین کنند.

  • چت بات ها

مشتریان احتمالی ممکن است برای خرید محصولاتی مانند روان کننده ها، گریس، موم پارافین، نفت، آسفالت تصفیه شده و قیر تصفیه شده به وب سایت یک شرکت نفت مراجعه کنند. شرکت های نفت و گاز می توانند از چت بات های دارای هوش مصنوعی با قابلیت پردازش زبان طبیعی از نیاز مشتریان خود در وب سایت ها مطلع شوند. این چت بات ها می توانند با مشتریان ارتباط برقرار کرده و با ارائه اطلاعات مهم در مورد محصول و پیشنهاد محصولات مشابه ، به آنها در یافتن محصول مورد نیاز خود کمک کنند. بنابراین، با پیاده سازی هوش مصنوعی در وب سایت های شرکت نفت و گاز، مشاغل می توانند تجربه مشتری خود را بهبود بخشند.

کابرد AI در صنایع نفت

  • نظارت بر پمپ بنزین

پمپ بنزین ها در معرض خطرات زیادی مانند تصادف، آتش سوزی و انفجار هستند. چنین حوادثی می تواند کشنده باشد و پمپ بنزین ها و منطقه اطراف آن را از بین ببرد. با این وجود، دوربین های هوشمند می توانند میزان آسیب احتمالی را کاهش دهند.

دوربین های مجهز به هوش مصنوعی می توانند فعالیت های خطرناک در پمپ بنزین ها مانند سیگار کشیدن را تشخیص دهند. این دوربین ها را می توان با استفاده از تصاویر و فیلم های مربوط به فعالیت های خطرناک آموزش داد. پس از شناسایی چنین فعالیت هایی، دوربین ها می توانند به کارکنان پمپ بنزین هشدار دهند که اقدامات اضطراری انجام دهند. این دوربین ها همچنین می توانند در صورت وقوع آتش سوزی یا انفجار به اورژانس اطلاع دهند.

 

منبع: https://www.bbntimes.com/technology/artificial-intelligence-in-the-gas-and-oil-industry

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *