هشت روش برای ایمن سازی داده در اینترنت اشیا

هشت روش برای ایمن سازی داده در اینترنت اشیا

داشتن یک زندگی دیجیتالی آنلاین سازنده و ایمن برای شما و خانواده تان بسیار مهم است. امن بودن داده ها در اینترنت اشیا به شما کمک می کند تا از تجربیات آنلاین در زندگی خود بیشترین بهره را ببرید. شما ممکن است عاشق خرید کردن اینترنتی باشید، و یا همیشه به دنبال اطلاعات جدید در اینترنت باشید یا با دوستان خود در شبکه های اجتماعی مدام در ارتباط باشید. علاوه بر این هنگام کار با دستگاه های اینترنت اشیا نیز اطلاعات زیادی با این دستگاه رد و بدل می شود.  بنابراین در چنین شرایطی محافظت از اطلاعات خصوصی افراد در برابر ویروس ها ، جاسوس افزارها و هکرها در عصر دیجیتال باید از اولویت های اصلی سازمان های گسترش دهنده این تکنولوژی ها و همینطور کاربران آنها باشد. با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم در اینجا به هشت روش برای ایمن سازی داده در اینترنت اشیا بپردازیم.

هشت روش برای ایمن سازی داده در اینترنت اشیا

اگر می خواهید از دنیای دیجیتال بیشتر لذت ببرید و دستگاه های هوشمند خانه خود و اطلاعات موجود در آنها را از تهدیدات خارجی در امان نگه ارید، توصیه می کنیم به نکات و پیشنهاداتی که در ادامه آمده است بیشتر توجه نمایید، همچنین باید خانواده ی خود را نیز در مورد تهدیدات موجود مطلع سازید و برای کمک به تأمین امنیت موارد مهم ، از نرم افزارهای مطمئن استفاده کنید. در ادامه برخی از نکات امنیتی مهم هنگام استفاده از دستگاه های اینترنت اشیا آورده شده است.

  1. نرم افزارها را به روز رسانی کنید

تمام نرم افزارهای مرتبط با دستگاه های اینترنت اشیا را باید مطابق با آخرین به روزرسانی ها همواره به روز نگه دارید. چرا که با به روزرسانی نرم افزارها ، آسیب پذیری های احتمالی آنها تقریبا به صفر می رسد و به شما کمک می کند تا مجرمان سایبری و هکرها از داده های شما دور باشند.

  1. از گذرواژه های پیچیده استفاده کنید

گذرواژه ها کلید ورود به دنیای دیجیتال شما هستند. بنابراین حتما از رمزهای عبور پیچیده و منحصر به فرد با ترکیبی از حروف کوچک ، بزرگ ، اعداد و نمادها استفاده کنید و از رمز عبور مشابه در دستگاه ها و حساب های مختلف خود استفاده نکنید.  برای محافظت از حساب های خود با گذرواژه های پیچیده و منحصر به فرد بدون مشکلات به خاطر سپردن همه رمز عبورها می توانید از Norton Identity Safe استفاده کنید.

  1. هویت خود را ایمن نگه دارید

هرگز گذرواژه های خود را به اشتراک نگذارید یا رمز عبوری انتخاب نکنید که به راحتی حدس زده شود. اطمینان حاصل کنید که اغلب آنها را تغییر داده اید. همچنین در صورت امکان ، برای تأیید هویت خود ، از احراز هویت دو عاملی قوی استفاده کنید که ترکیبی از چیزی است که شما می دانید (نام کاربری و رمز عبور یا اثر انگشت ، تشخیص چهره و …)

  1. از داده های خود نسخه پشتیبان بگیرید

اگر رایانه یا تلفن همراه شما به باج افزار یا بدافزار آلوده شده یا خراب شده است ، تنها راه اطمینان از اینکه می توانید داده های از دست رفته خود را بازیابی کنید ، پشتیبان گیری از آنها و انجام پشتیبان گیری به صورت منظم است. این همچنین به این معنی است که اگر داده ها را به اشتباه هدایت کنید یا چیزی را به طور تصادفی حذف کنید ، داده های درست همیشه قابل بازیابی هستند.

  1. ویژگی های افزونه را فعال نکنید

اغلب دستگاه‌ های هوشمند از ویژگی UPnP برخوردار هستند. دستگاه‌ های مختلف به کمک این ویژگی ،  می‌توانند یکدیگر را پیدا کرده و به هم متصل گردند. این ویژگی برای پیکربندی کلیه دستگاه ها به شما کمک می کند و نیاز نیست هر کدام از وسایل به طور جداگانه پیکربندی شود.  اما با این وجود باید بدانید که پروتکل‌های UPnP از شبکه‌های محلی جهت اتصال خود استفاده می‌کنند که این منجر می شود در برابر دسترسی خارجی آسیب‌پذیر شوند. به این ترتیب در صورت وجود حمله هکرها ممکن است بتوانند به طور همزمان به چندین دستگاه شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین توصیه می کنیم ویژگی UPnP را در دستگاه های هوشمند خود خاموش نگه دارید.

  1. تا حد امکان از فناوری ابر استفاده نکنید

برای اغلب خدمات اینترنت اشیا فضای ابری جهت ذخیره سازی داده ها در نظر گرفته شده است. فناوری ابر با تمام مزایایی که دارد ممکن است با اشکالات بالقوه ای نیز همراه باشد. برای مثال امکان هک کردن ارتباط دستگاه شما با این فناوری توسط افراد بیگانگان وجود دارد. بنابراین اگر می خواهید از فناوری ابر استفاده کنید ابتدا مطمئن شوید که با روش‌ های ایمن کردن اطلاعات خود، در این فضا آشنایی کامل دارید و اقدامات مرتبط با حریم خصوصی را کاملا درک کرده اید.

  1. دستگاه خود را همیشه به اینترنت متصل نگه ندارید

در واقع هر چیزی که به صورت آنلاین ارسال می کنید ، در صورت هک شدن دیدن آن برای همه امکان پذیر خواهد شد ، بنابراین مراقب اطلاعاتی باشید که در دستگاه های هوشمند خود به وسیله اینترنت رد و بدل می کنید. همچنین بهتر است ویژگی ‌های خوب دستگاه های هوشمند را که بدون اتصال به اینترنت در دسترس هستند بشناسید.  برخی از دستگاه های اینترنت اشیا هستند که مدام باید به اینترنت متصل باشند. بهتر است از خرید چنین دستگاه هایی صرفه نظر کنید چرا که هم هزینه شما را بالا می برد و هم اطلاعات شما را در معرض خطر قرار خواهد داد.

  1. دستگاه های اینترنت اشیا و خدمات مربوط به آنها را از مراکز معتبر بخواهید

انواع دستگاه های اینترنت اشیا همچون دستگاه های پوشیدنی نباید دارای شبکه های اشتراکی باشند زیرا در اینصورت اطلاعات شما بلافاصله در دسترس هر کسی قرار می‌گیرد که به همان شبکه متصل است. بنابراین حتما اینگونه دستگاه ها و خدمات را از مراکز معتبر تهیه نمایید. همچنین بهتر است برخی از دستگاه های هوشمند را در زمان هایی که استفاده ای ندارد غیر فعال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *