لنزهای تماسی هوشمند

لنزهای تماسی هوشمند

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید با ادغام دو چیز یعنی حسگر و لنزهای تماسی هوشمند ، می توان علائم بیماری های مختلف را تشخیص داد. همانطور که می دانید چشم یکی از قدرتمندترین اعضای بدن انسان است و اشک ها نیز به عنوان یک لایه نازک جهت مرطوب نگه داشتن چشم ها و برای راحت کار کردن آنها عمل می کنند. اما این چه ارتباطی با کاربرد اینترنت اشیا در سلامت دارد؟  همراه ما باشید تا با معرفی لنزهای تماسی مورد استفاده در حوزه اینترنت اشیا در سلامت ، نحوه کمک این فناوری به تشخیص و درمان برخی از بیماری ها را شرح دهیم.

معرفی لنزهای تماسی هوشمند و کاربرد آنها

هنگامی که به عینک های هوشمند و لنزهای تماسی هوشمند فکر می کنیم ، ذهن ما معمولاً به دنبال کاربرد آنها به عنوان سرگرمی و ایجاد واقعیت افزوده و صفحه های مصنوعی در اندازه جهانی می رود. اما این درحالی است که اولین استفاده از آنها ممکن است بیشتر برای اهداف پزشکی باشد و  تأثیرات فوق العاده ای در دنیای واقعی افراد کم بینا داشته باشد. مثلا در حال حاضر یک لنز تماسی فقط برای تغییر رنگ چشم افراد به کار نمی رود بلکه به نابینایان کمک می کند تا نور را مشاهده کنند.

مشابه سایر موارد استفاده از اینترنت اشیا در سلامت ، ردیابی کره چشم نیز در چند سال آینده بسیار مورد توجه قرار می گیرد. اما در حال حاضر نیز فعالیت های زیادی در این حوزه صورت گرفته است. مثلا لنزهای تماسی ساخته شده با استفاده از IoT امکان شناسایی سطح گلوکز اشک و احتمال ابتلا به دیابت را در افراد در مراحل اولیه فراهم می کند.

استفاده از لنز تماسی هوشمند برای کمک به درمان اختلالات بینایی

لنز تماسی هوشمند نمونه اولیه ای است که در حال حاضر در آزمایشات بالینی در دانشگاه گنت در بلژیک و در ارتباط با Imec ، مرکز تحقیقات و نوآوری بین المللی فناوری نانو و فناوری های دیجیتال در حال آزمایش است. لنز تماسی هوشمند شامل یک حباب از لنز تماسی سخت یا نرم ، در اطراف یک “صفحه نمایش” کریستال مایع ، یک کنترل کننده کوچک ASIC ، یا مدار مجتمع ویژه برنامه ، یک سنسور نور ، یک شتاب سنج و ژیروسکوپ ، و یک باتری بسیار نازک لیتیوم یون در حالت جامد است.

فوتوفوبیا تنها یکی از اختلالات بینایی است که لنزهای تماس هوشمند دانشگاه گنت به درمان آن می پردازند. این بیماری که حساسیت زیاد به نور را ایجاد می کند باعث ایجاد مشکلات بینایی در افراد می شود. لنزهای تماسی هوشمند با استفاده از صفحه نمایش کریستال مایع برای مسدود کردن نور اضافی کار می کنند. در واقع یک سنسور نور متوجه روشنایی بیش از حد نور می شود ، سپس “صفحه” را به رنگ سیاه تغییر داده و در نتیحه مقداری از نور را مسدود می کند. به این ترتیب می توان گفت ، لنزهای تماسی اکنون شبیه به یک عنبیه مصنوعی کار می کنند.

بنابراین دانشمندان به کمک لنز تماسی هوشمند می توانند به بیماران فوتوفوبیا کمک کنند تا میزان نوری که به چشم آنها وارد می شود را کاهش دهند و در نتیجه آنها می توانند زندگی روزمره خود را با کیفیت بهتری ادامه دهند.

البته این تنها بخشی از تلاش های این دانشگاه برای استفاده از لنزهای تماسی هوشمند جهت درمان بیماری هاست. این بدان معنا نیست که تحولات پیشرفته دیگری در آینده در این زمینه رخ نخواهد داد.

ویژگی های مهم لنزهای تماسی هوشمند

در حالی که لنزهای تماسی هوشمند هنوز در حال آزمایش های بالینی و تکمیل شدن هستند ، اما جالب است بدانید ، تمام اجزای الکترونیکی آنها همین الان نیز با خیال راحت در میان لایه های لنز قرار گرفته اند و حجم زیادی از تماس را به آن اضافه نمی کنند. علاوه بر این ، عمر باتری برای این سیستم های کوچک یک روز کامل است ، که برای اکثر دارندگان لنزهای تماس که شبانه لنزهای خود را بیرون می آورند منطقی است. با این حال هنوز هم پژوهشگران  به دنبال ارائه بینش های قوی تر پزشکی برای استفاده بهتر از لنزهای تماسی هوشمند هستند.

مثلا آنها قصد دارند حسگرهای مختلف را در پلت فرم لنزهای تماسی ادغام کنند و سپس از بیماران مختلف نوعی بازخورد درباره آنچه واقعاً در بدن آنها می گذرد به دست آورند. زیرا هر آنچه را که می توان در خون اندازه گرفت در مایع اشک نیز قابل اندازه گیری است.

البته مطمئناً برای این کار به سنسورهای تخصصی نیاز خواهد بود. علاوه بر این باید انرژی بیشتر و همینطور راهی برای انتقال داده ها از لنزهای تماسی در نظر گرفته شود. در این مورد به خصوص هنوز هم آزمایشات بالینی با نمونه های اولیه در حال انجام است. آزمایشات بالینی بعدی با استفاده از نسل بعدی لنزهای تماسی هوشمند در برهه ای از آینده اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *