دو راهکار کلیدی برای مدیریت ساختمان های هوشمند

مدیریت ساختمان های هوشمند

امروزه مدیریت ساختمان هوشمند به امری مهم تبدیل شده است. زمانی که بحث مدیریت ساختمان های هوشمند به وسط می آید، نیاز است تا دو موضوع اساسی و مهم مدنظر گرفته شوند.

برای داشتن خانه ای هوشمند، باید از ابزارها و وسایل ارتباطی و همچنین اینترنت اشیا کمک گرفت.

مدیریت ساختمان های هوشمند به معنای این است که بتوانیم راهکارهایی برای ساختمان تعریف کنیم تا بتواند بازدهی و عملکرد مناسبی به کمک تجهیزات مرتبط با یکدیگر داشته باشد..

با مدیریت هوشمند، افزایش کارایی سیستم (که بیشتر مربوط به مصرف بهینه انرژی است) سبب شده که از یک سو باعث کاهش هزینه ها و صرفه جویی در انرژی و از سویی دیگر باعث شده تا افراد کارهای خود را دقیق تر انجام دهند. از بیمارستان ها گرفته تا دفاتر کار و منازل، مدیریت هوشمند ساختمان امر مهمی تلقی می شود.

امروزه با فناوری های موجود، هوشمند شدن بیش از همیشه در دسترس است

امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، استفاده از اینترنت اشیا و ساختمان های هوشمند ارزان و در دسترس است. اولین چیزی که متقاضیان استفاده از ساختمان های هوشمند به آن فکر می کنند، استفاده از سیستم های هوشمند روشنایی است. امروزه LED ها نه تنها راه حل بسیار مناسبی برای صرفه جویی در انرژی الکتریکی هستند، بلکه می توان آنها را در کنار سنسور ها استفاده کرد؛ بدین شکل که سنسور ها می توانند محیط پیرامون خود را اسکن کرده و حصور یا عدم حصور اخاص را تشخیص دهند، سپس می تواند سیگنالی جهت روشن یا خاموش شدن به LED بفرستند.

مدیریت ساختمان های هوشمند

علاوه بر این، در بعضی از ساختمان ها به منظور تامین انرژی، از سیستم های خورشیدی جهت روشنایی و ذخیره انرژی، استفاده می کنند. می توان در ساختمان های هوشمند از هر دو روش یعنی انرژی الکتریکی و انرژی خورشیدی بهره برد تا اینگونه در ساعات اوج مصرف، انرژیِ خورشیدی به کمک انرژیِ الکتریکی آمده تا اینگونه در هزینه نهایی صرفه جویی شود. اثرات صرفه جویی در هزینه و انرژی در ساختمان های هوشمند، بسیار وسیع و گسترده بود که این راهکار در نهایت می تواند بسیار ثمربخش باشد.

 

دو راه حل

امنیت و مقیاس پذیری

ساختمان های هوشمند نیازمند یک سیستم نرم افزاری مناسب بوده تا بتواند همه چیز را به یکدیگر متصل کرده تا اینگونه بهینه سازی، به حداکثر میزان خود برسد. این بدین معناست که برای داشتن یک خانه هوشمند، باید بتوان عملکرهای مور نیاز را تشخیص داده تا بتوان از طریق یک برنامه ریزی صحیح، پلتفرم مناسبی را جهت پیاده سازی طراحی کرد.

امنیت خانه های هوشمند

امنیت خانه های هوشمند مهمترین مسئله در مدیریت آنها است. چه شما بخواهید ساختار و پلتفرم هوشمندی را برای منزلتان پیاده سازی کنید چه برای محل کسب وکار، نیاز به این دارید که امنیت این ساختار هوشمند را در بالاترین سطح ممکن تامین کرده تا ساختمان، از  آسیب پذیری های امنیتی و سایبری، به دور ماند.

مدیریت ساختمان های هوشمند

بدیهی است که امنیت نیز در حوزه بانکی اهمیت بسیار ویژه و حیاتی دارد.

تیم تحقیقاتی J.P.Morgan Chase & Co بگونه ای برنامه ریزی کردند که تکنولوژی و فناوری های نوین را با حفظ یکپارچگی داده ها، انعطاف پذیری، وتامین امنیت سایبری، به بازار تزریق کنند. اما مهمترین مسئله ای که آنها با آن دست و پنجه نرم می کردند، بحث تامین امنیت سایبری بود. بنابراین آنها تصمیم به توسعه پلتفرمی گرفتند که بتواند به بهینه سازی بیشتر، کمک شایانی کند.

 

این نرم افزار -Predix- در ابتدا بعنوان یک پلتفرم صنعتی مبتنی بر اینترنت توسعه داده شد که در آن به ایمنی، امنیت و اعتمادپذیری، توجه شایامی شده بود. به خاطر زیرساخت های بانکی J.P.Morgan Chase & Co ،راه حل مدیریت هوشمند ساختمان پیشنهادی شان این بود که دیوارهای آتش (FireWals) های مناسب را جهت رخنه به سیستم های امنیتی، طراحی و توسعه دهند.

مقیاس پذیری باعث افزایش فضای موجود خواهد شد

زمانی که پلتفرم مدیریتی ساختمان هوشمند به درستی انتخاب شود، شما از انعطاف پذیری مناسبی جهت توسعه فضای خود برخوردار خواهید بود. در حالت عام منظور از پلتفرم اینترنت اشیاء المان مدیریت مرکزیست که علاوه بر مدیریت امکان توسعه را برای توسعه دهندگان فراهم کرده و در بعضی موارد به همراه رایانش/پردازش مه پلتفرم مدیریتی اینترنت اشیاء را میسازد.  در موارد کمی سیستم عامل موجود در محیط یک پلتفرم اینترنت اشیاء تلقی میشود.  عامل مدیریت مرکزی را به عنوان پلتفرم میبینند که به طور معمول ابزاری برای توسعه نیز در کنار آن قرار میگیرد. اما چگونه می توان مقیاس پذیری را ارزیابی کرد؟ دو راه برای ارزیابی مقیاس پذیری وجود دارد؛ اینکه آیا از پلتفرم آزاد (Open Platforms) برای این کار استفاده شده یا خیر؟

مدیریت ساختمان های هوشمند

پلتفرم های آزاد است انعطاف پذیری بیشتری داشته و از طرفی دیگر هزینه های مالکیت آنها پایین تر است. این موارد همچنین باعث تولید یک محیط جامع توسعه دهنده شده که باعث توسعه سریع و استقرار برنامه های جدید در یک محیط مبتنی بر فضای ابری می شود. پلتفرم های که به صورت Open on Top و Open on the Bottom  هستند، امکان دسترسی شما به داده ها را آسان تر می نمایند. پلتفرم  Open on Top به معنای این است که در این پلتفرم، داده های شما در سیستم اختصاصی قبل نشده اند؛ بنابراین می توانید این داده ها را به هر مکانی بفرستید. در حالیکه در پلتفرم های  Open on the Bottom، دست شما برای انتخاب از میان سنسورها و تجهیزات باز است. اینگونه شما می توانید هوشمندانه ترین سیستم را با پایین ترین قبمت پیاده سازی کنید.

مقیاس پذیری بر یکپارچگی با سیستم HVAC و سیستم های اصلی، تکیه دارد. HVAC مخفف سه کلمه Heating, Ventilating and Air Conditioning به معنی “گرمایش، تهویه و تهویه‌مطبوع” می باشد. در اصل علت ایجاد سیستم های تهویه مطبوع جهت داشتن آسایش و هوای داخلی خوب بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی بوده است .  یک پلتفرم ایده آل، پلتفرمی است که پیچیدگی های موجود را تا حد امکان ساده کرده و سیستم مدیریت ساختمانی را بتواند با از طریق یک راه بصری و فراگیر، دنبال کند. ابزار مدیریت ساختمان های هوشمند می توانند به ما در برنامه ریزی و ساخت کنترل کننده ها کمک کنند.

 نتایج اجرای هوشمند

در پایان روز، راه حل مناسب و انتخاب شده ی مدیریت ساختمان هوشمند دارای مزایایی فراوان برای ذی نفعان اش است. بدیهی است که با این روش پیشرفت و پایداری در این سیستم سبب خواهد شد. اما موارد دیگری نیز وجود دارد. کارمندان می توانند از این ساختار هوشمند استفاده کرده و بدین سبب کارایی شان بهبود پیدا هواهد کرد. مشتریان نیز از این سیستم نهایت استفاده را برده  و می توانند از این محیط و فضای هوشمند، بهره لازم را ببرند.

مدیریت ساختمان های هوشمند

Mike Norton مدیر عامل J.P.Morgan Chase & Co در رابطه با پیاده سازی سیستم های مدیریت هوشمند و موفقیت های نتیجه شده می گوید:.

“این کار در واقع یک برد دو طرفه است. در این بین هم مشتریان و هم کارمندان از این فضا بهره می برند. از لحاظ مصرف انرژی و پایداری، استفاده از LED یرای نورپردازی باعث صرفه جویی در مصرف برق تا 50درصد و پیاده سازی سیستم مدیریت هوشمند باعث صرفه جویی در مصرف برق و گاز تا 15 درصد شده و این میزان برای مصرف آب نیز 20 درصد بوده است.

از این خاطر است که این پیاده سازی، یک برد دوطرفه محسوب می شود”. بنابه گفته او، چیاده سازی این ساختار برای کارکنان، مشتریان و محیط، مثمر ثمر است.

با پیاده سازی این پلتفرم وقت بیشتری از کارمندان آزد شده که آنها می توانند این وقت را صرف رسیدگی به مشتریان کنند (برای مثال جهت تنظیم سیستم های روشنایی و یا توهیه مطبوع، نیاز است تا کارمندان اقدام به عمل کنند؛ در حالیکه در ساختمان هوشمند، این بر عهده سیستم مدیریت هوشمند ساختمان است). و در نهایت، این ارتقاء یک محیط سازگار و راحت برای مشتریانی که قرار است از ما بازدید کنند، فراهم می کند.

نتیجه گیری

استفاده از این هوشمند سازی در خانه های بیشتر به منظور افزایش و تامین راحتی است. در ساختمان های بزرگ تر، علاوه بر این هوشمند سازی باعث صرفه جویی در مصرف هزینه ها همچون برق، آب و گاز خواهد شد.

2 دیدگاه ها

  1. […] تمامی سیستم های مدیریت هوشمند انرژی، هر دو ساختار ذکر شده نیاز دارند تا برای انجام […]

  2. […] شرکت ها از اینترنت اشیا صنعتی از طریق راه هایی همچون صرفه جویی در هزینه ها، صرفه جویی در هزینه های پیش بینی شده، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *