اینترنت اشیا آب سالم را برای کشورهای در حال توسعه به ارمغان می آورد

آب سالم

قبلا در مورد اینترنت اشیا و مزایای آن برای کشورهای در حال توسعه صحبت کرده ایم. نقطه اتصال بین همه این بحث ها، زیرساخت های موجود است.  در این مقاله قصد داریم بر روی نحوه استفاده از اینترنت اشیاء در حوزه آب صحبت کنیم و ببینیم این فناوری چگونه می تواند راه حل های مفیدی را برای کشورهای در حال توسعه فراهم آورد.  قبلا در مورد راه حل های موجودی که می توانند دسترسی به سیستم سلامت را در مکان هایی که زیرساخت های فیزیکی همچون بیمارستان ها اندک یا دور است را راحت تر کنند، صحبت کردیم.  اما مسئله کلیدی دیگری که در بیشتر کشورهای در حال توسعه دیده می شود، دسترسی به آب سالم و پاک است. آب سالم و سیستم های تصفیه آب برای سلامت افراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر کشورهای در حال توسعه بتوانند از فناوری های موجود  برای دسترسی به این خدمات ضروری استفاده کنند، قادر خواهند بود محدودیت های موجود در سیستم سلامت فعلی و آینده را کمتر کنند. در این بخش، چند مورد از راه حل های موجود برای سیستم تخلیه فاضلاب و تامین آب سالم را با هم مرور می کنیم.  اولین راه حل مرتبط با آب ، به کیفیت آب و سلامت توجه زیادی ندارد و بیشتر بر روی آب و امنیت آن تمرکز می کند. پروژه Hidrosónico در هندوراس که بیشتر مزارع و روستاها  در آن، مشکوک به بروز سیل هستند ، توسعه یافته است. این روستاها در کنار رودخانه ها واقع شده اند و بیشتر از سایر قسمت ها مستعد بروز سیل هستند.  این راه حل  از سنسورهای جریان آب مجهز به سونار استفاده می کند که اطلاعات هیدرولوژیکی کلیدی در مورد سطح آب زیرِ زمین را جمع آوری می نماید.

سپس ماژول ها این اطلاعات را به اپلیکیشن های ابری و/یا از طریق پیام کوتاه و ایمیل به افراد ارسال می کنند. سنسورها می توانند ته نشینی را نیز مورد بررسی قرار دهند. این هشدارها در کشورهای در حال توسعه به چندین دلیل، مهم هستند. اولا، خدمات پاسخ دهی فوری ممکن است برای حضور در این شرایط به خوبی مجهز نشده باشند و نتوانند افراد را از سیل نجات دهند. بنابراین،  هر چقدر مقامات محلی و شهروندان برای فرار از محل و آماده شدن برای رخداد سریع تر عمل کنند بهتر است. دوما، کیفیت منازل و ساختمان ها در این نواحی ممکن است نتواند تحمل سیل های بزرگ و وسیع را داشته باشد.  بنابراین سیل در مناطقی همچون هندوراس، می تواند به اموال و جان افراد آسیب وارد کند.  15 اکتبر روز جهانی شستشوی دست است اما راه حل دیگری که در این شرایط وجود دارد در مورد بهداشت افراد خواهد بود. برنامه ای به نام RW Siaga Plus+ برای افزایش دسترسی خانوارها به آب سالم و پاک و سیستم تخلیه فاضلاب بهبود یافته در مناطق فقیرنشین اندونزی توسعه یافته است. در کشورهایی همچون اندونزی، بیماری هایی همچون اسهال اصلی ترین علت بیماری و مرگ در میان کودکان مناطق فقیرنشین است. با اینحال استفاده از قدرت اینترنت اشیا به جوامع کمک می کند منبع تامین آب خود را بهبود ببخشند و از سیستم تخلیه فاضلابی استفاده کنند، که از بروز چنین بیماری هایی پیشگیری می کند. یکی از راه حل های موجود که توسط Mercy Corps به عنوان بخشی از برنامه RW Siaga Plus+ در اندونزی توسعه یافته است، داده ها را از سنسورهای جریان آب و شناساگرهای حرکت آب جمع آوری می کند تا بتواند  تاثیر تغییر رفتار بعد از آموزش افراد برای شستن دست ها بعد از اجابت مزاج را مورد بررسی قرار دهد.

این راه حل در برگیرنده جریان سنجی بوده که بر روی ایستگاه های شستشوی دست نصب شده بود و علاوه بر آن، شناساگرهای حرکت بر روی هر دستشویی قرار داشت. در این مورد، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای  ارزیابی سلامت عمومی استفاده شد. همین امر خوشبختانه به ایجاد کمپین های موثر سلامت عمومی در آینده منجر گردید. شرکتی به نام Initial که راه حل های به هم متصل بهداشتی خاص برای شستشوی دست ها را ارائه می کند، تنها بر روی کشورهای در حال توسعه تمرکز ندارد. راه حل بی سیم این شرکت به طور مستمر و مداوم موقعیت ها و مکان های شستشوی دست را برای کسب و کارها و سازمان هایی همچون بیمارستان ها و رستوران ها بررسی و پیگیری می کند. چیزی که در این راه حل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باعث جذابیت آن شده این است که بازخورد زمان واقعی را می توان از طریق دستگاه های شبیه تبلت در درب دستشویی، به افرادی که در دستشویی قرار دارند نشان داد.  دیدن نتایج در زمان واقعی باعث تعجب افراد می شود. در این شرایط کارمندان کمتری بدون شستن دست ها، محل را ترک می کنند. این واقعیت محصول جامعه به هم مرتبط ماست. زمانی که در برابر داده های مرتبط با رفتار خود قرار می گیریم، دوست داریم بهتر از قبل عمل کنیم. یکی دیگر از راه حل های موجود در زیرساخت های ضروری است. WellDone Intl یک شرکت غیر انتفاعی است که ابزارها و فناوری هایی را برای بهبود و قدرت بخشیدن به جوامعی با منابع محدود ارائه می کند. این سازمان  فناوری مانیتورینگ از راه دور MoMo خود را برای  انواع مختلفی از  کاربردها همچون آب های روستایی، برق، سیستم تخلیه فاضلاب و  خدمات بهداشتی ارائه می کند.

یکی از کاربردهای احتمالی این فناوری، مانیتورینگ از راه دور نرخ جریان بر روی زیرساخت های آب در روستاهاست که بیشتر در روستاهایی همچون روستاهای تانزانیا دیده می شود. MoMo از  ماژول ارتباطی GSM  برای انتقال داده های جمع آوری شده استفاده می کند و می توان از آن در بهره وری جوابگویی و افزایش کارایی در زیرساخت های روستایی استفاده کرد. بهبود جوابگویی و افزایش کارایی در زیرساخت های مختلف، در ایالت متحده آمریکا نیز مورد نیاز است. این کشور می تواند به کمک این اطلاعات از زیرساخت های تخلیه فاضلاب و آب خود به خوبی استفاده کند. گزارش سال 2017  سازمان ASCE برای زیرساخت های آمریکایی به آب نوشیدنی درجه D، مواد زائد جامد درجه C+ و فاضلاب درجه D+ را داده بود.   بنابراین همانطور که می بینید وجود راه حل های اینترنت اشیا نه تنها در کشورهای در حال توسعه بلکه در کشورهای توسعه یافته نیز می تواند مفید باشد. استفاده از فناوری اینترنت اشیا نیازمند سرمایه گذاری در زیرساخت های موردنیاز است. اما همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، می توان از آن به عنوان بخشی در جمع آوری و اجرای زیرساخت های فیزیکی که خدمات و مزایای کلیدی در اختیار افراد قرار می دهد استفاده کرد. با اینکه  مشکلات زیرساخت های آمریکا در آینده، اقتصاد این کشور را در صورت نیافتن راه حل مفید تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، اما این مشکل در کشورهای در حال توسعه بزرگ تر است.  ما همیشه در مورد بیماری و سلامت، مرگ و زندگی صحبت می کنیم. اما در مورد اینترنت اشیا صحبت های زیادی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *