اینترنت اشیا هر جنبه ای از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و باعث تکامل و تغییر آن شده است. حوزه هایی همچون کسب وکار، خرده فروشی یا سلامت تقریبا سعی می کنند خود را با فناوری های جدید منطبق کنند و اینترنت اشیاء از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس یافته های مک کینزی، حدود 20 الی 30 میلیارد دستگاه به هم مرتبط تا سال 2020 وجود خواهد داشت و ارزش کلی آن 17 میلیارد دلار خواهد بود. آمارهای بیان شده همه شک و تردیدهایی که در مورد انطباق و اتخاذ اینترنت اشیا در صنایع مختلف وجود دارد را از بین می برد. با افزایش رقابت در صنایع مختلف، خرده فروشان نیز تلاش می کنند مراحل ضروری برای ارائه تجربه خرید منحصر به فرد در اختیار خریداران قرار دهند و بسیار سودآور، منحصر به فرد و موثر باشند. بحث های بسیاری زیادی در مورد اینترنت اشیا در حوزه خرده فروشی وجود دارد اما قبل از هر کاری اجازه دهید مرور اجمالی بر روی اینکه اینترنت اشیا چیست و چه کاری انجام می دهد، داشته باشیم.
زمانی که در مورد اینترنت اشیا صحبت می کنیم، از این واژه برای توضیح ارتباط و اتصال ماشین به ماشین حرف می زنیم که در آن دستگاه های سخت افزاری و سنسورهای مختلف بر اساس تنظیمات خود، با هم تعامل دارند.
بیشتر ما آگاهانه یا ناخودآگاه از دستگاه های اینترنت اشیا استفاده کرده ایم یا آن را جایی دیده ایم. به عنوان مثال ترموستات های شرکت Nest ، به طور گسترده ای در خانه ها استفاده می شود و می تواند دمای خانه را بر روی سطح مطلوب حفظ نماید. بعد از رسیدن به دمای مورد نظر، این دستگاه به طور خودکار خاموش می شود و در هزینه های برق صرفه جویی می گردد. علاوه بر این، دستگاه های اینترنت اشیا به طور گسترده ای در اسباب و وسایل منزل همچون تهویه هوا، یخچال ها، فر و سایر موارد نیز ادغام شده اند. در مورد بخش خرده فروشی ، اینترنت اشیا به خرده فروشان اجازه می دهد رفتارهای مشتریان خود را پیگیری کنند و داده هایی را برای استفاده در تصمیم گیری های آینده خود، جمع آوری نمایند. اگر به دنبال اجرای اینترنت اشیا در کسب و کار خرده فروشی خود هستید، بهتر است ادامه این مقاله را بخوانید.
قبل از اینکه ببینیم اینترنت اشیا چه چیزی برای خرده فروشان دارد، اجازه دهید مرور اجمالی بر روی مزایای گزارش شده آن داشته باشیم:
با افزایش ترند خرید آنلاین ، خرده فروشی نیز تحت تاثیر روشی که مشتریان خرید می کنند قرار گرفته است. افراد دوست دارند خریدهای آنلاین بیشتری داشته باشند زیرا کالاها در این شرایط به صورت ارزان به فروش می رسند. علاوه بر این، مقایسه و خرید نیز یکی از دلایل اصلی برای خرید آنلاین افراد محسوب می شود. به همین خاطر، خرده فروشان سنتی با چالش های زیادی مواجه می شوند. با وجود قابلیت هایی همچون ذخیره کردن و صرفه جویی در هزینه ها، راحتی خرید و قابلیت مقایسه و خرید در دنیای آنلاین، افراد هنوز هم به کمک فروشندگان نیاز دارند تا در زمان شان برای جستجوی کالاها صرفه جویی شود. مبارزه خرده فروشان با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش است و فروشگاه های سنتی و صاحبان آن ها باید بتوانند مشتریان بیشتری برای فروشگاه های خود جذب نمایند. اینترنت اشیا می تواند چنین مشکلاتی را حل کند. به عنوان مثال، خرده فروشان سنتی می توانند دیجیتال ساینیج را که با شبکه های اجتماعی مرتبط می شود و می تواند نظرات مشتریان را در مورد فروشگاه جمع آوری نماید، مورد استفاده قرار دهند.
دیجیتال ساینیج که قبلا در مورد آن بحث شد، می تواند در نمایش کالاهای مرتبطی که ممکن است مورد علاقه مشتریان باشد نیز مفید واقع گردد. علاوه بر این چنین گزینه ای قادر است مشتریان را به سمت کالاها هدایت نماید و خریدشان را تکمیل کند. جنبه دیگر بازاریابی درک رفتارهای مشتریان است. برای جذب مشتریان بیشتر، تبلیغ کننده می تواند تبلیغ خود را به هنگام عبور از فروشگاه به صورت نوتیفیکیشن های موبایلی نمایش دهد. خرده فروشان نیز می توانند از این قابلیت برای مشتریانی که در فروشگاه حاضر هستند استفاده کنند و محصولات را نشان دهند و بهترین مسیر برای رسیدن به فروشنده را معرفی نمایند. از سوی دیگر فروشندگان نیز می توانند موجودی محصولات در انبار را مشاهده کنند و به طور همزمان تراکنش ها را تکمیل نمایند. اینجا دقیقا همان جایی است که اینترنت اشیا وارد میان می شود و به فروشنده ها کمک می کند موجودی محصولات در انبار را از طریق ساعت های هوشمند خود مشاهده کنند. ساعت های هوشمند به پایگاه داده ای متصل است که در آن اطلاعات همه محصولات موجود است و به سنسوری متصل است. علاوه بر این، فروشندگان می توانند به کمک تبلت های خود نحوه کارکرد محصولات را مشاهده کنند. این افراد قادر خواهند بود از همان تبلت برای تکمیل تراکنش ها نیز بهره ببرند.
خرده فروشان مجبور هستند کارمندانی را برای هدایت مشتریان به سمت محصولات موجود در فروشگاه؛ استخدام کنند. سوپرمارکت ها سرشار از محصولات هستند و دنبال کردن این محصولات و پیدا کردنشان کار بسیار دشواری خواهد بود. این موضوع بدین معنی است که مشتریان باید زمان زیادی را در سوپرمارکت ها برای جستجوی محصولات اختصاص دهند. با این حال به کمک اینترنت اشیا می توان در زمان مشتریان و صاحبان فروشگاه ها صرفه جویی کرد. به عنوان مثال، با تجهیز فروشگاه با سنسورهایی که به فروشنده و مشتری کمک می کند جای یک محصول خاص را بیابند می توان به مزایای بسیاری دست پیدا کرد. علاوه بر این، نمایگشرهای دیجیتال نیز می توانند این سنسورها را بخوانند و مشتریان را در مورد توضیحات محصول، مزایای آن و ارزش تغذیه ای مواد غذایی آگاه سازند. در مورد آیتم های غذایی، بیشترشان دارای عمر اندکی در قفسه ها هستند. اینترنت اشیا می تواند افراد را مطمئن سازد زمان انقضای محصولات به پایان نرسیده است.
بیشتر محصولات خانگی، تجارت عمومی و خرده فروشی های الکترونیک به دنبال اتوماسیون منازل یا بخش منازل هوشمند هستند. اینترنت اشیا نه تنها توسط تشکیلات اقتصادی مورد نیاز هستند بلکه فرصت های زیادی را برای مشتریان نیز ایجاد می کنند. خرده فروشان در حال حاضر این فرصت را مورد بررسی قرار می دهند و در خدمات رسانی، پشتیبانی فروش و سفارشان خودکار شده توسط اینترنت اشیا مورد استفاده قرار می دهند. به عنوان مثال آمازون در حال حاضر مشغول کار بر روی روش سفارشات انجام شده از طریق الکسا است.
در این عصر فناوری، خرده فروشان باید اهمیت به کارگیری اینترنت اشیا برای متمایز کردن خود در میان رقبا، رشد درآمد و ایجاد پایه مشتریان، بدانند. با اینحال اگر شما به فناوری علاقه زیادی ندارید می توانید از راه حل های اینترنت اشیا برای به دست آوردن استراتژی، برنامه ریزی و توسعه آن استفاده کنید.