بازارهای تجارتی همیشه علاقه زیادی به فناوری های جدید که همراه با محصولات می شوند را نشان داده است. یکی از بزرگترین تکنولوژی هایی که در حال حاضر وجود دارد مبحث “اینترنت اشیا” است. “اینترنت اشیا” تضمین کرده است که تا آینده ای نزدیک اینترنت را به همه یجنبه های زندگی ما وارد می کند و با استفاده از آن روند انجام کارها را بهبود می بخشد. این موضوع در بیست سال اخیر یک انقلاب عظیمی در صنعت تکنولوژی و فناوری ایجاد کرده است.
پیش بینی شده است که تا سال 2020 حدود 75 بیلیون دستگاه از این فناوری استفاده کنند و با استفاده از اشتراک گذاری اطلاعات دریافتی با دیگر دستگاه ها روند زندگی معمولی را تغییر دهند. با این حال هنوز به طور واضح معلوم نیست که این فناوری چگونه قرار است روند بازاریابی و تجارت را تحت تاثیر قرار دهد.
صحبت کردن در مورد “اینترنت اشیا” و پتانسیل های آن بسیار ساده است. به طور مثال یک روز لامپ شما قادر خواهد بود با استفاده از ارسال اطلاعات به تولید کننده سوختن خود را اعلام کند و به این ترتیب فردی برای تعویض آن به شما مراجعه کند! این اتفاق چندان دور از واقعیت نیست ولی هنوز چند سالی با آن فاصله داریم. در این مقاله ما مثال هایی را برای شما بیان می کنیم که چگونگی استفاده “اینترنت اشیا” را برای بازیابی بیان می کند.
امروزه محصولات با توجع به ورود “اینترنت اشیا” به صورت هوشمند در آمده اند و به صورت گسترده ای بازار را فرا گرفته اند. به عنوان مثال شما ظرف غذای خود را در نظر بگیرید که توسط بلوتوث به تلفن همراه شما متصل است. هنگامی که شما ضروع به غذا خوردن می کنید این دستگاه متوجه می شود و با ارسال پیامی در شبکه های اجتماعی شما به دوستانتان اطلاع می دهد که شما رد حال غذا خوردن هستید. بنابراین این دستگاه به عنوان یک دستگاه رسانه ای شناخته می شود چرا که می تواند خودش در عرصه دیجیتال فعالیت داشته باشد.
به عنوان مثال شما این دستگاه را در نظر بگیرید که با اندازه گیری برخی معیارها میزان سلامتی و تناسب اندام شما را اندازه می گیرد و بعد از آن در شبکه های اجتماعی شما قرار می دهد. دوستان شما با دیدن این عکس از شما برای خرید آن تشویق خواهند شد!
محصولات زمانی که با فناوری “اینترنت اشیا” همراه می شوند قابلیت های بیشتری پیدا می کنند. این محصولات به راحتی می توانند برای فروش استفاده شوند. این مسئله ای است که آمازون از آن به شدت استفاده می کند. آمازون دکمه ای را روی دستگاه شما تعبیه می بیند که به اینترنت خانه شما و برنامه آمازون متصل است. کاربر با فشار دادن این دکمه برنامه را فعال کرده و این برنامه می تواند تشخیص دهد شما چه چیزهایی را در خانه ندارید! با استفاده از این قابلیت کاربران هم از نظر مالی و هم زمانی صرفه جویی بسیاری انجام داده اند.
“اینترنت اشیا” در واقع این قابلیت را دارد که می تواند محصولات را جوری تغییر دهد که کارهایی را انجام دهند که قبلا قادر به انجام آنها نبودند! همین موضوع می تواند وجه تمایز برخی از برند ها با برندهای دیگر باشد!
این محصولات در واقع پنکه های سقفی هستند که قابلیت کنترل از طریق تلفن های همراه را دارند. از طریق این برنامه ها شما قادر خواهید بود میزان دما ، سرعت و تی نور را تعیین کنید.
تسلا توسط فناوری ماشین های الکتریکی شناخته می شود. این شرکت تکنولوژی برنامه ی ماشین های خود را آپدیت کرده است. با استفاده از این قابلیت جدید این خودروها قابلیت کنترل از راه دور را برای کاربر بدون هیچ مشکلی فراهم می کند. در واقع آپدیت سخت افزارها همانند آپدیت نرم افزارهاست که ما امروزه از آن استفاده می کنیم.
این دستگاه لامپ هایی هستند که از این فناوری استفاده می کنند. این لامپ ها قابلیت صرفه جویی در انرژی ، تشخبص دود و تعیین میزان روشنایی را دارند. این لامپ ها خدماتی را ارائه می دهند که بدون “اینترنت اشیا” این موضوع ممکن نبود.
Uber و Spotify خدمات خود را برای ارائه خدمات بهتر به کاربران به اشتراک گذاشته اند. بنابراین کاربران می توانند حساب کاربری Spotify خود را به برنامه Uber متصل کنند. و هنگامی که مشغول رانندگی با Uber هستند می توانند موسیقی را از طریق بلندگوی ماشین با حساب Spotify استفاده کنند. این دو نرم افزار دارای قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر و نتیجتا برقراری ارتباط با یک خودرو هستند.
شما در ادامه میتوانید مقاله دیگر ما را به عنوان “هوشمندسازی خط تولید؛ شیرین ترین اتفاق در مدیریت صنعت” را مطالعه فرمایید
3 دیدگاه ها
[…] نحوه عملکرد آن را در مقالعه دیگر ما به عنوان”تبدیل محصولات به خدمات ” را مطالعه […]
[…] می توانید در ادامه مقاله دیگر ما را به عنوان”تبدیل کردن محصولات به خدمات در اینترنت اشیا“را مطالعه […]
[…] این مشکل، قابلیت نگهداری و تعمیر پیشگیرانه است. کیفیت خدمات اینترنت اشیا جمالتو، ارائه دهنده گان خدمات را قادر به نظارت اتصال […]