اینترنت اشیا و اصطلاحات آن

اینترنت اشیا و اصطلاحات آن

اصطلاح “اینترنت اشیا” یا (IoT) که طی سال های اخیر به محبوبیت بیشتری رسیده است سعی در توصیف اتصال روزافزون دستگاه های امروزی دارد. پیش بینی های اقتصادی نشان می دهد که اینترنت اشیا انقلاب صنعتی بعدی خواهد بود. برای آشنایی با اینترنت اشیا و اصطلاحات آن ادامه مطلب را دنبال کنید.

اینترنت اشیا و کاربردهای آن

این روزها اغلب مردم خانه های هوشمند را مفهوم کوچکتری از اینترنت اشیا  در نظر می گیرند که با استفاده از دستگاه ها و سیستم های کنترلی کار می کند. اینترنت اشیا در ساختمان های هوشمند جهت هوشمند سازی سیستم های روشنایی، ترموستات ها، سیستم های امنیتی خانه و همینطور دوربین های مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد. البته ساختمان هوشمند تنها یکی از موارد بکارگیری اینترنت اشیا به شمار می رود و نباید با مفهوم کلی اینترنت اشیا اشتباه گرفته شود.

اینترنت اشیا (IoT) به طور کلی اتصال ابزارها و دستگاه هایی مانند وسایل نقلیه، دستگاه ها، ساختمان ها، وسایل الکترونیکی و شبکه هایی است که به آنها امکان تعامل، جمع آوری و تبادل داده را می دهد. به عبارت دیگر اینترنت اشیا یک سیستم به هم پیوسته از دستگاه ها، ماشین های مکانیکی و دیجیتالی، اشیا، حیوانات یا انسان هایی با مشخصه واحد (unique identifier) است که از توانایی انتقال داده از طریق یک شبکه بدون احتیاج به ارتباط انسان به انسان یا انسان به کامپیوتر برخوردار هستند.

در اینترنت اشیا به صورت هم زمان از چندین تکنولوژی نظیر آنالیزهای زمانی (real-time analytics)، یادگیری ماشینی (machine learning) و انواع سنسورها استفاده می شود. در اصل سیستم های توسعه یافته مرسوم، شبکه های سنسوری بی سیم، سیستم های کنترلی، اتوماسیون خانه و ساختمان ها، از جمله مواردی هستند که به پیدایش و رواج اینترنت اشیا کمک کرده اند.

کاربرد اینترنت اشیا و اصطلاحات آن

اینترنت اشیا تا کنون تاثیر بسیار چشمگیری بر اینترنت و اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه داشته است. پیش بینی ها نشان می دهد تا سال ۲۰۲۵ در حدود ۱۰۰ میلیارد شئ به اینترنت اشیا متصل خواهند شد و این اتصالات تأثیر بیش از ۱۱ تریلیون دلاری در اقتصاد جهان دارند. اما قبل از اینکه به اصطلاحات رایج در اینترنت اشیا بپردازیم، ابتدا اصطلاح “اینترنت اشیا” و زمان پیدایش آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اصطلاح “اینترنت اشیا” برای نخستین بار توسط کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ در شرکت پروکتر اند گمبل ارائه شده است.

این ایده ابتدا به ایجاد پیوند میان فناوری جدید RFID و موضوع بسیار داغ اینترنت در زنجیره تأمین شرکت پروکتر اند گمبل اشاره داشته است که در همان زمان بسیار مورد ‌استقبال مدیران اجرایی قرار گرفت. سپس مرکز MIT Auto-ID چشم‌ اندازی از اینترنت اشیا در سال ۲۰۰۱ را ارائه کرد و بعد از آن هم اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در طی گزارشی که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، این فناوری را بطور رسمی معرفی کرد.

IoT به عنوان دیدگاهی جدید در صنعت فناوری اطلاعات از تمامی مفاهیم فنی، اجتماعی و اقتصادی رایج در این حوزه برخوردار است. به طوری که ما روزانه محصولات، کالاهای مصرفی، وسایل نقلیه، صنایع (برق، تلفن و …) و حسگرهای زیادی را مشاهده می کنیم که توسط اتصالات اینترنتی و همینطور قابلیت ‌های قدرتمند تحلیلی داده ‌ها با هم ادغام شده اند و به تغییر مثبت کارکرد و زندگی ما کمک کرده اند. برای آشنایی بیشتر با اینترنت اشیا و اصطلاحات آن ادامه مطلب را دنبال کنید.

برخی اصطلاحات رایج در اینترنت اشیا

برخی از اصطلاحات رایج در اینترنت اشیا عبارتند از:

استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES)      سیستم عامل روی هوا (FOTA)

رابط برنامه نویسی برنامه (API)          سرویس بسته امواج رادیویی (GPRS)

بلوتوث کم انرژی (BLE)                     پردازش ابری و محاسبات لبه ای

IoT صنعتی (IIoT)                         گروه صنعتی ، علمی و پزشکی (ISM)

ماشین به ماشین (M2M)                 تکنولوژی شبکه گسترده کم مصرف (LPWA)

کنترل دسترسی رسانه ها (MAC)       ارتباطات حوزه نزدیک (NFC)

سرویس کیفیت خدمات (QoS)           فرکانس رادیویی (RF)

شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)      موقعیت مکانی جغرافیایی (RF)

باند فوق العاده گسترده (UWB)         پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت (TCP / IP)

ZigBee / Z-Wave                         شبکه سازی نرم افزاری تعریف شده (SDN)

 

  • LOWPAN6

این اصطلاح آخرین نسخه پروتکل اینترنت (IPv6) و شبکه های بی سیم  (LoWPAN) را با هم ترکیب می کند. LoWPAN6 پروتکلی است که به دستگاه های اینترنت اشیا محدود اجازه می دهد تا مستقیماً به اینترنت TCP / IP دسترسی یابند.

  • استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES)

AES یک رمز بلوک متقارن بوده که به منظور حفاظت از اطلاعات طبقه بندی شده توسط دولت ایالات متحده استفاده می شود، همچنین برای رمزنگاری اطلاعات حساس در سخت افزار یا نرم افزار ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم در اصل یک رمزنگاری سریع و ایمن است که اطلاعات را محفوظ نگه می دارد.

  • رابط برنامه نویسی برنامه (API)

API یک روش کمتر پیچیده برای رایانه ها جهت گفتگو با سیستم عامل های سخت افزاری یا نرم افزاری است. اشخاص ثالث از سیستم عامل های API شرکت دیگر به عنوان نقطه ادغام استفاده می کنند. طراحی برنامه های کاربردی برای استفاده از API ها امکان توسعه سریع تر و بهبود مسیرها را با گذشت زمان فراهم می کند.

  • بیگ دیتا (BIG DATA)

مجموعه ای بسیار گسترده از داده ها است که می توانند برای الگوها و روندها تجزیه و تحلیل استفاده شوند. داده های بزرگ، بینش های ارزشمند و بسیار سودآوری را ارائه می دهد که می تواند برای شناسایی فرصت های جدید خدمات یا محصولات و مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. سرویس های اینترنت اشیا، توانایی ایجاد جریان های کاملاً جدیدی را از پردازش داده های بزرگ دارند.

  • پردازش ابری (CLOUD COMPUTING)

ابر به شبکه ای از سرورهای از راه دور و میزبان آنلاین گفته می شود که داده ها را ذخیره، مدیریت و پردازش می کنند. رایانش ابری برای مجموعه وسیعی از داده ها حیاتی است. این روش برای کسانی که به بازیابی، کنترل، امنیت و روشی برای ذخیره داده ها نیاز دارند بسیار عالی است.

IIoT ماشین آلات و تجهیزات را قادر می سازد تا اطلاعات واقعی را به یک برنامه انتقال دهند. این کار اجازه می دهد تا اپراتورها کارایی تجهیزات را بهتر بشناسند و نیازهای نگهداری پیشگیرانه را شناسایی کنند.

  • سرویس بسته امواج رادیویی (GPRS)

GPRS یک استاندارد ارتباطات بی سیم در شبکه های تلفن همراه ۲G و ۳G است که از تعدادی از پهنای باند پشتیبانی می کند و نرخ داده ۵۶-۱۱۴ کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می دهد. همانطور که شرکت های تلفن همراه به سمت شبکه های پیشرفته تر حرکت می کنند، شبکه های GPRS برای شبکه های اینترنت اشیا مقرون به صرفه تر هستند. در حال حاضر شبکه های NB-IoT و LTE-M1 به عنوان جایگزینی برای این استانداردهای سلولی قدیمی تر معرفی می شوند.

  • پروتکل LORA (لوراوان)

مشخصات LPWAN برای فعال کردن اینترنت اشیا و M2M ، برای شبکه های مخابراتی بی سیم و یا با باتری کار می کند. بسیاری از شرکت های مخابراتی در حال آزمایش LoRaWAN به عنوان یک فناوری ممکن برای پشتیبانی از شبکه های اینترنت اشیا هستند.

اگر به دنبال اصطلاحات بیشتری در حوزه اینترنت اشیا هستید به این لینک سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *