سیستم vehicle platooning

سیستم vehicle platooning

مدت هاست که در دانشگاه های معتبر سراسر جهان پیشنهادهای فراوانی برای هر چه بهتر شدن سیستم vehicle platooning ارائه می گردد و در این زمینه تاکنون فعالیت های زیادی صورت گرفته است. خیلی از راهکارهای این سیستم نیز هنوز در مرحله تست و ارزیابی اولیه قرار دارند. اما سیستم vehicle platooning یا همان سیستم وسایل نقلیه گروهی چیست؟ در اینجا سعی داریم اطلاعاتی را در زمینه پیشرفت های سیستم vehicle platooning به شما دوستان عزیز ارائه دهیم. همراه ما باشید.

سیستم vehicle platooning یا سیستم وسایل نقلیه گروهی

ممکن است در آینده اتومبیل ها از سیستم وسایل نقلیه گروهی استفاده نمایند. اما این سیستم چیست؟

سیستم vehicle platooning گامی دیگر به سمت حمل و نقل هوشمند است. در واقع در این روش یک ردیف گروهی از وسایل نقلیه می توانند با سرعت زیاد و با آسودگی خاطر همزمان با هم در سطح شهر تردد کنند. عده ای از دانشجویان و مهندسان برتر جهان با پیشنهاد ایده سیستم وسایل نقلیه گروهی به این فکر می کردند که “اگر وسایل نقلیه بتوانند با یکدیگر و با زیرساخت ها ارتباط برقرار کنند، می توانند از این ویژگی استفاده کنند و ترافیک را با هماهنگی بیشتری کنترل نمایند. علاوه بر این در مصرف زمان و سوخت نیز صرفه جویی زیادی خواهد شد.”

سیستم وسایل نقلیه گروهی

پیاده سازی سیستم vehicle platooning یا همان سیستم وسایل نقلیه گروهی (سیستم جاده ای و خودرویی) می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات داشته باشد. دوربین های کنترل سرعت یکی از سیستم های هوشمند جاده ای رایج هستند که هم اکنون در بسیاری از خیابان ها نصب و راه اندازی شده اند.  از دیگر سیستم های  هوشمند جاده ای می توان به سیستم های مخابراتی و ماهواره ای اشاره کرد. برخی از سیستم های هوشمند خورویی نیز عبارتند از: عیب یاب اتوماتیک خودرو و کیت های ارتباطی که از طریق آن می توان به ماهواره ها متصل شد. همچنین برخی از سیستم های هوشمند جدید در حال حاضر در خودرو های لوکس جهت ایمنی بیشتر راننده نصب شده اند. در ادامه به مزایا و چالش های سیستم vehicle platooning اشاره می کنیم.

برخی از مزایای بالقوه سیستم vehicle platooning

جالب است بدانید ایده اصلی تکنولوژی vehicle platooning از نوعی اتصال مشابه اتصال واگن های قطار شکل گرفته است. با پیشرفت ارتباطات و پدیدار شدن تکنولوژی هایی نظیر بلوتوث، وایرلس، GPS، سیستم های سنجش رادار و غیره این سیستم توانست به مرور زمان تحقق یابد. برخی از مزایای مهم سیستم vehicle platooning عبارتند از:

  • سیستم vehicle platooning با بهبود کارایی آیرودینامیکی، ظرفیت جاده ها را افزایش می دهد و به این ترتیب ترافیک نیز کاهش می یابد. بنابراین افراد در مدت زمان کوتاه تری به مقصد مورد نظر خود می رسند.
  • در سیستم مذکور کلیه وسایل نقلیه دارای ترمز و شتاب همسان هستند، بنابراین تصادفات به میزان به سزایی کاهش می یابد.
  • با حرکت تمام اتومبیل ها در کنار هم و به صورت همزمان مصرف سوخت به میزان زیادی کاهش می یابد.
  • به کمک این سیستم در آینده ای نزدیک وسایل نقلیه قادر خواهند بود بدون راننده به صورت خودکار فاصله خود را با دیگر وسائل نقلیه حفظ کرده و به صورت هماهنگ و همزمان حرکت کنند.
  • در هزینه دولت ها برای اضافه کردن خیابان ها و بزرگراه های جدید صرفه جویی می شود.

مزایا و چالش های سیستم vehicle platooning

برخی از چالش های سیستم vehicle platooning

  • پلاتون‌های طولانی ممکن است در صورت لزوم مانع از تغییر مسیر وسایل نقلیه دیگر شوند، مگر اینکه بتوانند از نیت سایر رانندگان آگاه شوند.
  • یک ستون از اتومبیل هایی که به صورت هماهنگ حرکت می کنند، نیاز به کنترل همه‌جانبه از یک وسیله نقلیه موتوری گرفته تا مسافران و عابران دارند.
  • تضمین ۱۰۰ درصدی برای ایمنی سیستم های رایانه‌ای وجود ندارد زیرا امکان هک کردن آنها هست.
  • در شهرهایی با ترافیک سنگین ممکن است سیستم vehicle platooning به خوبی کار نکند. چرا که ممکن است در اطراف ماشین سرب (اتومبیلی که سرعت و جهت را کنترل می کند) محل اتصال به اندازه کافی وجود نداشته باشد تا سایر اتومبیل‌های دیگر بتوانند در یک ستون قرار گیرند، بنابراین امکان مسدود شدن این اتصال وجود دارد.
  • برای استفاده از این سیستم جدید رانندگان باید مهارت‌های نو بیاموزند. همچنین تغییر عملکرد اتومبیل های فعلی نیز کار دشواری است.
  • پیاده سازی این فناوری در اتومبیل‌های جدید موجب گران تر شدن آنها می شود.
  • در حال حاضر ممکن است مسئولیت حوادث ناشی از این سیستم ها مورد پذیرش شرکت‌های بیمه قرار نگیرد.

نگاهی به سیستم هوشمند خودروهای خودران

سیستم های رانندگی خودکار(ADS) ، که از آن به عنوان خودروهای خودران نیز یاد می شود، احتمالاً آینده حمل و نقل هوشمند جهان هستند. در  این سیستم های هوشمند خودروئی معمولا تمامی خودروها به یک کامپیوتر مخصوص پردازنده متصل هستند که ارتباط آنها را با دیگر وسایل نقلیه برقرار می کند. به این صورت که این دستگاه با استفاده از ارتباطات کوتاه مدت اختصاصی، داده ها را از یک اتومبیل به اتومبیل دیگر دریافت و انتقال می دهد.

سیستم های رانندگی خودکار با تبادل اطلاعات قادر خواهند بود مانند یک قطار در یک خط و با یک سرعت مشخص حرکت کنند. نتیجه این کار افزایش ظرفیت جاده هاست که به این ترتیب ما را با سرعت بیشتری به مقصد می رساند.

آینده فناوری سیستم vehicle platooning

کامپیوترهای داخل وسایل نقلیه نه تنها ترمز و شتاب را کنترل می کنند بلکه داده های راداری را نیز از وسیله نقلیه جلویی که بخشی از سیستم کنترل تردد هستند دریافت می کنند. بنابراین خودروها می توانند ببینند ماشین جلوی آنها در کجا قرار دارد و با چه سرعتی در حال حرکت است ، سپس پدال ترمز و گاز خود را متناسب با آن کنترل کنند. این سیستم پیشرفته همچنین می تواند مسیر فعلی و پیش بینی شده وسیله نقلیه را برای حفظ موقعیت خود محاسبه کند.

هنوز مطالعات زیادی بر روی قابلیت این سیستم ها در حال انجام است و تاکنون تلاش های زیادی صورت گرفته  تا افراد علاقه مند به این تکنولوژی بتوانند از آن بهره مند گردند. امید است که در آینده این سیستم در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

آینده فناوری سیستم vehicle platooning

توسعه دهندگان فناوری سیستم های هوشمند خودرویی علاوه بر خودکار کردن کنترل پدال های گاز و ترمز، در تلاش هستند تا در آینده ای نزدیک کنترل فرمان وسایل نقلیه را نیز خودکارسازی کنند، تا امکان تغییر مسیر خودکار و ادغام خط در بزرگراه ها فراهم گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *