در مسیر توسعه درکنار شماییم

مشاوره

اهمیت انتخاب مشاور مناسب

انتخاب مشاور یكی از مهمترین و حساس‌ترین تصمیماتی است كه كارفرما در جهت انجام یک پروژه اتخاذ می‌كند. موفقیت هر پروژه اغلب بستگی به چگونگی كسب تواناترین، مجرب‌ترین و صاحب نام‌ترین متخصص‌ در دسترس را دارد.

بهترین نتایج در اجرای یک پروژه هنگامی به دست می‌آیند كه رابطه‌ای حرفه‌ای و اعتماد متقابل بین كارفرما و مشاور وجود داشته باشد. علّت این امرآن است كه مشاورِ با تجربه و حرفه ای در هر زمان قادر است تصمیمات صحیح و هدف‌دار را اتخاذ، و در جهت منافع كارفرمای خود به مرحله اجرا درآورد.

بنابراین روش انتخاب مشاور توسط کارفرما اصولاً بایستی مبتنی برمعیارهای کیفی صورت پذیرد تا از این طریق بتواند اعتماد متقابل بین طرفین را بوجود آورده و انجام موفقیت آمیز پروژه را تا حدود زیادی تضمین نماید.

مزایای انتخاب مشاور بر مبنای کیفیت

انتخاب یك مشاور براساس كیفیت نهایتاً بیشترین ارزش و كارایی را در پروژه برای كارفرما فراهم می‌كند. تجربه نشان داده است كه شایستگی مشاور كلید پروژه های موفق، کارآمد و مقرون به صرفه است. مشاورانی كه دارای كیفیت برتر هستند، بهترین تجربیات خود را در پروژه های احاله شده دخالت می‌دهند.

نتیجه این این امر ارائه بهترین راه‌حل‌ها برای كارفرما و كاربر نهایی است، كه به معنی: بكارگیری فناوری مناسب، ارائه راه‌حل‌های نوآورانه و به حداقل رساندن هزینه های بهره‌برداری پروژه می باشد.

فرآیند “انتخاب بر مبنای كیفیت” مشاوران را ترغیب به بهبود مستمر مهارت‌های خود و كوشش برای خلاقیت و نوآوری می‌كند زیرا انتخاب آنها به این شایستگی‌ها بستگی دارد. كارفرمایی كه انتخاب خود را بر مبنای كیفیت انجام می‌دهد از ممارست‌های برتر مشاوره‌ای با قیمت‌های قابل رقابت نیز منتفع می‌شود.

معیارهای انتخاب مشاور

  • صلاحیت حرفه‌ای
  • قابلیت مدیریتی
  • در دسترس داشتن منابع
  • بیطرفی
  • امانت دار حرفه‌ای

پیروی از اصول تضمین كیفیت

مشاور علاوه بر وظایف اخلاقی و عرفی كه پیشتر به آنها اشاره گردید، وظایفی حرفه ای نیز به عهده دارد كه در حوزه فناوری اطلاعات به صورت حرفه ای در قالب سرفصلهای زیر به آن می‌پردازیم:

الف.  بررسی امکان پذیری سیستم

بررسی عملی بودن آن طرح یا پروژه در محیط کارفرما می باشد. بدین معنی که ابتدا طرح یا پروژه مورد بررسی واقع شده و با ذکر دلایل کارشناسی و منطقی، امکان و چگونگی انجام آن بیان می گردد. در حالت هایی که انجام طرح یا پروژه مورد مشاوره امکانپذیر نباشد، مشاور با ذکر دلایل غیرعملی بودن آن، به ذکر راه حل های مناسب برای انجام آن مبادرت خواهد ورزید.

ب.   طبقه بندی کار

تعیین اندازه کار جهت تخمین زمان و هزینه آن می باشد. همچنین طبقه بندی آن از این نظر که در کدام دسته از کارهای نرم افزاری قرار می‌گیرد و همچنین تعیین حساسیت آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. این طبقه بندی ها باعث می گردد که تخصص ها و تجارب مورد نیاز، مدت زمان انجام و هزینه انجام پروژه قابل پیش بینی باشد. پیش بینی های انجام شده توسط مشاور باعث جلوگیری از سردرگمی کارفرما در مورد پیشنهادها خارج از نرم نیز خواهد شد.

ج.   تهیه درخواست برای ارائه پیشنهاد (RFP)

تهیه درخواست برای ارائه پیشنهاد (RFP) برای طرح یا پروژه جهت انتخاب پیمانکار می باشد.

د.   انتخاب ناظر پروژه

چنانچه کارفرما و مشاور درنحوه انجام یک پروژه نرم افزاری به اتفاق نظر دست یابند، یکی دیگر از وظایف مهم مشاور، کمک به کارفرما در انتخاب تیم ناظر برای انجام صحیح آن پروژه می‌باشد که بعضا مشاور نیز می تواند  در دستگاه نظارت قرار گیرد.

ه.   انتخاب پیمانکار

چنانچه برای یک طرح یا پروژه نرم افزاری، رقابتی برای انتخاب پیمانکار اصلح برگزار شود، در تمامی مراحل اعم از بررسی پیشنهادها (Proposal) و انتخاب برنده ، مشاور نقشی تعیین کننده خواهد داشت.

در ادامه می توانید نگرشی به دید مشتریان خود را در مقاله دیگر ما به عنوان”تحلیل بینش مشتری,راهی برای پیشرفت ” را ادامه مطالعه فرمایید

 

2 دیدگاه ها

  1. […] می توانید یرای راهنمایی مقاله دیگر ما را به عنوان”در مسیر توسعه کنار شماییم” را در ادامه مطالعه […]

  2. […] می توانید برای راهنمایی مقاله دیگر ما را به عنوان”در مسیر توسعه کنار شماییم” را در ادامه مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *