اینترنت اشیا در دانشگاه ها

اینترنت اشیا در دانشگاه ها

در چند سال گذشته استفاده از اینترنت اشیا از ساختمان هوشمند یا گلخانه هوشمند فراتر رفته و در دانشگاه های مشهور جهان نیز بسیار پر سر و صدا بوده است. گزارشات حاکی از آن است که اینترنت اشیا، توانایی بالقوه ای برای پیشرفت دانش آموزان و کمک به تصمیم گیری های آموزشی دارد. برای مثال در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، محققان در تلاش بوده اند که داده های تولید شده از فناوری های اینترنت اشیا را برای بهبود آموزش و یادگیری به کار بگیرند. مدارس و دانشگاه ها به زیرساخت شبکه ای کارآمدتری نیاز دارند. استفاده از اینترنت اشیا در دانشگاه ها و مدارس نه تنها جریان های گسترده ای از داده را به طور ایمن اداره می کند، بلکه مدیریت و تحلیل داده ها را نیز ساده تر می کند.

اینترنت اشیا علاوه بر اینکه محیط امن تری را برای دانشجویان و معلمان از طریق نصب دوربین های مدار بسته ، درب های هوشمند و سرویس های رفت و برگشت هوشمند و متصل ایجاد می کند، به دانشگاه ها در جمع آوری داده ها و پردازش آنها برای تصمیم گیری های درست نیز کمک می کند. علاوه بر این جمع آوری داده ها از طریق دستگاه های اینترنت اشیا می تواند به دانشگاه ها برای “هوشمندتر” شدن کمک کند. در ادامه طبق این پی دی اف به مزایای اینترنت اشیا در دانشگاه ها و مدارس بیشتر می پردازیم. با همراه باشید.

سناریوهای اینترنت اشیا در آموزش

اگر استفاده از اینترنت اشیا (IoT) در حال حاضر در خانه ها ، مشاغل و شهرهای ما در حال گسترش است، جای تعجب نیست که دانشگاه ها نیز در حال پیشرفت برای همگام شدن با این موج عظیم تکنولوژیکی باشند. از آنجا که دانشگاه ها همواره برای تقویت نوآوری ها تلاش می کنند، بسیاری اینترنت اشیا را فرصتی طلایی مضاعف می دانند؛ چرا که از یک طرف، به آنها امکان می دهد جدیدترین فناوری ها را طراحی و آزمایش کنند. از طرف دیگر IoT وسیله ای برای بهبود فعالیت دانشگاه است.

راه حل های اینترنت اشیا نوید ساخت مدارس و دانشگاه هایی را می دهد که هوشمندانه تر و موفق تر عمل می کنند. اینترنت اشیا توانایی تعریف مجدد نحوه آموزش دانش آموزان و دانشجویان را دارد ، استفاده از فن آوری و دستگاه های اینترنت اشیا در محیط  دانشگاه و کلاس درس به ارتقا تجارب یادگیری و بهبود نتایج آموزشی کمک می کند. نمونه هایی از راه حل های اینترنت اشیا برای آموزش عبارتند از:

– استفاده از سیستم های ردیابی اتوبوس مدرسه و سنسورهای پارکینگ

– استفاده از کارت های شناسایی دانشجویی هوشمند و دستگاه های ردیابی حضور و غیاب

– استفاده از راه حل هایی مانند حسگرهای دمای هوشمند و گرمایش هوشمند برای تهویه هوا و کاهش مصرف انرژی در دانشگاه ها

– استفاده از قفل های هوشمند درب ، دوربین های نظارتی متصل و سیستم های تشخیص چهره برای تامین امنیت

– ایجاد برنامه های تحقیقاتی پیشرفته تر و سیستم های خودکار پردازش داده در زمینه های اصلی مطالعه در حوزه های پزشکی، کشاورزی و مهندسی

– تسهیل روند آموزش برای استادان و دانشجویان به کمک تجهیزات آموزشی دیجیتالی و …

تأثیر اینترنت اشیا و فناوری بر آموزش

اینترنت ریشه عمیقی در مدارس و دانشگاه ها دارد و آموزش الکترونیکی به روشی متداول در سیستم آموزشی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه تبدیل شده است. اما کاربردهای اینترنت اشیا در آموزش مدارس و دانشگاه ها بسیار زیاد است و آموزش الکترونیکی تنها بخشی از آن است. ظهور فناوری موبایل و اینترنت اشیا به مدارس و دانشگاه ها این امکان را می دهد تا ایمنی خود را بهبود ببخشند، منابع اصلی را پیگیری کنند و دسترسی به اطلاعات را در محیط یادگیری افزایش دهند. افزایش بهره وری انرژی و کاهش هزینه های عملیاتی از دیگر مزایای اینترنت اشیا در دانشگاه ها و مدارس است.

امروزه دانشجویان به طور فزاینده ای به جای کتاب های کاغذی به سمت استفاده از تبلت و لپ تاپ رفته اند. دانشجویان هم اکنون می توانند یک تجربه آموزشی یکسان در خانه ها و کلاس های درس خود داشته باشند. این روند هم راحتی بیشتری را برای دانشجویان فراهم می کند، هم روند تدریس را برای اساتید کارآمدتر می کند. افزایش تکنولوژی متصل به این معنی است که مربیان نیازی به ارزیابی دستی کاغذها یا انجام سایر کارهای معمول ندارند. در عوض ، اساتید می توانند بر یادگیری واقعی و شخصی سازی شده که بیشترین ارزش را برای دانشجویان آنها دارد، تمرکز کنند.

علاوه بر این دستگاه های متصل به ابر به اساتید اجازه می دهد تا اطلاعات دانشجویان خود را جمع آوری کرده و سپس مشخص کنند که کدام یک بیشترین توجه و یادگیری را دارند. این آمار به معلمان کمک می کند تا تعامل با دانشجویان را بهبود بخشیده و همچنین برنامه های درسی خود را برای کلاس های آینده تنظیم کنند.

استفاده از اینترنت اشیا در آموزش در طی ویروس کرونا

مفهوم اینترنت اشیا (IoT)  در صنایع مختلفی از سیستم های صنعتی گرفته تا گلخانه هوشمند ، اتوماسیون های خانگی و مراقبت های بهداشتی تأثیرگذار بوده است. اما اینترنت اشیا بیش از هر زمان دیگری در دوران بحران ویروس کرونا اهمیت خود را در سیستم های آموزشی نشان داده است.

در سال ۲۰۲۰ ، مدارس و دانشگاه ها در سراسر جهان کلاس های درس حضوری را برای کاهش ویروس کرونا تعطیل یا متوقف کردند. در اواسط سال، معلمان و دانش آموزان برای تسهیل در تغییر به وجود آمده در نحوه آموزش و ایجاد امکان یادگیری از راه دور، به اینترنت اشیا متکی شدند. با این حال، همه گیری بسیاری از واقعیت های سخت نابرابری در آموزش و پرورش را در سراسر جهان نشان داد. در حالی که سیستم عامل های کنفرانس ویدیویی و سایر فناوری ها مانند واقعیت مجازی برای برخی از دانش آموزان به ابزار خانگی تبدیل شد، برخی دیگر به ویژه قشر کم درآمد حتی برای یک اتصال اینترنتی ساده با مشکل مواجه بودند.

بنابراین هنوز فضای زیادی برای ایجاد فضای آموزش الکترونیک وجود دارد. خوشبختانه اینترنت اشیا و ظهور تعداد زیادی از استارت آپ های آموزش فناوری، می تواند این شکاف ها را تا حدودی برطرف نماید. امید است که برنامه های اینترنت اشیا در آینده ای نزدیک ، دسترسی به فن آوری های پیشرفته آموزشی را برای همه فراهم سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *