نوآوری های اینترنت اشیا در بهبود شهرها

نوآوری های اینترنت اشیا در بهبود شهرها

بسیاری از بخش های شرکتی برای بهبود مدل های تجاری خود به فناوری های جدید روی آورده اند. شهرهای بزرگ نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اینترنت اشیا را برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان خود معرفی می کنند. در اینجا به برخی از نوآوری های اینترنت اشیا در بهبود شهرها می پردازیم.

معرفی نوآوری های اینترنت اشیا در بهبود شهرها

اینترنت اشیا (IoT) استفاده بی نهایت برای شهرها دارد ، از مدرن سازی حمل و نقل شهروندان در سطح شهر گرفته تا بهبود مراقبت های بهداشتی اینترنت اشیا مفهومی است که ارتباط بین چندین دستگاه از ماشین لباسشویی گرفته تا کتاب را توصیف می کند. هدف آن برقراری ارتباط وسایل مختلف با یکدیگر و هوشمندتر و مستقل کردن آنها است. برای دستیابی به این هدف باید از پروتکل IPv6 استفاده شود که امکان دریافت و ارسال بسته های داده ای به هر دستگاه متصل به شبکه را فراهم می کند.

یکی از کاربردهای اصلی اینترنت اشیا هوشمند سازی شهرها و در نتیجه افزایش کارآیی آنهاست. یکی از شهرهایی که از همان ابتدا روی اینترنت اشیا سرمایه گذاری کرد ، بارسلونا بود. این کشور IoT را از بکارگیری فن آوری های مختلفی که از شبکه های شهری مانند حمل و نقل و چراغ های خیابان استفاده می کنند آغاز کرد. یکی دیگر از شهرهای برجسته ی هوشمند ، شیکاگو است که مجموعه ای از سنسورهای تعاملی را برای دستیابی به اطلاعات در زمان واقعی در مورد آب و هوا ، کیفیت هوا ، رطوبت و فشار هوا نصب کرده است.

طبقه بندی کاربرد اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند

امروزه استفاده از اینترنت اشیا در شهرهای به اصطلاح “هوشمند” رو به گسترش است ، بنابراین طبقه بندی کاربرد آن براساس نیازهای مختلف مهم است:

  • حمل و نقل شهرهای هوشمند

اینترنت اشیا به تامین نیازهای حمل و نقل شهروندان کمک کرده است. این اطلاعات امکان ایجاد استراتژی های جدید برای بهبود سیستم حمل و نقل شهری را فراهم می کند. یکی از اصلی ترین مشکلات حمل و نقل که شهرهای بزرگ با آن روبرو هستند ، ترافیک است. برخی از شهرها چراغ راهنمایی سنتی را با مدل های هوشمند جایگزین کرده اند که بخش هایی از جاده های دارای ترافیک بیشتر را در اولویت قرار می دهند. این نوع چراغ راهنمایی همچنین می تواند تعداد تصادفات را کاهش دهد. به عنوان مثال ، اگر سریع تر از سرعت مجاز از کنار چراغ راهنمایی عبور کنید ، سرعت ماشین شما کم می شود.

آرهوس ، دانمارک ، علائم راهنمای جاده ای را نصب کرده است که توسط خود شهروندان به روز می شوند. این علائم سریع ترین جاده ها و مناطقی را که بیشترین ترافیک را دارند گزارش می دهند. همچنین برخی از شهرها شروع به توسعه برنامه های تلفن همراه کرده اند تا به شهروندان اطلاعات بلادرنگ در مورد وسایل حمل و نقل  عمومی را که روزانه استفاده می کنند ، ارائه دهند. به عنوان مثال ، برنامه Moovit که در ۵۰۰ شهر وجود دارد ، داده های بلادرنگ مسیر شما را ارائه می دهد و به شما اطلاع می دهد که اتوبوس شما در چه ساعتی خواهد رسید و در کجا مکان های پارکینگ رایگان و غیره وجود دارد.

  • بهره وری انرژی در شهرهای هوشمند

چندین شهر در سراسر جهان با جایگزینی نورپردازی هوشمند با مدل های سنتی ، در مصرف انرژی خود صرفه جویی کرده اند. این یک فناوری است که بر اساس چگونگی استفاده شهروندان از چراغ های خیابان ، زمان روشن و خاموش شدن چراغ را برنامه ریزی می کند. این برنامه می تواند به طور متوسط ​​۳۰٪ از مصرف انرژی را کاهش دهد ، اگر چه اسلو با کمک این استراتژی موفق شد ۶۲٪ مصرف انرژی را کاهش دهد. همچنین انتظار می رود شبکه های هوشمندی ایجاد شود که می توانند به ساختمان های جامعه در صرفه جویی بیشتر در مصرف برق و مدیریت وسایل نقلیه الکتریکی که به انرژی نیاز دارند ، کمک کنند.

  • بهبود خدمات شهروندی در شهرهای هوشمند

فناوری های جدید در صورت استفاده صحیح ، با بهبود برنامه ریزی های شهری ، می توانند به افزایش کیفیت زندگی ساکنان کمک کنند. اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل داده های پیش بینی شده ای که ارائه می دهد ، پیش بینی مشکلات را امکان پذیر می کند و بنابراین ، در صورت وقوع حوادث غیر منتظره ، ظرفیت پاسخگویی بیشتر و بهتری از سوی مقامات وجود خواهد داشت.

  • مدیریت پسماند در شهرهای هوشمند

اینترنت اشیا مدیریت پسماند را بسیار ساده می کند. بسیاری از شهروندان در حال حاضر بر روی خرید سطل های زباله هایی که با WiFi کار می کنند و همینطور دستگاه های جمع کننده زباله که با انرژی خورشیدی کار می کنند سرمایه گذاری کرده اند. هر دو دارای سنسورهایی هستند که به مدیریت پسماند کمک می کند.

برای مثال شانگهای به لطف اینترنت اشیا توانسته است مدیریت پسماند خود را بهبود بخشد. اکنون وزن ، حجم و نوع زباله در هر ظرف با استفاده از حسگر و دوربین قابل تخمین است. این سنسورها همچنین می توانند زباله هایی را که برای زباله سوزها خطرناک است ، شناسایی کنند.

  • جلوگیری از به هدر رفتن مواد غذایی در شهرهای هوشمند

اینترنت اشیا می تواند با بهینه سازی زنجیره توزیع ، بهبود قابلیت ردیابی ، سنجش کیفیت غذا و افزایش تاریخ انقضای محصولات ، از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کنند. برای مثال برچسب های هوشمند امکان افزایش مدت زمان ذخیره مواد غذایی را فراهم می کنند. علاوه بر این مصرف کنندگان اطلاعات بیشتری در مورد آنچه با برچسب های ۲D GS1 مصرف می کنند دارند که شامل اطلاعات بیشتری در مورد مبدا و تاریخ تولید است.

  • بهبود مراقبت های بهداشتی در شهرهای هوشمند

پروژه INTER-IoT کمیسیون اروپا قصد دارد از فناوری IoT برای کارآیی بیشتر مراقبت های بهداشتی استفاده کند. این طرح باعث کاهش زمان انتظار در مراکز بهداشتی اسپانیا می شود که مدیریت بیمارستان را بهینه می کند و مراقبت از بیمار از راه دور را نیز بهبود می بخشد.

  • پیش بینی بلایای طبیعی در شهرهای هوشمند

حسگرهای زیست محیطی هوشمند می توانند این نوع فاجعه ها را پیش از وقوع پیش بینی کنند و در نتیجه قادر هستند تا تعداد تلفات انسانی  را کاهش دهند.

منبع : https://www.bbva.com/en/7-internet-things-innovations-improve-cities

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *