کاربرد اینترنت اشیا در کتابخانه دانشگاه ها

کاربرد اینترنت اشیا در کتابخانه دانشگاه ها

در مطالب قبلی به معرفی کاربردهای مختلف اینترنت اشیا در نورپردازی شهرها ، ساختمان های هوشمند ، حمل و نقل هوشمند ، صنعت هوشمند ، کشاورزی هوشمند و همینطور کابردهای نظامی اینترنت اشیا پرداخته شد. در اینجا می خواهیم نقش و کاربرد اینترنت اشیا در کتابخانه دانشگاه ها را بررسی کنیم.

اینترنت اشیا توانایی ارائه راه حل های گوناگون برای بهبود خدمات در حوزه های مختلف را داراست. امروزه یکی از مولفه های اصلی دانشگاه های هوشمند در کشورهای توسعه یافته استفاده از اینترنت اشیا در حوزه آموزش و همینطور هوشمند سازی بخش های مختلف دانشگاه نظیر کتابخانه هاست. فراموش نکنید که اینترنت اشیا می تواند امکانات بسیار پیشرفته ای را برای محیط ها و سیستم های مختلف دانشگاهی به ارمغان آورد. اما این مطلب تنها به بررسی کاربرد اینترنت اشیا در کتابخانه دانشگاه ها اختصاص یافته است. اینترنت اشیا کتابخانه های سنتی را قادر می سازد تا به کتابخانه های دیجیتالی تبدیل شوند.

در اینجا مجموعه ای از فن آوری های ابتکاری مرتبط و مفید IoT برای پیاده سازی در کتابخانه ی دانشگاه ها را معرفی می کنیم.

نقش و کاربرد اینترنت اشیا در کتابخانه دانشگاه ها

همانطور که گفته شد از اینترنت اشیا می توان در موارد مختلفی استفاده کرد. یکی از جذاب ترین موارد که در حال شکل گیری و توسعه است استفاده از اینترنت اشیا در دانشگاه های سراسر جهان است. بسیاری از دانشگاه ها شروع به سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش IoT برای جذب بیشتر دانشجویان در سراسر جهان کرده اند.

همزمان با تعریف چشم اندازهایی برای شهرهای هوشمند ، کارخانه های هوشمند و ماشین های هوشمند ، همین انگیزه برای به کار بردن IoT در دانشگاه های پیشرو و تبدیل آنها به دانشگاه های هوشمند نیز ایجاد شده است. دانشگاه استنفورد ، دانشگاه کرتین ، دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه سانفرانسیسکو فقط چند نمونه از دانشگاه هایی هستند که در بخش های مختلف خود از جمله کتابخانه ها به کمک اینترنت اشیا به پیشرفت های چشمگیری رسیده اند.

با توجه به این که هدف اصلی کتابخانه ها در دانشگاه ها ارائه ی تساوی دسترسی به اطلاعات برای همه ی دانشجویان است ، بنابراین استفاده از فناوری های نوظهوری همچون اینترنت اشیا می تواند راه رسیدن به چنین اهدافی را برای دانشگاه ها هموارتر سازد.

همانطور که ساختمان کتابخانه ها با مصالح جدیدتر مقاوم سازی می شود ، استفاده از فناوری های جدید و هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در بخش های داخلی آن نیز گسترش می یابد. برای مثال ، برخی از کتابخانه ها می توانند از طریق یک برنامه تلفن هوشمند ، گرمایش ، سرمایش و چراغ ها را تنظیم کنند. برخی از سیستم های امنیتی و نظارت بر کتابخانه ها را نیز می توان از طریق دوربین های امنیتی و برنامه های تلفن همراه کنترل کرد. همچنین مدتی است که در کتابخانه های دانشگاه ها از فناوری RFID (حسگرهای موجود در کتاب ها) که نوعی فناوری IoT است ، برای ردیابی کتاب ها استفاده می شود.

چرا کتابخانه ها به فناوری های اینترنت اشیا نیاز دارند؟

دلایل زیادی وجود دارد که پرسنل کتابخانه ها مجبورند سیستم های جدید مجهز به فناوری های IoT را جایگزین سیستم های قدیمی خود کنند. برای مثال از دست دادن اطلاعات در خصوص ردیابی کتاب ها به دلیل مشکل کندی سیستم های قدیمی در بروزرسانی منظم اطلاعات ، رایج است. امروزه با استفاده از مفاهیمی نظیر شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) و امکاناتی که تلفن های همراه با اتصال به اینترنت فراهم می کنند یک راه حل هوشمندانه برای مدیریت سیستم کتابخانه ی دانشگاه ها ارائه شده است که به عنوان سیستم مدیریت کتابخانه هوشمند شناخته می شود.

این سیستم جدید کلیه اطلاعات کتابخانه را مدیریت و کنترل می کند و مشکلات ذکر شده را برطرف می سازد و همچنین مزایای زیادی را برای کارکنان و دانشجویان فراهم می کند. این نرم افزار شامل چندین کاربرد دیگر نیز می باشد که توسط کارکنان کتابخانه و دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین گاهی اوقات پیدا کردن جایی برای نشستن و مطالعه در کتابخانه های اصلی و علمی دانشگاه های بزرگ مشکل است. با استفاده از سیستم مدیریت کتابخانه هوشمند به راحتی امکان کنترل میزهای کار وجود دارد و خیلی سریع تر می توان یک میز خالی برای مطالعه پیدا کرد.

چرا کتابخانه ها به فناوری های اینترنت اشیا نیاز دارند؟

نحوه کاربرد اینترنت اشیا در کتابخانه دانشگاه ها

پیاده سازی یک پلت فرم اینترنت اشیا در کتابخانه دانشگاه می تواند اطلاعات مربوط به دما ، رطوبت و کیفیت هوا را جمع آوری کند تا محیط کتابخانه برای مطالعه دانشجویان راحت تر و کارآمد تر باشد. همچنین ، از منظر بهینه سازی مصرف انرژی ، می تواند شدت روشنایی مورد نیاز در این مرکز را بر اساس تعداد افراد حاضر و ماهیت وظایف انجام شده شناسایی کند.

  • تامین امنیت کتابخانه با اینترنت اشیا

حتی با وجود دوربین های نظارتی و سایر فناوری های مرتبط قدیمی ، کنترل جریان ورود و خروج افراد به کتابخانه دشوار می شود. غالباً برای این سیستم ها تمایز قائل شدن میان دانشجویان و بازدیدکنندگان خارجی دشوار است و این امر بدون استفاده از فناوری IoT مستلزم حضور ماموران ناظر برای بررسی کارت ورود دانشجویان است. اما این در حالی است که یک پلت فرم اینترنت اشیا می تواند به یکپارچه سازی سیستم مدیریت ورودی دانشجویان بر اساس ارائه کنترل دسترسی مبتنی بر تشخیص چهره کمک کند.

  • تسهیل دسترسی به ساختمان کتابخانه

اکثر دانشگاه ها از مساحت چندین هکتاری برخوردار هستند که منجر می شود گاهی اوقات یک دانشجوی تازه وارد به سختی مسیر رسیدن به ساختمان کتابخانه ، خوابگاه ، بیمارستان و غیره را پیدا کند. استفاده از یک سیستم ناوبری داخلی هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا به دانشجویان کمک کند تا به آسانی به مکان مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

  • امکان دسترسی از راه دور به کتابخانه

یک کتابخانه هوشمند آنلاین در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته باز است. بنابراین دیگر لازم نیست دانشجویان برای بررسی ساعات کار کتابخانه دانشگاه به اینترنت مراجعه کنند یا سعی کنند کتاب ها را قبل از موعد مقرر به سرعت برگردانند. بلکه با استفاده از امکانات یک کتابخانه هوشمند آنلاین ، می توانند به راحتی  در هر زمان از خانه یا هر مکان دیگر به کتاب های کتابخانه دانشگاه دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر کتاب های موجود در یک کتابخانه آنلاین را می توان همزمان با چندین کاربر به اشتراک گذاشت ، بنابراین دیگر محدودیت در دسترسی به اطلاعات معنا پیدا نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *