نورپردازی هوشمند در سطح شهر

نورپردازی نقش مهمی در توسعه شهرهای هوشمند دارد. نورپردازی هوشمند در سطح شهر فراتر از نقش عملکردی اش در ایجاد روشنایی ، می تواند کیفیت زندگی شهروندان را نیز بهبود ببخشد.

بسیاری از شهرهای هوشمند جهان از فناوری روشنایی هوشمند برای ایمن تر کردن خیابان های خود و همینطور زیباسازی فضاهای عمومی استفاده می کنند. علاوه بر این با توسعه فناوری اینترنت اشیا (IoT) در حوزه هوشمندسازی شهرها و استفاده از چراغ های روشنایی LED در سطح شهر می توان مصرف انرژی را تا۵۰٪ در کلان شهرها کاهش داد. این ویژگی به همراه افزودن مدیریت از راه دور هوشمند می تواند در برخی مواقع حتی تا ۸۰٪ در مصرف انرژی صرفه جویی نماید. صرفه جویی در مصرف انرژی هم برای محیط زیست خوب است و هم هزینه های مصرفی را برای شهرداری ها کاهش می دهد.

در واقع ایده نورپردازی هوشمند در سطح شهر ها ابتدا برای بهینه سازی مصرف انرژی و ساده تر کردن کنترل چراغ های سطح شهر نظیر کم یا زیاد کردن نور آنها ، در نظر گرفته شده بود.

این فن آوری جدید رفته رفته توانست از راه دور چراغ های خروجی خیابان ها را کنترل کند ، خطاها را تشخیص دهد ، عملکرد انرژی را کنترل کند و در صورت همراه بودن با سنسورها ،  در مورد مشکلات سطح شهر نظیر جریان ترافیک ، فضای پارکینگ ، قطع برق و تصادفات احتمالی هشدارهایی را ارائه نماید.

اما مزایای اقتصادی نورپردازی هوشمند در سطح شهر فراتر از کاهش مصرف انرژی است و فقط به همین جا خلاصه نمی شود. اگر می خواهید بدانید نورپردازی هوشمند در سطح شهر چه مزایایی به همراه دارد ادامه مطلب را دنبال کنید.

نوپردازی هوشمند و لزوم آن در شهرهای هوشمند

نوپردازی هوشمند و لزوم آن در شهرهای هوشمند

در شهرهای پر جمعیت و هوشمندانه ای که زندگی در آن به سرعت در جریان است، نورپردازی اهمیت زیادی در زندگی روزمره مردم دارد.  به همین خاطر روشنایی هایی که از هر جهت به درستی برنامه ریزی شده اند ، یکی از مهم ترین مؤلفه های شهرهای هوشمند به شمار می روند.

در واقع  نورپردازی  هوشمند باعث می شود تا شهروندان از فضای شهری لذت بیشتری ببرند و همینطور از فرصت های مختلفی که در شهر ارائه می شود ، بهره مند گردند. مردم می خواهند احساس امنیت داشته باشند و تمام امکانات یک منطقه را به راحتی تجربه کنند. تحقق این خواسته با نورپردازی هوشمند امکان پذیر خواهد شد. یک نورپردازی هوشمندانه در سطح شهر موجب پشتیبانی بیشتر از ایمنی شهروندان در خیابان ها ، پیاده روها و مسیرهای دوچرخه سواری می شود.

روشنایی هوشمند شامل کلیه لامپ ها و حسگرهای هوشمندی است که در چندین برنامه کاربردی در متروها ، اتوبوس ها ، پارک ها ، تونل ها ، چراغ های راهنمایی ، اماکن عمومی ، پارکینگ ها و غیره استفاده می شوند. در حال حاضر توسعه دهندگان IoT در حال کار بر روی ایجاد چراغ های منحصر به فرد و خلاقانه  ای هستند که می توانند روشنایی معمولی سطح شهر را به نورپردازی هوشمند تبدیل نمایند.

نورپردازی هوشمند در سطح شهر چه مزایایی به همراه دارد؟

کشورهای توسعه یافته از پیشرفت های اخیر در ارتباطات و فناوری های دیجیتال ، به اشتراک گذاری داده ها ، تجزیه و تحلیل و طراحی هوشمند استفاده می کنند تا شهرهای خود را پیشرفته تر، قابل سکونت تر، مقاوم تر همراه با اقتصاد سالم و پایدار جلوه دهند.

در حال حاضر اینترنت اشیا (IoT) همه حوزه ها را در دست گرفته است و روشنایی نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین نورپردازی خیابان های سطح شهر دیگر یک حوزه جداگانه نیست ، بلکه به بخشی از زیرساخت های شبکه ای شهرهای هوشمند تبدیل شده است.

امروز سیستم روشنایی شهر هوشمند با استفاده از شبکه های روشنایی ، مفهوم مدیریت را تغییر داده است. چراغ های خیابان بخش مهمی در هر شهر هستند و امنیت را برای شهروندان و تجارت آنها فراهم می کنند. نورپردازی هوشمند در سطح شهر بیش از این که فقط یک روشنایی مصنوعی برای شهروندان ایجاد نماید، به یک فناوری چند منظوره تبدیل شده است که می تواند مزایای بیشتری را به دنبال داشته باشد.

امروزه در شهرهای هوشمند میزان نور یک منطقه را با میزان فعالیت مردم در همان منطقه تنظیم می کنند. این باعث می شود تا روشنایی در جایی که ازدحام جمعیت بیشتر است، افزایش یابد. در عین حال وقتی سنسورها تشخیص دهند که تعداد افراد یا اتومبیل ها در یک منطقه کمتر است میزان نور و روشنایی در آن منطقه را کاهش می دهند.

چراغ های هوشمند سطح شهر با زمان شبانه روز و فصل ها نیز سازگار می گردند. بنابراین مصرف انرژی همزمان با تغییر شرایط و موقعیت ها بهینه می شود. علاوه بر این جمع آوری و پردازش مداوم داده ها از طریق سیستم های هوشمند پیاده سازی شده در سطح شهر ، به بهبود ابتکاراتی که باعث کاهش بیشتر مصرف انرژی می شود کمک می کند.

نورپردازی هوشمند در سطح شهر چه مزایایی به همراه دارد؟

اهمیت نورپردازی هوشمند در سطح خیابان ها و معابر

روشنایی دقیق و با کیفیت برای ایمنی در ترافیک شهری ضروری است. توزیع نور متعادل و همگن به همراه کاهش مناطق تاریک درک بهتری از محیط می دهد و حمل و نقل ایمن را در سطح شهر تضمین می کند. سیستم های روشنایی هوشمند با ترکیب کیفیت و کارایی نور در روشنایی جاده ها ، بر کیفیت عملکرد متمرکز می شوند.

امکان کنترل و مدیریت از راه دور نورپردازی های هوشمند اجازه می دهد تا سطح روشنایی را با توجه به شدت ترافیک تنظیم کرد. پیشرفته ترین سیستم های روشنایی در شهرهای هوشمند حداکثر اطمینان را برای حمل و نقل بی خطر وسایل نقلیه ، پیاده ها و دوچرخه سواران ارائه می دهد. سیستم روشنایی هوشمند را می توان از یک مرکز واحد کنترل کرد ، که در  کلیه جاده ها ، معابر شهری ، خیابان ها، تقاطع ها و میادین اعمال می شود.

چالش های نورپردازی هوشمند در سطح شهرها

پروژه های هوشمندسازی روشنایی سطح شهرها با وجود مزایای زیادی که به دنبال دارد با چالش هایی نیز مواجه است که در اینجا به آن می پردازیم :

– اگرچه تحقیقات و پروژه های گذشته ثابت کرده اند که نورپردازی هوشمندانه با گذشت زمان هزینه ها را کاهش می دهد ، اما دریافت بودجه مورد نیاز برای سرمایه گذاری اولیه ی لازم هنوز برای برخی از شهرداری ها دشوار است.

– عدم درک فن آوری های کنترل هوشمند سیستم های روشنایی می تواند به چالش متقاعد کردن ذینفعان برای حمایت از پروژه های روشنایی هوشمند بیفزاید.

با این حال تعداد فزاینده ای از شهرهای هوشمند در سطح جهان، مزایای نورپردازی هوشمندانه در سطح شهر را به رسمیت می شناسند. بهره وری انرژی ، کاهش انتشار کربن ، بهبود ایمنی عمومی ، بهبود بینش داده ها و غیره از جمله مواردی هستند که هر روز شهرهای بیشتری را به سمت پیاده سازی نورپردازی هوشمند تشویق می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *