اینترنت اشیا در صنعت خودرو

اینترنت اشیا در صنعت خودرو

اینترنت اشیا (IoT) به سرعت در حال تغییر نحوه زندگی ماست. تغییرات اینترنت اشیا در صنایع به ویژه در صنعت خودرو بسیار محسوس است. چرا که بزرگترین نوآوری های اینترنت اشیا در حال توسعه و اجرا در صنعت خودرو هستند. با توجه به اهمیت این موضوع در اینجا به نقش اینترنت اشیا در صنعت خودرو می پردازیم.

صنعت خودرو در آستانه یک انقلاب است و نیروی محرک آن نیز مجموعه فناوری هایی است که به اینترنت اشیاء (IoT) معروف می باشد. این روزها  با استفاده از امکاناتی که IoT در اتومبیل ها تعبیه کرده است رانندگان می توانند تنها با چند کلیک ساده در مورد کارکرد موتور خودرو، دمای موتور و همینطور دیگر شاخص های مهم در بررسی وضعیت سلامت خودرو اطلاعات لازم را کسب نمایند. به طور کلی برخی از اهداف اصلی استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خودرو عبارتند از:

  • بهبود کیفیت فرایندها ، خدمات و محصولات صنعت خودرو
  • کاهش خسارات مالی و خطرات جانی
  • افزایش سرعت تولید اتومبیل
  • بهبود شرایط کار با اتومبیل
  • ایمنی بیشتر مصرف کنندگان خودرو

 اهداف اصلی استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خودرو

معرفی کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت خودرو

اینترنت اشیا در صنعت خودرو توانسته است روش طراحی خودروهای امروزی را تغییر دهد. البته ایمنی در صنعت خودروسازی هنوز حرف اول را می زند، با این وجود ویژگی هایی که راحتی و شخصی سازی های پیشرفته ای را برای مشتریان ارائه دهد نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ویژگی هایی مثل اتومبیل های خودران که یک تجربه رانندگی بی نظیر را برای علاقه مندان به اینگونه فناوری ها ارائه می دهد.

برنامه های IoT فرصت های کاملاً جدیدی را پیش روی صنعت خودرو گذاشته است. صنعت خودرو و رانندگان به زودی به خاطر IoT دنیای کاملاً متفاوتی را مشاهده خواهند کرد. کنترل بهتر ، راحتی بیشتر ، هزینه های پایین تر و افزایش ایمنی تنها چند مورد از مزایای اینترنت اشیا در صنعت خودرو است. در ادامه در خصوص این مزایا بیشتر توضیح خواهیم داد.

مزایای اینترنت اشیا در صنعت خودرو

·         IoT شیوه رانندگی افراد را تغییر خواهد داد

به گفته کارشناسان تا سال ۲۰۳۰ اتومبیل ها از طریق فناوری IoT یکپارچه تر می شوند. اتومبیل های یکپارچه از طریق سنسورهای پیشرفته و شبکه ی دوربین ها قادر خواهند بود کلیه علائم جاده ای و نشانه گذاری ها را شناسایی کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند.

اکثر وسایل نقلیه هوشمند جدید مجهز به ویژگی های ایمنی مانند سنسور مجاورت، دوربین های معکوس و همینطور سنسورهای مختلف دیگر هستند ، ویژگی هایی که بدون IoT امکان پذیر نبود.

همچنین جالب است بدانید برخی از اتومبیل های هوشمند علاوه بر این که نیازی به راننده ندارند و به صورت خودکار به سمت مقصد حرکت می کنند، حتی قادر خواهند بود هزینه های مربوط به عوارض، سوخت و بیمه را نیز به صورت اتوماتیک پرداخت کنند.

از سوی دیگر شرکت های بیمه نیز از داده های IoT استفاده می کنند و برای رانندگانی که تخلفات کمتری در هنگام رانندگی دارند، در زمان تمدید بیمه تخفیف در نظر می گیرند. به این ترتیب رانندگان نیز تشویق می شوند تا بهتر رانندگی کنند و در نتیجه به طور کلی تصادفات کاهش می یابد.

IoT در صنعت خودرو

·         IoT ایمنی اتومبیل و جاده ها را بهبود می بخشد

IoT اتومبیل ها را به سیستم بازیابی وسایل نقلیه سرقت شده مجهز کرده است. این سیستم پس از سرقت اتومیبل فعال شده و سیگنال مربوطه را به واحد های پلیس گزارش می دهد.

علاوه بر این از IoT می توان برای ایمن سازی جاده ها نیز استفاده کرد.  اکثر تصادفات در جاده به خاطر خطای انسانی است و خوشبختانه با فناوری IoT می توان این موارد را کاهش داد. به این صورت که اتومبیل مواردی که باعث تصادف می شود و حتی رانندگی بد را هشدار می دهد. پیش از این نیز دستگاه هایی ساخته شده بودند که بطور خودکار تصادفات را تشخیص داده و بلافاصله با اورژانس ها تماس می گرفتند.

همچنین برای جلوگیری از تصادفات، IoT بین وسایل نقلیه ارتباط برقرار می کند. در این صورت وسایل نقلیه  هوشمند داده های مربوط به سرعت، مکان و مسیر خود را از طریق یک شبکه واحد به اشتراک می گذارند. به این ترتیب راننده ها از وضعیت دیگر اتومبیل ها آگاهی دارند و می توانند در هر زمان عکس العمل درستی نشان دهند و فاصله خودروی خود را با دیگر خودروها حفظ کنند.

در اصل هرچه وسایل نقلیه بیشتر به سمت خودکار سازی پیش بروند، قادر خواهند بود از داده های بیشتری برای بهبود عادت های رانندگی افراد در جاده ها استفاده کنند که به نوبه خود باعث کاهش تصادفات می شود.

·         IoT نیاز خودرو به تعمیر و تعویض قطعات را پیش بینی می کند

در اتومبیل های هوشمند مرتبا توسط سنسورها و تجهیزات IoT وضعیت پارامترهای موجود در خودرو در زمان واقعی کنترل می شود. بنابراین بر اساس همین داده ها اتومبیل در صورتی که به سرویس و یا تعویض قطعات نیاز داشته باشد به راننده اطلاع می دهد.

·         IoT به حل مشکل ترافیک در شهرها کمک می کند

قبل از نقشه های GPS ، مردم فقط به استفاده از نقشه های کاغذی محدود می شدند. اما در حال حاضر ماشین ها به بسیاری از فن آوری های پیشرفته سیستم های مسیریابی مجهز هستند. علاوه بر این دنیای برنامه های نرم افزاری روز به روز در حال شکوفایی بیشتر است. به این ترتیب  IoT به اپراتورهای راهنمایی و رانندگی اجازه می دهد تا اتومبیل ها را به مسیرهای کم تردد هدایت کنند که در نتیجه این امر مشکل ترافیک به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

از سوی دیگر مهندسان و کارشناسان از طریق داده های به دست آمده از سنسورها و دوربین ها می توانند از ساعت شلوغی جاده ها و ازدحام اتومبیل ها در یک مکان مطلع شوند و برای کاهش ترافیک در سطح شهرها برنامه ریزی کنند.

آینده IoT در صنعت خودرو

·         IoT به کاهش آلودگی و همینطور صرفه جویی در انرژی کمک می کند

IoT به پایین آوردن هزینه ها و در عین حال افزایش بهره‌وری و دقت راننده کمک می کند. داده های IoT می توانند اطلاعات زیادی را در مورد جاده های شهری نشان دهند. هنگامی که رانندگان از مسیرهای کم تردد و سبز رنگ مطلع شوند با انتخاب این مسیرها برای رسیدن به مقصد در مصرف سوخت میزان زیادی صرفه جویی می شود. همچنین این مزیت IoT با کاهش ترافیک به کاهش انتشار گازهای سمی شهر و در نتیجه حفظ محیط زیست کمک می کند.

·         IoT به پیشرفت وضعیت جاده ها منتهی می شود

همزمان با گسترش اینترنت اشیاء ، ادارات دولتی و محلی نیز باید مطابق با استانداردهای روز صنعت خودرو، شروع به ساخت جاده های پیشرفته و مجهز به سنسورهای IoT کنند. این جاده ها می توانند در عرض چند ثانیه نیازهای رانندگان را تشخیص داده و از ترافیک و تصادفات بکاهند. در آینده نیز فناوری IoT به مهندسان این امکان را می دهد که با تبدیل انرژی خورشیدی به برق وسایل نقلیه الکتریکی، جاده ها را به منابع انرژی تبدیل کنند. این امر شانس تبدیل شدن اکثر اتومبیل ها را به وسایل نقلیه برقی را بیشتر می کند.

منبع: برگرفته از futureiot.tech

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *