مصرف انرژی خانه‌های هوشمند چگونه کنترل می شود؟

مصرف انرژی خانه‌های هوشمند

این روزها صرفه جویی در انرژی یک موضوع مهم و ضروری به شمار می رود. اگرچه به نظر می رسد که ساده ترین راه برای صرفه جویی در انرژی کمتر مصرف کردن است، اما این روش گاهی اوقات می تواند بسیار دشوار باشد. خوشبختانه سیستم ها و دستگاه های خانه های هوشمند با اجازه دادن به کاربر برای نظارت و کنترل بیشترِ میزان استفاده از انرژی، به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک زیادی می کنند. در ادامه چگونگی کنترل مصرف انرژی خانه‌های هوشمند را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بررسی مصرف انرژی خانه‌های هوشمند

بر اساس آمارهای به دست آمده، سیستم های کنترل مصرف انرژی خانه‌های هوشمند می تواند تا ۴۰ درصد در میزان مصرف انرژی گرمایشی این خانه ها صرفه جویی کند. این نتیجه حتی به تنهایی می تواند یک دلیل منطقی برای پیوستن به فناوری خانه های هوشمند باشد.  البته اولین قدم برای داشتن یک خانه هوشمند با مصرف انرژی کارآمدتر مخصوصا برای خانه های قدیمی، عایق کاری در و دیوار و پنجره هاست. در واقع با بسته شدن درزها، هدر رفت و اتلاف انرژی نخواهیم داشت و در این صورت است که تجهیزات هوشمند کنترل مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف می تواند در کاهش هزینه های مصرف انرژی تأثیرگذار باشد. به این ترتیب استفاده از سیستم مصرف انرژی خانه های هوشمند در این شرایط باعث ایجاد تفاوت خواهد شد.

کنترل مصرف انرژی خانه‌های هوشمند

اما به نظر شما چگونه سیستم های خانه های هوشمند می توانند به کنترل مصرف انرژی کمک کنند؟ و یا میزان مصرف برق خانه های هوشمند چقدر است؟  برای یافتن پاسخ این سوال ها با بهیدو همراه شوید.

میزان مصرف برق خانه‌های هوشمند چقدر است؟

بیشتر مردم نمی دانند کدام دستگاه های الکترونیکی موجود در خانه ، بیشترین انرژی را مصرف می کنند. افرادی که می خواهند اطلاعات بیشتر و کامل تری در مورد جزئیات مصرف انرژی وسایل برقی خود کسب کنند می توانند از تجهیزات کنترل کننده مصرف انرژی خانه‌های هوشمند استفاده کنند. در خانه های هوشمند حتی در صورتی که مصرف برق یک دستگاه بسیار زیاد باشد به صاحب خانه از طریق یک آلارم یا پیامک هشدار داده می شود و یا اینکه خود سیستم به صورت خودکار وسیله برقی را خاموش می کند.

این سیستم هوشمند همچنین به شما اجازه می دهد تا از راه دور میزان مصرف انرژی خانه خود را کنترل کنید و در صورت نیاز هر کدام از وسیله ها را از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه خود خاموش نمایید. این سیستم به ساکنان خانه هوشمند این امکان را می دهد تا هنگام ترک خانه تمام وسایل برقی غیرضروری را تنها با فشار یک دکمه غیرفعال نمایند. به این ترتیب مصرف برق در خانه های هوشمند بسیار کنترل شده و بهینه خواهد بود.

سیستم های خانه هوشمند چگونه انرژی گرمایشی را کنترل می کنند؟

ترموستات هوشمند یک بخش اساسی برای هر سیستم هوشمند مدیریت انرژی است. چرا که سیستم های گرمایش و سرمایش خانه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در خانه به شمار می روند. سیستم های خانه هوشمند بسیاری از بخاری ها را قابل برنامه ریزی می کنند. به این ترتیب اگر صاحبان خانه در طی ساعات مشخصی در طول روز حضور نداشته باشند، رادیاتورهای آنها به طور خودکار خاموش می شوند.

سیستم های خانه هوشمند چگونه انرژی گرمایشی را کنترل می کنند؟

همچنین اگر زودتر از زمان برنامه ریزی شده به خانه بر می گردید، می توانید از راه دور به خانه هوشمندشان دسترسی داشته باشید و پیش از رسیدن به خانه، سیستم گرمایشی آن را روشن نمایید. در این صورت دیگر لازم نیست، گرمایش را هنگامی انجام دهید که هیچ کس در خانه نیست. البته با این وجود، در صورت لزوم قادر به تنظیم گرمایش و سرمایش به صورت دستی نیز خواهید بود.

کنترل مصرف انرژی خانه‌های هوشمند از راه دور

تجهیزات خانه های هوشمند به کاربران آنها این امکان را می دهد تا به راحتی و حتی در مسافرت مصرف انرژی خانه خود را کنترل کنند. این تجهیزات همچنین می توانند صورتحساب انرژی خانه را تخمین بزنند. این ویژگی بر رفتار مصرف کننده بیشتر تأثیر می گذارد و افراد را تشویق می کند تا بیشتر در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

راه های صرفه جویی در مصرف انرژی خانه‌های هوشمند

امروزه روند مهمی در حوزه مصرف انرژی خانه های هوشمند قابل مشاهده است. خانه های هوشمند نه تنها زندگی شما را ایمن تر، راحت تر و سرگرم کننده تر می کنند، بلکه می توانند به شما در صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از پرداخت هزینه های زیاد برای انرژی کمک کنند.

البته باید گفت همه دستگاه های خانگی هوشمند ویژگی صرفه جویی در مصرف انرژی را ندارند، اما برخی از دستگاه ها نظیر ترموستات های هوشمند Ecobee به طور خاص برای کاهش مصرف انرژی طراحی شده اند. برخی از محصولات و راهکارهای کنترل و صرفه جویی در مصرف انرژی خانه های هوشمند عبارتند از:

-ترموستات هوشمند

یک ترموستات هوشمند و قابل برنامه ریزی، انعطاف پذیری و قدرت لازم برای کنترل آب و هوا در خانه شما را برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش صورتحساب انرژی ارائه می دهد.

-چراغ های هوشمند

معمولا ۲۵٪ از صورتحساب های مصرف انرژی صرفا به خاطر روشن بودن چراغ ها است. بنابراین با استفاده از چراغ های هوشمند که قابلیت تنظیم نور و همینطور روشن و خاموش شدن خودکار با استفاده از سنسورهای حرکتی را دارند، می توانید مصرف انرژی خود را به میزان زیادی کاهش دهید. سنسورهای حرکتی مناسب بیشتر برای پارکینگ ها و راهرو ها مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند هزینه های روشنایی خانه شما را تا ۵۰٪ کاهش دهند.

راه های صرفه جویی در مصرف انرژی خانه‌های هوشمند

-سیستم های آبیاری هوشمند

سیستم های آبیاری هوشمند و اتوماتیک گل و گیاه برای صرفه جویی در مصرف آب بسیار موثر هستند. این سیستم های با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی شما و میزان بارش باران به صورت هوشمند برنامه ریزی می شوند. همچنین می توانید آنها را مستقیما از طریق رایانه خود  کنترل کنید.

-آبگرمکن و بخاری های هوشمند خورشیدی

تجهیزات هوشمند خورشیدی که از انرژی خورشید جهت گرم کردن هوا و همینطور افزایش دمای آب استفاده می کنند، بسیار مقرون به صرفه هستند و همینطور با محیط زیست نیز سازگاری بالایی دارند. بخاری خورشیدی هزینه های استخر خورشیدی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *