مدل های کسب و کار اینترنت اشیا

مدل های کسب و کار اینترنت اشیا

با نفوذ فناوری های اینترنت اشیاء در حوزه های مختلف از قبیل تولید،کشاورزی، بهداشت و درمان و همینطور انرژی، به منظور تسهیل در توسعه برنامه های کاربردی جدید و بهبود برنامه های موجود آن، نوع جدیدی از مدل های کسب و کار، توسعه یافته است. محصولات IoT  از توانایی های زیادی برای ایجاد مدل های جدید و خلاقانه کسب و کار برخوردار هستند. در این مقاله، برخی از جالب ترین مدل های کسب و کار اینترنت اشیا را که امروزه مورد استفاده قرار گرفته است، شرح می دهیم.

مدل های کسب و کار اینترنت اشیا

به عنوان یک تولید کننده و یا ارائه کننده محصولات IOT، مهم است که بدانید چگونه محصول شما می تواند هم برای مشتری و هم شرکت شما ارزش آفرین باشد. بنابراین آگاهی از مدل های کسب و کار اینترنت اشیا و داشتن یک استراتژی روشن برای چگونگی کسب درآمد از دستگاه ها و تجهیزات IOT بسیار مهم است. خبر خوب این است که محصولات IoT بسیاری از مدل های تجاری جدید و خلاقانه را برای کسب درآمد فراهم می کند. برخی از مدل های کسب و کار اینترنت اشیا عبارتند از:

۱٫ مدل دریافت حق اشتراک :

یکی از بزرگترین مزایای محصولاتIOT  ایجاد درآمد مستمر از طریق دریافت حق اشتراک است. بنابراین به جای یک بار فروش، می توان به صورت ماهانه به خاطر خدمات IOT از مشتریان حق اشتراک دریافت کرد. در اصل، شما در این مدل از مدل های کسب و کار اینترنت اشیا در حال معرفی “سرویس و خدمات” خود هستید. یکی دیگر از مزایای این مدل تجاری IoT تقویت رابطه با مشتری است. در گذشته تولید کنندگان محصولات IoT ، پس از اتمام فروش محصول، به ندرت با مشتری خود ارتباط برقرار می کردند. اما در حال حاضر از آنجایی که دستگاه های IOT قادر هستند داده های بیشتری را جمع آوری کنند، به این ترتیب می توان اطلاعات بیشتری را از مشتریان کسب نمود و ویژگی های با ارزش تری را متناسب با نیازهای خاص آنها ارائه داد.

مدل تجاری IoT

۲٫ مدل مبتنی بر نتیجه :

یکی دیگر از مدل های کسب و کار اینترنت اشیا که نمونه ای از یک رویکرد نوآورانه محسوب می شود، مدل مبتنی بر نتیجه است. ایده این مدل این است که مشتریان برای نتیجه یا منفعتی که محصول IOT به آنها ارائه می دهد هزینه بپردازند نه برای خود محصول. در واقع برخی از مشتریان نمی خواهند در ترازنامه خود دارایی های مستهلک شونده که گاهی اوقات نیاز به تعویض قطعات گران قیمت هم دارند داشته باشند. بنابراین ترجیح می دهند محصول مورد نظر خود را به جای خرید اجاره کنند و ماهانه مبلغی را برای نتیجه کار دستگاه بپردازند.

۳٫ مدل اشتراک دارایی :

یکی از نگرانی های بزرگی که هنگام خرید دستگاه ها و تجهیزات گران قیمت وجود دارد این است که آیا مشتری قادر است با توجه به هزینه ای که پرداخت کرده از حداکثر ظرفیت تجهیزات استفاده نماید؟ اینجاست که ایده به اشتراک گذاری دارایی ها وارد عمل می شود. خوشبختانه IoT پتانسیل حل این مشکل را دارد و در حال حاضر راه حل هایی برای به اشتراک گذاری خودروهای خودران و موارد دیگر ارائه شده است. هدف از این مدل تجاری IoT افزایش ظرفیت فروش شما در بازار است. چرا که در این صورت هر مشتری برای استفاده از یک دستگاه به اشتراک گذاشته شده در بین چند مشتری باید قیمت کمتری نسبت به خرید یک دستگاه مجزا پرداخت کند، به این ترتیب مشتریان افزایش می یابند و شما سریع تر می توانید در بازار نفوذ کنید.

از سوی دیگر از آنجایی که بیشتر سیستم های اینترنت اشیاء بسیار پیچیده هستند، بنابراین مشتری نمی تواند اندازه های سفارشی از آنها دریافت کند.  بنابراین یا مجبور است ظرفیت اضافی آنها را دور بیندازد و یا راهی برای کسب درآمد از آن پیدا کند. اینجاست که هوشمندی این دستگاه ها به کمک مشتری می آید.

۴٫ محصولات IoT به عنوان یک نماینده برای فروش یک محصول دیگر :

محصول IoT شما می تواند راهی برای فروش سایر محصولات دیگر باشد. در این مدل ، شما ممکن است محصول IoT را با یک سود پایین و یا حتی با ضرر به فروش برسانید، زیرا هدف این است که این محصول را در دست مشتری قرار دهید تا بتوانید شروع به فروش سایر محصولات خود کنید.

 محصولات IoT به عنوان یک نماینده برای فروش یک محصول دیگر

۵٫ محصولات IoT به عنوان وسیله ای برای کسب درآمد از داده ها :

ارزش IoT در بینش هایی است که می توانید از داده های جمع آوری شده توسط آن حاصل کنید. در حال حاضر  داده ها به ارزشمندترین منبع جهان تبدیل شده اند. اما سوال این است، چه کسی از داده ها و بینش ها بهره می برد؟

به شرکت هایی مانند LinkedIn یا Facebook فکر کنید. آنها حجم عظیمی از داده ها را از همه ما (اغلب به صورت رایگان) جمع آوری می کنند و گرچه با جمع آوری این اطلاعات مزیت هایی را برای ما فراهم می کنند، اما ارزش واقعی برای تبلیغ کنندگان و سایر شرکت های شخص ثالث است که از این داده ها برای تبلیغ استفاده می کنند. در این حالت، LinkedIn یا Facebook ابزارهایی برای جمع آوری داده ها برای ارائه به تبلیغ کنندگان هستند.

همین مدل کسب وکار در IoT نیز عمل می کند. شما می توانید محصولی را بسازید تا علاوه بر اینکه برای کاربر نهایی ارزش افزوده ایجاد  کند، داده های ارزشمندی را نیز جمع آوری نماید، بنابراین می توان این داده ها را به شخص ثالثی فروخت. حتی شما می توانید دستگاه IoT خود را بدون هیچ گونه هزینه ای به کاربر نهایی ارائه دهید. هدف از این استقرار محصول جمع آوری هرچه بیشتر داده ها است.  البته در این مدل لازم است که مشتریان مطمئن باشند حریم خصوصی آنها حفظ می شود و از داده های شخصی آنها سوء استفاده نمی کنید و با اطمینان از آنها محافظت می کنید.

منبع: https://www.iotforall.com/iot-business-model-monetize-product/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *