اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

هر سال در حوزه مراقبت های بهداشتی تغییرات زیادی رخ می دهد. فن آوری های نوین، روش های مراقبت از بیماران را بهبود بخشیده و درمان های پزشکان را کارآمدتر می کنند. رشته پزشکی پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده از اینترنت اشیا (IoT) دارد. ادغام اینترنت اشیا با سایر دستگاه های پزشکی توانسته است نقش مهمی را در پیشرفت حوزه پزشکی کشورها ایفا کند. در این مقاله، قصد داریم در مورد چگونگی استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار برای ارتقاء بخش مراقبت های پزشکی صحبت کنیم.

 کاربرد اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان

به طور کلی اینترنت اشیا ، با ارائه ابزارهایی برای یکپارچه سازی سیستم های درمانی و پزشکی و همینطور افزایش دقت و بازدهی آنها، هزینه های درمانی را به طور قابل چشمگیری کاهش داده و نتایج درمان را نیز بهبود بخشیده است. برای درک بهتر کاربرد اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان ادامه مطلب را دنبال کنید.

 کاربرد اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان

دستگاه نظارت از راه دور بیمار یا RPM (Remote patient monitoring)

افراد زیادی وجود دارند که از بیماری های مزمن رنج می برند و به همین خاطر باید به طور مرتب به پزشکان مراجعه کنند. RPM یک سیستم مفید برای افرادی است که دچار بیماری های قلبی و یا دیابت هستند. به این ترتیب بیمار می تواند با استفاده از دستگاه RPM به طور خودکار درمورد میزان وخامت بیماری اش مطلع گردد. در حال حاضر برخی کشورها  از این سیستم به خوبی در حوزه پزشکی خود استفاده می کنند. به عنوان مثال در کشور سنگاپور، پزشکان قادر به رسیدگی به بیماران خود در هر زمان با استفاده از سیستم نظارت بر سلامت بر اساس IoT هستند.

دستگاه های هوشمند پوشیدنی

امروزه دستگاه های زیادی وجود دارند که افراد می توانند با استفاده از آنها هر روز از وضعیت سلامتی خود با خبر شوند. به عنوان مثال ساعت ها و مچ بندهای هوشمندی طراحی شده اند که کاربران با استفاده از آنها فشار خون و ضربان قلب خود در فعالیت های روزانه را کنترل می کنند. همچنین این دستگاه های هوشمند، اطلاعات مربوط به فعالیت های انجام شده و میزان کالری سوخته برای حفظ تناسب اندام را نیز جمع آوری می کنند. این دستگاه ها زندگی افراد به خصوص بیماران و افراد سالخورده را تغییر داده اند. زیرا به آنها اجازه می دهند دائماً شرایط سلامتی خود را کنترل نمایند. نوع پیشرفته و خاص این دستگاه ها همچنین می توانند اعلان هایی را از فعالیت های روزانه و یا هرگونه تغییر شرایط دیگر بیمار برای اعضای خانواده او بفرستند.

دستگاه های هوشمند پوشیدنی

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

اینترنت اشیاء (IoT) دنیایی از امکانات را به روی حوزه پزشکی گشوده است: در هنگام اتصال به اینترنت، دستگاه های پزشکی معمولی می توانند داده های اضافی ارزشمند دیگری را جمع آوری کنند، بینش بیشتری در مورد علائم و روندها ارائه دهند، مراقبت از راه دور را فعال کنند و به طور کلی کنترل بیشتری را در طول زندگی و معالجه بیماران به آنها ارائه دهند.  برخی دیگر از مزایای استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار عبارتند از:

  • مدیریت بهتر داروها

کشورها برای تولید و مدیریت داروها، پول زیادی را خرج می‌کنند. با استفاده از اینترنت اشیاء پیگیری تمامی استانداردهای ایمنی بازار دارویی امکان پذیر می شود و به این ترتیب هزینه ها در حد قابل توجهی کاهش می یابد. علاوه بر این پزشکان می توانند دوز و اثر بخشی درمان را تحت نظر بگیرند. اینترنت اشیاء همچنین امکان ارسال یادآوری به بیماران در هنگام استفاده از داروها را فراهم می کند. در بعضی موارد نیز، وقتی بیمار به موقع داروها را مصرف نکرده باشد، می تواند این موضوع را به اعضای خانواده او اطلاع دهد.

  • عملکرد بهتر بیمارستان ها

راه‌های زیادی برای استفاده از iot برای بهینه‌سازی فعالیت‌های روزانه و کاهش هزینه‌ های بیمارستان ها وجود دارد. برای مثال ادغام سنسورها به تجهیزات بیمارستانی امکان کنترل و ردیابی آنها و همینطور کنترل دما و رطوبت در اتاق های عمل را در هر زمانی فراهم می سازد. همچنین IoT در بیمارستان ها باعث بهبود سیستم مراقبت های بهداشتی شده و به بیماران روشی راحت تر برای برقراری ارتباط با پزشکان ارائه می دهد. این امر منجر به بهبود تجربه بیمار و اعتماد بیشتر او به پزشکان می شود.

عملکرد بهتر بیمارستان ها

  • پایین آوردن هزینه های بیماران

وسایل زیادی برای ردیابی وضعیت سلامتی شما تولید شده اند. این وسایل به کادر پزشکی اجازه می دهد تا سلامت بیماران را در حالت واقعی و شرایط مختلف کنترل کنند. بنابراین، افراد مجبور نیستند به طور مرتب به پزشکان مراجعه کند. همین امر منجر به کاهش هزینه های بیماران می شود.

  • کنترل بهتر بیماری

با استفاده از فناوری های نوین، پزشکان می توانند داده های جدید را هر روز و بی وقفه از بیماران خود دریافت نمایند. این ویژگی به آنها این امکان را می دهد تا بیماری را زودتر تشخیص دهند و سریعتر شروع به درمان کنند. نرم افزار مراقبت های بهداشتی IoT می تواند داده هایی را از بیماران جمع آوری کرده و به طور خودکار پردازش کند. همینطور پیش سازهای بیماری را تشخیص داده و از پیشرفت آن در مراحل اولیه جلوگیری کند. علاوه بر این در چنین فرآیندهای خودکاری، اشتباهات کمتری در محاسبه داده ها صورت می گیرد که همین امر منجر به کاهش اشتباهات پزشکی خواهد شد.

  • کنترل بیماران مبتلا به بیماری های مزمن

افراد زیادی سالیانه در سراسر دنیا در اثر بیماری های مزمنی همچون بیماری های قلبی ، دیابت و… می میرند. خوشبختانه با استفاده از قابلیت های تحلیلی IoT ، امکان ارائه فرم های درمانی و مراقبت های شخصی سازی شده برای این بیماران فراهم شده است. بنابراین می توان به میزان زیادی از مرگ و میر ناشی از این بیماری ها جلوگیری کرد.

چالش های استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

همانطور که مشاهده کردید اینترنت اشیاء می تواند به طور باورنکردنی سیستم سلامت کشورها را متحول سازد. با این وجود هنوز هم مشکلات و چالش هایی در استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین آنها می پردازیم.

حفظ حریم خصوصی بیماران

  • حفظ حریم خصوصی بیماران

حفظ حریم خصوصی همیشه مسئله مهمی بوده است. با توجه به این که پزشکان با اطلاعات شخصی بیماران خود سر و کار دارند، بیماران باید اطمینان داشته باشند که این اطلاعات همچنان خصوصی باقی می ماند. متأسفانه در اینترنت اشیا ممکن است فرصتی برای هک کردن این داده ها و دسترسی به اکوسیستم مراقبت های بهداشتی به وجود آید. به همین خاطر جلوگیری از هک شدن اطلاعات بیماران بسیار اهمیت دارد.

  • نارسایی ها و خطاهای تصادفی

یک خطای کوچک در سیستم نظارت بر سلامت مبتنی بر IoT می تواند منجر به عواقب جدی شود. هیچ فناوری ای وجود ندارد که بتواند به طور کامل از خرابی جلوگیری کند. بنابراین، مهم است که همه جزئیات را در توسعه برنامه ها و تولید سخت افزارهای IoT حوزه پزشکی در نظر بگیرید.

  • وجود بد افزار در اینترنت

در دنیای امروز، اینترنت پر از ویروس است، بنابراین این ویروس ها می توانند هر سیستم عامل و همچنین برنامه های IoT را در زمینه مراقبت های بهداشتی آلوده کنند. البته با این وجود، نصب آنتی ویروس ها و فایروال های خوب، قادر به محافظت از نرم افزارهای IoT خواهد بود.

  • عدم رمزگذاری بر روی اطلاعات

یکی دیگر از گزینه های محافظت از اطلاعات بیماران در سیستم های اینترنت اشیاء، سفارشی سازی سیستم با رمزگذاری است. این ویژگی قادر است سیستم ها را از دسترسی غیرمجاز محافظت کند. اما متأسفانه، همه این سیستم ها قادر به رمزگذاری نیستند و یا رمزگذاری آنها بسیار محدود است. بنابراین هر شخص می تواند به آنها دسترسی پیدا کند.

منبع: https://theiotmagazine.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *