آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی

آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی

حتما شما هم تا به حال از فناوری های بسیار پیشرفته و پیچیده ای که در فیلم های علمی تخیلی دیده می شود شگفت زده شده اید. تصور این که ممکن است روزی بعضی از این فناوری ها در خانه های ما نیز وجود داشته باشند کار دشواری است اما با این وجود غیر ممکن نیست! چرا که روزی هم فکر کردن به کنترل وسایل برقی مثل یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و … از طریق تلفن هوشمند و از راه دور یک امر غیر ممکن بود، ولی الان به واقعیت تبدیل شده است! بر این اساس به نظر شما آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی چگونه است؟ در اینجا می خواهیم فناوری های مدرنی که ممکن است روزی در خانه های هوشمند به کار گرفته شوند را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی

چشم انداز خانه های هوشمند بر روی افزایش هر چه بیشتر مدیریت منابع، تامین امنیت ، بهره وری و تضمین سلامتی صاحبان خانه است. در حال حاضر نیز نرم افزارهایی هستند که با تشخیص چهره به صاحبان خانه اجازه ورود بدون کلید و رمز را به خانه یا شبکه خانگی می دهند. یا یک سیستم مانیتورینگ دوربین مدار بسته که به آنها امکان می دهد تا از راه دور وضعیت خانه خود را بررسی کنند. ولی تمامی امکانات خانه های هوشمند نامحدود هستند و تا زمانی که علم در حال پیشرفت است، پیشرفت آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی نیز غیر قابل انکار می باشد. برخی از فناوری های خانه های هوشمند که روز به روز در حال ارتقاء بیشتر هستند عبارتند از:

آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی

ربات های خودکار

ما هنوز از یک ربات کاملا برجسته و انسان نما که می تواند آزادانه کار کند فاصله داریم. اما با این وجود در حال حاضر ربات های خودکاری وجود دارند که در برخی از خانه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال دستگاه هایی مانند iRobot و Neato به گونه ای طراحی شده اند که به طور مستقل در خانه شما حرکت کرده و کف آن را تمیز می کنند.

اما یک روبات نمونه اولیه که به تازگی توسط دانشمندان در آلمان رونمایی شده است، چیزی بیشتر از تمیز کردن کف سالن ها را انجام می دهد. مثلا می تواند وسایل را مرتب کند، از دستگاه های مختلف استفاده کند و حتی برای مهمانان نوشیدنی سرو کند! این گونه ربات ها را به سادگی از طریق یک صفحه تمام لمسی تعبیه شده بر روی آنها می توان کنترل کرد. اگرچه به دستورات صوتی نیز پاسخ می دهند. این ربات ها حتی به حرکات از پیش برنامه ریزی شده نیز پاسخ خواهند داد. البته این فقط یک نوع ربات است که هم اکنون برخی از مدل های آن در حال تولید می باشد. طولی نخواهد کشید که در آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی شاهد ربات های انسان نمایی باشیم که بیشتر کارهای خانه را انجام می دهند.

آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی

لوازم خانگی هوشمندتر

از آنجا که دستگاه هایی مانند تلفن همراه، ساعت و کامپیوترها روز به روز باهوش تر می شوند و ما به خوبی شاهد مزایای پیشرفت تکنولوژی آنها در زندگی خود هستیم، به این ترتیب می توانیم مزایای داشتن لوازم هوشمند خانه را نیز به خوبی درک کنیم.

مثلا تصور کنید که قبل از ورود به آشپزخانه بتوانید از یخچال و فریزر خود بخواهید یک لیوان آب گوارا برای شما تهیه نماید. شما می توانید درخواست خود را به طور مستقیم از طریق تلفن همراه سفارش دهید. در واقع شما می توانید از قبل به یخچال، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، خشک کن و سایر دستگاه های مجهز به صفحه نمایش لمسی و حسگرهای حساس و همینطور متصل به اینترنت برنامه بدهید. نکته جالب دیگر در مورد ایده لوازم هوشمندتر این است که  شرکت های بزرگ سازنده این لوازم با درک و کسب دانش بیشتر از ترجیحات شما برای یک زندگی راحت تر، هر روز امکانات جدیدی را برای هر چه هوشمندتر شدن لوازم خود به کار می برند.

 آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی

کنترل های روشنایی پیشرفته تر

در حال حاضر روشن کردن چراغ ها از طریق سوئیچ دیواری یک روش بسیار قدیمی محسوب می شود. در خانه های هوشمند کنونی می توان از طریق دستگاه های تلفن همراه، صفحه نمایش لمسی یا یک سنسور و سیستم خودکار، روشنایی خانه ها را به راحتی کنترل کرد. یک ترموستات هوشمند، حتی می تواند طوری برنامه ریزی شود تا به محض بازگشت شما از تعطیلات و یا محل کار، چراغ خانه را روشن کرده و هوا را در داخل خنک کند. ناگفته نماند کنترل های پیشرفته روشنایی یکی از موارد رایج تر خانه های هوشمند هستند و بسیاری امیدوارند که این فناوری ها به زودی به یک ویژگی استاندارد برای تمامی خانه های جدید تبدیل شوند.

اما تصور کنید که می توانید سیستم خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که در ساعات مختلف روز یا شب چراغ ها را روشن و یا خاموش کند. علاوه بر این به نظر شما در آینده ای نزدیک یک دستگاه هوش مصنوعی می تواند به اندازه کافی هوشمند باشد تا خواب شما را تشخیص دهد و به طور خودکار چراغ ها را به حداقل سطح کاهش دهد؟ بنابراین باید منتظر پیشرفت های بیشتر کنترل های روشنایی خانه های هوشمند باشیم.

آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی

مدیرت بهتر انرژی در خانه

اتومبیل شما هنگامی که نیاز به تعویض روغن داشته باشد این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد. بنابراین چرا خانه شما اطلاعاتی از این قبیل را به شما نگوید؟ به یک دستگاه تهویه مطبوع فکر کنید که هنگام نیاز به تغییر فیلتر هوا می تواند هشدارهایی برای شما ارسال کند. یا به یک سیستم انرژی فکر کنید که می تواند به شما بگوید چه موقع هزینه انرژی مصرفی در یک ماه بیشتر از میزان تعیین شده توسط شما شده است.

یکی از شرکت هایی که در زمینه آینده خانه های هوشمند فعالیت می کند به تازگی از برنامه مدیریت کل انرژی های خانگی خود رونمایی کرده است، که دقیقاً همین کار را انجام می دهد. این برنامه هوشمند در دقیقه، انرژی مصرفی خانه، هزینه های مرتبط با آن و اطلاعاتی از این قبیل را ردیابی می کند تا به صاحبان خانه اجازه دهد مصرف انرژی خود را بهتر مدیریت کنند. این برنامه هوشمند حتی می تواند لوازم و تجهیزات مورد استفاده در خانه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا در صورت نیاز به ارتقاء محصولات برای مصرف انرژی کمتر، به صاحبان خانه خبر دهد. علاوه بر این، برای اضافه کردن قابلیت های جدید و تبدیل شدن به یک سیستم مفید برای آینده خانه های هوشمند با هوش مصنوعی ، مرتباً در حال اصلاح است. دیری نخواهد گذشت که این سیستم های ردیابی نیرو نیز به یک استاندارد برای خانه مدرن تبدیل شوند.

بازی ها و دستگاه های سرگرمی

آینده سرگرمی های خانه های هوشمند به گونه ای در حال تغییر است که به سرعت به صاحبان خانه و مهمانان آنها دسترسی فوری به انواع سرگرمی های دیجیتالی  را فراهم سازد. به لطف خدمات اشتراکی مبتنی بر اینترنت، صاحبان خانه می توانند محتوای نسبتاً ارزان را به طور مستقیم از تلویزیون خود پخش کنند و به بازی های دنیای مجازی بپردازند. البته این امر به یک اتصال اینترنتی مناسب و پرسرعت متکی است.

 

منبع : https://www.lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *