۵ ترند واقعیت افزوده (AR) در آموزش

واقعیت افزوده

مجله Finance Digest پیش بینی کرده است که فناوری های حوزه آموزش تا سال بعد به ۲۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید. توسعه واقعیت افزوده Augmented Reality (AR) سهم زیادی در این رشد خواهد داشت. نوآوری در حوزه آموزش از طریق واقعیت افزوده به معنای جایگزینی فناوری به جای توانایی های معلمان نیست بلکه بدین معنی است که فرآیند آموزشی راحت تر در دسترس مخاطبانی همچون دانش آموزان قرار گیرد.

 

۱- یادگیری وسیع در فضاهای مجازی:

یادگیری تجربی هنوز هم یکی از بهترین روش های موجود برای تعامل با دانش آموزان است. دانیل لینگ یکی از نویسندگان حوزه فناوری به این موضوع اشاره می کند که چگونه استفاده وسیع از آیپدها و دستگاه های تلفنی در مدارس توانسته است محیط آموزشی وسیع و گسترده ای را برای دانش آموزان ایجاد کند.  فناوری واقعیت افزوده می تواند چنین فضای گسترده ای را چه از طریق استفاده از هدست های خاص یا رابط های هولوگرافی تعاملی ایجاد کند. این فضاهای مجازی می توانند لایه های مختلفی از داده ها را از طریق نقاشی یا نشان دادن مراحل مختلف مورد نیاز برای حل یک مسئله ریاضی، به نمایش بگذارند.

واقعیت افزوده

۲- واقعیت افزوده برای آزمون ها:

کالج امپریال لندن در مرحله آزمایش فناوری AR یا واقعیت افزوده برای استفاده در آزمون های دانشجویان پزشکی است. این فناوری مسئله تخصیص منابع را دور می زند و در عین حال افراد را مطمئن می سازد که تست ها کاملاً استاندارد هستند. تست های تشخیصی را هم می توان از طریق واقعیت افزوده اجرا کرد. در این شرایط با وجود گروهی از دانشجویانی که با هم هدست واقعیت افزوده را پوشیده اند می توان معاینات گروهی را انجام داد.  این آزمایش تجربی را می توان در سایر حوزه ها نیز به کار برد اما به نظر می رسد حوزه آموزش بهترین نمونه از این مورد باشد. به کمک چنین فناوری می توان معلمان آتی را از طریق کلاس های مجازی آزمود.

 

۳- توسعه مهارت های نرم:

رشد فناوری های آموزشی همزمان با رشد سازمان هایی بوده است که به دنبال رشد دانش عملی و فنی دانشجویان خود هستند. دپارتمان آموزشی در آمریکا از فرصت های واقعیت افزوده برای ادغام مهارت های اجتماعی استفاده کرده تا به دانشجویانی که از اوتیسم رنج می برند کمک کند خودشان را با موقعیت های روزانه وفق دهند.  در چنین شرایطی دانشجویان یا دانش آموزان می توانند وارد یک فضای مجازی شوند و برای بهبود مهارت های اجتماعی شان با یک آواتار تعامل داشته باشند. این فناوری می تواند طیف وسیعی از موقعیت ها را شبیه سازی کند و به افراد اجازه دهد به طور گسترده ای مسائل مختلفی را بیاموزند.

واقعیت افزوده

۴- عناصر آموزشی سفارشی شده:

برنامه نویسان خیلی خوب می دانند که همه معلمان درک درستی از واقعیت افزوده ندارند یا با آن آشنا نیستند. به همین خاطر است که برنامه های متعددی طراحی شده است و به معلمان کمک می کند واقعیت افزوده را سریع تر در کلاس هایشان به کار ببرند. به عنوان مثال، معلمان می توانند برنامه هایی را دانلود کنند که داده های اضافی را وقتی دستگاه روی تصویر یا شیء خاصی قرار می گیرد نشان دهد. استفاده و اجرای این برنامه ها به اندازه انتخاب تصویر یا شیء ساده است و می توان بدون دانش برنامه نویسی از آن ها بهره برد.

 

۵- تسهیل فرآیندهای مدیریتی:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از فناوری واقعیت افزوده به مواردی که بیان کردیم ختم نمی شود. شما می توانید از این فناوری در موقعیت های دیگری به جز کلاس استفاده کنید و فضای مدیریتی را به صورت کامل تسهیل نمایید. معلمان و استادان می توانند دستورالعمل های تعاملی را در آزمایشگاه های علمی، کتابخانه ها و اتاق های موسیقی راه اندازی و اجرا کنند. در چنین شرایطی دانش آموزان و دانشجویان به راحتی می توانند به عناصر آموزشی دسترسی داشته باشند و بر اساس شرایط خودشان مطالعه کنند. چنین دستورالعمل هایی را می توان از طریق هوش مصنوعی مکالمه ای که در فناوری واقعیت افزوده قرار گرفته است به طرف مقابل ارائه داد و مشکلات موجود همچون مواد شیمیایی که نباید بهشان دست زد یا چگونه کتابی را از کتابخانه درخواست کرد را به سرعت برطرف کرد.

واقعیت افزوده

به کمک همین فناوری ساده می توان تعداد افرادی که در لایه های مدیریتی نیاز هست را کاهش داد. به کمک فناوری واقعیت افزوده می توان تعاملات اجتماعی را تسهیل نمود و ارتباطات عمیق تر و جدی تری را برقرار کرد. رشد AR در حوزه آموزش نشان می دهد چنین فناوری هایی به سرعت در حال تغییر نحوه برقراری ارتباط افراد با هم هستند و می توانند وضعیت موجود را بهبود ببخشند. حالا می توان با اطمینان گفت که چنین فناوری هایی فقط برای افراد متخصص نیست و به درد افرادی که دانش معمولی هم دارند می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *