راه حل های مزرعه داری هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا برای مزرعه داران و صنعت کشاورزی:

مزرعه داری هوشمند

در دنیای دیجیتال امروز، تعجب برانگیز نیست که کشاورزان به سمتاینترنت اشیا ، کلان داده و M2M روی آورده اند تا بتوانند نتایج کارهایشان را به حداکثر برسانند، جریان ثابتی از  غذاها را حفظ کنند  و بهره وری خود را بهبود ببخشند.  از آنجایی که جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است  باید از سیستم های مزرعه داری هوشمند به عنوان بخش ادغام شده ای از سیاست های کشاورزی در کل جهان استفاده شود.

اینترنت اشیا در کشاورزی: این روش چگونه کار می کند؟

اینترنت اشیا به طور کاملاً محسوسی جهان را تغییر داده است. اگرچه این یک فناوری ابداعی در صنایع مختلف است اما می تواند به افزایش بهره وری، کاهش هزینه های عملیاتی کمک کند و فرصت های مختلفی پیش رو داشته باشد.  به همین خاطر حوزه کشاورزی این روزها از این ترند بهره می برد. می توان به خوبی از نقش اینترنت اشیا در کشاورزی گفت و از مزایای آن صحبت به میان آورد. ما تجربیات خود در مورد کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی را کاوش کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که استفاده از چنین فناوری تاثیر بسیار خوبی بر روی کشاورزی و عملیات مختلف آن دارد.

برنامه ها و کاربردهای اینترنت اشیا برای مزرعه داری هوشمند:

افزایش صنایعی که بهره وری بالایی دارند، خودروهایی که به هم وصل هستند و شهرهای هوشمندی که تعدادشان روز به روز افزایش پیدا می کند همگی بخش اصلی دنیای اینترنت اشیا هستند. به همین خاطر استفاده از فناوری هایی همچون اینترنت اشیا در کشاورزی می تواند یکی از تاثیرات جهانی باشد. فناوری های هوشمند مزرعه داری مبتنی بر اینترنت اشیا به کشاورزان  کمک می کند مواد زائد را کاهش دهند و خلاقیت و بهره وری خود را بیشتر نمایند. بر اساس تحقیقات انجام شده، مزرعه داری هوشمند را می توان در نواحی کاربردی زیر ساختاربندی کرد:

  • مدیریت وسایل: پیگیری وسایل نقلیه در کشاورزی

  • مانیتورینگ حیوانات

  • مانیتورینگ فضای ذخیره سازی: تانک های آبی، تانک های سوختی

  • پرورش ماهی

  • مزرعه داری داخلی: گلخانه ها و اصطبل ها

  • مزرعه داری در نواحی بزرگ و مزرعه داری در زمین های کوچک

  • جنگلداری

مزرعه داری هوشمند

تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۹٫۶ میلیارد نفر بر روی کره زمین زندگی خواهد کرد.

۷۰ درصد از این افراد در نواحی شهری زندگی خواهند کرد و  سرمایه و علاقه زیادی به مزرعه داری خواهند داشت. این چیزی است که تحقیقات نشان می دهد . به همین خاطر آینده شهرها و انتظار افراد از شهرنشینی تغییر می کند. همه آن چه که در کشاورزی هوشمند در یکجا جمع می شود این است: مزرعه داری دقیق، مدیریت حیوانات، هواپیماهای بدون سرنشین، مزرعه داری به کمک گلخانه ها و راه حل های اینترنت اشیا برای زنجیره تامین .

مزرعه داری دقیق:

مزرعه داری دقیق فرآیندی است که مزرعه داری را دقیق تر می کند و برای پرورش حیوانات و پرورش گیاهان مدیریت آن را ساده تر می نماید. استفاده از فناوریها و آیتم هایی همچون سنسورها، خودورهای خودکار، سخت افزارهای خودکار، سیستم های کنترلی، ربات ها و غیره در این رویکرد جزو  اجزای تشکیل دهنده کلیدی است. در سال های اخیر،  اینترنت اشیا به یکی از مشهورترین فناوری ها در بخش کشاورزی تبدیل شده است و تعداد زیادی از سازمان ها شروع به استفاده از این تکنیک در سرتاسر جهان کرده اند.

 هواپیماهای بدون سرنشین در کشاورزی:

هواپیماهای بدون سرنشین در کشاورزی نمونه خوبی از کاربرد اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی امروزی است و به یکی از بخش های اصلی صنعت تبدیل شده است. در این شرایط هواپیماهای بدون سرنشین  را می توان به خوبی مورد استفاده قرار داد. دو نوع هواپیمای بدون سرنشین وجود دارد که یکی زمینی و دیگری هوایی است.

مزرعه داری هوشمند

این هواپیماها در صنعت کشاورزی به شیوه های مختلفی ادغام شده اند و  می توانند در فرآیند ارزیابی، کاشت، تجزیه و تحلیل زمین و خاک استفاده شون. مزایای این هواپیماها این است که  کاربرد راحتی دارند، در زمان صرفه جویی می کنند، از سلامت دانه ها تصویربرداری می کنند، تصویربرداری ادغام شده ای دارند و می توانند نتایج را بهبود ببخشند. این فناوری یک فناوری حرفه ای است و می توان از آن در برنامه ریزی لحظه ای و پردازش استفاده کرد.

مانیتورینگ حیوانات:

کاربرد اینترنت اشیا برای مزرعه داران به همین جا ختم نمی شود. این فناوری به مزرعه داران کمک می کند داده ها را بر اساس موقعیت، به صورت لحظه ای جمع آوری کنند و سلامت حیواناتشان را بسنجند. این اطلاعات به  مزرعه داران کمک می کند شرایط حیوانات را شناسایی کنند. پیدا کردن حیواناتی که مریض هستند می تواند به جدا کردنشان کمک کند و مانع از شیوع بیماری به کل دام گردد. این کار به کمک سنسورهای اینترنت اشیا انجام می شود و هزینه ها را کاهش می دهد.

مزرعه داری هوشمند

 گلخانه های هوشمند:

این تکنیک مزرعه داری  است که نتیجه کاشت میوه ها، دانه ها و سبزیجات را بهبود می بخشد.  گلخانه ها پارامترهای زیست محیطی را به دو روش کنترل می کنند . اینکار یا به صورت دستی انجام می شود یا از طریق مکانیسم کنترلی.

 

با اینحال از آنجایی که تداخل دستی  معایبی همچون کاهش تولید، از دست رفتن انرژی و هزینه های افزایش یافته کارگری را دارد این روش تاثیر زیادی ندارد. سنسورهای مختلفی که پارامترهای زیست محیطی را بر اساس گیاه و شرایط آن می سنجند برای کنترل محیط در گلخانه های هوشمند به کار می روند.به همین خاطر سرور ابری برای دسترسی ریموت به سیستم زمانی که این ها از طریق اینترنت اشیا به هم وصل شده اند به کار می رود. یکی از این نمونه ها گلخانه Illuminum است که یک گلخانه مبتنی بر اینترنت اشیاست و از فناوری های مختلفی بهره می برد. این یک گلخانه مدرن و مقرون به صرفه است که از سنسورهای اینترنت اشیا که از نور خورشید قدرت گرفته اند استفاده می کند. وضعیت و مصرف آب را می توان به کمک این سنسورها بررسی کرد. اگر مشکلی وجود داشته باشد پیام کوتاهی به گوشی مزرعه دار ارسال می شود. سنسورهای موجود در سیستم های اینترنت اشیا اطلاعاتی درباره دما، فشار، رطوبت و سطح نور فراهم می کنند.

مزرعه داری هوشمند

 مزایا:  چگونه اینترنت اشیا حوزه کشاورزی و مزرعه داری را تغییر می دهد؟

  • ده ها داده توسط سنسورهای کشاورزی هوشمند همچون شرایط آب و هوا، کیفیت خاک، فرآیند رشد دانه ها جمع آوری می شود. این داده ها را می توان برای پیگیری وضعیت  کار، عملکرد کارگران و بهره وری آن ها مورد استفاده قرار داد.
  • مدیریت هزینه ها و کاهش ضایعات می تواند کنترل بر روی تولید را بیشتر کند. اگر ناهنجاری یا مشکلی در رشد دانه ها ببینیم می توانیم خطر از دست دادن نتایج را کاهش دهیم.
  • به کمک دستگاه های هوشمند،می توان فرآیندهای مختلفی را در تولید چرخه تولید خودکارسازی کرد. از جمله این فرآیندها می توان به بارور کردن، تولید و کنترل آفت ها اشاره کرد.
  • کیفیت و حجم محصول بهبود پیدا می کند. بهتر است فرآیند تولید کنترل شود و استانداردهای مربوط به کیفیت دانه هم حفظ شود. در این شرایط از طریق اتوماسیون می تواند ظرفیت رشد را بیشتر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *