راهنمای خانه هوشمند برای افراد مبتدی

خانه هوشمند برای افراد مبتدی

بدون صرف هزینه و زمان زیاد خانه راحتی برای خودتان ترتیب دهید

یکی از روش هایی که به شما کمک می کند خانه هوشمندی داشته باشید این است که اجزای زیادی بخرید( سنسورها؛ لامپ های هوشمند، دوربین های امنیتی، اسپیکرها و سایر موارد) و آن ها را به یک هاب وصل کنید تا با هم و با شما از طریق گوشی هوشمند ارتباط داشته باشند. اما بیایید منطقی باشیم. این روش به هزینه زیادی نیاز دارد و باید زمان زیادی صرف این موضوع کنید. برای بیشتر افراد صرف چنین هزینه ای اصلا ممکن نیست.

اگر می خواهید خانه هوشمندتان را به شیوه ساده تری درست کنید می توانید از محصولات ارزان تر هم بهره ببرید. این محصولات هم راحتی مدنظر را در اختیارتان قرار می دهند و به بودجه زیادی نیاز ندارند. اگر اطمینان حاصل کنید که این محصولات خانه های هوشمند با هم سازگار هستند می توانید بنیان مستحکمی بسازید که با گذشت زمان قابل توسعه است.

نکته کلیدی این است که بدانید چه محصولاتی برای کارکرد خود نیازی به هاب هوشمند خانگی ندارند. با اینکه هاب ها مزایای زیادی در اختیارتان قرار می دهند( یکی از آن ها داشتن رابط کاربری واحدی است که به شما اجازه می دهد همه چیز را کنترل کنید) اما همیشه ضروری نیستند. یکی از مواردی که باید داشته باشید روتر بی سیمی است که می توان به کمک آن به تمامی گوشه های خانه دست پیدا کرد.

در ادامه به شما نشان می دهیم چگونه بدون هاب می توانید خانه هوشمندی برای خود بسازید.

روشنایی هوشمند:

بیشتر افرادی که دوست دارند در خانه های هوشمند زندگی کنند، روشنایی موضوع مهمی برایشان است. بیشتر سیستم های روشنایی هوشمند بدون هاب مرکزی کارکرد خوبی دارند و با سایر عناصر خانه های هوشمند هم تعامل دارند و سازگارند. لامپ های شرکت LIFX و TP-Link از طریق وای فای ارتباط برقرار می کنند. این در حالیست که برخی از آن ها از طریق بلوتوث در گوشی های هوشمند ارتباط برقرار می نمایند.

فیلیپس: فیلیپس یکی از شرکت های پیشرو در زمینه روشنایی های هوشمند است. با اینکه آن ها برای کارکرد خود نیازی به هاب ندارند اما ZigBee نیاز دارند تا بتوانند با هم کار کنند.

خانه هوشمند برای افراد مبتدی

برخی از لامپ های هوشمند همچون Philips Hue, Cree و Sengled Element به ZigBee وابسته اند و به همین خاطر باید ZigBee-to-Wi-Fi bridge به روتر شما وصل باشد. شما می توانید هر کدام از این لامپ های هوشمند را به کمک برنامه ای که روی گوشی هوشمند یا تبلتتان دارید کنترل کنید و از این برنامه برای زمانبندی و سایر موارد بهره ببرید.

اگر بیشتر لامپ های شما در سقف قرار گرفته است و توسط سوییچی که در دیوار قرار دارد کنترل می شود  می توانید این سوییچ ها را با سوییچ های هوشمند جایگزین کنید.‌ Leviton, TP-Link, Lutron, Ecobee و سایر تولیدکنندگان سوییچ های هوشمندی تولید کرده اند که بر روی شبکه وای فای کار می کنند و نیازی به هاب مرکزی ندارند. برخی از شرکت ها هم ابزارهای بسیار حرفه ای دارند اما این ها گران قیمت هستند. اگر برای روشن کردن خانه تان بیشتر از لامپ استفاده می کنید یک دو شاخه هوشمند همچون Wemo Mini به شما اجازه می دهد لامپ ها را روشن و خاموش کنید. اینکار معمولا از طریق گوشی هوشمند انجام می شود.

اسپیکرهای هوشمند:

تا به حال به این فکر کرده اید که به کمک گوشی هوشمندتان لامپ ها را در وضعیت فیلم سینمایی قرار دهید؟ داشتن اسپیکرهای هوشمندی که به سیستم روشنایی تان وصل است به شما کمک می کند به چنین وضعیتی دست پیدا کنید. آمازون اکو و گوگل هوم دو مورد از پیشروهای این محصولات در بازار هستند. با اینکه چند سال است آمازون این صنعت را در دست گرفته و به یک شرکت پیشرو تبدیل شده است ( این شرکت پایگاه قوی تری دارد، پشتیبانی بهتری ارائه می کند و اسپیکرهای هوشمندی برای صفحات نمایش ارائه می کند) اما گوگل نیز با قدرت ظاهر شده است.

صفحات نمایش قابلیت های زیادی به اسپیکرها اضافه می کنند. شما می توانید بر روی این صفحات فیلم های سینمایی تماشا کنید، از دوربین تان به صورت مستقیم استفاده نمایید و حتی تماس های تلفنی ویدئویی برقرار کنید.

 

خانه هوشمند برای افراد مبتدی

شما می توانید دستیارهای دیجیتال این دو شرکت یعنی آمازون الکسا و دستیار مجازی گوگل را در بیشتر  محصولات دیگر بیابید.

به عنوان مثال شرکت Ecobee از آمازون اکو در ترموستات های هوشمندش استفاده کرده و لنوو نیز از گوگل هوم برای صفحات نمایشش بهره می برد. از آنجایی که  این اسپیکرهای هوشمند به طور گسترده توسط سایر تولیدکنندگان دستگاه های هوشمند خانگی به کار می روند، به عنوان بخش مرکزی برای لامپ های هوشمند، دوربین های امنیتی خانگی و سایر موارد تبدیل شده اند و می توانند فیدهای ویدئویی را از دوربین های امنیتی بر روی تلویزیون به نمایش بگذارند.

 ترموستات های هوشمند:

دستگاه های هوشمند اندکی هستند که از ترموستات های هوشمند برای ایجاد راحتی و صرفه جویی در انرژی/ هزینه پشتیبانی می کنند. این دستگاه ها فراتر از ایجاد گرما و سرما بر اساس نیاز منزل رفتار می کنند و می توانند مزایای دیگری هم داشته باشند. این ها می توانند زمانی که در خانه نیستید را تشخیص دهند و سیستم را در مواقعی که واقعا نیاز هست اجرا نمایند.

Ecobee: Ecobee4 یکی از ترموستات های هوشمند محبوب در جهان است. این گزینه نه تنها از سنسورها برای راهنمایی سیستم HVAC برای گرم یا سرد کردن خانه بر اساس اتاق مدنظر استفاده می کند بلکه به صورت درون ساخت از اسپیکرهای هوشمند آمازون اکو نیز بهره می برد.

خانه هوشمند برای افراد مبتدی

یکی از ترندهایی که در زمینه ترموستات ها وجود دارد این است که این ها را با سنسورهایی مجهز می کنند که می توانید در اتاق ها قرار دهید. این ترموستات ها بر اساس جایی که در خانه هستید کار می کنند. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم Ecobee4 یکی از ترموستات های هوشمند خانگی است چون هم سنسور دارد و هم با اسپیکرهای آمازون اکو ادغام شده است. همچنین Nest Labs نیز امکانات خوبی در اختیارتان قرار می دهد.

دوربین های امنیتی خانگی:

دوربین های امنیتی خانگی به شما اجازه می دهند خانه تان را به درستی زیر نظر بگیرید به خصوص زمانی که در منزل نیستید. مدل های داخل خانه به شما کمک می کنند کودکان و حیوانات خانگی را مدیریت کنید. این در حالیست که مدل های خارج از خانه می توانند هر نوع فعالیتی را شناسایی کنند و مانع از ورود افراد یا حیوانات دیگر به خانه شوند. برخی از مدل ها همچون Ring, Netatmo و Maximus از لامپ هایی استفاده می کنند که مسیر شما را روشن می نمایند. دوربین هایی که در زنگ خانه ها تعبیه می شود می تواند بخش جلوی خانه را مانیتور کند و بدون رفتن به دم در به شما اجازه دهد با افرادی که زنگ می زنند تعامل داشته باشید.

 سیستم های صوتی چند اتاقی:

سیستم های صوتی پیشرفته ای هستند که برای چند اتاق طراحی شده اند. از جمله این سیستم ها می توان به (Sonos ، Yamaha (MusicCast و (Denon (HEOS اشاره کرد.

خانه هوشمند برای افراد مبتدی

این سیستم ها شما را قادر می سازند اسپیکرها را در اتاق های متعددی قرار دهید و بتوانید موسیقی را از مجموعه خودتان یا سرویس های آنلاین دیگر گوش دهید. شرکت های متعددی هستند که در مجموعه شان ساندبار هم دارند. به همین خاطر می توانید تجربه تماشای فیلم های سینمایی یا تلویزیونی را زمانی که به موسیقی گوش نمی دهید بهبود ببخشید. در هر صورت، یک گوشی هوشمند یا تبلت تنها چیزی است که برای کنترل همه چیز نیاز دارید. برخی از مدل های Sonos حتی دربرگیرنده دستیار دیجیتال الکسای آمازون هم هستند و می توانند سایر دستگاه های هوشمند خانگی را هم کنترل کنند.

شناساگر هوشمند دود و گاز کربن مونواکسید:

شناساگرهای سنتی دود و کربن مونواکسید دستگاه های جذابی نبودند. آلارم های آن ها ممکن بود بلند باشد اما اگر آن را نمی شنیدید با مشکل مواجه می شدید. شناساگرهای هوشمند دور دارای آلام محلی هستند اما هشداری را به گوشی هوشمندتان هم ارسال می کنند. برخی از آلارم های هوشمند دود همچون Nest Protect در برگیرنده لامپ های اورژانسی هم هستند و به شما کمک می کنند در خانه ای که پر از دور است مسیرتان را پیدا کنید.

خانه هوشمند برای افراد مبتدی

برخی از تولیدکنندگان دیگر همچون new First Alert Onelink Safe & Sound در برگیرنده قابلیت های پیشرفته ای همچون اسپیکرهای هوشمند هستند. اگر بودجه زیادی ندارید می توانید از Roost استفاده کنید. این یک باطری هوشمند است که باعث می شود شناساگر فعلی تان هوشمندتر شود.

آبیاری هوشمند:

آب یکی از منابع مهم مورد نیاز انسان هاست. یک سیستم آبیاری هوشمند به شما کمک می کند چمن ها و باغتان را به درستی آبیاری کنید و بدون هدر دادن آب فضای بهتری در اختیار داشته باشید. در میان همه دستگاه های هوشمند خانگی که می توانید استفاده کنید این گزینه کمتر از سایرین از هاب استفاده می کند. سیستم های آبیاری هوشمند می تواند پیچیده هم باشد. به همین خاطر استفاده از برنامه های درون ساخت بهتر است.

 سخنی درباره IFTTT:

یکی از روش های قدرتمند برای ساخت خانه هوشمند و ایجاد ارتباط بین دستگاه ها، استفاده از IFTTT است. این یک سرویس رایگان است که در آن فعالیت یک دستگاه می تواند فعالیت دستگاه های دیگر را هم تحریک کند. IFTTT همانند داشتن یک هاب هوشمند خانگی در ابر است. این گزینه پشتیبانی کاملی در اختیار شما قرار می دهد. کاربرد IFTTT بسیار ساده  و اسان است. شما چیزی به نام Applet را در سایت IFTTT ایجاد می کنید و سپس بر روی سرویس یا دستگاهی که می خواهید به عنوان محرک عمل کند کلیک می کنید. در نهایت آن ها را به اکانت IFTTT خود وصل می نمایید و بر روی دستگاه یا سرویسی که می خواهید با فعالیت محرک کار کند کلیک می نمایید.

اگر می خواهید این گزینه را امتحان کنید سری به سایت‌ IFTTT بزنید. این سایت هزاران Applet دارد که استفاده از آن ها می تواند برایتان مفید باشد. به عنوان مثال یکی از این applet ها، لامپ هوشمند Philips Hue را تحریک می کند تا زمانی که تایمر تنظیم شده روی آمازون اکو کار کرد، شروع به کار کند.

زمانی که تایمر روی آمازون اکو اجرا می شود لامپ هوشمند باید شروع به کار کند.

برای آغاز کار آماده اید؟

در این مقاله سعی کردیم برخی از اجزای تشکیل دهنده هانه های هوشمند را فهرست کنیم اما این ها تنها مواردی نیستند که می توانید از آن ها بهره ببرید. اگر به فکر نصب شناساگر هوشمند دود هستید و فکر می کنید این گزینه نسبت به لامپ هوشمند ارجح تر است پس شک نکنید و به دنبالش بروید. اگر فکر می کنید باید روی هاب هوشمند خانگی سرمایه گذاری کنید که همه این دستگاه ها را در یک رابط کاربری در اختیارتان می گذارد به هزینه های موجود هم توجه داشته باشید. شما می توانید یکی از هاب های محبوب  همچون Samsung SmartThings ،Wink Hub 2 ،Iris by Lowe’s یا سایر سیستم هایی که می توانند روی دستگاه های ثالث میزبانی شوند را خریداری نمایید. سایت شرکت تولیدکننده هاب اطلاعات بیشتری در اختیارتان می گذارد و به شما اجازه می دهد دستگاه هایی که توسط هاب پشتیبانی می شوند را شناسایی کنید. در نظر گرفتن این سازگاری به هنگام خرید ارزش سرمایه گذاری شما بر روی خانه های هوشمند را به حداکثر می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *