هزینه هوشمند سازی ساختمان

هزینه هوشمند سازی

بی‌تردید هر فنّاوری نوینی در ابتدا ظهور خود اغلب گران بوده و همه افراد جامعه قادر به استفاده از آن نیستند‌. هوشمند سازی ساختمان نیز از این امر مستثنا نیست و یکی از مهم‌ترین و حتی اولین چالشی که افراد برای استفاده از این فناوری در ساختمان خود دارند، بحث هزینه آن است.

مسلماً همه دوست دارند که محل سکونت یا کارش در کمترین زمان طبق دستور او کنترل و مدیریت شود. اما به‌هرحال هوشمند سازی ساختمان نیاز به ابزار و زیرساخت‌های مخصوصی دارد که باید از شرکت‌ها خریداری و توسط افراد متخصص نصب و راه‌اندازی گردد.

هوشمند سازی ساختمان پس از ورود به بازار فقط افراد ثروتمند قادر به استفاده از آن بودند. اما امروزه با گسترش هر چه بیشتر این فناوری و افزایش شرکت‌های ارائه‌دهنده تجهیزات هوشمند سازی ساختمان که بازار رقابت به وجود آورده، هزینه‌ها به مقدار قابل‌توجهی پایین آمده است به‌طوری‌که هم اکنون هر ساختمانی را می‌توان با بودجه ساکنین هوشمند سازی کرد تا آن‌ها با بهره‌گیری از امکانات آن استفاده نموده و آسایش، امنیت و راحتی را در کنار مدرنیته احساس کنند.

 

نحوه تعیین هزینه هوشمند سازی ساختمان

هزینه هوشمند سازی انواع ساختمان‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای برآورد هزینه فرد متقاضی با مراجعه به یک شرکت ارائه‌دهنده تجهیزات هوشمند سازی خانه و ساختمان با پرسیدن سؤالات زیر می‌تواند نحوه محاسبه هزینه هوشمند سازی ساختمان خود را به دست آورد.

هزینه هوشمند سازی

مزایای هوشمند سازی ساختمان چیست و اصولاً چرا باید این کار انجام شد؟

– فرق ساختمان معمولی با ساختمان هوشمند چیست؟

– تفاوت هزینه هوشمند سازی ساختمان قدیمی با ساختمان نوساز در چیست؟

– نحوه محاسبه هزینه هوشمند سازی ساختمان به چه صورت است؟ مترمربع، هر واحد و یا تعداد تجهیزات به کار رفته؟

– هزینه هوشمند سازی ساختمان پایه یا به صورت ساده چقدر خواهد شد؟

– چگونه می‌توان با هزینه‌ای ساختمان یا خانه خود را هوشمند کرد؟

– با چه مقدار تجهیزات می‌توان هوشمند سازی ساختمان را به شکلی انجام داد که علاوه بر کارایی، هزینه‌ای کمتری داشته باشد؟

– با ورود تکنولوژی‌های جدیدتر در آینده آیا امکان به‌روزرسانی تجهیزات ارائه شده بدون صرف هزینه و یا با مبلغ کم وجود دارد؟

 

عوامل مؤثر در تعیین هزینه هوشمند سازی ساختمان

شرکت‌های ارائه‌دهنده تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، برای تعیین قیمت عوامل مختلفی رو با توجه به درخواست مشتری در نظر می‌گیرند و بر اساس نتیجه حاصله نرخ نهایی را اعلام می‌کند. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  1. سطح هوشمند سازی
  2. نوع ساختمان از نظر قدیمی یا نوساز بودن
  3. متراژ ساختمان
  4. رزومه و اعتبار شرکت
  5. هدف از هوشمند سازی ساختمان

 

تأثیر سطح هوشمند در تعیین هزینه هوشمند سازی ساختمان

در ابتدا مشتری باید بداند به چه سطحی از هوشمند سازی نیاز دارد و یا چه بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته است تا بتوان بر اساس آن با کمک کارشناسان شرکت‌های ارائه‌دهنده تجهیزات هوشمند سازی ساختمان‌ها هزینه برآورد و محاسبه گردد.

در حالت کلی هوشمند سازی ساختمان در ۴ سطح ساده (پایه)، نرمال، پیشرفته و سفارشی (خاص) انجام می‌گیرد. مسلماً هر چه از سطح بالاتر استفاده شود، تجهیزات بیشتری نیاز بوده و هزینه نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

هزینه هوشمند سازی

نقش قدمت ساختمان در هزینه هوشمند سازی آن

عامل دیگری که در تعیین هزینه هوشمند سازی ساختمان مؤثر بوده، نوع ساختمان و قدمت آن است. در ساختمان‌های نوساز و پروژه‌هایی که در حال اتمام هستند هزینه هوشمند سازی کمتر از ساختمان‌های قدیمی و بازسازی شده خواهد بود. چون که در این نوع ساختمان سیم‌کشی فرسوده و قدیمی بوده و باید تعویض گردد که همین امر سبب افزایش هزینه هوشمند سازی ساختمان خواهد شد.

 

تأثیر متراژ ساختمان در تعیین هزینه هوشمند سازی

یکی دیگر از عوامل مؤثر در تعیین هزینه هوشمند سازی ساختمان متراژ آن است. واضح است که ساختمان بزرگ‌تر به تجهیزات بیشتری برای هوشمند سازی نیاز دارد که همین امر سبب افزایش هزینه خواهد شد. در این بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و تجهیزات هوشمند سازی ساختمان برای محاسبه متراژ ساختمان قوانین خود را داشته و سلیقه‌ای عمل می‌کنند. برخی از آن‌ها بر اساس هر مترمربع ساختمان در نظر گرفته و بعضی دیگر ملاک را تعداد تجهیزات به کار رفته در کل پروژه هوشمند سازی ساختمان قرار می‌دهند.

 

نقش رزومه و اعتبار شرکت در تعیین نرخ هوشمند سازی ساختمان

میزان اعتبار و نوع برند محصولات و خدمات از طرف شرکت ارائه‌دهنده تجهیزات هوشمند سازی ساختمان عامل تعیین‌کننده دیگری در برآورد هزینه‌ها به‌حساب می‌آید. زیرا که برخی محصولات از برند خاصی بوده که هزینه بالاتری نسبت به دیگر محصولات مشابه دارند.

 

هزینه هوشمند سازی

 

تأثیر اهداف هوشمند سازی ساختمان بر قیمت آن

در آخرین فاکتور در تعیین هزینه هوشمند سازی باید به اولین مسئله پیشرو برای هوشمند سازی که همانا هدف از این کار است، اشاره کرد. گفته شد که هوشمند سازی ساختمان به منظور کاهش مصارف انرژی در کنار برقراری و حفظ امنیت و آسایش ساکنین ساختمان است. اما در این میان افرادی هستند که علاوه بر این هدف، به دنبال لوکس کردن و مدرن بودن ساختمان بوده و تمایل دارند از امکانات جانبی و اضافی که برای این کار وجود دارد استفاده نمایند که خود سبب افزایش هزینه هوشمند سازی ساختمان خواهد شد.

از طرفی دیگر افرادی که قصد هوشمند سازی ساختمان با هزینه کم را دارند می‌توانند با توجه به این که همه قابلیت‌های هوشمند سازی ساختمان برای تمام ساختمان‌ها لازم و ضروری نیست،  با حذف آن‌ها هزینه هوشمند سازی ساختمان را به مقدار فراوانی پایین بیاورند.

 

جمع‌بندی

هوشمند سازی ساختمان فناوری نوینی بوده که روزبه‌روز در حال گسترش است و لازم است که در کشور ما نیز زیرساخت‌ها و تجهیزات مربوط به آن توسعه و گسترش یابند. در این راستا با توجه به تخصصی بودن این امر لازم است افرادی که قصد هوشمند سازی ساختمان یا خانه خود را دارند به کارشناسان و متخصصان این حوزه مراجعه کرده تا آن‌ها بر اساس نوع ساختمان، متراژ و سطح هوشمند سازی موردنظر مشتری، میزان هزینه را محاسبه نمایند. البته باید توجه کرد که برخی از شرکت‌ها برای هوشمند سازی ساختمان با قیمت کم و ارزان پیشنهاد هوشمند سازی قسمتی از منزل را می‌دهند که این امر از اهداف اصلی هوشمند سازی ساختمان به دور بوده و فقط جنبه لوکس بودن دارد. بنابراین بهتر است با مراجعه به شرکتی معتبر اقدام به هوشمند سازی ساختمان در سطحی ساده اما کاربردی و کارآمد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *