نگاهی بر ویژگی های ساختمان های هوشمند در ایران

ساختمان هوشمند در ایران

انسان‌ ها همه ی تلاش خود را می‌کنند تا زندگی را برای خود ساده‌ تر و کارآمد تر بسازند و این یک اصل مشترک در طول تاریخ بشر بوده ‌است. تمامی تمدن‌ ها از ابتدای پیدایش تا کنون راه‌ های حذف یا خودکارسازی برخی از جنبه ‌های دشوار و خسته‌ کننده زندگی را یافته ‌اند و این اساس تکنولوژی خانگی هوشمند و اتوماسیون خانگی بوده ‌است. پیشرفت‌ های تکنولوژیکی انسان‌ ها را قادر ساخته ‌است تا از این ابزار ها برای ساده‌ تر کردن زندگی استفاده کنند. با شروع موفقیت ‌آمیز ساخت خانه های هوشمند، توسعه دهندگان مسکن در سراسر دنیا و ایران، تکنولوژی هوشمند این خانه های سازگار با محیط ‌زیست را به رسمیت شناخته اند. این خانه ها با معماری تمیز و مدرن  خود با بهره ‌گیری از این ویژگی جدید  توانسته اند مصرف انواع انرژی را در سطح خانه ها کنترل ‌نمایند. نکته مهم در خصوص توسعه ساختمان ‌های دارای فناوری های پیشرفته ، مقرون ‌به ‌صرفه بودن و کارآمدی آنهاست.

هدف اصلی توسعه دهندگان خانه های هوشمند ، پیوند یکپارچه تکنولوژی و زندگی لوکس ، برای تبدیل شدن به روش زندگی مردم است. با استفاده  از این تکنولوژی منطبق با استانداردهای جهانی، روشنایی، گرمایش، سرگرمی و امنیت خانه در کنترل صاحب خانه قرار خواهد گرفت. اما باید گفت در ابتدا، خانه ‌های هوشمند، فقط یک ایده بودند، نه ساختار واقعی! در واقع مهندسان برای دهه ‌ها، داستان علمی ‌تخیلی ایده اتوماسیون خانه ها را مورد بررسی قرار می دادند و  آینده‌ای را تصور می کردند که در آن خانه ‌ها تعاملی  هستند و ظاهراً خود را  اداره می‌کنند. در سال ‌های اخیر با مطرح شدن مبحث اینترنت اشیا در ایران و ارتباط آن با فناوری خانه های هوشمند در خانه های مدرن امکاناتی فراهم شده است که این تکنولوژی بتواند بخش جدایی ‌ناپذیری از زندگی روزمره انسان ها شود اما همانطور که می دانید دامنه استفاده هر شخصی از این فناوری متفاوت است.

ساختمان هوشمند در ایران

خانه های هوشمند را می توان یکی از بزرگترین اختراعات بشری نام برد که در نهایت منجر به تغییر سبک زندگی  شده‌ و به طور قابل‌توجهی کیفیت زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. خانه ‌های هوشمند اولیه خیلی وقت پیش شروع به کار کردند و همه چیز از وقتی آغاز شد که انسان‌ها دریافتند چگونه زندگی خود را آسان ‌تر کنند و چیزهایی را اختراع کنند که به کمک آنها آمده و کارهای روزمره را ساده‌ تر کند و  در نتیجه در مدت زمان کمتری، بیشتر وظایف روزانه خود را انجام دهند. در واقع اتوماسیون خانه با ماشین‌ هایی آغاز شد که جایگزین نیروی کار انسانی در خانه شدند و زندگی مردم را آسان‌تر کرده و سبب شدند افراد مدت زمانی بیشتری را در کنار خانواده باشند و به کارهایی بپردازند که به آن علاقه دارند و به طور کلی از زندگی خود لذت بیشتری ببرند.

اولین شرکت های اتوماسیون خانگی در ایران در سال های اولیه دهه ۸۰ کار خود را شروع کردند و توانستند راه‌ حل ‌های هوشمندانه ای را برای بازار ایران براساس استاندارد بین‌المللی KNX ارائه کنند. سیستم KNX یک استاندارد جهانی برای کنترل هوشمند ساختمان هاست که از سال ۲۰۰۶ تا کنون شرکت های اتوماسیون خانگی زیادی در جهان لوازم و محصولات هوشمند خود را بر اساس این استاندارد تولید کرده اند.

ساختمان هوشمند در ایران

البته در ابتدای امر این تکنولوژی برای بسیاری از مردم ناشناخته بود و به خوبی از آن استقبال نشد و شرکت های پیشروی این فناوری تلاش های زیادی را در جهت معرفی این سیستم انجام دادند تا به تدریج توانستند جایگاه ویژه ای را در ایران پیدا نمایند. به این ترتیب بهترین معماران و سازندگان ایران با همکاری این شرکت ها  کم کم در ساخت پروژه های ساختمانی پیشرفته خود از تکنولوژی ساختمان های هوشمند نیز استفاده کردند و بر این اساس اولین تکنولوژی های خانه های هوشمند در خانه های لوکس شمال شهر تهران به کار برده شدند و با آسایش، صرفه جویی انرژی، زیبایی و جذابیتی که به همراه خود آوردند توانستند سهم بازار خوبی را در ایران کسب نمایند.

تکنولوژی به شدت در زندگی ما یکپارچه شده ‌است و مردم به طور عمده به سمت سیستم های هوشمند خانگی تمایل پیدا کرده اند. دانشمندان رویIOT یا همان اینترنت اشیا بیش از قبل کار می‌کنند چرا که می تواند امکانات بی‌حد و حصر خانگی را برای بشر به ارمغان آورد و این برای آینده ما عالی خواهد بود. اتصالات و فعل و انفعالات متقابل با اتوماسیون خانه امکان مدیریت بهتر زندگی را فراهم می‌کند. سطح بالای اتوماسیون کنترل راحت‌تر و ایمنی هر کدام از اموال را از هر جایی ممکن می‌سازد. این تکنولوژی متفاوت به عنوان گزینه ‌ای کارآمد و اقتصادی برای زندگی آینده در حال گسترش است و با توسعه و تکامل آن برای خانه‌ های هوشمند، به تدریج برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه شده و روز به روز به محبوبیت آن اضافه می گردد، از این رو با بالا رفتن تقاضا ، شرکت های اتوماسیون خانگی زیادی به سرعت در سراسر کشور پا به عرصه گذاشته و فعالیت خود را آغاز نمودند. مشارکت مهندسان ایرانی در رشد فن‌آوری‌ های هوشمند در ایران منجر به توسعه و پیشرفت کشور شده است.

به مرور زمان  با پیشرفت‌های زیادی که در صنعت اتوماسیون ساختمان در ایران صورت گرفته است ، منافع این تکنولوژی افزایش یافته به طوری که امروزه بسیاری از کارهای منزل با استفاده از آن به آسانی قابل انجام است. خانه‌ های هوشمند در ایران از ابتدا تا کنون بیشتر روی امنیت متمرکز بوده اند و مثال آن دوربین های مداربسته است که هنوز هم از پرکاربردترین سیستم های هوشمند در کشور می باشد و تقریبا در همه جا از آن استفاده می شود. بعد از آن سیستم هایی برای حفظ و تضمین این که انرژی غیر ضروری در محیط خانه مصرف نشود ایجاد شدند. در حال حاضر هم یکی از معمولی ترین کارایی آنها چراغ‌ های اتوماتیک دارای حسگر در راه پله های منازل است.

ساختمان هوشمند در ایران

چندین سال است مفهوم خانه‌های هوشمند دچار تغییر شده و اختراع گوشی ‌های هوشمند و دسترسی آسان به اینترنت قابلیت‌ های فراوان جدیدی را به وسایل خانگی در جهت گسترش تجهیزات خانه های هوشمند افزوده است. در حال حاضر تکنولوژی خانه های هوشمند سناریوهای مختلفی را در سطح خانه اجرا می کند و  از طریق آن فضای زندگی را بیشتر می‌توان کنترل کرد. در واقع تفاوت  اصلی خانه‌ هوشمند با  یک خانه معمولی قابلیت اتصال وسایل هوشمند داخل خانه به یکدیگر از طریق اتصال به سرویس وایرلس و خطوط اینترنت است.

امروزه اکثر خانه‌های هوشمند، چراغ‌های اتوماتیک، تنظیمات خودکار، تجهیزات برنامه‌ریزی شده و کنترل سیار را دارند و این تنها قسمتی از روند یک خانه هوشمند در قرن بیست و یکم می باشد.در حال حاضر هر چیزی در منزل شما که از برق استفاده می‌کند می‌تواند بر روی شبکه خانگی و در کنترل شما قرار بگیرد. تخمین زده می‌شود که در ۱۰ سال آینده ۹۰ درصد از خانه‌های جدید به نوعی از شبکه، برنامه‌نویسی و اتوماسیون خانگی مجهز خواهند شد. همچنین در سال‌های اخیر ، به دلیل تحریم‌ های بین‌المللی علیه ایران ، ما بیشتر از قبل  نیازمند خودکفایی در این تکنولوژی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *