مقایسه سیستم روشنایی سنتی و هوشمند

سیستم روشنایی سنتی

پیشرفت فناوری سیستم روشنایی را نیز دچار دستخوش کرده و آن را از حالت سنتی که تنها باعث رفع تاریکی بود، خارج کرده است.‌ درواقع تعریف سیستم روشنایی نوین بسیار گسترده‌تر از قبل شده و انواع مختلفی نظیر روشنایی داخلی متناسب با طراحی داخلی و فضاهای مختلف، روشنایی تزئینی و حجمی، نوع سبک روشنایی از نظر پویا یا متغیر بودن، کاربرد سیستم روشنایی در مکان‌های گوناگون را شامل می‌شود.

از این رو سیستم روشنایی وارد دنیای مهندسی شده و باعث پیدایش تخصص‌های در این زمینه گشت. از طرفی دیگر با ظهور اینترنت اشیا، سبک جدیدی از سیستم روشنایی به نام سیستم روشنایی هوشمند را با خود آورد که در آن مدیریت و کنترل کارکردهای آن را هوشمند کرد تا استفاده از آن آسان‌تر از قبل گردد.

برای یافتن علت برتری سیستم روشنایی هوشمند با سنتی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بهترین راه این است که در ابتدا معایب سیستم روشنایی سنتی را بیان کرده و سپس مزایای سیستم روشنایی هوشمند را عنوان کرد تا از این راه لزوم استفاده از این شیوه نوین در سیم‌کشی برق ساختمان آشکارتر شود.

 

معایب سیستم روشنایی سنتی

منظور از سیستم روشنایی سنتی این است که در آن سیم‌کشی برق ساختمان به صورت معمولی و سنتی باشد. این روش مشکلات و معایبی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

سیستم روشنایی سنتی

– عدم امکان تغییر کنترل سر خط‌ها

در سیستم برق‌کشی سنتی، چنانچه جهت کنترل سر‌خط‌ها یک نوع کلید مشخص مانند یک پل، دو پل، تبدیل و امثال آن استفاده شود، دیگر امکان تغییر آن وجود نداشته و فقط با همان نوع می‌توان کلید را کنترل کرد.

– قطع کل جریان برق برای تغییرات

هنگام انجام تغییرات در سیستم برق‌کشی سنتی لازم است فیوز برق را قطع کرد که در این صورت تمام دستگاه‌های و سیستم روشنایی قابل استفاده نیستند. بنابراین در مواقعی که تعمیرات زمان‌بر بوده و یا هوا تاریک باشد، مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.

– محدودیت در کنترل مصرف انرژی

در سیستم برق‌کشی سنتی، کنترل مصرف انرژی محدود به کنترل دستی بوده و باید اشخاص خود اقدام به خاموش یا روشن سیستم روشنایی و دیگر دستگاه‌های برقی نمایند.

– وجود کلیدهای زیاد بر روی دیوار

یکی از بزرگ‌ترین معایب سیستم برق‌کشی سنتی در به کار بردن تعداد زیادی کلید بر روی دیوار ساختمان است‌ که خود باعث به وجود آمدن مشکلاتی نظیر زیرسازی سخت، قرارگیری و نصب کلیدها در کنار یکدیگر، بالا بودن حجم سیم در پشت کلید، ایمنی پایین و امکان قطع کلید، افزایش هزینه‌ها به علت خرید کلید، عدم تناسب و زیبایی با فضای ساختمان و غیره می‌گردد.

سیستم روشنایی سنتی

– عدم امکان استفاده از فناوری‌های نوین

از دیگر معایب سیستم روشنایی و سیم‌کشی سنتی در این است که امکان استفاده از انواع تکنولوژی‌های نوین روشنایی در اغلب اوقات وجود ندارد‌.

 

مزایای سیستم روشنایی هوشمند

سیستم هوشمند سازی ساختمان با استفاده از فناوری نوین اینترنت اشیا مدیریت ساختمان و خانه را آسان کرده و از حالت دستی خارج نموده است. درواقع مزایای سیستم روشنایی هوشمند درست در نقطه مقابل معایب سیستم روشنایی و سیم‌کشی سنتی قرار گرفته‌اند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

سیستم روشنایی سنتی

– افزودن سرخط

چنانچه ساختمان به‌گونه‌ای طراحی گردد که زیرساخت‌های لازم برای افزودن سر خط در آن قرار داده شود، در هر زمان که نیاز بود امکان اضافه نمودن سر خط به راحتی فراهم می‌شود.

– کاهش خودکار مصرف انرژی

در یک سیستم روشنایی هوشمند، می‌توان با تعریف سناریوهای گوناگون و زمان‌بندی‌های موردنظر روشنایی ساختمان را کنترل کرده و بدین ترتیب در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمود.

– امکان تعریف و اجرای برنامه‌ها و زمان‌بندی‌های مختلف

روشنایی متناسب با فضاهای مختلف ساختمان نظیر زمان ورود مهمان، مطالعه، خواب، خروج از خانه، امنیتی و مسافرت

– تعویض آسان چراغ‌های مصرفی به وسیله سوئیچ‌های مورد استفاده در تابلو برق دیمر

– کاهش محسوس تعداد کلیدها بر روی دیوار

– امکان مدیریت روشنایی از طریق اینترنت و به وسیله موبایل یا تبلت

– فضاسازی مدرن و لوکس به ساختمان

– عدم نیاز به قطع کل برق ساختمان در صورت بروز مشکل در هر سرخط

– کاهش هزینه‌های مصرفی برق ساختمان

 

علت برتری سیستم روشنایی هوشمند با سیستم روشنایی سنتی

همان‌گونه که در بالا گفته شد، سیستم روشنایی هوشمند درصد رفع معایب سیستم روشنایی سنتی به وجود آمده است. از این رو هوشمند سازی ساختمان سبب تغییراتی در کاربری سیستم روشنایی برق آن می‌گردد.

سیستم روشنایی سنتی

در سیستم روشنایی سنتی کلیدها فقط به عنوان یک وسیله برای قطع و وصل لامپ بوده و گاهی برخی از آن‌ها استفاده‌ای ندارند. اما در یک سیستم روشنایی هوشمند، کلید کاربرد قدیمی خود را از دست می‌دهد زیرا قطع یا وصل برق کاملاً خودکار انجام می‌گردد. در این سیستم کلیدها وظیفه ارسال دستورات به مرکز سیستم را بر عهده دارند که می‌توان برای هر یک فرمان‌های گوناگونی تعریف کرد و بعدها تغییر داد و مصرف‌کننده از کلید برای فعال یا غیرفعال کردن آن فرمان استفاده می‌نماید. در این راه از سنسورهایی نیز به عنوان مکمل برای کلید استفاده می‌شود.

از طرفی دیگر هوشمند سازی ساختمان سبب می‌شود که کل ساختمان به صورت یکپارچه عمل نماید. به عبارتی دیگر در این سیستم تمامی دستگاه‌های روشنایی، سرمایشی، گرمایشی، آب، گاز و غیره با هم در ارتباط هستند. بنابراین در هنگام وقوع حوادثی از قبیل آتش‌سوزی، نشتی گاز، دزدی و امثال آن، کنترل‌کننده مرکزی اقدامات لازم مانند قطع برق، گاز یا اطلاع به کاربر درباره ورود دزد و غیره را خودکار انجام می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود که ساکنین یک ساختمان هوشمند با آسودگی و امنیت بیشتری نسبت به ساکنان ساختمان‌های معمولی زندگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *