بهترین محصولات و خدمات اینترنت اشیا در سال 2018

ترندهای اینترنت اشیا

ترندهای اینترنت اشیایی که امسال معرفی شد دستگاه های به هم مرتبط، زیرساخت ها و محیط های بیشتری را وعده می دادند که می توانستند زندگی روزمره ، اجرای کسب وکارها و استانداردهای صنعتی را در سطح بین المللی تغییر دهند. در این مقاله سعی می کنیم راه حل های جدید و تایید شده و محصولاتی که از قدرت فناوری های اینترنت اشیا بهره می برند را با هم مرور کنیم. این محصولات و خدمات آینده دنیای به هم متصل خواهند بود.

کشاورزی هوشمند: هواپیماهای بدون سرنشین در مدیریت مزارع

سایت Machina Research پیش بینی می کند 225 میلیون دستگاه به هم متصل در کشاورزی تا سال 2024 وجود خواهد داشت و رشد بسیار چشمگیری در حوزه اینترنت اشیای این بخش ایجاد خواهد شد. به لطف PrecisionHawk ؛هواپیماهای بدون سرنشین بخش مهمی از این رشد را تشکیل خواهند داد. این روزها، PrecisionHawk هواپیماهای بدون سرنشین هوشمندی را برای مانیتورینگ چند کاره مزارع کشاورزی، نقشه برداری و مدیریت مزارع پیشنهاد می کند. هواپیماهای بدون سرنشین که با مجموعه ای از سنسورهای مختلف برای نظارت های هوایی متعدد( حرارتی، ویدئویی، بصری و تصویربرداری فراطیفی) مجهز شده اند می توانند صدها ماموریت مختلف بالای مزارع را تکمیل کنند و داده های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل مقایسه ای و زمان واقعی را جمع آوری نمایند. این هواپیماها قادرند به طور مستمر حتی در شرایط آب و هوایی بد هم تصاویر مورد نیاز را بگیرند.

ترندهای اینترنت اشیا

هواپیماهای بدون سرنشین PrecisionHawk که با ابزارهای ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز شده اند، می توانند آب و هوا را تجزیه وتحلیل کنند و به طور خودکار بهترین مسیر را برای پرواز ایجاد نمایند. همین امر باعث می شود چنین هواپیماهایی بتوانند ماموریت شان را به طور موفقیت آمیز به اتمام برسانند و همان جایی که از زمین بلند شده اند بر روی زمین بنشینند.

چگونه چنین هواپیماهایی به اینجا رسیدند؟

فناوری هواپیماهای بدون سرنشین برای مانیتورینگ پیشرفته و مستمر، کاربرد جدیدی نیست. با اینحال چنین مجموعه ای از دستگاه های خودکار مجهز به سنسور، اپلیکیشن های موبایلی و ابزارهای آنالیتیکی پیشرفته این روزها توجه خاصی به خود جلب کرده اند. پلتفرم PrecisionHawk هم یک رویکرد تکاملی در مدیریت مزارع محسوب می شود. از یک سو، چنین دستگاه هایی به مدیریت، مانیتورینگ و نظارت موثر و نیمه خودکار مزارع کمک می کند. هواپیماهای بدون سرنشین به طور مستمر تلاش می کنند سالانه داده های سنسورها را جمع آوری نمایند و به مزرعه داران کمک کنند از این داده ها برای تصمیم گیری در مورد بهینه سازی های فصل بعدی، استراتژی ها و سرمایه گذاری های مورد نیاز تصمیم گیری نمایند. از سوی دیگر، هواپیماهای بدون سرنشین می توانند دید جدیدی در مورد مزارع در اختیار مزرعه داران قرار دهند و به آن ها کمک کنند تصویر کاملی از مزارع را مشاهده نمایند ،تغییرات آب و هوایی فصلی را مدنظر قرار دهند و به دنبال سلامت مزارع خود باشند.

ترندهای اینترنت اشیا

 ابزارها و تجهیزات مرتبط با انرژی : ابزارهای آنالیتیکی IBM در National Grid

داستان همکاری IBM و National Grid از چند سال قبل آغاز شده است. از آن زمان به بعد، IBM  تعدادی خدمات مرتبط با اینترنت اشیا معرفی کرد که به یکی از بزرگ ترین شرکت های جهان اجازه می دهد ابزارهای مدیریتی استراتژیک را در بیش از 350 موقعیت موجود در سرتاسر انگلستان فراهم آورد. شرکت National Grid به کمک ابزارهای آنالیتیکی مبتنی بر ابر IBM، توانست به طور موفقیت آمیزی تجزیه و تحلیل پیشگیرانه و پیش بینی شده ای را انجام دهد و به مدیریت و نگهداری مبتنی بر شرایط دست پیدا کند. این سیستم به شرکت اجازه می دهد داده های موجود از همه موقعیت های National Grid را به دست آورد و تجزیه و تحلیل یکپارچه و بررسی زمان واقعی را در دستور کارش داشته باشد. در نتیجه، مدیریت دارایی های هوشمند به NG کمک می کند عملکرد موقعیت های خود را پیش بینی کرده و تجزیه و تحلیل کند و به کمک این داده ها هزینه های نگهداری را کمتر نماید، استراتژی های موثرتری برای حفظ سلامت دارایی ها و کاهش خطرات احتمالی معرفی کند. همه این تلاش ها در کنار هم می تواند محیط خلاقانه ای را بر اساس انرژی تجدیدپذیر و مقرون به صرفه ایجاد کند.

ترندهای اینترنت اشیا

 این شرکت ها چگونه به چنین جایگاهی دست پیدا کردند؟

شرکت های IBM و National Grid همکاری طولانی مدت و مستمری با هم دارند و توانسته اند از این همکاری دو طرفه نهایت استفاده را ببرند.  علاوه بر ایجاد زیرساخت های شبکه ای جدید، IBM به شرکت National Grid کمک می کند به کمک فناوری های شناختی ابداعانه، بهره وری موقعیت هایش را چندین برابر کند.

تنها امسال National Grid  پروژه نیم میلیون پوندی را برای معرفی قدرت IBM Watson در کارهایش راه اندازی کرد. فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد توانست دانش متخصصان را از پایگاه داده های بزرگ به دست آورد و پاسخ های هوشمندانه ای به درخواست های موجود ارائه کند. همین امر باعث جذب بهره وری و اتوماسیون به زیرساخت های شبکه ای می شود.

 خودروهای بدون سرنشین: فورد برنده مسابقه

امسال تحقیقات موجود نشان داد فورد یکی از شرکت های پیشرو در توسعه سیستم خودرویی بدون سرنشین بوده و توانسته است پروژه های بزرگی همچون اوبر، ولوو و خودروهای بدون سرنشین گوگل را پشت سر بگذارد.  نکته جالب ماجرا اینجاست که تسلا با وجود موفقیتی که در نمایش تسلا مدل 3 داشت هرگز نتوانست در جمع 10 گزینه برتر باشد. فورد سابقه طولانی در ایجاد خودروهای بدون سرنشین دارد و  کار خود را از سال 2005 آغاز کرده است. امسال این شرکت حجم تولیدات خود را سه برابر کرد و توانست سرمایه گذاری در هوش مصنوعی و فناوری lidar را بهبود ببخشد.  این شرکت با شرکت های دیگر ارائه دهنده خدمات اشتراک خودرو همچون Lyft هم همکاری نمود. در سال 2017  این شرکت خودروساز اعلام کرد در 5 سال بعدی خودروی بدون سرنشین خود را که به تنهایی می تواند مسیرش را پیدا کند و کارهایش را انجام دهد تولید خواهد کرد.

ترندهای اینترنت اشیا

این شرکت چگونه به چنین جایگاهی دست پیدا کرده است؟

تحقیقات Navigant،  برای تجزیه و تحلیل خودروسازانی که در عرصه تولید خودروهای بدون سرنشین فعالیت دارند، 10 معیار اصلی اعمال کرده است:

  • دید و بینش شرکت
  • استراتژی ورود به بازار
  • همکاران
  • استراتژی تولید
  • فناوری
  • قابلیت محصولات
  • فروش
  • بازاریابی و توزیع محصول
  • کیفیت و قابل اعتماد بودن محصول
  • نمونه کار محصولات
  • حفظ قدرت

شرکت فورد توانست به کمک فناوری مستحکم lidar جایگاه اول را از آنِ خود کند. این فناوری از لیزرها استفاده می کند و از انعکاس نور بهره می برد تا به خودرو اجازه دهد به طور دقیق جایگاه خود را بر روی نقشه های موجود پیدا کند و دنیای اطرافش را شناسایی نماید.

به نظر می رسد فناوری Lidar جزو بهترین فناوری های موجود برای تولید خودروهای بدون سرنشنین باشد.

Retail 2.0: اینتل  به شرکت Levi کمک می کند

زمانی که فناوری های ابداعی و جدیدی در حوزه خرده فروشی ظهور کرد و توانست سفر مشتریان را تغییر دهد، مدیریت فهرست دارایی ها و انبارها هنوز هم مشکل بسیاری از برندهای خرده فروشی بود. از زمانی که شرکت Levi شروع به استفاده از پلتفرم خرده فروشی واکنشگرای اینترنت اشیای اینتل کرد، روشی برای از بین بردن این مشکل پیدا کرد و توانست مطمئن شود هر بازدیدکننده ای که وارد فروشگاه می شود به مشتری تبدیل خواهد شد. این روزها چنین راه حل آنالیتیکی مبتنی بر سنسور، به زنجیره خرده فروشی Levi اجازه می دهد مدیریت دارایی هایشان را خودکار سازند، تجارت شان را بهتر نمایند و از طرح جدیدی برای فروشگاه هایشان استفاده نمایند و از داده های مشتریان جدید  برای تجزیه و تحلیل شرایط موجود بهره ببرند. به کمک سنسورهای NFID شرکت اینتل که در سقف فروشگاه ها گنجانده شده است، کارمندان Levi  توانستند به داده های لحظه ای محصولات موجود و موقعیت آن ها دست پیدا کنند و هشدارهایی را برای کالاهایی که در حال اتمام بود ارسال نمایند. این فناوری ابداعانه به تغییر کامل مدیریت دستی و زمانبر انبار منجر شد و  باعث بهبود مدیریت کالاها در زمان واقعی گردید.

ترندهای اینترنت اشیا

 چگونه به این مرحله دست پیدا کردند؟

این موضوع بسیار ساده است. سرمایه گذاری های جدی شرکت اینتل در حوزه  تولید پلتفرم اینترنت اشیا برای بخش خرده فروشان باعث شد این شرکت تولید کننده تراشه های رایانه ای به عنوان پیشگام  عرضه راه حل های اینترنت اشیا در میان شرکت های دیگر شناخته شود.

از سوی دیگر شرکت Levi با سابقه کاری  200 ساله، در سرمایه گذاری بر روی فناوری های پیشرفته برای بهبود تجربه مشتریان و ایجاد عناصر نسل جدید بسیار موفق عمل کرد. نمونه بسیار خوبی از این سرمایه گذاری ها تولید ژاکت پیگیری کننده رایانه ای به همراه نخ های رسانشی بود که با همکاری گوگل ساخته شد. هر دوی این شرکت ها به شدت به دنبال رویکردی برای تغییر صنعت خود هستند و تلاش دارند تجربیات خوبی برای مشتریان ایجاد کنند و پایه جدیدی برای  محیط خرده فروشی ایجاد نمایند.

 خانه های به هم متصل: پیشرفت HomeKit اپل

یکی از بزرگ ترین چالش هایی که در مورد خانه های به هم متصل مبتنی بر اینترنت اشیا وجود دارد این است که چگونه می توان تعداد رو به رشد و متفاوت دستگاه های هوشمند را به هم مرتبط کرد و یک زیرساخت متحد برای یک حوزه ایجاد نمود؟ به نظر می رسد چارچوب HomeKit اپل این مشکل را حل کرده است. به لطف اپلیکیشن Home و اسپیکر جدید Home، طیف وسیعی از دستگاه های هوشمند خانگی می توانند با هم ارتباط برقرار کنند. در این شرایط مشتریان راه حل یکپارچه ای برای کنترل و مدیریت منازل هوشمندشان خواهند داشت. این روزها HomeKit اپل تولیدکنندگان لامپ های هوشمند ، ترموستات ها، قفل درب ها و سیستم امنیتی را قادر می سازد دستگاه های سازگاری با هم ایجاد کنند و محصولات یکپارچه ای را وارد بازار نمایند.  علاوه بر این، HomeKit به دنبال حل مشکلاتی است که در منازل هوشمند وجود دارد. این شرکت تلاش می کند بنیان و اساس مناسبی برای خانه های هوشمند به هم متصل ایجاد نماید.

ترندهای اینترنت اشیا

آن ها چگونه به این جایگاه رسیدند؟

HomeKit شرکت اپل به کمک ابزارهای جدیدی که هر ماه به فهرست دستگاه های سازگار اضافه می شود به طور مداوم در حال تکامل است. با وجود ابزارهای محبوب هوشمند زیادی که برای منازل وجود دارد( مثلا Nest family) ، HomeKit هنوز هم مستحکم ترین و قدرتمندترین فریم ورک برای ارتباط با طیف وسیعی از دستگاه های هوشمند ساخته شده توسط تولیدکنندگان مختلف همچون فیلیپس، Logitech, Elgato, August خواهد بود. آغاز به کار HomePod می تواند پیشگام بودن اکوی آمازون در بازار را زیر سوال ببرد.

این ها راه حل های قابل ملاحظه ای بودند که در میان 20 میلیارد محصول و خدمات اینترنت اشیا که در سال 2017 ثبت شده بود بهترین جایگاه را داشتند. در سال 2018 شاهد بروز و ظهور دستگاه های مختلفی بودیم که از اینترنت اشیا برای ایجاد محیط به هم مرتبط استفاده می کردند( منازل ، ساختمان ها، خودروها، شهرها و صنایع مختلف).  این رشد و تکامل در آینده نیز ادامه خواهد داشت و به یک موضوع جذاب تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *