استفاده از تکنولوژی خانه های هوشمند در بیزینس

برای بسیاری از افراد ثروتمند و سرمایه گذاران نقش خانه های هوشمند همچنان مشخص نیست.

واقعیت این است که این فناوری و تکنولوژی جدای از اینکه به سرمایه گذاری بزرگی جهت پیشرفت و توسعه نیاز دارد، به کاهش هزینه های عملیاتی در طول زمان کمک بسیاری می کند. با ترکیب سیستم های اتوماسیون ساختمان با یک سیستم مدیریت ساختمان هوشمند، صاحب املاک تجاری می توانند صدها پارامتر را در آن واحد زیر نظر داشته باشند تا اینگونه از عملکرد صحیح و مناسب کلی ساختمان اطمینان حاصل پیدا کنند.

برای پیاده سازی این امکانات، تکنولوژی های لازم امروزه در دسترس است. از آنجایی که استفاده از ساختمان های هوشمند و تجهیزات بیسیم مبتنی بر آن باعث شده تا این تکنولوژی فراگیر شده و به استقبال عمومی برسد، سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری در این بخش هستند؛ چون می دانند که سیستم های هوشمند علاوه بر ساده سازی در انجام فرامین، در هزینه ها و مصارف بسیار صرفه جویی خواهد داشت.

در اینجا به برخی از سوءتفاهماتی که در رابطه با ساختمان های هوشمند وجود دارد، پرداخته می شود. همچنین حقایقی پیرامون این ساختارهای هوشمند گفته خواهد شد.

این سیستم ها گران هستند؛ یا کارایی بالا دارند؟

صرف هزینه در بخش هوشمندسازی ساختمان ها بگونه ای است که با صرف هزینه ای مشخص، در طول یک یا دو سال این هزینه صرف شده از طریق صرفه جویی در هزینه ها، به فرد بازخواهد گشت. در ساختمان های بزرگ که از سیستم های مدیریت خودکار بهره می برند، تجهیزات کنترلی و بیسیمی می توان به کار گرفت که از آنها برای اجرای فرامین و کنترل عملکردها استفاده شود. این تجهیزات همچنین داده های موجود در محیط را دریافت کرده و پس از تحلیل آنها، طبق شرایط مورد دلخواه کاربر، اقدام به واکنش می کند.

در ساختمان های کوچکتر که از سیستم های متمرکز اتوماتیک بهره نمی برند، با در دسترس بودن سنسورهای بیسیم مقرون به صرفه، آنها را با تکنولوژی جدید و هوشمند مدیریت ساختمانی ادغام کرده که این امر، این امکان را فراهم کرده که بدون سیم کشی های سخت و طاقت فرسا، بتوان به کنترل و مدیریت مجموعه پرداخت. با گذشت زمان و فراگیر شدن استفاده از این نوع حسگر ها، هزینه تمام شده برای استفاده از هر سنسور بیسیم به منظور جایگذاری در سیستم مدیریت هوشمند ساختمانی، حدود 10 دلار خواهد بود که این میزان، بسیار مناسب است. این سنسورها اطلاعات گوناگونی را دریافت کرده  و پس از آنالیز، اقدامات لازم توسط سیستم انجام خواهد شد.

هوشمندسازی ساختمان

مقالات برتر

پردازش ابری پیشرفت دیگری بود که در گذر سال ها بشر به آن دست یافت و باعث شد تا سیستم های مدیریت ساختمان های هوشمند را از لحاظ مالی، تامین کنند. یک سیستم مدیریت هوشمند ساختمان می تواند اطلاعات گرفته شده از تعداد زیادی ساختمان را به یک مرکز پشتیبانی ارسال کرده، جایی که متخصصان امکان استفاده از الگوریتم های پیچیده خودکار برای نظارت بر عملکرد تجهیزات را در اختیار دارند. با پیشرفت فناوری و پردازش داده ها، یک شرکت می تواند تنها از یک مرکز فرماندهی و پایش استفاده کرده تا تمامی مناطقی که در سراسر دنیا به آنها سرویس دهی می کند را مانیتور کند.

در ساختمان های قدیمی تر، فناوری ساختمان هوشمند می تواند به صاحبان و اپراتورها این امکان را بدهد تا بتوانند تشخیص دهند بنابر تحقیقات صورت گرفته توسط EIU یا The Economist Intelligence Unit،استفاده از فناوری در ساخت ساختمان های هوشمند، منجر به صرفه جویی خواهد شد.

پیچیده؟ یا ساده؟

از آنجایی که داشتن یک ساختمان هوشمند به معنای استفاده از سیستم های کنترلی و کامپیوتری است، سرمایه گذاران اعتقاد دارند که برای پیاده سازی یک ساختمان هوشمند و اجرای این پلتفرم، نیاز به تعداد زیادی افراد متخصص بوده که این امر پیچیدگی کار را دو چندان خواهد کرد سیستم های کنترلی و اتوماسیون بگونه طراحی و توسعه داده شده اند که تنها در زمان نصب، نیاز به آماده سازی دارند که این امر توسط افراد متخصص و پشتیبان شرکت نصب کننده انجام خواهد شد؛ پس از نصب هیچ مشکلی وجود نداشته و کاربران عادی به راحتی می تواندد با تعامل با سیستم، اعمال آن را فرا گیرند.

کنترل و مدیریت ساختمانی که از یک سیستم مدیریت هوشمند بهره می برد، نسبت به ساختمانی که از این سیستم بهره نمی برد، بسیار ساده تر است..

یک سیستم مدیریت ساختمان هوشمند می تواند کارها را سازماندهی کند، خرابی ها و مشکلات موجود در ساختار و سیستم را تشخیص داده و آن ها را اعلام کنند؛ اینگونه از مداخلات انسانی تا حد بسیار زیادی کاسته خواهد شد.

هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان تنها در مصرف بهینه انرژی نقش داشته؟ و یا در کارایی کلی ساختمان تاثیر گذار است؟

سیستم های موجود در ساختمان های هوشمند نسبت به ساختمان های قدیمی می توانند ذخیره سازی انرژی بیشتری را فراهم کنند؛ همچنین می توانند باعث کاهش ریسک عملیاتی شده و به دنبال آن بهبود عملکرد ساختمان و ایجاد برنامه ریزی دقیق تر را سبب شود. علاوه براین، سیستم های هوشمند می توانند میزان دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای را تشخیص دهند.

با دریافت داده ها از طریق سنسورهای متعدد موجود در این ساختار، سیستم هوشمند مدیریت ساختمان می تواند تغییرات لحظه ای و آنی در دقیقه به دقیقه ثبت کرده (تغییراتی همچون تغییر سرعت فن، تغییر در دمای محیط، هدر رفتن انرژی) و به دنبال آن راهکار مناسب را جهت مقابله با آن پیاده سازی کند. این نظارت مداوم آنلاین و لحظه به لحظه، مزایای بسیار بیشتری نیسبت به نظارت دستی و انسانی دارد.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان می تواند عملکرد تجهیزات را تحت نظر گرفته م برای مثال زمانی که جزیی از ساختار (مثلا یک قطعه) به درستی کار نمی کند، وقایع را ثبت کرده و اطلاعات را به یک فرد متخصص بفرستد تا قطعه تعویض شود. تعمیر و نگهداری به موقع تجهیزات باعث افزایش طول عمر ماشین آلات شده و به دنبال آن باعث کاهش زمان بازبینی، عملیات و هزینه های جایگزینی می شود.

 

آیا “خانه هوشمند” با “خانه سبز” به یک معنی اشاره دارند؟

همانگونه که پیش تر اشاره شد، ساختمان هوشمند ساختمانی است که با استفاده از سنسورهای و تجهیزات ارتباطی و بیسیم، باعث شده تا انجام فعالیت هایی همچون کنترل دما و تهویه خانه ساده شده و از طرفی دیگر، سبب شده تا در مصرف انرژی، صرفه جویی زیادی انجام شود. از سویی دیگر، استراتژی طراحی ساختمان سبز بر مبنای استفاده حداکثری از پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور کاهش تقاضای انرژی، کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌باشد که باعث کاهش در روند گرمایش جهانی می‌گردد. ساختمان های هوشمند به طور ذاتی برخی از مزایای ساختمان های سبز، از جمله تهیه بهتر هوا و صرفه جویی در مصرف انرژی را داراست. گرچه، یک ساختمان سبز در واقع باید با محیط زیست و حفظ منابع زمین سازگاری داشته باشد. از خود ساختمان گرفته تا طراحی، ساخت و ساز، بهره برداری، نگهداری، تعمیر و تخریب آن با محیط زیست همگام باشد. بنابراین درست است لفظ “هوشمندی” و “سبز” با یکدیگر متفاوت است، اما مغایرتی نیز با یکدیگر ندارند.

هوشمندسازی ساختمان تنها برای کاربری اداری قابل پیاده سازی است؟ یا برای هر نوع کاربری قابل استفاده است؟

مهم نیست که در یک ساختمان چه نوع فعالیتی انجام می شود، این ساختمان نیاز با گرمایش، سرمایش، تهویه لوله کشی، روشنایی و سیستم های مکانیکی دارد. حتی ساختمان های تخصصی همچون بیمارستان ها یا مراکز نخصصی و فنی، می توانند از هوشمند سازی استفاده کنند.

هوشمندسازی ساختمان

این هوشمند سازی تنها برای ساختمان های جدید قابل پیاده سازی است؟ یا هر ساختمانی با هر قدمت می تواند از آن بهره ببرد؟

تعدادی از هوشمندترین ساختمان های موجود در دنیا نه تنها تازه ساخت نبوده، بلکه از زمان ساخت آنها مدت زمان زیادی می گذرد. هرچند برای هوشمند سازی نیاز است تا یک سری زیرساخت های لازم در آنها تعبیه شود.

برای مثال ساختمان  The Empire State Building،علیرغم اینکه در سالیان دوری اهداث شد، یکی از هوشمند ترین ساختمان های موجود در دنیاست..

تعداد کثیری از ساختمان های امریکا قدیمی هستند، اما در عین حال که قدیمی هستند، هوشمند نیز هستند.

در گذشته، تجهیزات ساختمانی و کنترل کننده هر کدام دارای سیستم اختصاصی مربوط به خود بودند . زبان طراحی خاص خود را داشتند. اما امروزه طراحی یک سیستم هوشمند باید بگونه ای باشد که تمامی اجزا و ساختار در حالتی یکپارچه و منظم، در کنار همدیگر قرار گرفته؛ نه بگونه که هرجز مستقل از دیگر اجزا عمل کند. ارائه دهندگان جدید این سرویس ها در حال حاضر ارائه سیستم های اتوماسیون سازگار با محیط زیست را ارئه می دهند که به کمک آنها می توان کنترلر های اختصاصی را با یکدیگر ادغام کنند.

مستاجران به این هوشمندی و تجهیزات اهمتی نمی دهند؟ یا اهمیت می دهند؟

یک شرکت که زمین و ملک از خودش باشد، می تواند تغییرات لازم برای هوشمند سازی را بدون هیچ نگرانی انجام دهد؛ زیرا در نهایت این خود شرکت و کارکنانش است که از مزایای آن بهره می برند. اما در مقابل، سرمایه گذاران در بخش املاک کمتر به این موضوع راغب هستند. این سرمایه گذاران اغلب در جهت هوشمندی ساختمان هایشان از خود مقاومت نشان می دهند. این موضوع از آن جهت است که آنها معتقدند مستاجران هزینه های لازم برای انجام و پیاده سازی این تغییرات را پرداخت نمی کنند.

اما اینها ملاحظات کوتاه مدت حساب می شوند. بر اساس شواهد هر آن چیزی که سبب بهبود بهره وری از انرژی و کاهش هزینه شود، به چشم مستاجران آمده و آنها نیز مایل به استفاده از این امکانات خواهند بود.

تحقیقاتی که در سال 2011 توسط Eichholtz و Kok  و Quigley انجام شد، نشان داد که استفاده از LED در مصارف ساختمانی، تا 13 درصد صرفه جویی به دنبال داشته است.

مستاجران خواستار استفاده از سیستم های تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایشی و سیستم های امنیتی مناسب بوده و هستند..

با گسترش نگرش استفاده از ساختمان های هوشمند و نمایان شدن مزایا آن برای همگان، مستاجران امروزه خواستار سکونت و استفاده از ساختمان های هوشمند هستند. در سال 2012 شرکت های پیرشو در این زمینه حدود 505 میلیار دلار صرف هوشمند سازی خانه کردند. این میزان در سال 2017 تا 18.1 میلیارد دلار رشد داشته است! این بدین معنی است که هرساله شاهد رشدی 27.1 درصدی نسبت به سال قبل خواهیم بود.

1 دیدگاه

  1. […] کمتر از ۱۷ درصد منازل در ایالت متحده آمریکا از نوعی سیستم هوشمند در منازل خود استفاده می کردند و در اروپا این عدد کمتر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *