کشاورزی هوشمند چیزی فراتر از استفاده از اینترنت است

کشاورزی مدرن

چالش بزرگی که در صنعت کشاورزی وجود دارد، این است که سود کمی داشته و همچنین جذابیت این صنعت در سطح پایینی قرار دارد. اینترنت اشیا این روند را دگرگون خواهد کرد.

تامین مواد غذایی پایدار

قدیمی ترین حرفه در جهان ( و یا دومین حرفه قدیمی در جهان بسته به اینکه از چه کسی سوال شود).

کشاورزی هوشمند، باعث توسعه کشاورزی شده که نتیجه آن، افزایش بهره وری از زمین کشاورزی تا 5 درصد. افزاش سود تا 20 درصد خواهد شد..

در این نوع از کشاورزی مدرن (کشاورزی هوشمند)، اینترنت اشیا، سامانه موقعیت یاب جهانی یا GPS و فناوری های جدید به کار رفته اند.

وظیفه این اجزا اندازه گیری و اعمال واکنش و انجام فرامین است.

با اتخاذ و اجرای این روش، ما قادر خواهیم بود که به مشکلاتی که در آینده نزدیک برای فراهم کردن مواد غذایی و کشاورزی به وجود می آید، فائق آییم.

ما در کشاورزی مدرن به دنبال موارد زیر هستیم:

  • کشت و برداشت دانه ها، سبزیجات و میوه ها
  • پرورش حیواناتی همچون گاو، گوسفند و جوجه ها

چالش های کشاورزی هوشمند

کشاورزی مدرن

افزایش نیازهای غذایی

میزان منابع غذایی با تعداد افراد و جمعیت رابطه مستقیمی دارد که امروزه، با افزای چشمگیر نرخ رشد جمعیت، بالطبع نیاز به منابع غذایی بیشتری جهت تغذیه بشر انتظار می رود.

میزان افزایش نرخ کشاورزی و تولید محصولات تخمین زده شده که تا سال 2050 حدود 70درصد افزایش یابد.

مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار بر روی گسترش کشاورزی، افزایش جمعیت و افزایش میزان کالری مورد نیاز افراد است.

میزان کالری مورد نیاز افراد از سال 2010 تا 2050 حدود 10 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

تعداد کم کارشناسان متخصص در زمینه کشاورزی

همانگونه که اشاره شد، چالش بزرگی که امروزه در صنعت کشاورزی وجود دارد، این است که سود کمی از آن عاید شده و همچنین جذابیت این صنعت در سطح پایینی قرار دارد. این امر باعث شده تا افراد کمتری به سمت این رشته رفته و نتیجه اینکه تعدادکمتری کارشناس خبره در این زمینه تربیت خواهند شد.

کارایی پایین

کشت غلات و سبزیجات ازآنجایی که در کشاورزی مشکلات عدیده ای وجود دارد، باعث شده تا میزان پایینی داشته باشد. از علت های اصلی این مشکل می توان به فقدان اطلاعات لازم و تخصصی و همچنین عدم پیش بینی صحیح اشاره کرد. این مشکلات سبب از بین رفتن محصول، ایجاد زباله در حین آبیاری، کود و کنترل آفات می شود. از آنجایی که در زمینه کشاورزی کارشناسان خره کمتری وجود دارد، نتایج بیشتر متکی بر مهارت است. تاثیرات زیست محیطی مخربی به دلیل استفاده نادرست از مواد مصرفی و منابع به وجود می آید که این مشکلات در کشاورزی هوشمند می توانند به حداقل میزان ممکن برسند.

هدف از پرورش و نگهداری دامو طیور، استفاده از شیر،پشم، تخم مرغ و گوشت آنها است. در بررسی سلامت دام ها و تست گوشت آنها چالش هایی پیش رو است. اگر در معاینه و بررسی سلامت دام ها سهل انگاری شود، باعث شده تا بیماری های دامی در بین افراد شایع شود. همچنین، فشارهای موجود بر روی دام ها باید تا حد امکان کاهش یافته تا میزان مرگ و میر آنها به حداقل برسد.

ریسک بالا

بین زمان بذرپاشی، برداشت، تولد و یا کشتار، ریسک بالایی وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود. در طول این مدت زمان، امکان نوسانات قیمت برای محصولات مصرفی وجود داشته و ممکن است قیمت آنها بالا یا پایین رود. با عنایت بر این موضوع، میزان رسیدن به موفقیت و نتیجه و همچنین رسیدن به سوددهی در هاله از ابهام قرار گرفته و اینگونه در معرض ریسک بالایی قرار خواهیم گرفت.

اگر، در زمان فروش، قیمت گاو کمتر ازمیزانی است که قبل انتظار آن را داشتیم، سوددهی کشاورز تحت حاشیه قرار خواهد گرفت. به دلیل این مشکلات، دقت در برنامه ریزی آنچنان که باید و شاید، امکان پذیر نخواهد بود و این امر، ناشی از فقدان اطلاعات کافی و عدم قطعیت است.

راه حل و چاره

کشاورزی مدرن و هوشمند با استفاده از تجهیزات ارتباطی متصل شده به یکدیگیر و همچنین استفاده از فناوری های جدید، حاصل خواهد شد. کشاورزی هوشمند مزایی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارایی بالا و پیشرفته

  • زمین زراعی بهینه سازی شده

  • دقت برنامه ریزی بالا

استفاده از فناوری های موجود در کشاورزی هوشمند سبب شده تا امکان سودآوری بیشتری برای کشاورزان فراهم شده ، جذابیت صنعت کشاورزی نیز بالطبع را افزایش یافته و اینگونه ابزارهایی در اختیار کشاورز قرار خواهد گرفت که می تواند با آنها در برابر مشکلات و چالش های پیش رو در آینده، کم نیاورد.

کشاورزی مدرن

  1. دانه ها، میوه ها و سبزیجات

جستجو و کشف

دستیابی به یک زمین مناسب و حاصلخیز، فاکتور بسیار مهمی در جهت پیشرفت در امر کشاورزی است. برای مثال، کشاورزان باید در مورد نحوه قرار دادن محصولات، چگونگی جابجایی، زمان برداشت و هرس محصولات فکر کنند. در زمان فصل رشد، کشف و جستجو کمک می کند تا میزان اثردهی کود به خاک، نحوه آبیاری، برداشتن علف های هرز و کنترل آفات به درستی انجام شود.

منابع اطلاعات

از ماهواره، هواپیما یا پرنده بدون سرنشین یا UAV برای تصویربرداری و اسکن زمین کشاورزی استفاده می کنند. با استفاده از تصاویر ماهواره ای، می توانی تصاویری با دقت نیم متر تا 10 متر را داشته باشیم. پهباد (هواپیمای بدون سرنشین) می تواند دقتی در حدود 2 تا 10 سانتی متر را داشته باشد.

تصاویری که از طریق این تکنولوژی ها می توتند در اختیار ما قرار بگیرد، می توانند بصورت گرمایی (حرارتی)، مادون قرمز و در طیف مرئی باشند.

استفاده ی Steve Blank از دوربین های طیف سنج، یک مثال بارز ازکاربرد این فناوری های تصویربرداری در کشاورزی هوشمند است.

از آنجایی که پهبادها توانایی اسکن مناطق زراعی با سرعت 1000هکتار در ساعت را دارند، این پرنده های سرنشین به گزینه ی بسیار مناسبی جهت اسکن مناطق زراعی تبدیل شده است. این پرنده ها حتی می توانند اطلاعاتی از قبیل میزان سطح رطوبت، بررسی علف های هرز و محتوای کلروفیل موجود در گیاهان را جمع آوری کنند!

همپنین می توان از سنسورهای ثابتی بهره جست که در نقاط مشخصی از زمین زراعی جهت دریافت داده ها نصب می شوند. این سنسورها را می توان بر روی وسایل نقلیه نیز نصب کرد. این وسیله نقلیه می تواند یک تراکتور باشد. حسگرهای خاک می توانند میزان هدایت الکتریکی، رطوبت، رادیومتری و میزان pH (اسید یا بازی بودن مواد) را تشخیص دهند. علاوه بر این از سنسورهای ثابت می توان به کمک فناوری صوتی، در زمینه نظارت بر آفات و کنترل آنها بهره جست.

داده های دریافتی می توان شامل پیش بینی وضع آب و هوا و اطلاعات مربوط به اقلیم آب و هوایی نیز باشد. می توان با ارتباط دادن داده های دریافتی زمین های کشاورزی مجاور به یکدیگر و استفاده از منابع و ابزار موجود، به نتایج بهتر و جامع تری در مقیاسی وسیع تر دست یافت.

کاشت

در زمان کاشت محصول، اثربخشی بذر را می توان با قرار دادن دقیق آن در خاک افزایش داد. تجزیه و تحلیل زمین زراعی می تواند توسط ربات های کشاورزی موجود در این عرصه و یا مواردی همچون UAV ( که پیش تر ذکر شد)، انجام شود.

کشاورزی مدرن

کشت

در زمان کاشت، می توات با استفاده از تجهیزات کنترل از راه دور و ماشین های تمام اتوماتیک، استفاده از کاشت دستی را به حداقل میزان ممکن رساند. تجهیزات مدرن کشاورزی می توانند بگونه طراحی شده که امکان تعمیر و تجهیز آنها به سادگی هرچه تمام فراهم شود.

در کشاورزی مدرن سعی بر آن شده تا از سوخت های مناسب برای استفاده در وسایل نقلیه استفاده شود. همچنین نظارت و اسکن مزارع این انکان ر افراهم می کند که کشاورزان از نحوه قرارگیری تراکتورها و سایر وسایل نقلیه، اطمنیان حاصل پیدا کنند.

با اتخاذ این روش ها، مصرف سوخت تراکتورها در زمین های زراعی بنابر گفته سازندگان آنها تا 40 درصد کاهش پیدا خواهدکرد.

استفاده از این روش های نوین در کشاورزی هوشمند باعث کاهش مصرف آب، میزان استفاده از آفت کش ها و همپنین مصرف کود شده که این بهینه سازی ها به سرعت قابل دسترسی هستند. این تاثیرات مثبت در ابتدا در زمینه سوددهی نمود پیدا کرده سپس در زمین های زراعی و اثربخشی بر رو آن، خود را نشان خواهد داد. اینگونه اطلاعاتی در مورد میزان رطوبت و همچنین پیش بینی آب و هوا جمع آوری خواهد شد.

بر اساس موقعیت و شرایط موجود، آبیاری فعال خواهد شد (بررسی شرایط موجود و همچنین میزان نیاز گیاهان به آب، باعث خواهد شد تا میزان آب خروجی از سیستم های آبرسانی بطور دقیق و اندازه بوده و اینگونه سبب صرفه جویی تا 20 درصد در مصرف آب خواهد شد).

اینگونه می توان علاوه بر صرفه جویی در میزان مصرف آب، در مصرف کود و آفت کش ها نیز صرفه جویی کرد.

ماشین های هوشمند با استفاده از سیستم های بصری، درختان و گیاهان را تک به تک بررسی کرده و نحوه توزیع و رویش آنها را کنترل می کنند؛ این سیستم See-And-Spray نامیده شده است..

با استفاده از این ربات ها و ماشین ها در کشاورزی مدرن ، امکان کوددهی بصورت هوشمند فراهم شده است.

این امر باعث شده تا میزان استفاده از کود تا 2 برابر کاهش پیدا کند (حدود 99.9 درصد نسبت به قبل کاهش پیدا کند).

علاوه بر مواردی که ذکر شد، این ربات ها قادر خواهند بود تا علف های هرز را تشخیص داده و بطور خودکار آنها را از گیاهان جدا کنند.

درنتیجه استفاده از آفت کش ها به منظور از بین بردن علف های هرز، تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. برای اینکه آسیب ناشی از وزن این ربات ها به خاک و کود به حداقل میزان ممکن برسد، می توان از ربات های کوچک و جمع و جوری استفاده کرد که توانایی های ذکر شده را نیز دارند.

با استفاده از تراکنور های سنگین و حجیم این امکان وجود دارد که به زمین کشاورزی و خاک آن صدمه وارد شود.

استقاده از پهباد و ربات (Agri-Bots)  می تواند باعث جلوگیری از این آسیب شود.

محصول دهی

با استفاده از ربات هوشمند و بینایی ماشینی، می توان کیفیت و ایمنی مواد غذایی را ارزیابی کرد.

در ارزیابی های پیش از کشت محصولات، استفاده از این متد امکان پیش بینی صحیح و زمان برداشت دقیق را برای ما به ارمغان بیاورد. در طی کشت محصولات، ربات می تواند در صروت آلودگی محصولات و یا نداشتن کیفیت لازم، به ما هشدار دهد. این امر باعث کاهش ضایعات در مرتب سازی و گسترش آن به دیگر مناطق خواهد شد.

با استفاده از ربات هوشمند و بینایی ماشینی، می توان کیفیت و ایمنی مواد غذایی را ارزیابی کرد..

از آنجایی که از این تجهیزات بیشتر در مناطق وسیع زراعی استفاده می شود، استفاده از این وسایل بیشتر در آمریکا به چشم میخورد.

نظارت بر ذخیره سازی مواد غذایی نیز پس از برداشت محصولات باید صورت گیرد.

علاوه بر این، باید از سیستم های استفاده شده که پس از برداشت محصولات، امکان نظارت بر آفات وجود داشته باشد تا درصورت آلودگی محصولات به آن، کشاورز در سریعترین زمان ممکن مطلع شود. این کار تضمین می کند که تلفات پس از برداشت به حداقل برسد.

کشاورزی مدرن

  1. دامداری

سرزندگی

همانگونه که سنسورهای برای انسان طراحی شده تا میزان سلامت و پارامترهای فیزیولوژیک را او را کنترل کنندف سنسورهای نیز وجود دارند که می توان از آنها به منظور مانیتورینگ علائم حیاتی دام ها بطور جداگانه و تک به تک استفاده کرد.

این استفاده می تواند به شکل زیر باشد:

  • سنسورهای صوتیکه از آنها می توان برای نظارت بر خوک ها استفاده کرد؛ چون با آن سازگارند. این سنسورها می توانند تغییرات تنفسی دام ها را تشخیص داده که می توان این تغییرات را به سلامتی دام و یا داشتن بیاری تنفسی دام مرتبط کرد.
  • استفاده از سنسورهای شتاب سنج برای گاوها و نصب آن بر وری دم آنها با استفاده از این سنسور می توان میزان باروری آنها و همچنین زمان زایش آنها را مانیتور کرد. در موارد خاص، این سنسور می تواند به دارنده  گاو پیامکی ارسال کرده تا وی را از وضعیت فعلی دام مطلع سازد..این کار باعث خواهد شد تا از میزان مرگ و میر دام ها کاسته شود.
  • استفاده از سنسورهای داخلی برای گاوها می توان از سنسورهای حساس به دما برای گاوها استفاده کرد. این سنسور ها به قسمت داخلی گاو انتقال پیدا کرده و در ناحیه شکمی آن قرار می گیرد. این سنسور تنها زمانی فعال خواهد شد که میزان pH دام تغییراتی داشته باشد. این امر باعث شده تا با کوچیکترین تغییری که احتمال دارد نشانه ای از بیماری باشد، دامدار مطلع شود.
  • می توان سنسورهای نیز برای نظارت بر طیور نیز تعبیه کرد. این اطلاعات میزان و احتمال گسترش بیماری و نرخ تغییرات جمعیتی طیور را مانیتور می کند.

استفاده از این سنسور ها باعث شده تا رشدی 60درصدی در تولید و افزایش شیردهی گاوها تا 10درصد حاصل شود.

مرغابی

در دامداری هایی که از وسعت بالایی بهره می برند، دام ها ممکن است در نواحی مختلفی به دور از چشم دامدار به سر برند. بدین ترتیب دانستن موقعیت آنها امری ضروری است. می توان با استفاده از سنسورها و همچنین سامانه های موقعیت یاب (GPS) محل فعلی دام ها را تعیین کرد.

برای موقعیت یابی از پهباد ها نیز می توان استفاده کرد، اما در حال حاضر استفاده از این روش به منظور ردیابی موقعیت دام ها، به صرفه نیست. گرچه ممکن است در برخی شرایط، استفاده از پهباد ها بهترین راه پیش رو باشد. استفاده از آنها باعث شده تا زمان جستجو به حداقل میزان خود برسد.

رسیدگی کردن

با استفاده از سنسور ها و دریافت آطلاعات از دام ها، می توان داده های دریافتی را آنالیز کرد. برای مثال این تجزیه و تحلیل اطلاعات باعث شده تا ما بتوانیم زمان شیردهی گاوها و زمان کشتار آنها را به طور دقیق تخمین زده و اینگونه روند دامداری را بسیار دقیق پیش ببریم. این عمل باعث افزایش بهره وری از دام و مزارع خواهد شد.

کاربرد دیگری که تکنولوژی در زمینه دام ها می تواند برای ما داشته باشد، استفاده از ماشین های دوشش اتوماتیک بوده که این کار، حداقل فشار را به دام ها وارد می کند. اینگونه دام ها قادر خواهند بود تا هر زمانی که مایل بودند، به شیر دهی بپردازند.

تحقیقات حاکی از این است که استفاده از ماشین های دوشش اتوماتیک، باعث شده تا شیردهی گاوها تا 10درصد افزایش پیدا کرده و همچنین طول عمر آنها افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *