پروتکل ها‌ی خانه هوشمند : Thread, Zigbee, Z-Wave, KNX و بیشتر

پروتکل ها

در دنیای امن به هم متصل، محصولات هوشمند باید بتوانند اطلاعات را با دستگاه های مختلفی مبادله کنند. برای اینکار، این دستگاه ها باید بتوانند زبان یکسانی داشته باشند که به این زبان مشترک پروتکل های ارتباطی می گویند. همه پروتکل ها در مورد سیگنال هایی هستند که از یک دستگاه به دستگاه دیگری ارسال می شوند تا فعالیتی همچون روشن کردن چراغ یا خاموش کردن آن را تحریک نمایند. درک تفاوت های بین پروتکل ها به هنگام انتخاب دستگاه برای اکوسیستم خودکار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر کدام از این پروتکل ها بسته به کاربردی که دارند می توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند.

پروتکل های ارتباطی توسط سازمان ها یا مجموعه هایی ایجاد می شود که اعضای آن ها در مورد جزییات یک زبان واحد بحث و تبادل نظر می کنند و آن ها را توضیح می دهند. آن ها حتی می توانند نمونه سخت افزارهایی را برای تسلط بر این شرایط ایجاد کنند.  این گروه ها می توانند فعالیت بازی داشته باشند و به همه افراد اجازه دهند به طور مجازی از پروتکل های تولید شده استفاده نمایند. از جمله این ها می توان به KNX و Z-wave اشاره کرد. در مقابل آن ها می توانند اصول شخصی و خصوصی را توسعه دهند. در این شرایط تنها تولیدکنندگان خاص اجازه دارند از این پروتکل ها استفاده کنند یا  پروتکل تنها برای تولیدکنندگانی باز است که لیسانس این شرکت ها را داشته باشند. از جمله این ها می توان به Zigbee اشاره کرد.

پروتکل ها می توانند گفتاری از طریق لایه های بی سیم یا با سیم باشند. اگر شما علاقه مند به این موضوع هستید می توانید قبل از اضافه کردن دستگاه های جدید به اکوسیستم خود در مورد این پروتکل های محبوب اطلاعاتی به دست اورید.

پروتکل ها

پروتکل هایی برای دستگاه های خانه های هوشمند:

 مادون قرمز:

یکی از ساده ترین و قابل اعتمادترین پروتکل ها این گزینه است که معمولا به عنوان ارتباط یک طرفه از آن یاد می شود. این گزینه انتخاب اول برای کنترل های ریموت همچون کنترل تلویزیون است.

 اترنت:

این گزینه ارتباط سیمی سریع و قابل اعتمادی با محدوده بیش از 100 متر است و احتمال تداخل الکترومغناطیسی در آن کمتر است.

 وای فای:

ارتباط بی سیم سریع و قابل اعتمادی با محدوده 25 متر است.

بلوتوث:

این گزینه یکی از پروتکل های بی سیم با محدوده کوتاه( معمولا حدود 10 متر) است که اغلب بر روی گوشی ها ، هدفون ها  و اسپیکرها مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم فرکانس تطبیقی آن سیگنال های موجود همچون وای فای را شناسایی می کند و برای کاهش تداخل می تواند کانال هایی را برای دستگاه های بلوتوثی ترسیم نماید.

Thread:

این یک پروتکل بی سیم توسعه یافته توسط گروهی از شرکت ها همچون Nest، سامسونگ، کوالکام و OSRAM است.  این گزینه به دستگاه های موجود اجازه می دهد حتی زمانی که شبکه وای فای داون می شود به ارتباط با هم ادامه دهند.

 zigbee:

این گزینه یکی از پروتکل های بی سیم است که در شبکه mesh کار می کند. به همین خاطر از دستگاه ها برای رله سیگنال به سایر دستگاه ها، تقویت و توسعه شبکه استفاده می کند. zigbee را می توان در قفل های منزل، ترموستات ها و سایر موارد به کار برد. همچنین این گزینه بر روی WeMo و Philips Hue نیز به کار می رود.

Z-Wave:

همانند Zigbee، این گزینه را هم می توان به عنوان یک پروتکل متن باز شبکه mesh در نظر گرفت. از لحاظ فنی، تفاوت اصلی بین این دو، توان عملیاتی داده هاست.

Z-wave شش بار کندتر از Zigbee  عمل می کند. با اینحال Z-wave برای پوشش دادن یک محدوده یکسان  به انرژی کمتری نسبت به zigbee نیاز خواهد داشت.

گزینه هایی همچون SmartThings و Lowes Iris از Z-Wave استفاده می کنند.

پروتکل ها

 KNX:

KNX یک پروتکل متن باز است که چندین دهه متوالی در بازار حضور داشته و یکی از محبوب ترین پروتکل ها برای ایجاد اتوماسیون ساختمانی است. این گزینه بر روی بیش از یک لایه فیزیکی عمل می کند. با یک توپولوژی غیرمتمرکز، این سیستم از طریق واحد مرکزی کار نمی کند. این موضوع بدین معنی است که هر واحد مستقلی که به سیستم KNX متصل می شود خودش هوشمند است و برای عملکرد به سایر دستگاه ها متکی نیست. بزرگترین مزیت این پروتکل این است که اگر واحدی از کار بیفتد واحدهای دیگر به کار روزمره خودشان ادامه می دهند. راحتی و قابلیت اعتمادی که در KNX وجود دارد با امنیت افزایش یافته همراه است زیرا محصولات تایید شده LNX باید از EN-50941 تبعیت کنند که برای نواحی متعدد امنیتی  همچون امنیت الکتریکی، امنیت زیست محیطی، امنیت کاربردی، قابلیت اطمینان و عملکرد و EMC ضروری است.

 قابلیت همکاری و ایمنی:

هر پروتکلی جذابیت های خاص خود را برای آن فناوری دارد. اما اگر بخواهید همه آن ها را کنار هم داشته باشید چطور؟

به طور کلی، پروتکل ها هنوز به طور مستقیم با هم سازگار نیستند.

شما می توانید بر عدم راحتی موجودبه کمک هابی که از پروتکل های متعدد پشتیبانی می کند غلبه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که برخی از محصولات برای ترجمه یک پروتکل به زبان محصولات خانگی که استفاده می کنید به مراحل اضافی نیاز دارند. به عنوان مثال لامپ های Philips Hue تنها از طریق Philips Bridge می توانند با آمازون اکو ارتباط برقرار کنند. نکته مهم دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که برخی از هاب ها هنوز برای شناسایی هر دستگاهی آماده نشده اند حتی اگر از پروتکل های موجود پشتیبانی نمایند. شما می توانید با انتخاب محصولاتی که از پروتکل های یکسانی استفاده می کنند بر این مشکل غلبه کنید. اگر به دنبال آزادی عمل بیشتری هستید و می خواهید برندهای مختلف را به اکوسیستم خود اضافه کنید توصیه می کنیم قبل از خرید این دستگاه های هوشمند تحقیق کاملی داشته باشید.

پروتکل ها

نکته مهم دیگر استفاده از محصولات تایید شده است. داشتن گواهینامه برای محصولات بدین معنی است که محصول مدنظر در ازمایشگاه تست شده و دارای استانداردهای ایمنی است . با اینکه وجود گواهینامه همکاری بین دستگاه های مختلف را تضمین نمی کند اما نشان دهنده نگرانی شرکت تولید کننده برای تست محصولات خود در فاز توسعه است. شما می توانید در این شرایط مطمئن شوید که محصول از لحاظ الکتریکی، مکانیکی، فوتوبیولوژیکی و شیمیایی امن است  و عملکرد سایر دستگاه ها را مختل نمی سازد.

 سخن نهایی:

پیشرو بودن در فناوری های جدید کمی دشوار است اما احتمالات بی پایانی در این حوزه وجود دارد.

اگر می خواهید از قابلیت و پتانسیل اینترنت اشیا در منزل خود استفاده کنید حتما اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید. کسب دانش شما را قدرتمند می سازد.

 

1 دیدگاه

  1. […] دود و گاز CO شرکت Z-Wave ترکیبی از شناساگر دود و کربن مونوکسید است. این گزینه نه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *