اینترنت اشیا و داده های بزرگ و حجیم در هسته استراتژی های تبدیل دیجیتال

دیجیتال

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، نوآوری های دیجیتال در سال 2018 تا 99% موارد برای مدیران شرکت ها مهم و حیاتی بوده است.شرکت های پیشرو و بزرگ در این زمینه بر روی تکنولوژی ها و قسمت های مختلفی با توجه به هداف، مشتریان شان، میزان تقاضای بازار، توانایی ها و محیط رقابتی، سرمایه گذاری می کنند.

شرکت های بزرگ دنیای دیجیتال ساختار سرمایه گذاری عظیم در بخش استراتژی های دنیای دیجیتال بوده تا از این طریق بتوانند زیرساخت های تکنولوژی و اکوسیستم ها را با توجه به نیازهای اقتصادی مدرن و امروزی، تغییر دهند.

بسیاری از شرکت ها مدل های تحولی شان با توجه به یک راه حل جدید و کشف شده، پیاده سازی کرده اند. تا همین اواخر، شرکت ها نمی دانستند با حجم عظیمی دیتا و اطلاعات دریافتی چه کار کنند. اما در حال حاضر، با توسعه اینترنت اشیا، خدمات داده و تجزیه و تحلیل به کمک به شرکت ها آمده و به آنها این امکان را می دهد که کسب و کارشان را تغییر دهند.

این امر برای شرکت های تجاری همچون یو پی اس (UPS)، نوکیا (Nokia) و حتی Empire State Building صادق است. این سه شرکت با ادغام تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت اشیا و همچنین بانک اطلاعاتی عظیم شان، باعث شده تا استراتژی های تحول دیجیتال شان را بطور اساسی تغییر داده که نتیجه این امر، میلیون ها دلار سود خالص برای شان بوده است.

 

زمانی که اینترنت اشیا و حجم عظیم اطلاعات در هسته مرکزی استراتژی های تحول دیجیتال یک شرکت قرار می گیرند، چه اتفافی می افتد؟

شرکت Empire State Building تغییرات خود را با تبدیل خود به یک ساخنمان جذاب و شگفت انگیز شروع کرد. امروزه این ساختمان، یک ساختمان هوشمند با تکنولوژی پیشرفته است که در جای جای آن از LED ها جهت روشنایی استفاده شده و اینگونه سبب صرفه جویی میلیون ها دلار در مصرف انرژی می شود.

دیجیتال

حدود 10 سال پیش، ساختمان Empire State Building  با همکاری Jones Lang LaSalle و Johnson Controls  و Rocky Mountain، ابتکار عملی به خرج دادند که نتیجه آن کاهش شدید مصرف انرژی و به دنبال آن افزایش بهره وری از انرژی مصرفی بود. این پروژه تکمیلی، یک هدف قطعی و واضح داشت؛ اینکه مصرف انرژی الکتریکی را تا 38 درصد کاهش داده و اینگونه سبب ذخیره 4.4 میلیون دلار در سال شود.

این پروژه تکمیلی، یک هدف قطعی و واضح داشت؛ اینکه مصرف انرژی الکتریکی را تا 38 درصد کاهش داده و اینگونه سبب ذخیره 4.4 میلیون دلار در سال شود.

به غیر از بهبود های جزیی ساختاری، تیم عملیاتی در ضمن پیش برد پروژه، یک راه حل جامع و کامل مبتنی بر اینترنت اشیا را در طی این دگرگونی و تحول گنجاند. در این دوره، از سنسورهای استفاده شد که با اسکن و نظارت بر محیط ساختمان، باعث کنترل اعمالی همچون سیستم های تهویه و خنک کننده، و روشنایی شد. این پروسه باعث شد تا به بهره وری از انرژی مصرفی نتیجه شود.

امروزه به کمک این راه حل خردمندانه، داده های موجود در محیط دریافت و جمع آوری شده و مشخص خواهد شد که در حال حاضر چه رویه ای مورد نیاز است. در عین حال، تجزیه و تحلیل داده ها باعث بهینه سازی مصرف انرژی شده بدین ترتیب بازده کلی ساختمان را افزایش می دهد. این تجزیه و تحلیل همچنین به سرعت شرایط محیطی را مطابق با نیازهای فعلی تنظیم کرده و باعث شده تا با حداقل هزینه، پایداری مناسبی توام با مصرف انرژی بهینه داشته باشیم.

ساختمان The Empire State Building با برنامه ریزی دقیق و مشخص باعث شد که این تحول دیجیتالی بگونه ای باشد که به کمک آنالیزور های داده ها و استفاده از اینترنت اشیا و کنترل از راه دور (تله متری)، سیستمی جامع و یکپارچه به وجود آید. در نتیجه، برنامه ریزی صورت گرفته بگونه ای دنبل شد که در 5سال نخست، میلیون ها دلار حتی بیشتر از آنچه که تصور می شد، صرفه جویی شد.

تحول دیجیتال موفقیت آمیز در UPS نمونه ی دیگری از این است که چگونه فناوری های ارتباطی و تجزیه و تحلیل داده ها می توانند کارایی و بهره وری را در یک شرکت سبب شوند.

شرکت های تحویل دهنده بسته های پستی در سراسر جهان استفاده از اینترنت اشیا را به منظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها، لازم و ضروری دانسته اند. این شرکت ها به معنای واقعی کلمه تمامی بخش ها از جمله حمل و نقل، پذیرش سفارش، جداسازی، تحویل و … را به کمک اینترنت اشیا، به یکدیگر ارتباط داده اند. این ساختار منسجم و مرتبط به هم در کنار استفاده از ابزارهای همچون سنسورها و تجهیزات کنترلی، باعث شده تا از مسیر رسیدن به مقصد جهت تسلیم بسته کاسته شده و به دنبال آن تصادفات، خرابی ها و ضرر و زیان های وارد شده به بسته ها تا حد امکان تقلیل یابد.

امروزه با در نظر گرفتن این متد، شرکت ها تا 400 میلیون دلار در سال صرفه جویی می کنند!

Juan Perez در نشست جهانیIoT گفته است: “ما در حال حاضر مشغول به طراحی و توسعه پروژه هایی هستیم که در آنها با از سنسور ها و اینترنت اشیا بگونه ای بیزینس ها را پیش بریم که حتی تصور آن را هم نمی کنید”.احتمالا بهترین مثال موفقیت در پیاده سازی این استراتژی، یک شرکت قدیمی است. نوکیا بزرگترین نوآور و قدیمی‌ترین شرکت موبایل در جهان است که امروزه با یک استراتژی دیجیتالی جدید در حال بازگشت به بازار مصرف کننده ها است . استراتژی انها بر پایه اینترنت اشیا و اطلاعات است.

امروزه این شرکت بر روی مراقبت های دیجیتال برای جمعیت شناسی بزرگ تری تمرکز دارد. نوکیا اعتقاد دارد که استفاده از وسایل با رابط کاربری دوستانه و ساده برای افراد مسن در خانه این امکان را برایشان فراهم می اورد که بتوانند بطور مستقل کارهای شان را انجام داده و به شخصی دومی برای انجام کارهای شان نیازی نداشته باشند.

دیجیتال

به منظور توسعه این پروژه، نوکیا با شرکت IBM Watson همکاری داشته تا بتواند در طراحی و توسه این سامانه ها، هوشمندی (Inteligence) را نیز داشته باشد. با کمک این شرکت و با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، این امکان برای نوکیا فراهم شده تا بتواند سامانه های سلامت خود را با عملکرد های مهم حیاتی تلفیق کرده و کارایی آنها را بهبود بخشد.

برای مثال تشخیص الگوهای رفتاری بر اساس جمع آوری داده های ردیابی شده، به نوکیا این امکان را می دهد که رفتار ها ونیاز های افراد را بهتر درک کرده تا درنتیجه بتواند پاسخ مناسب تری را ارائه دهد. حتی این سیستم می تواند تغییرات آنی و فعلی افراد را رصد کرده و به دنبال آن با فرستادن پیام یا هشداری به یک فرد (فرزندان، بیمارستان و یا دکتر خانوادگی) تصمیمات لازم را برای مراقبت های کلینیکال اتخاذ کند. در این صورت، استفاده از این سیستم نه تنها باعث صرفه جویی میلیون ها دلار شده بلکه فراتر از آن بوده و باعث حفظ جان شخصی خواهد شد.

سخنگوی اصلی در مجمع جهانی IoT  در Santa Clara، درباره اهمیت نوآوری در آینده صنایع و اقتصاد صحبت کرد.

این مجمع تکنولوژی های ارتباطی مبتنی بر اینترنت اشیا و دیتا ها را به عنوان ابزاری برای شرکت ها قلمداد می کنند که می توانند شرکت ها به کمک این ابزار،به بازسازی خود و توسعه استراتژی های کسب و کار رسیده و به دنبال آن و بازتولید را افزایش داده و مزایای رقابتی خود را توسعه دهند. همانگنه که بالاتر ذکر شد، استراتژی ها به کارگیری شده در Empire State Building و Nokoia و UPS به خوبی نشان دادن که چگونه این تحول و دگرگونی می تواند نتایج بسیار چشمگیری داشته باشد.

 

1 دیدگاه

  1. […] از نمونه های خوب در اتصال و ارتباط استراتژی اینترنت اشیا با اهداف کسب وکار کمپرسور هوای شرکت Gardner Denver  است. این […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *