5 دلیل برای استفاده از دات نت (NET.) در پروژه های بعدی اینترنت اشیا

دات نت

پلتفرم دات نت

پلتفرم دات نت رویکرد متن بازی است و جامعه قدرتمندی از محیط آن پشتیبانی می کنند. همین امر باعث می شود این پلتفرم یک محیط شگفت انگیز برای ایجاد اپلیکیشن های اینترنت اشیا باشد.  حدود 10 سال قبل زمانی که اینترنت اشیا در دوران اولیه خود قرار داشت تنها چند نفر  از افراد به دنبال توسعه و کشف اینترنت اشیا افتادند. این روزها تعداد افرادی که علاقه کند حوزه اینترنت اشیا هستند افزایش یافته و برخی از افراد دستگاه های خود را برای استفاده در منزل می سازند و برخی نیز از اینترنت اشیای صنعتی برای بهبود تاثیر تسهیلات ساخت و تولید استفاده می کنند.  علاقه و تمایل زیاد افراد به ساخت دستگاه های اینترنت اشیا به همراه در دسترس بودن اجزای مختلف باعث توسعه پلتفرم های متعددی برای ایجاد راه حل های اینترنت اشیا شده است. برخی از این پلتفرم ها منسوخ شده اند و برخی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. دات نت مایکروسافت یکی از نمونه های  موجود است که می توان آن را در توسعه اینترنت اشیا به کار برد. آمازون، ای بی، دل و سایر غول های فناوری با دات نت کار می کنند زیرا این پلتفرم همه کاره است و  می تواند عملکرد خوبی در اختیار افراد قرار دهد.  این دو صفت برای توسعه نرم افزارهای اینترنت اشیا بسیار مهم هستند. در ادامه با شرکت بهین مبتکران ایده  ارائه دهنده مقالات و خدمات اینترنت اشیا در حوزه خانه هوشمند ، گلخانه هوشمند و شهر هوشمند همراه باشید تا باهم نگاهی به ترکیب اینترنت اشیا و دات نت بیندازیم.

 5 دلیل برای استفاده از دات نت در پروژه بعدی اینترنت اشیا:

1-هسته اینترنت اشیا در ویندوز 10:

از آنجایی که دات نت توسط مایکروسافت ارائه می شود سازگار بودن آن با ویندوز 10 بسیار معقول و منطقی به نظر می رسد.  سیستم عامل های مبتنی بر ویندوز 10 برای سیستم های تعبیه شده در سال 2015 وارد بازار شدند و برای اجرای دستگاه هایی با قدرت اندک همچون Raspberry Pi 2 & 3 ، Raspberry Pi 2 & 3 و MinnowBoard MAX طراحی گشتند. این ها همگی رایگان بودند. هسته اینترنت اشیا در ویندوز 10 به همراه تولکیت ها و گزینه های ادغام شده زیادی به لطف UWP ارائه شده است و پلتفرم ابری Azure و ویژوال استودیو را در خود دارد.

هسته دات نت و UWP به شما کمک خواهد کرد اپلیکیشن اینترنت اشیای عالی برای هسته ویندوز 10 به کمک تجربه کاربری عالی ایجاد کنید.  البته به خاطر داشته باشید که نمی توانید سیستم های پیچیده اینترنت اشیا را به کمک هسته ویندوز 10 و دات نت ایجاد کنید اما در سفارشی سازی مواردی همچون ترموستات ها یا هک زنگ خانه بسیار موفق خواهید بود.

2- هسته ASP.NET:

حتما می دانید که هسته ASP.NET یک پلتفرم رایگان و فریم ورک وب متن باز است. این گزینه یکی از محبوب ترین فریم ورک های موجود است. ASP.NET توسعه دهندگان دات نت را قادر می سازد  اپلیکیشن های وب متعددی را به راحتی ایجاد نمایند. این گزینه بر روی اپلیکیشن های اینترنت اشیا نیز اعمال می شود.

داشتن ویندوز 10 با هسته اینترنت اشیا و هسته ASP.NET در میان ابزارهای دیگر به شما اجازه می دهد اپلیکیشن های زیبایی را بسازید یا سرویس هایی را ایجاد کنید. هسته ASP.NET تولباکس بسیار قدرتمندی ارائه می کند از زبان های برنامه نویسی متعددی پشتیبانی می نماید، توسعه سریعی دارد، بسیار امن است و عملکرد خوبی دارد. این کار باعث می شود سیستم به راحتی با ابر یکپارچه سازی گردد.  شما می توانید برای اپلیکیشن های خود از هر پلتفرم ابری که خواستید استفاده نمایید. هسته ASP.NET در ابر به راحتی توسعه پیدا می کند و شما حتی می توانید اپلیکیشن را با همان زمان اجرای دات نت که در طول توسعه استفاده کرده اید، توسعه دهید. این موضوع بدین معنی است که باگ های عجیب و غریب کمتری  خواهید داشت.

3-مایکروسافت Azure:

این گزینه یکی از بهترین پلتفرم های سطح شرکت در دنیاست و به خوبی برای مقاصد اینترنت اشیا کار می کند.  مایکروسافت پلت فرم IoT Azure و شتاب دهنده های IoT و همچنین ذخیره و بازیابی اطلاعات را ارائه می کند. انعطاف پذیری، قابلیت همکاری، امنیت، و تجزیه و تحلیل از ویژگی های Azure بسیار مهم برای توسعه دهندگان IoT است.

این پلت فرم قابل اعتماد و امن تعداد زیادی از خدمات ابری را در اختیار افراد قرار می دهد. با تنظیم یک میزبان برنامه یا زمان اجرا در داشبورد Azure ، شما به راحتی می توانید برنامه های خود را در ابر به کمک چند کلیک قرار دهید. مهندسان برتر مایکروسافت به طور مداوم در Azure مشغول به کار هستند تا امکانات مفیدی را اضافه کنند و به روز رسانی های لازم را انجام دهند.

 4-راه حل های آماده دات نت:

به ندرت در کدها ممکن است با خطا یا مشکلی روبرو شوید که در اینترنت راه حلی برای آن وجود ندارد. به همین خاطر است که دات نت توسعه دهندگان را تشویق می کند زمان خود را ذخیره کنند و از راه حل های آماده بهره ببرند. بنابراین اگر مشکلی در راه حل اینترنت اشیای خود دارید ممکن است فرد دیگری همین مشکل را داشته باشد و راه حلی را برایش منتشر کرده باشد. کافیست وارد سایت های مختلف شوید و این راه حل ها را بررسی نمایید. جوامع بزرگی همچون دات نت می توانند کمک فراوانی به شما بکنند. این موضوع باعث تسریع توسعه اپلیکیشن های اینترنت اشیا می شود.  اگر موعد مقرر تحویل برنامه همین فرداست و شما هنوز راه حلی ندارید دات نت تنها گزینه ای است که پیش رو خواهید داشت.

5-جامعه بزرگ دات نت:

اگر تا کنون به دنبال پاسخ در  StackOverflow  گشته باشید به خوبی می دانید چقدر اهمیت دارد که یک انجمن حمایتی داشته باشید که همیشه آماده کمک به شما است. خوشبختانه برای ما دات نت فقط یک چنین جامعه ای دارد. تعدادی از توسعه دهندگان که با .NET کار می کنند بیش از دو میلیون نفر هستند که  می توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و سوالات چالش برانگیز خود را با شما در میان بگذارند. به همین خاطر است که باید یک جامعه حمایتی داشته باشید. در یک جامعه، هزاران نفر از توسعه دهندگان حرفه ای با تجربه عملی در سراسر جهان می توانند به هزاران نفر از همتایان کم تجربه اینترنت اشیا کمک کنند  و به سرعت به سوالات آن ها پاسخ دهند و راه حل های متعددی را ارائه نمایند.  درست همانند سایر جوامع توسعه نرم افزار، جامعه دات نت نیز در گیت هاب و StackOverflow فعال است و شما می توانید سوالات خود را بپرسید، به دنبال جواب باشید و بخش های کدهای نوشته شده را بیابید. همچنین می توانید تعداد پروژه متن باز دات نت را از مایکروسافت  و جوامع بزرگ تر همچون آن هایی که بخشی از بنیان و اساس دات نت هستند به دست آورید. علاوه بر این جوامع رسمی دات نت و ASP.NET وجود دارد.

 نتیجه گیری:

همانطور که می دانید بازار دات نت سال هاست که داغ است و بر خلاف بیشتر پلتفرم های موجود این گزینه پیشرفته تر و محبوب تر شده است. سرویس های توسعه ای و ابزارهای پیشرفته آن به همراه رویکرد متن باز و جامعه قدرتمند باعث شده است این پلتفرم یک گزینه عالی برای ایجاد اپلیکیشن های اینترنت اشیا باشد.  به کمک هسته دات نت بر روی سیستم عامل مک و لینوکس هیچ چیز شما را از رسیدن به رویاهایتان باز نمی دارد. پس منتظر چه هستید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *