بلاک چین چیست؟

بلاک چین

 بلاک چین و هر چیزی که باید در مورد این گزینه بدانید

بدون بلاک چین، بیت کوین نیز وجود نخواهد داشت. اجازه دهید نحوه کارکرد این گزینه را بسنجیم. همراه شرکت بهین مبتکران ایده باشید.

فناوری بلاک چین ، عمدتا مرتبط با بیت کوین و سایر ارزهای رمزی است اما این تنها بخشی از ماجراست. برخی از افراد بر این باورند که بلاک چین می تواند تعدادی از صنایع مهم و تحول آن ها همچون سلامت و سیاست را تحت تاثیر خود قرار دهد.  بیت کوین تنها آغاز راه است و ما مسیر طولانی تا انتهای کار پیش رو داریم. برای اینکه بتوانید درک درستی از این موضوع داشته باشید باید در دنیای بلاک چین ها غرق شوید.  در این مقالات سعی می کنیم ارزهای رمزی و کاربردهای بلاک چین را با هم مرور کنیم. اینکه بخواهید بر روی بیت کوین سرمایه گذاری کنید یا اتریوم زیاد فرقی نمی کند. قبل از هر چیزی باید بدانید بلاک چین واقعا چیست و چگونه کار می کند.

 بلاک چین تنها برای بیت کوین نیست:

با اینکه فناوری بلاک چین زمانی که مورد بررسی دقیق قرار می گیرد زیاد ساده نیست اما دنبال کردن ایده های اصلی آن کار دشواری نخواهد بود.

این گزینه در اصل پایگاه داده ای است که توسط جوامع گسترده ای تایید می شود. این موضوع نشان می دهد بلاک چین مجموعه ای از موارد ثبت شده است که  به جای تکیه بر موارد واحد همچون بانک ها یا دولت ها ، جمعیت گسترده ای بر آن نظارت دارند.  البته پایگاه داده فیزیکی که بر روی کاغذ نگهداری می شود، هرگز نمی تواند توسط ده ها هزار نفر از افراد اداره شود. این همان جایی است که کامپیوترها و اینترنت وارد میدان می شوند.

هر “بلوک” نشان دهنده تعدادی از پرونده های معاملاتی است، و اجزای “زنجیره ای “، آنها را به کمک یک  تابع هش به هم مرتبط می کند. همانطور که پرونده ها ایجاد می شوند، توسط یک شبکه توزیع شده از رایانه ها تأیید می گردد و با  ورودی قبلی در زنجیره جفت می شوند. در این شرایط  زنجیره ای از بلوک ها یا بلاک چین ایجاد می شود.  کل بلاک چین بر روی شبکه بزرگی از رایانه ها حفظ و نگهداری می شود و این موضوع بدین معنی است که هیچ کسی بر روی تاریخچه آن کنترلی ندارد. این یک بخش مهم است زیرا  نشان می دهد هر اتفاقی که در زنجیر قبلی روی می دهد تایید می شود. این موضوع بدین معنی است که هیچ کس نمی تواند به عقب باز گردد و موارد را تغییر دهد.  این موضوع باعث می شود بلاک چین یک سرفصل عمومی باشد ودسترسی و تغییر در آن به راحتی انجام نگردد. چنین شرایطی باعث ایجاد یک لایه درون ساخت محافظتی می شود که در پایگاه  داده مرکزی و استاندارد  وجود ندارد.

بلاک چین

با اینکه ما به طور سنتی به این موارد برای اعتماد به هم نیاز داریم  و برای تکمیل دستاوردهای خود باید از گزینه های سنتی نیز بهره مند شویم اما بلاک چین ما را مطمئن می سازد ارتباط مان به شیوه امن و خودکاری اجرا می گردد.  این ابداع بلاک چین است و به همین خاطر است که بیت کوین و سایر ارزهای رمزی مورد توجه افراد قرار گرفته اند. بلاک چین را می توان برای حفظ و نگهداری طیف وسیعی از داده ها به کار برد هرچند این موضوع هنوز توسط عموم به کار نمی رود. سازمانی به نام Follow My Vote تلاش دارد از این گزینه برای سیستم رای گیری الکترونیک استفاده کند که بسیار امن تر از گزینه های مدرن است و تامین کنندگان بخش سلامت نیز ممکن است یک روز از این گزینه برای مدیریت سوابق بیماران استفاده کنند.

 بلاک چین از کجا آمده است؟

اگرچه فناوری بلاک چین تنها به طور موثر در چند دهه گذشته به کار رفته است اما ریشه آن به سال های دور باز می گردد. یکی از گزارش های موجود در سال 1976  ایده کتابخانه توزیع شده را مورد بحث قرار می دهد که به عنوان بلاک چین نیز  استفاده شده است. بعدها در سال 1990 این موضوع در مقاله ای با عنوان How to Time-Stamp a Digital Document با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است.  دهه های متوالی طول کشید تا ترکیب رایانه های  مدرن و قدرتمند با اجرای درست و صحیح ارزهای رمزی بتواند ایده امروزی در مورد بلاک چین را شکل دهد.

امنیت داده ها با شکست مواجه شده و باید سیستم بهتری ایجاد شود. بلاک چین می تواند پرونده عمومی امن و قابل تغییری را ایجاد کند و آماده است تا به طور چشمگیری جهان را در اطراف شما، از سیستم رای گیری  گرفته  تا  قراردادهای اجاره ای، بهبود ببخشد.

به منظور اعتبارسنجی بلوک ها به همان شیوه ای که یک سرنخ خصوصی سنتی  انجام می دهد، بلاک چین محاسبات پیچیده ای را به کار می گیرد. این موضوع، به نوبه خود، نیازمند رایانه های قدرتمندی است که هزینه  نگهداری آن بالاست و کارکرد آن ها به هزینه بیشتری نیاز دارد و باید خنک شوند. به همین دلیل است که بیت کوین به عنوان یک نقطه شروع عالی برای معرفی فن آوری بلاک چین عمل می کند، زیرا می تواند کسانی را که در این فرآیند شرکت می کنند را پاداش دهد. بالاخره بیت کوین برای اولین بار در سال 2009  پدیدار شد و توانست ایده های کلاسیک را در مورد شبکه توزیع شده دوطرفه را به خوبی کنار هم قرار دهد. ارزهای رمزی که به نظر توسط Satoshi Nakamoto ایجاد شده اند به افراد اجازه می دهند از روشی برای انجام تراکنش های مالی خود استفاده کنند که از آن ها در مقابل تداخل محافظت می شود. اینکار توسط بلاک چین انجام می گردد.

 چگونه ارزهای رمزی از بلاک چین استفاده می کنند؟

اگرچه بیت کوین و سایر ارزها همگی از فناوری بلاک چین استفاده می کنند اما همه آن ها اینکار را به شیوه مختلفی انجام می دهند. از آنجایی که بیت کوین در ابتدا ابداع شده و تغییراتی را در طول چند سال متحمل شده است ( سایر کوین ها نیز بر اساس بهبودهای ایجاد شده در بیت کوین آغاز به کار کرده اند) اجرای این گزینه با سایر موارد کمی  متفاوت است.

در مورد بیت کوین  بلوک جدیدی در بلاک چین هر 10 دقیقه ایجاد می شود. بلوک تایید  و ثبت می شود یا تراکنش جدیدی رخ می دهد. برای اینکه چنین شرایطی رخ دهد، ماینرها  از سخت افزارهای رایانه ای قدرتمندی برای ایجاد یک فرایند امن استفاده می کنند . محاسبه ای که  می تواند عددی را ایجاد کند که بلوک  و تراکنشی که در آن قرار دارد تایید نماید. موارد متعددی از این تاییدها باید قبل از اینکه تراکنش های بین کوین بتوانند کامل شوند  دریافت شوند حتی اکر از لحاظ فنی بیت کوین واقعی به طور همزمان انتقال داده شده باشد.   این دقیقا همان جایی است که مشکل ایجاد می شود. با وجود افزایش تراکنش های بیت کوین، زمان 10 دقیقه ای ایجاد بلوک بدین معنی است که تایید همه تراکنش ها و موارد ممکن است زمان طولانی تری را نیاز داشته باشد.  در برخی از کوین ها این موضوع متفاوت است. به عنوان مثال در لایت کوین این تایید دو و نیم دقیقه طول می کشد این در حالیست که در اتریوم زمان مورد نیاز در حدود 10 الی 20 ثانیه است و تایید در مدت زمان سریع تری انجام می شود. تغییرات این چنینی مزایای زیادی در پی داشته است هر چند تولید و تایید سریع تر به میان افزایش خطاهای موجود است. اگر 51 درصد از رایانه های در حال کاربر روی بلاک چین خطایی را ثبت کنند، تقریبا دائمی می شوند و تولید بلوک های سریعتر به این معنی است که سیستم های کمتری روی آنها کار می کنند.

ملاحظاتی که باید در نظر گرفته شود چیست؟

فناوری بلاک چین پتانسیل های بسیار جذابی دارد اما برخی از ملاحظات جدی وجود دارد که باید قبل از هر چیزی مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم  همه رایانه ها برای تایید تراکنش ها به قدرت و انرژی نیاز دارند. این رایانه ها به برق نیاز خواهند داشت. بیت کوین در تقاضای انرژی  و برق از شبکه های بزرگ تر بلاک چین دردسر ساز خواهد بود. اگرچه آمارهای دقیق در مورد انرژی مورد نیاز برای بیت کوین دشوار است اما این موضوع به طور منظم برای کشورهای کوچکی که در وضعیت فعلی قرار دارند مقایسه می شود. این موضوع بر اساس تغییرات اقلیمی و نگرانی های اخیر اصلا جذاب نخواهد بود. در کشورهای در حال توسعه مصرف انرژی زیاد قابل قبول نیست. سرعت تراکنش ها نیز مشکل دیگری است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، بلوک دز زنجیره باید بر اساس شبکه توزیع شده تایید گردد و این موضوع زمانبر است.  میانگین  زمان تراکنش در بیت کوین از 41 ساعت نیز تجاوز می کند. اتریوم عملکرد بهتری دارد اما متوسط زمان آن نیز حدود 15 ثانیه است و  می تواند این مقدار زمان نیز برای برخی از موارد زیاد باشد. بلاک چین برای موارد دیگری که به جز ارز رمزی به کار می رود نیز می تواند مشکلات مشابهی داشته باشد.  می توانید تصور کنید که منتظر ماندن 15 ثانیه ای هر بار که می خواهید ورودی پایگاه داده را تغییر دهید چقدر خسته کننده است. این مشکلات باید حل شوند تا بلاک چین محبوبیت خود را به دست آورد.  از اولین کاربرد بلاک چین کمتر از یک دهه می گذرد و به نظر می رسد ما تنها شاهد آغاز تصویب این ایده جدید هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *